Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕ: Θέτει την Ελλάδα στο άρθρο 104

Την απόφασή της να κλιμακώσει τις πιέσεις κατά της Ελλάδος υπαγάγοντας την στο άρθρο 104 της Συνθήκης του Μάαστριχ για τις χώρες με υπερβολικά ελλείμματα, αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα η ΕΕ, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

ΕΕ: Θέτει την Ελλάδα στο άρθρο 104
Την απόφασή της να κλιμακώσει τις πιέσεις της κατά της Ελλάδος υπαγάγοντας την στα όσα προβλέπει το άρθρο 104, παράγραφος 8, της Συνθήκης του Μάαστριχ για τις χώρες με υπερβολικά ελλείμματα, αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με δημοσίευμα του euro2day στις 4/11 με τίτλο "Τα πέντε βήματα της επιτήρησης",  η παράγραφος 8 του άρθρου 104 σημαίνει ότι η Κομισιόν κρίνει πως δεν ανελήφθη αποτελεσματική δράση σε εφαρμογή των συστάσεων της και τις ανακοινώνει δημόσια. Μια ενδεχόμενη υπαγωγή στην παράγραφο 9 θα σημάνει συγκεκριμένη προθεσμία για τη μείωση του ελλείμματος αλλά και απαίτηση από την Ελλάδα να υποβάλλει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα όπου θα περιγράφει τις προσπάθειες προσαρμογής που καταβάλλει.   

Στο 14σέλιδο, συνοδευτικό της απόφασης της Επιτροπής κείμενο, που αφορά την Ελλάδα, αναφέρονται αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδηγείται σε αυτή την απόφαση.

Συγκεκριμένα υπογραμμίζεται ότι το ελληνικό δημοσιονομικό έλλειμμα έκλεισε το 2008 στο 7,7% του ΑΕΠ έναντι 3,7% που ήταν η αρχική πρόβλεψη και θα υπερβεί το 12% το 2009. Αντιστοίχως το δημόσιο χρέος έκλεισε το 2008 στο 99,3% του ΑΕΠ και αναμένεται να φτάσει το 102,6% το 2009.

Οπως επισημαίνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σύμφωνα με την Επιτροπή, η επιδείνωση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι τα κρατικά έσοδα αποδεικνύονται για το 2009 κατά 3,5% μικρότερα, ενώ οι δαπάνες κατά 2,5% μεγαλύτερες. Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι αυτό οφείλεται στην αδυναμία των μηχανισμών είσπραξης των φόρων στην Ελλάδα αλλά και στο γεγονός ότι δεν δίνονται στους πολίτες κίνητρα για να είναι φορολογικά συνεπείς. Επισημαίνεται ακόμα ότι οι αυξήσεις το 2008 και το 2009 ήταν μεγαλύτερες από τον πληθωρισμό και ότι αυτό δημιουργεί προβλήματα στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Με βάση τα ανωτέρω, η Επιτροπή αναμένεται να προτείνει σήμερα την υπαγωγή της Ελλάδας στο άρθρο 104 παράγραφος 8 της Συνθήκης, που αποτελεί τον προθάλαμο για την υπαγωγή της στο άρθρο 104, παράγραφος 9, της Συνθήκης.

***Δηλώσεις Χ. Αλμούνια

Τόσο η σημερινή ελληνική κυβέρνηση όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζουν ότι δεν υπήρξε αποτελεσματική δράση τους τελευταίους έξι μήνες για την εφαρμογή των συστάσεων που είχε απευθύνει την Άνοιξη το Συμβούλιο υπουργών οικονομίας της ΕΕ προς την Ελλάδα, σχετικά με τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το όριο του 3%.

Αυτό δήλωσε από τις Βρυξέλλες ο αρμόδιος για τις οικονομικές υποθέσεις επίτροπος Χοακίν Αλμούνια μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμβουλίου υπουργών οικονομίας της ΕΕ.

Στη συνέχεια ο κοινοτικός επίτροπος ανέφερε ότι με βάση αυτή την εξέλιξη, η Επιτροπή σε διάστημα 2-3 μηνών θα επανέλθει με νέες προτάσεις για τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν στην προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης της Ελλάδας.

