Στη μέγκενη των δανείων και τα ΕΛΤΑ

Αντιμέτωπα με τη μέγκενη του δανεισμού, με πολύ υψηλά μάλιστα επιτόκια, βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, την ίδια ώρα όπου το κράτος είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης με οφειλές που ξεπερνούν τα 70 εκατομμύρια.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Στη μέγκενη των δανείων και τα ΕΛΤΑ
Αντιμέτωπα με τη μέγκενη του δανεισμού, με πολύ υψηλά μάλιστα επιτόκια, βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, την ίδια ώρα όπου το κράτος είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης του οργανισμού με οφειλές που ξεπερνούν τα 70 εκατομμύρια.

Επιχειρώντας να αντιμετωπίσει τις ταμειακές δυσκολίες που έχουν τα ΕΛΤΑ στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους η διοίκηση της εταιρίας έθεσε, για έγκριση από το διοικητικό συμβούλιο, ζήτημα σύναψης δανείου ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ.

Μάλιστα, η διοίκηση είχε κάνει ήδη μια πρώτη έρευνα αγοράς και τα επιτόκια τα οποία πρόσφεραν οι τράπεζες ήταν απογοητευτικά, αφού η καλύτερη προσφορά ήταν αυτή της Τράπεζας Αττικής με επιτόκιο 8,25%, ενώ η Deutsche Bank ήταν διατεθειμένη να δανείσει την ελληνική επιχείρηση αλλά με επιτόκιο μεγαλύτερο του 10%.

Το θέμα της σύναψης επρόκειτο να συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο της Τετάρτης, όμως τελικώς αποσύρθηκε, μετά και τις έντονες παρεμβάσεις των εργαζομένων, αφού τα επιτόκια κρίθηκαν πολύ υψηλά, σχεδόν απαγορευτικά.


Το Δημόσιο χρωστάει περισσότερα από 70 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με τους εργαζομένους, η στροφή προς τον δανεισμό είναι μια κίνηση στην οποία τα ΕΛΤΑ υποχρεώνονται από το Δημόσιο, που και σε αυτήν την περίπτωση αποδεικνύεται κακοπληρωτής με χρέη που ξεπερνούν τα 70 εκατομμύρια ευρώ και, μεταξύ άλλων, προέρχονται και από το κόστος παροχής καθολικής υπηρεσίας την οποία είναι υποχρεωμένα τα ΕΛΤΑ να παρέχουν.

Επίσης, μεγάλο μέρος της οφειλής αυτής, περίπου 40 εκατομμυρίων, αποτελεί χρέος του πρώην υπουργείου Τύπου προς τα ΕΛΤΑ το οποίο ακόμη δεν έχει πληρωθεί.

Το αποτέλεσμα της τακτικής αυτής από την πλευρά του Δημοσίου είναι τα ΕΛΤΑ να εμφανίζουν «ανοίγματα» που δεν μπορούν να καλυφθούν, με συνέπεια η διοίκηση της εταιρίας να αναζητά πλέον στις τράπεζες τη λύση στα προβλήματα ρευστότητας.


Επιστροφή στην κερδοφορία το 2010

Πάντως, το τρέχον έτος φαίνεται να βελτιώνεται η κατάσταση στις επιδόσεις των ΕΛΤΑ, που το 2009 κατέγραψαν έλλειμμα 37 εκατομμυρίων ευρώ. Για το 2010, όπως δείχνουν τα στοιχεία, η εταιρία επανέρχεται σε κερδοφορία.

Το αρνητικό, βέβαια, είναι ότι τα κέρδη θα προκύψουν κυρίως ως αποτέλεσμα των περικοπών στη μισθοδοσία εργαζομένων, που υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξης των 70 - 100 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή η εταιρία καταγράφει μείωση έργου.

Εν τω μεταξύ, έως το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται ότι θα είναι έτοιμο και θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών που θα αποτελέσει και τον νέο ταχυδρομικό χάρτη της χώρας. Πρόκειται ουσιαστικά για εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή ενόψει της απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς στο τέλος του 2012. Το συγκεκριμένο σχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί ως τα μέσα του φθινοπώρου, αφού σε διαφορετική περίπτωση η χώρα για μία ακόμη φορά θα βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμα.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι με βάση το σχέδιο αποκρατικοποιήσεων που ανακοινώθηκε στις αρχές του καλοκαιριού, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει στην πώληση ποσοστού έως και 39% των ΕΛΤΑ, διατηρώντας όμως παράλληλα τον έλεγχο της εταιρίας, αφού το ποσοστό που θα κρατήσει το Δημόσιο θα είναι της τάξης του 51% τουλάχιστον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v