Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Υποδομές-περιβάλλον: Πολλά τα αγκάθια του 2010

Κάθε άλλο παρά λιγότερα από αυτά που βρήκαν τον Οκτώβριο είναι πλέον τα ανοιχτά ζητήματα που καλούνται να διευθετήσουν εντός του 2010 οι ηγεσίες των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Υποδομές-περιβάλλον: Πολλά τα αγκάθια του 2010
Κάθε άλλο παρά λιγότερα από αυτά που βρήκαν τον Οκτώβριο είναι πλέον τα ανοιχτά ζητήματα που καλούνται να διευθετήσουν εντός του 2010 οι ηγεσίες των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος, αφού οι πρώτες 100 ημέρες σπαταλήθηκαν κυρίως σε οργανωτικά θέματα, χωρίς παράλληλα να ληφθούν αποφάσεις για ουσιαστικές και επείγουσες εκκρεμότητες.
 
Μάλιστα, στο διάστημα αυτό προέκυψαν νέα προβλήματα (όπως π.χ. η πτώση βράχων στα Τέμπη), με αποτέλεσμα τα δύο υπουργεία να κληθούν να επιλύσουν περισσότερα θέματα από αυτά που υπήρχαν πριν από τρεις μήνες.

Το υπουργείο Υποδομών απέκτησε προ δεκαπενθημέρου ένα νέο "πονοκέφαλο" που μάλιστα θα διαρκέσει αρκετά, καθώς οι ζημιές και η κυκλοφορία των οχημάτων στα Τέμπη δεν αναμένεται να αποκατασταθούν πριν από τον Απρίλιο με βάση τα πλέον αισιόδοξα σενάρια.

Επιπλέον, δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία για τη μείωση του ύψους των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους που έχουν παραχωρηθεί προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες, παρά την υπόσχεση των επικεφαλής του υπουργείου ότι το ζήτημα θα είχε κλείσει στις αρχές του νέου έτους. Αντί αυτού, οι παραχωρησιούχοι έχουν ανακοινώσει νέες αυξήσεις στα τέλη διέλευσης των οχημάτων από τους οδικούς άξονες που διαχειρίζονται.

Σε ό,τι αφορά την καταβολή των οφειλών του Δημοσίου προς τις τεχνικές εταιρίες, τον Δεκέμβριο διατέθηκε μόλις ένα μικρό μέρος (214 εκατ. ευρώ) από το 1,6 δισ. ευρώ που χρωστά το κράτος. Έτσι, σε πολλές επιχειρήσεις το οικονομικό αδιέξοδο παραμένει.

Μάλιστα, η πρόθεση του υπουργείου Υποδομών να αλλάξει το μειοδοτικό σύστημα επιλογής αναδόχων δημοσίων έργων μεταθέτει χρονικά την προκήρυξη νέων διαγωνισμών για τουλάχιστον ένα εξάμηνο, φέρνοντας σε ακόμη πιο δύσκολή θέση τις κατασκευαστικές εταιρίες που βρίσκονται ένα βήμα πριν από την κατάρρευση.
 
Παράλληλα, το υπουργείο θα πρέπει να επανασχεδιάσει το ΕΣΠΑ αλλά και τα μεγάλα έργα που εκκρεμούν (επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αεροδρόμιο στο Καστέλλι, δίκτυο μετρό, εκτροπή του Αχελώου). Στη διαδικασία αυτή το υπουργείο υποστηρίζει πως θα λάβει υπόψη τις ενστάσεις πολιτών και οικολογικών οργανώσεων, οι οποίοι συνήθως αντιδρούν στην υλοποίηση έργων υποδομής.

Στον αέρα τέλη κυκλοφορίας, ημιυπαίθριοι, ρυθμιστικά σχέδια

Σε αντίθεση με αυτό που συνέβαινε μέχρι πριν από τρεις μήνες (όταν το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ ερχόταν συχνά σε ρήξη με αυτούς τους φορείς), οι οικολογικές και άλλες μη κυβερνητικές οργανώσεις έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερα θερμές σχέσεις με την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος. Μάλιστα, αρκετοί είναι εκείνοι που θεωρούν πως οι συγκεκριμένοι φορείς έχουν… εισβάλει για τα καλά στο υπουργείο, υπαγορεύοντας σε πολλές περιπτώσεις την πολιτική του.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του εμπορικού κέντρου της εταιρίας Μπάμπης Βωβός στον Βοτανικό, όπου η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν παίρνει -επισήμως τουλάχιστον- πρωτοβουλία για διευθέτηση της εκκρεμότητας προκειμένου να προχωρήσει το έργο της διπλής ανάπλασης.

Σε μεταγενέστερο χρόνο, εξάλλου, έχει παραπέμψει η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος όλα τα ανοιχτά ζητήματα που παρέλαβε, όπως αυτά των ημιυπαίθριων χώρων, των ρυθμιστικών σχεδίων αλλά και των χωροταξικών πλαισίων που σχεδιάζει πλέον να αναθεωρήσει.

Αναγκαστική και προσωρινή λύση έδωσε το υπουργείο μόνο στο ζήτημα των "πράσινων" τελών κυκλοφορίας οχημάτων, θέμα που όμως έχει πλέον ανοίξει απρόσμενα μετά τις έντονες αντιδράσεις των πολιτών. Σε εκκρεμότητα παραμένει και το θέμα της αναθεώρησης της πολεοδομικής νομοθεσίας.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί πως το υπουργείο έχει προωθήσει τρία νομοσχέδια που σχετίζονται άμεσα με την προστασία του περιβάλλοντος: για τις καμένες εκτάσεις της Αττικής, για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και για την ανακύκλωση υλικών.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο