Τι αλλάζει στη ρύθμιση για τα χρέη των εταιριών

Στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες περιορίζεται η δυνατότητα ρύθμισης ενήμερων δανείων. Το πλαφόν σε ύψος δανείου και ετήσιο τζίρο και τα κριτήρια για την επαπειλούμενη αδυναμία πληρωμής.

Τι αλλάζει στη ρύθμιση για τα χρέη των εταιριών
Στη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, στις χιλιάδες δηλαδή μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και στους ελεύθερους επαγγελματίες, θα περιοριστεί η δυνατότητα διετούς αναστολής πληρωμής δόσεων, για ενήμερα δάνεια, εφόσον πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια πρόσκαιρης αδυναμίας πληρωμής.

Μετά τον πρώτο γύρο επαφών με τράπεζες και λοιπούς φορείς επί του σχεδίου νόμου για τη ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων, το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αποφάσισε να εστιάσει το ευεργετικό αποτέλεσμα των διατάξεων στις μικρές και πολύ μικρές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν και το 90% των ελληνικών επιχειρήσεων.

Στην κατεύθυνση αυτή αποφασίστηκε το ανώτατο ποσό ενήμερου σήμερα δανείου που θα μπορεί να ρυθμιστεί, εφόσον η εταιρία βρίσκεται σε επαπειλούμενη αδυναμία πληρωμής, να περιοριστεί κάτω του 1 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλαφόν θα προσδιοριστεί στην περιοχή των 800 χιλ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι επιχειρήσεις με ανεξόφλητα, ενήμερα σήμερα, δάνεια άνω των 800 χιλ. ευρώ δεν θα μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση. Ο περιορισμός του ύψους των ενήμερων δανείων που μπορεί να υπαχθούν στη ρύθμιση ικανοποιεί εν μέρει τις τράπεζες καθώς περιορίζει τον κίνδυνο επισφαλειών, ενώ ταυτόχρονα εστιάζει στις ευεργετικές διατάξεις στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δέχονται και τις μεγαλύτερες επιπτώσεις της κρίσης.

Στην ίδια κατεύθυνση το υπουργείο Οικονομίας εξετάζει και τη θέσπιση κριτηρίου ανώτατου κύκλου εργασιών, ώστε δυνατότητα ρύθμισης ενήμερων δανείων να έχουν μόνο οι επιχειρήσεις που "τζιράρουν" κάτω των 3 ή των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Η επιβολή κριτηρίου ετήσιου τζίρου δεν έχει οριστικοποιηθεί.

Αντικείμενο διαβούλευσης αποτελούν και τα κριτήρια βάσει των οποίων θα προκύπτει η επαπειλούμενη πρόσκαιρη αδυναμία. Η πρόταση να οριστεί ως κριτήριο επαπειλούμενης αδυναμίας πληρωμών η συμπλήρωση τριών ζημιογόνων χρήσεων δεν φαίνεται να προχωρά καθώς θα συναντήσει τις αντιδράσεις του εμπορικού κόσμου.

Πώς θα ρυθμίζονται οι ενήμερες οφειλές

Βάσει των νέων ρυθμίσεων, οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες με ανεξόφλητα, πλην όμως ενήμερα δάνεια, το ύψος των οποίων δεν ξεπερνά τις 800 χιλ. ευρώ, θα μπορούν να επιτύχουν διετή αναστολή πληρωμής δόσεων, εφόσον αποδείξουν πρόσκαιρη αδυναμία πληρωμής.

Κατά τη διάρκεια της διετίας θα πληρώνουν μόνο τους συμβατικούς τόκους, με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου. Οι όροι της σύμβασης παρά τη ρύθμιση δεν τροποποιούνται.

Μετά την πάροδο της διετίας η επιχείρηση αρχίζει να πληρώνει δόσεις εξόφλησης του κεφαλαίου σε τακτά χρονικά διαστήματα (εξαμηνιαίες ή ετήσιες δόσεις) όπως ακριβώς προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση λήψης του δανείου.

Οι ίδιοι όροι ισχύουν και για το κεφάλαιο κίνησης που έχουν λάβει επιχειρήσεις, η εξόφληση του οποίου μετά τη διετή αναστολή διενεργείται με μηνιαίες δόσεις σε διάστημα 5ετίας όπως αυτοί προκύπτουν από τη δανειακή σύμβαση μια και δεν επέρχεται καμία αλλαγή.

Οι αντιδράσεις των τραπεζών

Ο ορισμός χαμηλού ποσού ως ανώτατου πλαφόν για ανεξόφλητα ενήμερα σήμερα δάνεια που μπορούν να ρυθμιστούν ικανοποιεί εν μέρει τις απαιτήσεις των τραπεζών, οι οποίες είχαν αντιδράσει έντονα στο να υπάρξει δυνατότητα διετούς αναστολής πληρωμής ενήμερων δανείων, ισχυριζόμενες ότι θα δημιουργήσει νοοτροπία "μπαταχτσήδων".

Οι τράπεζες ζητούν να διευκρινιστεί το ύψος των προβλέψεων που θα πρέπει να σχηματίζουν, για ενήμερες οφειλές που ρυθμίζονται. Σύμφωνα με τραπεζίτες, η πρόβλεψη δεν μπορεί να ξεπερνά το 10% του δανείου καθώς η οφειλή παραμένει ενήμερη. Με αυτήν την άποψη δεν φαίνεται να συμφωνούν κύκλοι της ΤτΕ καθώς η απόδειξη από την πλευρά της επιχείρησης επαπειλούμενης πρόσκαιρης αδυναμίας πληρωμής υποχρεώσεων συνεπάγεται αύξηση του πιστωτικού κινδύνου.

Σημειώνεται ότι οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν στη διετή αναστολή πληρωμής δόσεων και στη διαγραφή τόκων υπερημερίας και ανατοκισμού για δάνεια που υπήρξαν ληξιπρόθεσμα, είτε έχουν καταγγελθεί είτε όχι, εξαιτίας της κρίσης, δηλαδή μετά την 1η/1/2008.

Οι τράπεζες υποδέχτηκαν θετικά τη θέσπιση, για πρώτη φορά, ενιαίων κανόνων ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v