Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αυξήσεις 20% σε ποτά και τσιγάρα

Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία που αφορά στον αναδρομικό φόρο σε γονικές παροχές και δωρεές καθώς και στις αυξήσεις 20% στη φορολογία τσιγάρων και ποτών. Από τις 12 Ιανουαρίου οι αλλαγές.

Αυξήσεις 20% σε ποτά και τσιγάρα
Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία που αφορά στον υπολογισμό του φόρου για τις κτήσεις περιουσίας από δωρεά ή γονική παροχή και στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε τσιγάρα και αλκοολούχα ποτά.

Αναλυτικότερα, το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε προσθήκη-τροπολογία στη Βουλή, στο σχέδιο νόμου "Προστασία δασών και δασικών εκτάσεων του νομού Αττικής, σύσταση Ειδικής Γραμματείας Περιβάλλοντος και Ενέργειας και λοιπές διατάξεις", που αφορά στον υπολογισμό του φόρου για τις κτήσεις περιουσίας από δωρεά ή γονική παροχή και στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε τσιγάρα και αλκοολούχα ποτά.

Σύμφωνα με την τροπολογία, από την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου, ο υπολογισμός του φόρου που αναλογεί με βάση τις ισχύουσες διατάξεις για τις κτήσεις περιουσίας αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής θεωρείται προσωρινός και η οριστική εκκαθάριση του οφειλόμενου φόρου θα γίνει με τις διατάξεις του νέου φορολογικού νόμου, για τον οποίο η κοινωνική διαβούλευση έχει ήδη αρχίσει.

Όπως εξήγγειλε η κυβέρνηση στις προγραμματικές δηλώσεις της, καθώς και ο πρωθυπουργός, κ. Γιώργος Α. Παπανδρέου, στις 13 Δεκεμβρίου 2009 προτείνεται να επανέλθει η φορολόγηση των κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών με προοδευτική κλίμακα με υψηλό αφορολόγητο. Ήδη, το θέμα αυτό αποτελεί αντικείμενο των ομάδων εργασίας κοινωνικού διαλόγου για τη φορολογική μεταρρύθμιση, που έχει συστήσει το υπουργείο Οικονομικών.

Κρίνεται δίκαιο και εύλογο, για να μην ακυρωθεί το αποτέλεσμα του κοινωνικού διαλόγου, σχετικά με τις όποιες πράξεις κτήσεων περιουσίας αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής, των οποίων η φορολογική υποχρέωση ισχύει από την επομένη της κατάθεσης της διάταξης στη Βουλή, δηλαδή από σήμερα 8 Ιανουαρίου, να θεωρείται ο υπολογισμός του φόρου προσωρινός. Στην τροπολογία προτείνεται να γίνει οριστική εκκαθάριση με τις διατάξεις που θα προκύπτουν στο πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου.

Σε σχέση με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, στα βιομηχανοποιημένα καπνά αυξάνεται στην πλέον ζητούμενη τιμή από 57,5% που είναι σήμερα σε 70% και στα αλκοολούχα ποτά κατά 20%.

Οι ρυθμίσεις αυτές κρίνονται σκόπιμες ώστε να αυξηθούν τα έσοδα του προϋπολογισμού αφενός και αφετέρου προκειμένου η αυξημένη τιμή να αποτελέσει στον καταναλωτή αντικίνητρο κατανάλωσης για σκοπούς προστασίας της δημόσιας υγείας. Με την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης προσεγγίζεται ο μέσος όρος φορολογίας που ισχύει σε κοινοτικό επίπεδο, τόσο στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα όσο και στα αλκοολούχα ποτά. Επισημαίνεται ότι οι αυξήσεις αυτές είναι αναλογικές και επιβαρύνουν λιγότερο τα προϊόντα με χαμηλή τιμή, που καταναλώνονται από τα κοινωνικά στρώματα με χαμηλό εισόδημα.

Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι η επιβάρυνση λόγω του φόρου στο πακέτο 20 τσιγάρων, που πωλείται σήμερα 2 ευρώ, ανέρχεται στο 0,19 ευρώ και στο πακέτο 20 τσιγάρων που πωλείται σήμερα 3,20 ευρώ (που είναι και τα τσιγάρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση) η επιβάρυνση είναι 0,41 ευρώ.

Στα αλκοολούχα ποτά η επιβάρυνση ανά φιάλη ουίσκι είναι 0,91 ευρώ, για ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά είναι 0,45 ευρώ, ενώ για τη φιάλη μπίρας από 0,009 έως 0,002 ευρώ. Η ισχύς των διατάξεων για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα τσιγάρα αρχίζει από την Τρίτη, 12 Ιανουαρίου, ενώ για τα ποτά από την Παρασκευή, 8 Ιανουαρίου.
 
