Η κρίση δεν αγγίζει τα βιολογικά προϊόντα

Aνθεκτικά στην οικονομική κρίση αποδεικνύονται τα βιολογικά προϊόντα τα οποία κερδίζουν μέρα με τη μέρα ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, αλλά και χώρο στο καλάθι των καταναλωτών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Η κρίση δεν αγγίζει τα βιολογικά προϊόντα
Aνθεκτικά στην οικονομική κρίση αποδεικνύονται τα βιολογικά προϊόντα τα οποία κερδίζουν μέρα με τη μέρα ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, αλλά και χώρο στο καλάθι των καταναλωτών.

Μπορεί η οικονομική κρίση να έχει πλήξει την αγορά στο σύνολό της και να έχει στρέψει πολλούς καταναλωτές στα «φθηνά» προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία έχουν αποκτήσει ένα σεβαστό μερίδιο στο σύνολο της αγοράς που ξεπερνά το 15%, εντούτοις τα «ακριβά» βιολογικά προϊόντα αποτελούν τη νέα μεγάλη δύναμή της.

Ενδεικτικό της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Ελλήνων είναι ότι από τις αρχές του έτους μέχρι και την 1η Νοεμβρίου οι πωλήσεις βιολογικού γάλακτος σε αξία αυξήθηκαν 44,5%, οι αντίστοιχες βιολογικών ζυμαρικών 12%, ενώ οι πωλήσεις βιολογικού γιαουρτιού σε όγκο αυξήθηκαν σε ποσοστό 23,9% και σε αξία 25,5%.

Την ίδια ώρα ανοδικά κινούνται και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι πωλήσεις των οποίων στην αγορά γάλακτος καταγράφουν άνοδο 14,2%, ενώ στην αγορά γιαουρτιού σημειώνουν αύξηση 55,1% σε όγκο και 38,8% σε αξία. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της ICAP, η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένου βιολογικού ελαιολάδου παρουσίασε άνοδο 15% την περίοδο 2007-08, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής παραγωγής (περίπου 63% το 2008) έχει προορισμό χώρες του εξωτερικού.

Η αγορά κρασιού από βιολογικά σταφύλια σημείωσε άνοδο της τάξης του 4% το 2008, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής παραγωγής του συγκεκριμένου προϊόντος (περίπου 79% το 2008) διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά. Τέλος, η κατανάλωση βιολογικών εσπεριδοειδών παρουσιάζεται αυξημένη κατά 5% περίπου το 2008 και το ποσοστό των εξαγωγών ξεπερνά το 68%.

--- Ευνοϊκές προοπτικές

Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, μέσα σε μία πενταετία υπήρξε διπλασιασμός στη συνολική ελληνική αγορά βιολογικών προϊόντων και οι προβλέψεις θέλουν ακόμα μεγαλύτερη αύξηση τα επόμενα χρόνια, όσο θα μειώνεται και η διαφορά τιμής με τα συμβατικά προϊόντα.

Είναι χαρακτηριστικό δε ότι πέρυσι καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 30% σε σχέση με το 2007 στη συνολική αξία της εγχώριας αγοράς βιολογικών τροφίμων (σε τιμές λιανικής) και τα εισαγόμενα βιολογικά τρόφιμα κάλυψαν ποσοστό 57% της συνολικής αξίας.

Ενδεικτικό είναι επίσης το γεγονός πως σήμερα 2 στα 10 ευρώ που ξοδεύουν οι Έλληνες καταναλωτές για την αγορά βασικών προϊόντων σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σε λαϊκές αγορές αφορούν στην προμήθεια βιολογικών προϊόντων, ενώ από αυτά 6 στα 10 που αγοράζονται είναι γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο και οπωροκηπευτικά.

Σημειώνεται ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ως κανάλι διακίνησης εκτιμάται ότι συγκέντρωσαν συνολικά το 50% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου των βιολογικών τροφίμων το προηγούμενο έτος.

Το μερίδιο συμμετοχής τους αναμένεται να ενισχυθεί περισσότερο τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και πιο πολλές αλυσίδες επεκτείνονται στην εμπορία βιολογικών τροφίμων, δημιουργώντας στα καταστήματά τους «βιολογικές γωνιές». Επίσης, όλο και περισσότερες εταιρείες επενδύουν ή σκέφτονται να επενδύσουν σε αυτό το κομμάτι της αγοράς.

Τα καταστήματα αμιγώς βιολογικών τροφίμων (αλυσίδες και μεμονωμένα) εκτιμάται πως κατέλαβαν ποσοστό 46% περίπου. Το υπόλοιπο 4% το μοιράζονται λοιπά σημεία πώλησης (λαϊκές αγορές κ.λ.π.).

* Αναδημοσίευση από το 609ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 20-24 Νοεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v