Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Υγραέριο: Η απάντηση στην ακριβή βενζίνη

Απάντηση στο αίτημα των πολιτών για φθηνότερα καύσιμα επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Υποδομών, το οποίο νομοθετεί ρυθμίσεις για ευκολότερη ίδρυση και λειτουργία συνεργείων και πρατηρίων για αέρια καύσιμα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Υγραέριο: Η απάντηση στην ακριβή βενζίνη
Απάντηση στο αίτημα των πολιτών για φθηνότερα καύσιμα, που θα επιβαρύνουν λιγότερο τον προϋπολογισμό τους σε σχέση με την πανάκριβη πλέον βενζίνη, επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο νομοθετεί ρυθμίσεις για ευκολότερη ίδρυση και λειτουργία συνεργείων και πρατηρίων για αέρια καύσιμα.

Με τις ρυθμίσεις τις οποίες περιλαμβάνει σε υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου το υπουργείο θεσμοθετεί νέους όρους και προϋποθέσεις που παρέχουν σημαντική διευκόλυνση σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία για την ίδρυση και λειτουργία των πρατηρίων και συνεργείων αερίων καυσίμων.

Ο κ. Δημήτρης Ρέππας, αναφερόμενος στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, έκανε λόγο για απελευθέρωση της συγκεκριμένης αγοράς, την οποία χαρακτήρισε μία μικρή επανάσταση.

Η επανάσταση πάντως είναι αλήθεια ότι ξεκινά από τη βάση, αφού η πρωτοβουλία του υπουργείου έρχεται κατόπιν λαϊκού… αιτήματος, καθώς εδώ και καιρό οι πολίτες αναζητώντας φθηνότερες λύσεις μετακίνησης σπεύδουν στα λιγοστά συνεργεία που υπάρχουν σε όλη τη χώρα για να μετατρέψουν τα βενζινοκίνητα οχήματά τους σε υγραεριοκίνητα προκειμένου το κόστος χρήσης τους να μειωθεί. Ουσιαστικά, είναι η μόνη εναλλακτική λύση που έχουν οι διαμένοντες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη για νόμιμη, φθηνότερη μετακίνηση με Ι.Χ., καθώς προς το παρόν στις δύο μεγαλουπόλεις της χώρας η πετρελαιοκίνηση δεν επιτρέπεται ακόμη.

Σημαντικό οικονομικό όφελος

Το οικονομικό όφελος από τη χρήση ενός οχήματος που κινείται με αέριο είναι σημαντικό, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να μην αποθαρρύνονται από τον μικρό αριθμό συνεργείων, που έχει ως αποτέλεσμα μεγάλο διάστημα αναμονής, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που μεταβαίνουν ακόμη και σε γειτονικές χώρες για να κάνουν τη μετατροπή. Με τις νέες ρυθμίσεις που σκοπεύει να νομοθετήσει το αρμόδιο υπουργείο μεταξύ άλλων έχει ως στόχο να αποτρέψει τη… μετανάστευση για γειτονικές χώρες από όσους θέλουν να μετατρέψουν το αυτοκίνητό τους σε υγραεριοκίνητο, καθώς οι απώλειες είναι πλέον υπολογίσιμες και σε επίπεδο φορολογητέας ύλης.

Η μετατροπή στην Ελλάδα έχει κόστος υπερπολλαπλάσιο εκείνου που καταβάλλει κάποιος, αν αυτήν τη μετατροπή την κάνει σε μια γειτονική χώρα. Για παράδειγμα, στην Τουρκία ή στη Βουλγαρία ο ενδιαφερόμενος μπορεί για να κάνει τη μετατροπή να πληρώσει 500 ευρώ, όταν στην Ελλάδα για την ίδια υπόθεση θα πρέπει να πληρώσει ποσά που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμη και τα 2.000 ευρώ.

Το πρόβλημα προκαλείται κυρίως από το γεγονός ότι οι προϋποθέσεις που ισχύουν μέχρι σήμερα για την ίδρυση και λειτουργία συνεργείων αλλά και πρατηρίων αερίων καυσίμων είναι τέτοιες που ουσιαστικά ισοδυναμούν με αδυναμία να λειτουργήσουν και νέα συνεργεία, τα οποία θα μπορούσαν να ανοίξουν την αγορά.

Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, οι νέες ρυθμίσεις "ουσιαστικά ανοίγουν αυτήν την αγορά, δίνουν τη δυνατότητα δηλαδή της πρόσβασης σε κάποιον ενδιαφερόμενο να λειτουργήσει ένα συνεργείο για αυτοκίνητα που κινούνται με αέρια καύσιμα, ή ένα πρατήριο το οποίο θα διαθέτει αέρια καύσιμα".

