Εξελίξεις στην αγορά φυσικού αερίου

Στην τελική ευθεία εισέρχεται το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου και σε τρίτους παίκτες πλην της ΔΕΠΑ. Σε ελάχιστες εβδομάδες θα εκδοθούν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για το σύνολο σχεδόν της δευτερογενούς νομοθεσίας.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Εξελίξεις στην αγορά φυσικού αερίου
Στην τελική ευθεία φαίνεται να εισέρχεται το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου και σε τρίτους παίκτες πλην της ΔΕΠΑ.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Γιάννης Μανιάτης, ανακοίνωσε ότι μέσα σε ελάχιστες εβδομάδες θα εκδοθούν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για το σύνολο σχεδόν της δευτερογενούς νομοθεσίας.
 
Ήδη η ΡΑΕ κατέθεσε στο ΥΠΕΚΑ την προηγούμενη Παρασκευή, όπως είχε μεταδώσει το euro2day, τη γνωμοδότησή της για τον Κώδικα Διαχείρισης Φυσικού Αερίου και την Πρότυπη Σύμβαση εγκατάστασης ΕΣΦΑ, ενώ είχε ήδη προηγηθεί από τον περασμένο Οκτώβριο η γνωμοδότηση για τον Κανονισμό Αδειών και από τον Δεκέμβριο το Μητρώο Χρηστών.

Μιλώντας στο συνέδριο της εφημερίδας "Απογευματινή" ο κ. Μανιάτης ανέφερε ότι "η έκδοση αυτών των ρυθμιστικών πράξεων θα επιτρέψει το άνοιγμα της αγοράς σε ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, με τελικό στόχο το όφελος του καταναλωτή, μέσα από την παροχή φθηνότερων υπηρεσιών και προϊόντων". Σήμερα, όπως είπε ο ίδιος, το φυσικό αέριο καλύπτει περίπου το 11% των ενεργειακών αναγκών της χώρας, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι της τάξης του 25%.

---Για τις ΑΠΕ

Εξάλλου, ο κ. Μανιάτης ανακοίνωσε ότι εντός του μηνός θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, το οποίο προβλέπει τη μείωση κατά 80% του χρόνου αδειοδότησης, τη δημιουργία one stop shop για τη διευκόλυνση των επενδύσεων αυτών, καθώς και την κατανομή αντισταθμιστικών ωφελημάτων τόσο για την τοπική αυτοδιοίκηση όσο και για τους κατοίκους των περιοχών εγκατάστασης ΑΠΕ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΥΠΕΚΑ, στην επόμενη τριετία αναμένονται επενδύσεις ύψους 3 δισ. ευρώ στον τομέα των ΑΠΕ.

Ωστόσο, για την ομαλή και εύρυθμη διείσδυση των ΑΠΕ απαιτείται και η κατασκευή σύγχρονων μονάδων αποθήκευσης ενέργειας. Προς τον σκοπό αυτόν το ΥΠΕΚΑ προτίθεται να αξιοποιήσει εφαρμοσμένα ερευνητικά προγράμματα για την απορρόφηση νέων μεθόδων και τεχνολογιών.

---Για εξοικονόμηση ενέργειας

Σημαντικός πυλώνας της ενεργειακής πολιτικής του ΥΠΕΚΑ θεωρείται και η εξοικονόμηση ενέργειας ιδιαίτερα στον κτιριακό τομέα. Σήμερα, όπως είπε ο κ. Μανιάτης, οι ετήσιες ενεργειακές δαπάνες των δημόσιων κτιρίων υπερβαίνουν τα 450 εκατ. ευρώ, ενώ από το ποσοστό συνολικής κατανάλωσης ενέργειας των κτιρίων το 75% αφορά σε κατοικίες.

Με βάση τα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, ο κτιριακός τομέας απορροφά το 40% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στη χώρα, συμβάλλει στο 45% της εκπομπής CO2, ενώ περί τα 3.500.000 κτίρια είναι θερμικά απροστάτευτα και ενεργοβόρα, γιατί κατασκευάστηκαν πριν από το 1980, οπότε ίσχυσε ο κανονισμός θερμομόνωσης.
 
Σε μια προσπάθεια να αποκατασταθεί η ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, το ΥΠΕΚΑ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή, τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων και το Προεδρικό Διάταγμα Ενεργειακών Επιθεωρητών.

Οι ρυθμίσεις που προωθούνται, όπως είπε ο κ. Μανιάτης, αποσκοπούν στη μείωση των δαπανών των νοικοκυριών για θέρμανση και ψύξη και στην καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας από την άσκοπη σπατάλη. Επιπλέον, προωθείται η εναρμόνιση με την οδηγία 2006/32/ΕΚ, εισάγεται η λειτουργία της Επιχείρησης Ενεργειακών Υπηρεσιών και ορίζεται η δυνατότητα χρηματοδότησης από τρίτους για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων.

---Για τον ορυκτό πλούτο

Το ΥΠΕΚΑ θα προχωρήσει στην υιοθέτηση της πρωτοβουλίας Φερχόιγκεν για την προώθηση βιώσιμου εφοδιασμού της Ε.Ε. με πρώτες ύλες από ευρωπαϊκές πηγές. Οι άξονες της νέας μεταλλευτικής και λατομικής πολιτικής που σχεδιάζει το ΥΠΕΚΑ, όπως είπε ο κ. Μανιάτης, στηρίζονται στα εξής:

1. Στον εκσυγχρονισμό, στην κωδικοποίηση και στην απλοποίηση της λατομικής και μεταλλευτικής νομοθεσίας καθώς και του κανονισμού μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών.
 
2. Στην ενίσχυση και αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ελέγχου, ιδιαίτερα των επιθεωρήσεων μεταλλείων, και στη θεσμική κατοχύρωση, διασύνδεση και υποστήριξή τους από το ΙΓΜΕ για ειδικά θέματα ελέγχου και μελετών.

3. Στην αναδιοργάνωση του ΙΓΜΕ για να ανταποκριθεί σε πρόσθετες αρμοδιότητες και δράσεις, όπως η ουσιαστική συμμετοχή του στην εκπόνηση σχεδίων χρήσης γης. Επίσης, στην άσκηση συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και στην εκπόνηση μελετών και δράσεων αποκατάστασης λατομικών - μεταλλευτικών χώρων.

4. Στην προώθηση δράσεων για την ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της εξορυκτικής βιομηχανίας, δηλαδή στον περιορισμό τους στην πηγή, και επιπλέον στην ανάκτηση, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίησή τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v