Εξάλλου, κληθείς μετά τη συνεδρίαση του Eurogroup να σχολιάσει τις βασικές κατευθύνσεις του προσχεδίου προϋπολογισμού του 2010, τις οποίες παρουσίασε ο υπουργός οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου στους ομολόγους του, ο κοινοτικός επίτροπος αφού είπε ότι είχε μια σχετική συζήτηση για το θέμα αυτό με τον κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε στη συνέχεια ότι θα αναμείνει την κατάθεση στην ελληνική Βουλή του τελικού σχεδίου του προϋπολογισμού στις 20 Νοεμβρίου πριν τοποθετηθεί επισήμως.


***  Τι σημαίνει η υπαγωγή στο Αρθρο 104

Με την υπαγωγή ενός κράτους-μέλους σε κατάσταση υπερβολικού ελλείμματος, η συνθήκη της Ε.Ε. στο άρθρο 104 προβλέπει πέντε σταθμούς, με κλιμακούμενες πιέσεις προς τον παραβάτη του Συμφώνου Σταθερότητας.

Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει ότι «τα κράτη-μέλη αποφεύγουν τα υπερβολικά δημοσιονομικά ελλείμματα» και «η Επιτροπή παρακολουθεί την εξέλιξη της δημοσιονομικής κατάστασης και το ύψος του δημοσίου χρέους σε αυτά προκειμένου να εντοπίζει τις μεγάλες αποκλίσεις». Στις πέντε παραγράφους που ακολουθούν οι Βρυξέλλες αρχίζουν να πιέζουν με απλές συστάσεις και φτάνουν να απειλούν με πρόστιμα και με ουσιαστικές ποινές:

* Παράγραφος 7: «Εάν το Συμβούλιο αποφασίσει, σύμφωνα με την παράγραφο 6, ότι υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα, απευθύνει συστάσεις στην εν λόγω χώρα-μέλος για να τερματιστεί η κατάσταση αυτή εντός καθορισμένου χρονικού διαστήματος».

* Παράγραφος 8: Εάν το Συμβούλιο διαπιστώσει ότι δεν ανελήφθη αποτελεσματική δράση σε εφαρμογή των συστάσεών του εντός του καθορισμένου χρονικού διαστήματος, τότε μπορεί να τις ανακοινώσει δημόσια.

* Παράγραφος 9: Εάν ένα κράτος-μέλος επιμένει να μην εφαρμόζει τις συστάσεις του Συμβουλίου, τότε το Συμβούλιο μπορεί να αποφασίσει να ειδοποιήσει αυτό ώστε να λάβει, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας, μέτρα για τη μείωση του ελλείμματος την οποία το Συμβούλιο κρίνει αναγκαία για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση. Σε αυτήν την περίπτωση, το Συμβούλιο μπορεί να ζητήσει από τη χώρα-μέλος να υποβάλει εκθέσεις σύμφωνα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, για να εξετάσει τις προσπάθειες προσαρμογής που καταβάλλει αυτή.

* Παράγραφος 10: Το κράτος-μέλος δεν έχει δικαίωμα να προσφύγει κατά της κοινοτικής απόφασης.

* Παράγραφος 11: Εφόσον μία χώρα-μέλος δεν συμμορφώνεται με απόφαση που έχει ληφθεί στο πλαίσιο της παραγράφου 9, η Κομισιόν μπορεί να αποφασίσει να εφαρμόσει τα ακόλουθα μέτρα:

1. Να απαιτήσει να δημοσιεύει το εν λόγω κράτος πρόσθετες πληροφορίες τις οποίες ορίζει το Συμβούλιο, προτού εκδώσει ομολογίες και χρεόγραφα.

2. Να καλέσει την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να αναθεωρήσει την πολιτική δανεισμού που ασκεί απέναντι στη συγκεκριμένα χώρα.

3. Να απαιτήσει από το κράτος-μέλος να καταθέσει ατόκως στην Κοινότητα ποσό κατάλληλου ύψους, έως ότου, κατά τη γνώμη του Συμβουλίου, διορθωθεί το υπερβολικό έλλειμμα.

4. Να επιβάλει πρόστιμα εύλογου ύψους.



ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v