Συγχωνεύσεις στις αστικές συγκοινωνίες

Τη δραστική μείωση του αριθμού των εταιριών που βρίσκονται υπό την εποπτεία του προωθεί το υπουργείο Υποδομών, έχοντας αναθέσει στις υπηρεσίες να εξετάσουν το ζήτημα και να υποβάλουν τις προτάσεις τους.

  • των Φ. Γαβρινιώτη, Μ. Τσαντήλα
Συγχωνεύσεις στις αστικές συγκοινωνίες
Τη δραστική μείωση του αριθμού των εταιριών που βρίσκονται υπό την εποπτεία του προωθεί το υπουργείο Υποδομών - Μεταφορών, έχοντας αναθέσει στις αρμόδιες υπηρεσίες να εξετάσουν το ζήτημα και να υποβάλουν το συντομότερο δυνατόν τις προτάσεις τους.

Στο πλαίσιο αυτό, μελετάται η συγχώνευση των επιχειρήσεων του τομέα αστικών συγκοινωνιών με τη δημιουργία δύο βασικών εταιρικών σχημάτων που στο εξής θα ελέγχουν τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ προς ενοποίηση θα οδεύσουν και οι υπόλοιποι φορείς - οργανισμοί του υπουργείου που έχουν συναφές αντικείμενο μεταξύ τους (όπως π.χ. αυτοί που ασχολούνται με τον αντισεισμικό σχεδιασμό και την προστασία).

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να συγχωνεύσει υπό την Αττικό Μετρό Α.Ε. τις εταιρίες που διαχειρίζονται τα μέσα σταθερής τροχιάς (ΗΣΑΠ, Τραμ Α.Ε., Προαστιακός) και υπό τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών τις επιχειρήσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ του λεκανοπεδίου Αττικής, ίσως όμως και της Θεσσαλονίκης (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΟΑΣΘ).

Με τον τρόπο αυτόν, εκτός από τη μείωση των δαπανών που θα επιφέρει εκ των πραγμάτων η ενοποίηση των συγκεκριμένων φορέων, εκτιμάται πως παράλληλα θα εξασφαλιστεί καλύτερος συντονισμός τόσο σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό νέων έργων όσο και σε αυτή καθαυτήν τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών.

Κύκλοι του υπουργείου φέρουν ως παράδειγμα την περίπτωση του μετρό, σημειώνοντας πως με την επικείμενη ενοποίηση οι επεκτάσεις του δικτύου θα σχεδιάζονται με ορθολογικότερα κριτήρια και επιπλέον τα αναγκαία έργα θα προωθούνται με γοργότερους ρυθμούς.

Υπό εξέταση βρίσκεται, επίσης, η προοπτική συγχώνευσης των εταιριών που έχουν την ευθύνη υλοποίησης δημοσίων κτιριακών υποδομών, δηλαδή του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων και της Θέμις Κατασκευαστική που προωθεί την ανέγερση δικαστικών συγκροτημάτων και φυλακών.

Σημειώνεται πως οι εν λόγω οργανισμοί ανήκαν μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 σε άλλα υπουργεία (Εργασίας, Παιδείας, Δικαιοσύνης), αλλά με την αναδιάρθρωση που έγινε από τη νέα κυβέρνηση περιήλθαν στην εποπτεία του υπουργείου Υποδομών.

Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες ΗΛΠΑΠ και ΕΘΕΛ, αναμένεται να αναλάβουν ρόλο τροφοδότη των μέσων σταθερής τροχιάς. Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα πραγματοποιούν κυρίως διαδρομές προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς.

Με τον τρόπο αυτόν υπολογίζεται ότι συνολικά το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας θα δουλεύει καλύτερα καθώς μια τέτοια αλλαγή θα επιτρέψει να «απελευθερωθούν» λεωφορεία και τρόλεϊ από περιοχές που έχουν εξυπηρέτηση με μετρό, ηλεκτρικό ή τραμ και να κατευθυνθούν σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται επαρκώς.

Η συνολική αναδιάρθρωση είναι πιθανόν ότι, πέραν της καλύτερης εξυπηρέτησης των περιοχών που είναι σήμερα ενταγμένες στο σύστημα, θα επιτρέψει και την επέκταση σε περιοχές που σήμερα δεν καλύπτονται καθόλου από τα αστικά μέσα μεταφορών.

Τα σχέδια για τον ΟΣΕ

Αναδιάρθρωση όμως σχεδιάζεται και στην περίπτωση του ΟΣΕ. Στην ουσία πρόκειται για υλοποίηση του σχεδίου λειτουργικού διαχωρισμού που έχει εξαγγελθεί εδώ και καιρό, αλλά ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί.

Στο πλαίσιο των αλλαγών ο σημερινός ΟΣΕ θα αναλάβει χρέη διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής αλλά και την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του οργανισμού, η ΕΡΓΟΣΕ θα παραμείνει αυτοτελής και θα δραστηροποιείται όπως σήμερα στην εκτέλεση των σιδηροδρομικών έργων, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσει την κρατική σιδηροδρομική εταιρία.

Η εταιρία μεταφορών δεν θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό. Εξαίρεση θα αποτελούν οι γραμμές στις οποίες το κράτος θα υποχρεούται να παρέχει δημόσια υπηρεσία (άγονες γραμμές). Οι γραμμές αυτές θα χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο κατά το πρότυπο των αεροπορικών άγονων γραμμών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v