Η μετατροπή συμφέρει

Το κόστος μετατροπής ενός συμβατικού βενζινοκίνητου οχήματος σε υγραεριοκίνητο καθορίζεται από την ιπποδύναμή του και κυμαίνεται από 1.200 έως και 3.000 ευρώ.

Με δεδομένη όμως την πολύ υψηλή τιμή της βενζίνης, η απόσβεση του ποσού αυτού είναι σχετικά σύντομη και όπως υπολογίζεται συμφέρει στην περίπτωση όπου κάποιος χρησιμοποιεί συχνά το Ι.Χ. για τις μετακινήσεις του, αφού το κόστος του υγραερίου LPG είναι περίπου το μισό σχέση με την τιμή της βενζίνης.

Η σημαντική διαφορά στην τιμή οφείλεται στο ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου κίνησης είναι πολύ χαμηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο που επιβάλλεται στη βενζίνη, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφασίσει να διατηρήσει τη φορολόγησή του σε χαμηλά επίπεδα σε μια προσπάθεια προώθησης της χρήσης καυσίμων που προκαλούν χαμηλότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον.

Σημαντικά είναι επίσης και τα οφέλη σε επίπεδο εκπομπής ρύπων γιατί το συγκεκριμένο καύσιμο έχει καθαρότερη καύση και αφήνει λιγότερα υπολείμματα αυξάνοντας με τον τρόπο αυτόν τη ζωή του κινητήρα.

Βέβαια, η τοποθέτηση υγραεριοκίνησης επιτρέπει παράλληλα στον οδηγό να χρησιμοποιεί, κατά περίπτωση, και βενζίνη για την κίνησή του, αφού η αλλαγή από το ένα καύσιμο στο άλλο γίνεται με τη χρήση ενός απλού διακόπτη.

Με τον τρόπο αυτόν αυξάνεται σημαντικά η αυτονομία του οχήματος, παράμετρος σημαντική στις περιπτώσεις μεγάλων ταξιδιών ή σε άλλες όπως η τωρινή όπου η βενζίνη αποτελεί είδος υπό… εξαφάνιση.

Η εργασία μετατροπής του οχήματος σε υγραεριοκίνητο θα πρέπει να εκτελεστεί από εξειδικευμένο μηχανικό που διαθέτει τη σχετική πιστοποίηση.

Για τη μετατροπή αρκεί μόλις μία ημέρα και μετά τη διαδικασία αυτή το όχημα θα πρέπει ελεγχθεί από ΚΤΕΟ για να διαπιστωθεί ότι η μετατροπή έγινε με ορθό τρόπο. Η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος θα χρειαστεί επίσης να ενημερωθεί ότι αυτό μπορεί να χρησιμοποίει και υγραέριο για την κίνησή του.


Οι προτεινόμενες αλλαγές, όπως περιγράφονται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, είναι: 

-Ανάγκη θέσπισης μεταβατικής περιόδου χορήγησης αδειών άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων και ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων τοποθέτησης, επισκευής και συντήρησης συσκευών και εξαρτημάτων υγραερίου αυτοκινήτων.

Η προτεινόμενη διάταξη κρίνεται αναγκαία διότι δεν έχουν εκδοθεί ακόμη το προεδρικό διάταγμα, που θα προβλέπει τα προσόντα και τη διαδικασία για την απόκτηση και αντικατάσταση της άδειας άσκησης επαγγέλματος του τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων, ούτε η υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία αδειοδότησης συνεργείου για τη κίνηση αυτοκινήτων με αέρια καύσιμα (υγραέριο και πεπιεσμένο φυσικό αέριο) και τους όρους και τις προϋποθέσεις συνεργείων υγραερίου αυτοκινήτων σε αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων, που προβλέπονται στις παρ. 4α και 4β του άρθρου 9 του Ν. 3710/2008 (ΦΕΚ 216 Α’), αντιστοίχως.

Συνεπώς, κρίνεται αναγκαία η θέσπιση μεταβατικής περιόδου επί μία τριετία από τη δημοσίευση του ανωτέρω αναφερόμενου προεδρικού διατάγματος και της υπουργικής αποφάσεως αντίστοιχα, μέσω αυτής της νομοθετικής ρύθμισης, διότι την παρούσα χρονική περίοδο υπάρχουν τεχνίτες που δικαιούνται να λάβουν άδεια άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων και πρέπει να προϋπάρξουν αντίστοιχα συνεργεία όπου οι υποψήφιοι τεχνίτες αερίων καυσίμων για την κίνηση των αυτοκινήτων να πραγματοποιήσουν την αναγκαία και υποχρεωτική πρακτική εξάσκησή τους.


