Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα υδατοδρόμια άργησαν πέντε… χρόνια

Με καθυστέρηση πολλών ετών επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να δώσει λύση στο πρόβλημα της δημιουργίας υδατοδρομίων στην Ελλάδα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τα υδατοδρόμια άργησαν πέντε… χρόνια
Με καθυστέρηση πολλών ετών επιχειρεί το αρμόδιο υπουργείο να δώσει λύση στο πρόβλημα της δημιουργίας υδατοδρομίων στην Ελλάδα, ενώ την ίδια στιγμή οι εταιρίες που πείστηκαν από τις μεγαλόστομες εξαγγελίες μερικά χρόνια νωρίτερα υποχρεώθηκαν από την ελληνική γραφειοκρατία σε πολυετή αναμονή πριν πάρουν την απόφαση να ακινητοποιήσουν οριστικά(;) τα υδροπλάνα τους.

Ειδικότερα, την έκδοση αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων με σύντομες διαδικασίες, σε διάστημα 70 ημερών, προβλέπει το σχέδιο προεδρικού διατάγματος του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για το οποίο η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε χθες.

Στο προεδρικό διάταγμα περιγράφεται συνολικά το πλαίσιο χορήγησης άδειας και λειτουργίας υδατοδρομίων στη χώρα με σκοπό να εξυπηρετηθούν κυρίως νησιά που σήμερα δεν διαθέτουν αεροπορική κάλυψη, ενώ στους στόχους περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το υδροπλάνο μπορεί να αποτελέσει ιδανικό συμπλήρωμα στον μεταφορικό χάρτη που καλύπτει μια ευρύτερη γεωγραφική περιοχή ώστε π.χ. ο επιβάτης που φτάνει με ένα μέσο σε ένα ανεπτυγμένο συγκοινωνιακά νησί να μπορεί να συνεχίζει με το υδροπλάνο με προορισμό ένα λιγότερο ανεπτυγμένο συγκοινωνιακά.

Η άδεια για τη λειτουργία υδατοδρομίου προβλέπεται να μπορεί να χορηγηθεί σε φυσικό πρόσωπο, σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, σε ΟΤΑ, ενώ φυσικά υδατοδρόμια μπορεί να λειτουργήσει και το Δημόσιο.

Πάντως η συμμετοχή κατά τη δημόσια διαβούλευση ήταν κατώτερη των προσδοκιών, γεγονός που ίσως είναι ενδεικτικό του σκεπτικισμού με τον οποίο οι ενδιαφερόμενοι αντιμετωπίζουν και αυτήν την προσπάθεια, αφού εδώ και πολλά χρόνια τα υδατοδρόμια υπάρχουν μόνο σε επίπεδο… προθέσεων, καθώς οι όποιες επιχειρηματικές προσπάθειες έχουν γίνει σκόνταψαν στην ελληνική γραφειοκρατία.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το προεδρικό διάταγμα που τέθηκε στη δημόσια διαβούλευση θα έπρεπε να είναι έτοιμο εδώ και πέντε χρόνια.

Παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες, το σχέδιο για τη δημιουργία υδατοδρομίων δεν προχώρησε εγκαίρως, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργεί μόνο το υδατοδρόμιο του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (το οποίο μάλιστα έχει και ελλείψεις, όπως π.χ. δεν διαθέτει μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έχει προσωρινή άδεια για μόλις τρεις πτήσεις ημερησίως). Άδειες για τη λειτουργία υδατοδρομίων έχουν δοθεί επίσης σε Πάτρα, Λευκάδα, Ιθάκη, Λαύριο, Κάλυμνο, Ίο, Πόρτο Καρράς, Πάτμο, Ζάκυνθο και Πύλο, ωστόσο κανένα εξ αυτών δεν λειτουργεί λόγω ζητημάτων που παραμένουν εκκρεμή σχετικά με παρατυπίες στην έκδοση αδειών. Επίσης, χωροθετημένοι υδατοδιάδρομοι (όχι άδειες υδατοδρομίων) υπάρχουν για ακόμη 31 μικρά και απομονωμένα νησιά.

Στην αναμονή για πέντε και πλέον χρόνια


Η κατάσταση αυτή έχει ως «θύματα» τις δύο εταιρίες οι οποίες επιχείρησαν να προσθαλασσώσουν τα υδροπλάνα τους στα ελληνικά υδατοδρόμια αλλά μάλλον… πνίγηκαν.

Η AirSea Lines, με φιλοδοξίες για τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου σε Ιόνιο και Αιγαίο, ανέστειλε τη δραστηριότητα αυτή έπειτα από αναμονή ετών προκειμένου να λάβει τις σχετικές άδειες.

Η επένδυση της τάξης των 25 εκατομμυρίων ευρώ ανέμενε την αξιοποίησή της, ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατό κατά τη διάρκεια της τετραετούς αναμονής.

Σοβαρά επίσης προβλήματα αντιμετωπίζει και η ArGo Airways, η οποία τον Ιανουάριο ανακοίνωσε πτήσεις από την πόλη του Βόλου προς τα νησιά των Σποράδων, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλά σήμερα το μόνο υδροπλάνο που εκτελούσε τις πτήσεις αυτές βρίσκεται στο εξωτερικό για συντήρηση.

Την ίδια ώρα, τα υπόλοιπα υδροπλάνα της εταιρίας λόγω των πολύπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών συνεχίζουν να παραμένουν καθηλωμένα, όπως ακριβώς συμβαίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Η εταιρία δείχνει διατεθειμένη να επανεξετάσει τη δραστηριότητά της και δεν αποκλείεται να την παύσει σε περίπτωση που δεν βρεθεί λύση.

Μάλιστα, χαρακτηριστικό του ενδιαφέροντος το οποίο δείχνουν οι τοπικοί φορείς για τη συνέχιση της λειτουργίας της εταιρίας είναι ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας έχει καλέσει τοπικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς να συμμετάσχουν στο μετοχικό σχήμα, προκειμένου αυτή να μην κλείσει.

Οι δύο εταιρίες, παρά την αρνητική εμπειρία τους έως σήμερα, συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση, χωρίς όμως να είναι σαφές αν θα συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας ArGo Airways κ. Κ. Παναγιώτου στην παρέμβασή του κατά τη δημόσια διαβούλευση σημείωσε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα γραφείο (One-Stop Διαχείρισης) το οποίο θα αναλάβει την αποδοχή των αιτήσεων και τη διεκπεραίωση όλων των αδειών που χρειάζονται από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες μέσα στο χρονικό διάστημα των 60 ημερών.

Από την πλευρά του ο κ. Μ. Πατέλης, πρόεδρος της AirSea-Lines και της Pegasus Aviation, στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη περαιτέρω απλούστευσης των διαδικασιών σημειώνοντας ότι η χρήση των υδροπλάνων είναι η οικονομικά θετική και πρακτικά αποτελεσματική πρόσβαση σε απόμερα νησιά ή σημεία με λίγους κατοίκους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v