Κατσέλη: Οι 3 προτεραιότητες για τους αγρότες

Tις 3 βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τον αγροτικό τομέα ανακοίνωσε η κ. Λ. Κατσέλη κατά την ομιλία της στη διημερίδα που διοργάνωσαν η ΥΠΑΑΤ και η ΟΚΕ.

Κατσέλη: Οι 3 προτεραιότητες για τους αγρότες
Tις 3 βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τον αγροτικό τομέα ανακοίνωσε η κ. Λ. Κατσέλη κατά την ομιλία της στη διημερίδα που διοργάνωσαν η ΥΠΑΑΤ και η ΟΚΕ.

Αναλυτικότερα τρεις είναι οι προτεραιότητες:

1. Ενίσχυση ρευστότητας των αγροτών και των αγροτικών επιχειρήσεων στο μέτρο του εφικτού, ως ότου αποδώσουν οι νέες πολιτικές.
2. Προώθηση και γρήγορη υλοποίηση μιας συνεκτικής πολιτικής αγροτικών παραγωγικών αναδιαρθρώσεων.
3. Αποτελεσματική λειτουργία και εποπτεία της αγοράς αγροτικών προϊόντων.

Λίγα λόγια για κάθε προτεραιότητα:

Ενίσχυση ρευστότητας

Αναφορικά με την πρώτη προτεραιότητα, η ενίσχυση της ρευστότητας των αγροτών και η ανάγκη να διατηρηθούν ενεργοί στην οικονομική και παραγωγική δραστηριότητα του τόπου μας, σε μια περίοδο όπου η κρίση πλήττει του πάντες, αποτελεί βασική ευθύνη της Πολιτείας. Ευθύνη, τόσο απέναντι στους αγρότες, όσο και σε κάθε επαγγελματία, μικρομεσαίο επιχειρηματία και πολίτη.

Όπως γνωρίζετε, αποτελεί πλέον νόμο του Κράτους η βασική προεκλογική μας δέσμευση για ρύθμιση των χρεών επιχειρήσεων, επαγγελματικών και αγροτών. Με τις ρυθμίσεις που ψήφισε η πλειοψηφία των Ελληνικού Κοινοβουλίου, αγρότες και αγροτικές επιχειρήσεις μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2005. Κάθε οφειλέτης, που έχει ληξιπρόθεσμη οφειλή και ρυθμίζεται με βάση το νόμο, προστατεύεται από οποιονδήποτε πλειστηριασμό μέχρι 31.07.2010.

Στοχευμένα, και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, οι αγρότες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν ακόμα και ενήμερες οφειλές, έτσι ώστε να μην φτάσουν στο «κόκκινο». Το ΥΠΟΙΑΝ έχει δημιουργήσει ειδική τηλεφωνική γραμμή ενημέρωσης των ενδιαφερομένων για τις διατάξεις που προβλέπει ο νόμος και τη διαδικασία εφαρμογής: 801 11 97 367.

Στις ρυθμίσεις που προωθήσαμε σε αυτό το σχέδιο νόμου δεν ρυθμίζουμε δάνεια τα οποία έχει εγγυηθεί το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτή την κατηγορία των δανείων θα εξετάσουμε σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομικών, αλλά

Πολιτική αγροτικών αναδιαρθρώσεων

Η δεύτερη προτεραιότητα αφορά στην πολιτική αγροτικών παραγωγικών αναδιαρθρώσεων. Ενεργοποιούμε προς αυτή την κατεύθυνση τα αναπτυξιακά εργαλεία που διαθέτουμε, δηλαδή το ΕΣΠΑ και τον αναπτυξιακό νόμο.

Μέσω του ΕΣΠΑ προωθούνται μια σειρά από σημαντικά έργα (εγγειοβελτιωτικά κλπ.), τα οποία θα κάνουν και πάλι ζωντανή τη ζωή στην ύπαιθρο και θα δώσουν ανάσα στους κατοίκους της.
Όλες οι δράσεις και όλα τα προγράμματα, είτε μέσω του ΕΣΠΑ, είτε μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου – ο οποίος αναμορφώνεται - διοχετεύουν πόρους προς επιχειρήσεις και κλάδους της Ελληνικής Περιφέρειας και δημιουργούν σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλους. Ο αγροτικός τομέας δεν είναι ξεκομμένος ούτε από την δευτερογενή παραγωγή, δηλαδή την μεταποίηση και τη βιομηχανία, ούτε και από τις υπηρεσίες.

