Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο ΟΣΕ πρώτος στη λίστα αποκρατικοποιήσεων

Ο ΟΣΕ και ιδίως η θυγατρική ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Η αναγκαία αναδιάρθρωση, τα ελλείμματα και τα σχέδια για μείωση προσωπικού.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ο ΟΣΕ πρώτος στη λίστα αποκρατικοποιήσεων
Ο ΟΣΕ και ιδίως η θυγατρική του, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που προτίθεται να προωθήσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα.

Ο βαριά προβληματικός δημόσιος οργανισμός βρίσκεται στην κορυφή της σχετικής λίστας καθώς, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να βρεθεί λύση ώστε να μειωθούν τα ελλείμματα που παρουσιάζει, τα οποία αγγίζουν τα 3 εκατ. ευρώ ημερησίως, ενώ σε ετήσια βάση φτάνουν στο ποσό-ρεκόρ του 1 δισ. ευρώ. Προς την κατεύθυνση αυτήν καταρτίζεται ένα ακόμη σχέδιο εξυγίανσής του.

Κύριο σημείο του προγράμματος αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, το οποίο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο μέσα στον επόμενο μήνα, θα αποτελέσει η αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές.

Στις κυβερνητικές προθέσεις φαίνεται ότι είναι η ανάθεση του μάνατζμεντ της εταιρίας, η οποία μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την έναρξη της λειτουργίας της εξελίχθηκε σε παραγωγέα ελλειμμάτων, καθώς αφού προκαλεί έλλειμμα περίπου 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο στα μόλις δύο έτη της δραστηριότητάς της καταγράφει έλλειμμα που ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ.

Ενδεικτικό του προβλήματος είναι το γεγονός ότι το κόστος για τους μισθούς των 1.700 εργαζομένων της εταιρίας είναι μεγαλύτερο από τα έσοδα που αποφέρουν στα ταμεία της κάθε χρόνο οι εμπορικές και επιβατικές μεταφορές που πραγματοποιεί.

Από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εκφράζεται σχετική αισιοδοξία για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος αναζήτησης εταίρου.

Εξάλλου, ενδιαφέρον από ιδιώτες για την εκτέλεση σιδηροδρομικών μεταφορών στο δίκτυο του ΟΣΕ υπάρχει και εστιάζει σε συγκεκριμένες γραμμές, οι οποίες υπό προϋποθέσεις μπορούν να αποφέρουν σημαντικά κέρδη.

Τέτοιες γραμμές θεωρούνται το προαστιακό δίκτυο της Αθήνας, η γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης αλλά και η νέα γραμμή Ικόνιο - Ασπρόπυργος η οποία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον κυρίως για την εκτέλεση εμπορευματικών μεταφορών λόγω της εξόδου που προσφέρει προς την ηπειρωτική ενδοχώρα στο λιμάνι του Πειραιά.

--- Μείωση προσωπικού

Η μείωση του προσωπικού των εταιριών του ομίλου ΟΣΕ αλλά και η δραστική περικοπή υψηλών μισθών που καταγράφονται σε συγκεκριμένες ειδικότητες είναι από τις προτεραιότητες του προγράμματος αναδιάρθρωσης.

Μεταξύ άλλων, ο σχεδιασμός κάνει λόγο για περικοπή των πρόσθετων παροχών των εργαζομένων, ενώ σε ό,τι αφορά τον αριθμό του προσωπικού ο στόχος είναι σε διάστημα τριών ετών το προσωπικό να μειωθεί κατά περίπου 3.000 εργαζομένους.

Αυτό υπολογίζεται ότι μπορεί να επιτευχθεί καθώς περίπου 1.500 θα βγουν στη σύνταξη λόγω της συμπλήρωσης των απαραίτητων προϋποθέσεων, ενώ για τους υπόλοιπους θα υπάρξουν μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες.

--- Αλλαγές

Εκτός των αλλαγών που θα γίνουν στο επίπεδο του προσωπικού, βέβαιο είναι ότι πρέπει να γίνει και μακροχρόνια ρύθμιση του χρέους του ΟΣΕ, το οποίο ανήλθε στο ποσό των 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2009.

Επιπλέον σημαντική πηγή εσόδων μπορεί να αποτελέσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η οποία σήμερα αποφέρει πενιχρά έσοδα στον οργανισμό, παρότι είναι από τις μεγαλύτερες που υπάρχουν στην Ελλάδα.

Σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών σχεδιάζεται αναδιοργάνωση του προγράμματος δρομολογίων με ενίσχυση σε γραμμές υψηλής ζήτησης και περιορισμό άλλων με μικρή ζήτηση. Ειδικά για τα δρομολόγια χαμηλής ζήτησης, αναμένεται ότι θα γίνει προσπάθεια διατήρησής τους μέσω επιδότησής τους για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, κατά το πρότυπο των αεροπορικών άγονων γραμμών.

Τέλος, έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη του κλάδου εμπορευματικών μεταφορών, όπου τα σχετικά περιθώρια είναι μεγάλα, αφού σήμερα ο σιδηρόδρομος έχει ελάχιστη συμμετοχή στην εκτέλεση εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο