Σε κρίσιμο test η οικονομική πολιτική από την ΕΕ

Το πρώτο κρίσιμο τεστ περνά σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, ενώ την Τετάρτη το Κολέγιο των Επιτρόπων αναμένεται να κάνει ένα ακόμα βήμα στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

Σε κρίσιμο test η οικονομική πολιτική από την ΕΕ
Το πρώτο κρίσιμο τεστ περνά στις 9 και 10 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, ενώ την Τετάρτη το Κολέγιο των Επιτρόπων αναμένεται να κάνει ένα ακόμα βήμα στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος σε βάρος της Ελλάδας.

Παρά τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση, η μέχρι σήμερα πορεία των ελλειμμάτων και τα μέτρα που ελήφθησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση κρίνονται απογοητευτικά από την πλευρά των Βρυξελλών.

Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, την Τετάρτη το Κολέγιο των Επιτρόπων αναμένεται να αποφασίσει αυστηροποίηση της επιτήρησης της ελληνικής οικονομίας (με βάση την παράγραφο 8 του άρθρου 104 της συνθήκης, ένα βήμα μετά την παράγραφο 7 όπου βρισκόμαστε σήμερα).

Η εξέλιξη αυτή φέρνει την Ελλάδα πιο κοντά στη σκληρή επιτήρηση με βάση την παράγραφο 9 που μεταφράζεται σε εξετάσεις ανά τρίμηνο.

Η εξέλιξη της Τετάρτης ήταν αναμενόμενη εδώ και καιρό από το οικονομικό επιτελείο που ρίχνει όλο το βάρος των προσπαθειών του να πείσει τις Βρυξέλλες για την αποτελεσματικότητα και την επάρκεια των μέτρων που ελήφθησαν με το προσχέδιο.

Στην κατεύθυνση αυτή ο κ. Παπακωνσταντίνου αναμένεται να έχει ένα δύσκολο διήμερο στις Βρυξέλλες αφού με βάση πληροφορίες η Κομισιόν ετοιμάζεται να εγείρει ενστάσεις αναφορικά με τη μονιμότητα των μέτρων. Σύμφωνα με πηγές, εκτιμά ότι από τις 3,3 μονάδες της ετήσιας προσαρμογής (από το 12,7% του ΑΕΠ στο 9,4%) οι 2,1 μονάδες συνδέονται είτε με μέτρα προσωρινού χαρακτήρα είτε ενδεχομένως με λογιστική τακτική.

Συγκεκριμένα, ενστάσεις προκαλούν 

· Δαπάνες 2 δισ. ευρώ που σχετίζονται με την εξόφληση παλαιών χρεών νοσοκομείων, εκλογικές δαπάνες και η αποζημίωση που επιδικάστηκε να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο στην Ολυμπιακή και βαρύνουν τον τρέχοντα προϋπολογισμό, αλλά είναι μη επαναλαμβανόμενες, προκαλώντας εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ μαζί με τα 350 εκατ. ευρώ που είχαν εγγραφεί φέτος στο Ταμείο κατά της Φτώχειας και δεν επαναλαμβάνονται το 2010.

· Έσοδα 1 δισ. ευρώ εξαιτίας της έκτακτης εισφοράς σε μεγάλες επιχειρήσεις και σε μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων, έσοδα τα οποία δεν αναμένεται -προς το παρόν τουλάχιστον- να επαναληφθούν, και 1,2 δισ. ευρώ από την πάταξη της φοροδιαφυγής και τις ληξιπρόθεσμες υποθέσεις, που δεν έχουν χαρακτήρα μονιμότητας. Από αυτές τις δύο πηγές το έλλειμμα θα μειωθεί κατά 0,9% του ΑΕΠ.

· Δαπάνες 500 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ εξοικονομούνται από τα εξοπλιστικά προγράμματα. Η Κομισιόν αναμένεται να ζητήσει εξηγήσεις για το αν η μείωση είναι πραγματική ή λογιστική.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου αναμένεται να κάνει αναφορά στη δύσκολη συγκυρία που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία με ύφεση 1,5% φέτος και 0,3% το 2010 και να δεσμευθεί για την προώθηση δραστικών διαρθρωτικών αλλαγών με αιχμή το Ασφαλιστικό, που θα περιγράφονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης τον Ιανουάριο.

*** Η ατζέντα του κ. Γ. Παπακωνσταντίνου στο Ecofin

H ημερήσια διάταξη του Ecofin, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών, έχει ως εξής:


Α. ΠΡΟΓΕΥΜΑ:

1. Τρέχουσα οικονομική κατάσταση

Η συζήτηση θα επικεντρωθεί στις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ανακοινώθηκαν στις 3 Νοεμβρίου 2009. Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από αυτές είναι ότι η οικονομία της Ε.Ε., έχοντας γνωρίσει την πιο βαθιά, μακροχρόνια και εκτεταμένη ύφεση στην ιστορία της, έχει φθάσει πλέον σε σημείο καμπής. Τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε βελτίωση της οικονομικής και της χρηματοπιστωτικής κατάστασης, η οποία οφείλεται κατά μεγάλο βαθμό στα δημοσιονομικά και νομισματικά μέτρα που ελήφθησαν.

2. Στρατηγικές εξόδου στον δημοσιονομικό και χρηματοπιστωτικό τομέα

Δημοσιονομική στρατηγική εξόδου

Οι υπουργοί Οικονομικών θα ενημερωθούν για τις εργασίες που διεξάγονται στο πλαίσιο της Επιτροπής Οικονομικών και Χρηματοπιστωτικών Υποθέσεων (EFC), αναφορικά με τις δημοσιονομικές στρατηγικές εξόδου από την κρίση.

Χρηματοπιστωτική στρατηγική εξόδου

Οι υπουργοί Οικονομικών θα προβούν σε συζήτηση προσανατολισμού, σχετικά με τις στρατηγικές απόσυρσης των μέτρων στήριξης του χρηματοπιστωτικού τομέα. Οι στρατηγικές αυτές πρέπει να είναι συνεκτικές και να βασίζονται στον στόχο για αποκατάσταση της λειτουργίας των οικονομιών της Ε.Ε., με βιώσιμα δημόσια οικονομικά και ανταγωνιστικές συνθήκες στην αγορά που θα διασφαλίζουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.


3. Στήριξη των ισοζυγίων πληρωμών

Η βοήθεια που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις χώρες Ουγγαρία, Ρουμανία και Λετονία για τη στήριξη του ισοζυγίου πληρωμών τους αποτελεί μέρος του διεθνούς πακέτου βοήθειας προς αυτές από διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και της διμερούς στήριξης από άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Έχοντας υπόψη την υφιστάμενη εμπειρία, οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα εξετάσουν τις προοπτικές μελλοντικής συνεργασίας στον τομέα αυτό.

Β. ECOFIN

1. Στρατηγικές εξόδου από τα μέτρα στήριξης του χρηματοπιστωτικού τομέα

Οι υπουργοί Οικονομικών θα ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τις στρατηγικές απόσυρσης των μέτρων στήριξης του χρηματοπιστωτικού τομέα. Οι στρατηγικές αυτές πρέπει να είναι συνεκτικές και να βασίζονται στον στόχο για αποκατάσταση της λειτουργίας των οικονομιών της Ε.Ε., με βιώσιμα δημόσια οικονομικά και ανταγωνιστικές συνθήκες στην αγορά, που θα διασφαλίζουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

2. Συνέχεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 29 - 30 Οκτωβρίου 2009

Στο συμβούλιο ECOFIN στις 10 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συζήτηση για τα αποτελέσματα της συνόδου κορυφής 29 - 30 Οκτωβρίου. Ειδικότερα:
α. Κλιματική αλλαγή.
β. Οικονομική, χρηματοπιστωτική κατάσταση και απασχόληση.

3. Συνέχεια της συνάντησης των υπουργών Οικονομικών G20 6 - 7 Νοεμβρίου 2009

Κατά τη σύνοδο του συμβουλίου ECOFIN στις 20 Οκτωβρίου 2009, οι υπουργοί Οικονομικών ενέκριναν επιστολή της προεδρίας προς το πρόεδρο της ομάδας G20, στην οποία αναφέρονται οι προτεραιότητες της Ε.Ε., ενώ οι συζητήσεις ως προς το κείμενο των όρων αναφοράς συνεχίστηκε στην Επιτροπή Οικονομικών και Χρηματοπιστωτικών Υποθέσεων (EFC) κατά τη συνεδρίαση στις 27 - 28 Οκτωβρίου, όπου και τελικά συμφωνήθηκε.

4. Βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών

Το συμβούλιο ECOFIN αναμένεται να υιοθετήσει συμπεράσματα επί του θέματος, βάσει της ανακοίνωσης της Ε.Ε. στις 14 Νοεμβρίου 2009, με τίτλο "Μακροχρόνια βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών για την ανάκαμψη της οικονομίας", και της σχετικής έκθεσης για τη βιωσιμότητα που εκδίδεται από την Ε.Ε. κάθε τρία χρόνια και στην οποία αξιολογείται η μακροπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα, επί τη βάσει αμετάβλητων πολιτικών.

5. Καλύτερη νομοθέτηση: Μείωση του διοικητικού φόρτου
Οι δράσεις για τη μείωση του διοικητικού φόρτου και της καλύτερης νομοθέτησης εν γένει αποτελούν βασικά συστατικά της Στρατηγικής της Λισαβόνας και παράγοντες επιτυχίας της Ενιαίας Αγοράς. Οι εν λόγω δράσεις εκτιμάται ότι θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και θα συμβάλουν στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, χωρίς παράλληλα να θίγουν τα μέτρα για την εξασφάλιση της ακεραιότητας και της διαφάνειας των χρηματοοικονομικών αγορών.

6. Φορολογία

α. Πρόταση οδηγίας για τη διοικητική συνεργασία στον φορολογικό τομέα.
β. ΦΠΑ στις ταχυδρομικές υπηρεσίες.
γ. Πρόταση οδηγίας για την τροποποίηση των οδηγιών 92/79/ΕΟΚ, 92/80/ΕΟΚ και 95/59/ΕΚ. αναφορικά με τη δομή και τους συντελεστές των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) που επιβάλλονται στα βιομηχανοποιημένα καπνά.


Γ. ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΕΖΕΣ

Θα πραγματοποιηθεί ενημέρωση σχετικά με τη στρατηγική εξόδου από την κρίση, καθώς και τη μεσομακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών των χωρών ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών). Είναι γεγονός ότι η δημοσιονομική κρίση έχει επηρεάσει δυσμενώς τα δημόσια οικονομικά των κρατών αυτών, αν και η κατάσταση διαφέρει από χώρα σε χώρα. Ορισμένες εξ αυτών έχουν υιοθετήσει επεκτατική δημοσιονομική πολιτική ήδη από τα τέλη του 2008.



ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v