Όσο πιο αποτελεσματικά και στοχευμένα δαπανούμε και το τελευταίο ευρώ που διαθέτουμε προς την περιφέρεια, για οποιαδήποτε δράση, τόσο μεγαλύτερη προστιθέμενη αναπτυξιακή αξία δημιουργείται, στηρίζοντας τον αγροτικό κόσμο, και ενισχύοντας την ύπαιθρο. Συντονίζουμε ως συναρμόδια Υπουργεία αυτές τις σημαντικές συνέργειες και συμπληρωματικότητες μεταξύ των πολιτικών, ώστε, όπως ανέφερα, να έχουμε το μέγιστο δυνατό αναπτυξιακό αποτέλεσμα.

Σημαντική συνιστώσα της αναπτυξιακής μας στρατηγικής είναι η στροφή στην πράσινη οικονομική ανάπτυξη, με οριζόντιο χαρακτήρα εφαρμογής και ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση της ποιότητας και παγκόσμιας αναγνωρισιμότητας των προϊόντων του αγροδιατροφικού τομέα.

Η στροφή σε ένα νέο πρότυπο αγροδιατροφικής ανάπτυξης αποτελεί επιταγή, προκειμένου η ελληνική γεωργία και τα αγροτικά προϊόντα να καταστούν και πάλι βιώσιμα και ανταγωνιστικά.

Στο πλαίσιο αυτό προωθούμε την υιοθέτηση συγκεκριμένων πολιτικών ποιότητας και τυποποίησης στον αγροδιατροφικό τομέα.

Γνώμονας μας παραμένει η διασφάλιση της ποιότητας των αγροδιατροφικών προϊόντων, με κυρίαρχο ρόλο την ανάδειξη της ταυτότητας τους. Για τους λόγους αυτούς καθίσταται πλέον επιτακτική η ανάπτυξη συστημάτων πιστοποίησης και ελέγχου, τα οποία να ανταποκρίνονται τόσο στις σύγχρονες απαιτήσεις των καταναλωτών, όσο και στον εξαγωγικό προσανατολισμό του κλάδου, αλλά και το σεβασμό του περιβάλλοντος.

Αποτελεσματική ενημέρωση, λειτουργία και εποπτεία της αγοράς

Όσον αφορά στην τρίτη προτεραιότητά μας, αυτή της αποτελεσματικής ενημέρωσης, λειτουργίας και εποπτείας της αγοράς: Αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην προσπάθεια για την μείωση των διακυμάνσεων των τιμών των αγροτικών προϊόντων, αλλά και τον δραστικό περιορισμό των μεσαζόντων στη διαμόρφωση των τιμών, γεγονός που θα διασφαλίσει την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των παραγωγών, τη βελτίωση της προσβασιμότητας των παραγωγών στην αγορά και την μεγιστοποίηση του οφέλους των καταναλωτών.

Όλοι μας θα έχουμε διαπιστώσει τους ιδιότυπους «οικονομικούς κύκλους» που διέπουν την αγροτική παραγωγή:

- τη μια χρονιά υπάρχει έλλειψη προϊόντων με αποτέλεσμα αθρόες εισαγωγές και άνοδο τιμών,
- την επόμενη χρονιά, οι παραγωγοί φυτεύουν απρογραμμάτιστα με αποτέλεσμα την υπερπροσφορά και τη μείωση τιμών παραγωγού.

Η απόκλιση μεταξύ τιμών παραγωγού και τελικής τιμής στον καταναλωτή, είναι σε πολλά προϊόντα 5 φορές υψηλότερη, από την τιμή του παραγωγού.

Μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζουν τη διαφορά αυτή συγκαταλέγονται η αυξανόμενη συγκέντρωση σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, οι αυξήσεις τιμών άλλων εξωτερικών παραγόντων κόστους (ενέργεια, κόστος κεφαλαίου, μεταφορικά), καθώς και η εμπορική συμπεριφορά των παραγόντων στην αλυσίδα εφοδιασμού (πωλήσεις σε τιμές κάτω του κόστους, απειλές αποκλεισμού προϊόντων από τα ράφια, ειδικές αμοιβές κ.λ.π.).

Απαιτείται σήμερα, περισσότερο από ποτέ η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος:

- καταγραφής εθνικών & παγκοσμίων τάσεων καταναλωτικών αναγκών και παραγωγικών δυνατοτήτων και
- αντίστοιχου προγραμματισμού & πληροφόρησης των παραγωγών για τις απαιτούμενες ποσότητες, ποικιλίες, ποιότητες και ακριβείς χρονικές περιόδους (μήνα ή ακόμη και εβδομάδα).

Προς την κατεύθυνση αυτή:

• Στελεχώσαμε την Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και ενεργοποιούμε τις υπηρεσίες Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προς την κατεύθυνση ελέγχου του τρόπου διαμόρφωσης των τιμών βασικών παραγωγικών εισροών του αγροδιατροφικού τομέα. Με την βοήθεια ενός συστηματικού προγράμματος ελέγχου & κοστολογικών ερευνών, παράλληλα με την εντατικοποίηση των τιμοληψιών σε βασικούς τομείς της δευτερογενούς δραστηριότητας, αποκτούμε πλέον τη δυνατότητα να ελέγξουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος παραγωγής αγροδιατροφικών προϊόντων.
• Εντατικοποιούμε τους διενεργούμενους ελέγχους αναφορικά με την επισήμανση των προϊόντων, με καίριο στόχο την πάταξη των παράνομων Ελληνοποιήσεων και εισαγόμενων οπωροκηπευτικών & κρεάτων. Προς την κατεύθυνση αυτή λειτουργεί και η γενίκευση της υποχρέωσης τήρησης βιβλίων τρίτης κατηγορίας και βιβλίου αποθήκης, καθώς και την τήρηση και ενημέρωση του βιβλίου ιχνηλασιμότητας των εγχώριων νωπών οπωροκηπευτικών από τις εμπλεκόμενες στο σύστημα διακίνησης αγροτικών προϊόντων επιχειρήσεις.
• Εισηγούμεθα τη δημιουργία του Μητρώου Εμπόρων (εισαγωγέων/διακινητών) αγροτικών προϊόντων με τη θέσπιση προϋποθέσεων αδειοδότησης (όπως π.χ. τήρηση βιβλίων 3ης κατηγορίας, υποχρεωτική μορφή εταιρείας κ.α.)
• Θεσπίζουμε αυστηρούς περιορισμούς στην ανασυσκευασία εισαγόμενων αγροτικών προϊόντων.
• Εκσυγχρονίζουμε την υλικοτεχνική υποδομή και το οργανωτικό πλαίσιο λειτουργίας των κεντρικών και των λαϊκών αγορών, αποσκοπώντας στην μείωση των σταδίων διαμεσολάβησης ανάμεσα στον παραγωγό και τον Καταναλωτή.
• Εφαρμόζουμε συστηματικό έλεγχο στη διακίνηση αγροτικών προϊόντων από το χωράφι ως τον καταναλωτή με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας στις συναλλαγές.
• Διασφαλίζουμε την ταυτότητα των θεσμών των ανοικτών αγορών και την ενίσχυση της προσβασιμότητας των παραγωγών σε αυτές (π.χ. λαϊκές αγορές, αγορές βιολογικών – παραδοσιακών προϊόντων κ.α.) ενώ ενισχύουμε τα δίκτυα εμπορίας ποιοτικών προϊόντων σε περιφερειακό αλλά και εθνικό επίπεδο.
• Το παρατηρητήριο τιμών που έχουμε διαμορφώσει στο Υπουργείο μας, εμπλουτίζεται επιπλέον με στοιχεία ποσοτήτων για να μπορέσει να αποτελέσει τη βάση για μια τέτοια προσπάθεια.

Σε δεύτερο επίπεδο επιταχύνουμε τη διεύρυνση ενός πληροφοριακού συστήματος που αναπτύσσεται στην Κεντρική Αγορά του Ρέντη, το οποίο θα δίνει πληροφορίες σε όλη την αγορά για διαθέσιμες ποσότητες, ποιότητες και τιμές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v