Από τις προτεινόμενες διατάξεις, η ετήσια αύξηση εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό, από την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των βιομηχανοποιημένων καπνών είναι περίπου στα 930 εκατ. ευρώ, από την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά είναι περίπου στα 70 εκατ. ευρώ.

Από την υπαγωγή των προαναφερόμενων δωρεών και γονικών παροχών στο φορολογικό καθεστώς, που θα ισχύσει από την 1η Μαρτίου 2010, η αύξηση των δημοσίων εσόδων είναι σημαντική και εξαρτάται από τα πραγματικά γεγονότα (αριθμός και αντικείμενο φορολογικών υποθέσεων, φορολογικές κλίμακες νέου θεσμικού πλαισίου κ.λπ.).


Μίχαλος: Λάθος η αύξηση του φόρου στις γονικές παροχές

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την τροπολογία για αύξηση του φόρου των γονικών παροχών, δήλωσε:

"Λάθος δρόμο έχει πάρει η κυβέρνηση. Χθες το βράδυ προέβη αιφνιδιαστικά σε βαρύ φορολογικό χτύπημα σε βάρος του συνόλου σχεδόν των ελληνικών οικογενειών, καταθέτοντας τροπολογία για αύξηση του φόρου των γονικών παροχών. Στην τροπολογία μάλιστα που κατατέθηκε μεσάνυχτα στη Βουλή δεν αναφέρεται ο ακριβής συντελεστής της νέας φορολόγησης, προκαλώντας πανικό στις ελληνικές οικογένειες για το ύψος του.

Η κυβέρνηση είναι πολιτικά και ηθικά έκθετη. Καθώς, εκτός του οικονομικού προβλήματος, που θα προκαλέσει με την αύξηση του φόρου των γονικών παροχών, αθετεί και τις προεκλογικές της δεσμεύσεις περί μη αιφνιδιασμών και διαφάνειας. Η τροπολογία κατατέθηκε νύχτα και μάλιστα σε νομοσχέδιο άλλου υπουργείου και όχι αυτού των Οικονομικών.

Ο επιχειρηματικός κόσμος καλεί τον ίδιο τον πρωθυπουργό και το οικονομικό του επιτελείο να αλλάξουν τακτική, να σεβαστούν τις δεσμεύσεις τους και να σταματήσουν την άγρια φοροεπιδρομή επί δικαίους και αδίκους που έχουν αρχίσει να εξαπολύουν.

Το ΕΒΕΑ, για άλλη μία φορά, καλεί την κυβέρνηση να αφήσει κατά μέρος τις εύκολες λύσεις και να προχωρήσει στην προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, που θα δώσουν λύσεις σε βάθος χρόνου στα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας.

Και εν πάση περιπτώσει, εάν εκτιμά ότι απαιτείται επειγόντως η ενίσχυση των κρατικών ταμείων, ας προωθήσει έκτακτα εισπρακτικά μέτρα, αλλά στοχευμένα προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της πάταξης της φοροδιαφυγής από εκείνους τους κλάδους που γνωρίζει πολύ καλά, όπως όλη η ελληνική κοινωνία, ότι συστηματικά φοροδιαφεύγουν".


ΠΟΜΙΔΑ: Αντισυνταγματική η τροπολογία περί γονικών παροχών

Κατατέθηκε σήμερα το πρωί στη Βουλή, στο νομοσχέδιο «Προστασία δασών και δασικών εκτάσεων του Νομού Αττικής, σύσταση ειδικής γραμματείας Περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις» τροπολογία με το εξής περιεχόμενο:

«Σε κτήσεις περιουσίας αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από 8.1.2010, ο υπολογισμός του φόρου που αναλογεί θεωρείται προσωρινός. Ο οριστικός υπολογισμός του φόρου αυτού διενεργείται μετά την 1η Μαΐου 2010 με τις διατάξεις που ισχύουν κατά την ημερομηνία αυτή. Μετά τον υπολογισμό αυτό, ενεργείται νέα εκκαθάριση του φόρου και βεβαίωση ή έκπτωση του επιπλέον ή επί έλαττον φόρου που αναλογεί κατά περίπτωση.»

Σχετικά με την τροπολογία αυτή από την ΠΟΜΙΔΑ ανακοινώνονται τα εξής.

Αν η αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας αυτής αφορούσε το «μπλοκάρισμα» δικαιοπραξιών κερδοσκοπικού χαρακτήρα και είχε ως στόχο του τη διαφύλαξη δικαιολογημένου δημόσιου συμφέροντος από κακόβουλους συναλλασσόμενους, θα ήταν απόλυτα επιβεβλημένη η εξεζητημένη αυτή μεθόδευση.

Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση το αιφνιδιαστικό δικαιοπρακτικό «μπλοκάρισμα» γονιών που θέλουν να μεταβιβάσουν περιουσιακά στοιχεία τους στα παιδιά τους, με βάση ισχύουσες ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις, είναι απόλυτα αψυχολόγητο και ατυχές και δεν δικαιολογείται από τις αυξημένες ταμειακές ανάγκες του κράτους, ούτε στέκει στη συνείδηση της κοινής γνώμης, για πολλούς και σοβαρότατους λόγους:

Πρώτον γιατί η επαναφορά του φόρου γονικής παροχής είναι πλήγμα κατά της οικογένειας, με αμφίβολο συνταγματικό χαρακτήρα, αφού σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 21), η οικογένεια και ο γάμος τελούν υπό την προστασία του κράτους.

Δεύτερον γιατί η τροπολογία αυτή δεν είναι σύμφωνη με το άρθρο 78 του Συντάγματος το οποίο και ειδικό νόμο απαιτεί για κάθε επιβολή φόρου, αλλά και απαγορεύει την «αναδρομικότητα» της ισχύος του, έστω και έμμεση, όπως στην προκειμένη περίπτωση.

Τρίτον γιατί δεν μπορεί ο πολίτης να καλείται να υποβάλει δήλωση φόρου γονικής παροχής με όρους «ανοικτής επιταγής», δηλαδή με πλήρη αβεβαιότητα ως προς ουσιώδη στοιχεία προσδιορισμού της φορολογικής του υποχρέωσης, όπως:

* Το ύψος του αφορολόγητου ορίου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για πρώτη κατοικία,

* Το φορολογικό συντελεστή, βάσει του οποίου θα φορολογηθεί,

* Την φορολογική βάση (αντικειμενική αξία) επί της οποίας θα επιβληθεί ο φόρος. Όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να υπολογιστεί ο φόρος βάσει των αυξημένων αντικειμενικών αξιών, που πιθανότατα θα ισχύουν μετά την 1.5.2010.

Τέταρτον γιατί η όλη μεθόδευση αντίκειται στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για μη αιφνιδιασμό των πολιτών, και για ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο πριν από τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου.

Πέμπτον γιατί το αποτέλεσμα της ρύθμισης αυτής θα είναι η διακοπή των σχετικών δικαιοπραξιών, δηλαδή η αποχή των ενδιαφερομένων από τη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων γονικών παροχών, μέχρις ότου αρθεί η σχετική αβεβαιότητα. Αυτό, δηλαδή η διακοπή των δικαιοπραξιών, δεν μπορεί να είναι ένας θεμιτός στόχος σε ένα ευνομούμενο κράτος.

Έκτον γιατί, αν η κυβέρνηση είχε πρόθεση να αυξήσει σημαντικά το αφορολόγητο όριο των γονικών παροχών, θα μπορούσε να εκδώσει ανακοίνωση με ένδειξη του σχετικού ποσού, ώστε να οι ενδιαφερόμενοι να μην ανησυχούν, και να μην σπεύδουν στα συμβολαιογραφεία, και όχι να καταθέσει μια τροπολογία που κάνει όλους να ανησυχούν.

Η ΠΟΜΙΔΑ έλαβε διαβεβαίωση από αρμόδια πηγή ότι δεν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών η φορολόγηση των γονικών παροχών που θα γίνουν στο μεσοδιάστημα με τις νέες αντικειμενικές αξίες, αλλά με τις ισχύουσες την ημέρα υποβολής της δήλωσης στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Αυτό θα είναι βέβαια δεσμευτικό μόνον αν αναφερθεί ρητά στη σχετική τροπολογία.

Εν τούτοις, η ΠΟΜΙΔΑ κάνει έκκληση στον Υπουργό κ. Γ. Παπακωνσταντίνου να αποσυρθεί ολοκληρωτικά η ρύθμιση αυτή, για όλους τους παραπάνω λόγους, γιατί θα αμφισβητηθεί από όλους τους ενδιαφερόμενους και θα δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα στην πράξη.

Σε κάθε περίπτωση, επιμένουμε ότι ρυθμίσεις που αφορούν φορολογία κεφαλαίου είναι συνταγματικός μονόδρομος να ισχύουν από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου και μόνον, αφού η ισχύς από την κατάθεση στη Βουλή επιτρέπεται μόνον για εισαγωγικούς ή εξαγωγικούς δασμούς ή φόρους κατανάλωσης (άρθρο 78 παρ. 3 Συντ.).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v