Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κρίση φέρνει πόλεμο προσφορών

Eνας ανελέητος πόλεμος προσφορών και μειώσεων τιμών με έπαθλο το καλάθι του καταναλωτή έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Απώτερος στόχος η διατήρηση των κεκτημένων.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Η κρίση φέρνει πόλεμο προσφορών
Eνας ανελέητος πόλεμος προσφορών και μειώσεων τιμών με έπαθλο το καλάθι του καταναλωτή έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Η μία μετά την άλλη εταιρείες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανακοινώνουν μειώσεις τιμών, προσφορές και απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ. Απώτερος στόχος όλων είναι να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους και να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα στην αγορά, που έχει «παγώσει» τους καταναλωτές.

Ο φόβος, άλλωστε, οι καταναλωτές, που βλέπουν το εισόδημά τους να συρρικνώνεται, να «εγκαταλείψουν» στην τύχη τους τόσο τα επώνυμα είδη όσο και τις αλυσίδες του παραδοσιακού λιανεμπορίου είναι κάτι περισσότερο από ορατός.

Στο πλαίσιο αυτό, η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, συνεχίζοντας την εμπορική πολιτική που ασκεί τα τελευταία χρόνια στον τομέα των τιμών, ενισχύει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα με την περαιτέρω βελτίωση της σχέσης ποιότητας και τιμής των προϊόντων της και ως συνέπεια παραπάνω από 3.500 προϊόντα πωλούνται σε τιμή κάτω του 1 ευρώ. Διευρύνει συνεχώς την ποικιλία της εφαρμόζοντας το πολυεπίπεδο τιμών σε όλες τις κατηγορίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αλυσίδα, που κόντρα στην κρίση έχει καταφέρει να αυξήσει τον μέσο όρο του μεριδίου της στο 16,8%, πέρυσι «επένδυσε» στην πολιτική τιμών περισσότερα από 18 εκατ. ευρώ.

Αυτό το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση και τη φετινή χρονιά. Σημειώνεται άλλωστε πως η επικέντρωση στην πολιτική των τιμών είναι βασική στρατηγική του ομίλου Delhaize. Αυτή θα επικεντρωθεί στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τιμών, στον τριπλασιασμό του αριθμού των νέων καταστημάτων της και επιπλέον στην εξοικονόμηση δαπανών ύψους 300 εκατ. ευρώ μέχρι το 2012, εκ των οποίων τα 100 εκατ. ευρώ φέτος.

Σημειώνεται ότι τα κεφάλαια που θα εξοικονομηθούν θα κατευθυνθούν για την επιθετική τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσει ο όμιλος αλλά και για επενδύσεις.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται η Lidl, η οποία έχει ανακοινώσει ότι δεν θα προχωρήσει σε αύξηση του ΦΠΑ στα προϊόντα της, κρατώντας σταθερές τις τιμές της, και η Αldi, η οποία γνωστοποίησε πως θα απορροφήσει τις αυξήσεις που θα προκύψουν από την άνοδο του ΦΠΑ στις 15 Μαρτίου.

Την ίδια ώρα η Carrefour - Μαρινόπουλος το διάστημα αυτό «τρέχει» πρόγραμμα με το οποίο επιστρέφει το 15% της αξίας αγοράς σε 10.000 βασικά είδη μέσω της κάρτας Club Carrefour, ενώ δίνει και δωροεπιταγές των 50 ευρώ σε 40.000 τυχερούς καταναλωτές της. Επίσης, και η αλυσίδα Ατλάντικ παρουσιάζει χαμηλότερες τιμές σε σειρά προϊόντων που φέρουν το σήμα με την μπλε καρδιά.

Η βιομηχανία

Στον πόλεμο των προσφορών συμμετέχουν και αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και βιομηχανίες.

Μεταξύ αυτών και η Chiquita Hellas η οποία τους τελευταίους μήνες ακολουθεί επιθετική εμπορική πολιτική που περιλαμβάνει και μείωση κατά 27,7% στις τιμές χονδρικής στις μπανάνες της. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία το τελευταίο εξάμηνο έχει προχωρήσει σε πτώση της τιμής χονδρικής πώλησης της μπανάνας που διαθέτει στην εγχώρια αγορά, με αποτέλεσμα η τιμή του κιβωτίου (19 κιλά μπανάνας) να διαμορφώνεται πλέον στα 13 ευρώ, από 18 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.

Η κίνηση αυτή έχει ήδη στοιχίσει στην εταιρεία από τις αρχές του έτους 2,5 εκατ. ευρώ και η διοίκησή της δεν είναι σε θέση να υπολογίσει ποιο θα είναι το κόστος για το σύνολο της φετινής χρονιάς. Εντούτοις, και παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση αποφάσισε να ρίξει τις τιμές χονδρικής, η τιμή λιανικής στα σούπερ μάρκετ παραμένει στα ίδια επίπεδα, κυμαίνεται δηλαδή στο 1,30 ευρώ το κιλό, ενώ αν περνούσαν στην κατανάλωση οι μειώσεις τότε η τιμή θα έπεφτε στο 1,10 ευρώ το κιλό. Εκτός όμως από το πρόγραμμα μείωσης των τιμών, η Chiquita Hellas έχει αποφασίσει να απορροφήσει την αύξηση στον ΦΠΑ που θα ξεκινήσει να «τρέχει» από τις 15 Μαρτίου.

Ανάλογη πολιτική ακολουθούν και οι δύο μεγάλοι του κλάδου των αναψυκτικών. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, η Coca Cola 3E, η οποία «τρέχει» τις τελευταίες ημέρες ένα πρόγραμμα μειωμένων τιμών στις οικογενειακές συσκευασίες βασικών της brands, είναι αποφασισμένη να παγώσει τις τιμές της καθ’ όλη τη φετινή χρονιά, ενώ εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο θα χειριστεί την άνοδο του ΦΠΑ.

Από την άλλη πλευρά, η Pepsico - ΗΒΗ, η οποία ξεκίνησε τον πόλεμο τιμών εδώ και αρκετούς μήνες, συνεχίζει αυτήν την πολιτική. Μέσω αυτής φαίνεται να έχει πετύχει τους πρωταρχικούς της στόχους, που δεν είναι άλλοι από το να κερδίσει τους καταναλωτές και να αυξήσει τις πωλήσεις της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία, η οποία προσφέρει τα προϊόντα της σε τιμές έως και 40% χαμηλότερες από τον ανταγωνισμό, το 2008 κατάφερε να αυξήσει την αξία των πωλήσεών της κατά 17%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η άνοδος 21% που σημείωσε το 2009.

* Αναδημοσίευση από το 625ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 12 - 16 Μαρτίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v