-Κατάργηση διάταξης

Η προτεινόμενη κατάργηση του εδαφίου ε του άρθρου 2 του π.δ. 78/1988, η οποία θέσπιζε συγκεκριμένες αποστάσεις ασφαλείας, για την αδειοδότηση συνεργείων, υγραερίου από ηλεκτροφόρα καλώδια και από κτίρια και χώρους συγκεκριμένων χρήσεων, κρίνεται αναγκαία διότι είχε θεσπισθεί μεν για τα συνεργεία υγραερίου (LPG), λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι παλαιότερα αυτά βρίσκονταν κυρίως εντός πρατηρίων υγραερίου, στα οποία αποθηκεύονταν μεγάλες ποσότητες υγραερίου.

Όμως, στα αυτόνομα συνεργεία υγραερίου, τα οποία βρίσκονται εκτός των πρατηρίων υγραερίου, δεν υπάρχει αυτό το μέγεθος επικινδυνότητας και συνεπώς δεν απαιτούνται οι ειδικές αυτές αποστάσεις.

Αυτό βεβαιώνεται και από την ευρωπαϊκή εμπειρία, σύμφωνα με έγγραφα της AEGPL (Ευρωπαϊκή Ένωση Εταιρειών Υγραερίου), και άλλων φορέων από τα οποία προκύπτει ότι στις χώρες της Ευρώπης δεν υπάρχουν τέτοιες αποστάσεις.


-Εξομοίωση χωροταξικών κριτηρίων συνεργείων υγραερίου με όλες τις λοιπές ειδικότητες συνεργείων της ισχύουσας νομοθεσίας.

Απόρροια της κατάργησης των υπερβολικών απαγορευτικών αποστάσεων του εδαφίου ε του άρθρου 2 του π.δ. 78/1988, όπως αποτυπώθηκε παραπάνω (παράγραφος 3), είναι η διάταξη της παρούσας παραγράφου η οποία διευκρινίζει ότι, αναφορικά με τη θέσπιση των χωροταξικών κριτηρίων περί ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων οχημάτων (π.δ. 78/88, όπως ισχύει), τα συνεργεία υγραερίου αντιμετωπίζονται και χωροθετούνται όμοια με τις λοιπές ειδικότητες των συνεργείων (μηχανοτεχνεία, ηλεκτροτεχνεία κ.λπ.), διότι δεν υπάρχει αιτία οποιασδήποτε αυξημένης επικινδυνότητας σε σχέση με τα συνεργεία των άλλων ειδικοτήτων.

Συνεπώς, η συγκεκριμένη διάταξη δρα υποστηρικτικά και στοχεύει στην απελευθέρωση του επαγγέλματος του τεχνίτη υγραερίου, με την κατάργηση των υπερβολικών χωροταξικών περιορισμών που αυτή εισάγει και αναμένεται ότι θα προωθηθεί και θα επιταχυνθεί σημαντικά ο υφιστάμενος αριθμός των τεχνιτών και των συνεργείων υγραερίων και γενικότερα η υγραεριοκίνηση αυτοκινήτων στη χώρα μας.


-Καταγραφόμενη έκταση τοπογραφικού συνεργείων υγραερίου.

Απόρροια της κατάργησης των υπερβολικών απαγορευτικών αποστάσεων του εδαφίου ε του άρθρου 2 του π.δ. 78/1988, για την αδειοδότηση των συνεργείων υγραερίου είναι και η μείωση της καταγραφόμενης έκτασης του τοπογραφικού διαγράμματος από τα όρια αυτών, από τα 150 μ. στα 50 μ., που υποβάλλεται ως ένα εκ των δικαιολογητικών για τη χορήγηση της άδειας ίδρυσής τους.

Η προτεινόμενη έκταση του τοπογραφικού διαγράμματος από τα όρια των συνεργείων υγραερίου των 50 μ. εξομοιώνεται με αυτήν των λοιπών ειδικοτήτων συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων και θεωρείται επαρκής προκειμένου να διερευνηθεί εάν πληρούνται οι απαγορευτικές αποστάσεις για την αδειοδότησή του, των εδαφίων α, β και γ της παραγράφου 1 καθώς και των εδαφίων α, β, γ και δ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του π.δ.78/1988 (ΦΕΚ Α΄ 34), όπως αυτές εκάστοτε ισχύουν, οι οποίες είναι κατά πολύ μικρότερες των 50 μ.


-Ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια, επικοινωνία μεταξύ ορόφων και συστέγαση συνεργείων υγραερίου με άλλες ειδικότητες συνεργείων.

Με την προτεινόμενη διάταξη μειώθηκε η ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια των συνεργείων υγραερίων από τα 70 τ.μ. στα 50 τ.μ.

Η συγκεκριμένη μείωση αποτελούσε ένα χρόνιο αίτημα των επαγγελματικών φορέων του χώρου της υγραεριοκίνησης στη χώρα μας, θεωρείται επαρκής και προήλθε έπειτα από σχετική διερεύνηση εγκεκριμένων ευρωπαϊκών τεχνικών εγχειριδίων διαρρύθμισης εσωτερικών χώρων συνεργείων γενικών επισκευών, συγκριτικά με την επιφάνεια που καταλαμβάνει ο ελάχιστα απαιτούμενος μηχανολογικός εξοπλισμός των συνεργείων υγραερίου και αυτής που καταλαμβάνει ένα προς επισκευή ή συντήρηση αυτοκίνητο όχημα.

Επίσης, βάσει και της διεθνούς εμπειρίας κρίθηκε ότι η ύπαρξη μεν υπόγειου και ορόφου στο κτίριο του συνεργείου υγραερίου, οι οποίοι όμως δεν επικοινωνούν εσωτερικά με αυτό, καθώς επίσης και η συστέγασή τους με χώρους συνεργείων άλλης ή και άλλων ειδικοτήτων, με την προϋπόθεση όμως παρεμβολής τοιχοποιίας καθ' όλο το ύψος τους από άκαυστα υλικά, από τους χώρους των άλλων ειδικοτήτων, δεν συμβάλει στην αύξηση του βαθμού της επικινδυνότητάς του και ως εκ τούτου με τη διάταξη αυτή επιτρέπεται, με τις πιο πάνω προϋποθέσεις, η ύπαρξη ορόφου και υπογείου σε συνεργείο υγραερίου και η συστέγασή τους με άλλες ειδικότητες συνεργείων.

-Διατήρηση νεοϊδρυθέντων και λειτουργούντων συνεργείων υγραερίου.

Με τη συγκεκριμένη διάταξη επιδιώκονται η διατήρηση της ισχύος της χορηγηθείσας άδειας ίδρυσης και η συνέχιση μέχρι του τελικού σταδίου χορήγησης της άδειας λειτουργίας του δικτύου των ιδρυθέντων συνεργείων υγραερίου, των οποίων διακόπηκε η διαδικασία αδειοδότησης με την έκδοση του Ν. 3710/2008.

Συγκεκριμένα, γι' αυτά τα νεοϊδρυθέντα συνεργεία υγραερίου προτείνεται η διατήρηση της ισχύος της χορηγηθείσας άδειας ίδρυσής τους και όχι η από την αρχή διαδικασία αδειοδότησής τους, με στόχους την προστασία των θέσεων εργασίας τους και τη διασφάλιση των σχετικών επενδύσεων, στις περιπτώσεις όπου στο διάστημα μεταξύ της έκδοσης του Ν. 3710/2008 μέχρι και την έκδοση του παρόντος νομοσχεδίου εγκατασταθούν νομίμως λειτουργούντες κτιριακές χρήσεις και χώροι σε αποστάσεις μικρότερες από τις ελάχιστες ισχύουσες, με συνέπεια να καθίσταται για τα συγκεκριμένα συνεργεία απαγορευτική η εξ υπαρχής αδειοδότησή τους.

-Θέσπιση χρόνου προϋπηρεσίας τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων.

Με την προτεινόμενη διάταξη καταργείται αυτή της παρ. 3 του άρθρου 18 του Ν. 3185/2003, του ισχύοντα δηλαδή χρόνου προϋπηρεσίας ενός (1) έτους για έναν μηχανοτεχνίτη, ως βοηθός τεχνίτη υγραερίου, προκειμένου να αποκτήσει την άδεια άσκησης επαγγέλματος του τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων και επανέρχεται σε ισχύ η διάταξη της παρ. 2θ του άρθρου 3 του Ν. 1575/1985, η οποία στην αντίστοιχη περίπτωση απαιτούσε ελάχιστο χρόνο προϋπηρεσίας έξι (6) μηνών.

Η συγκεκριμένη μείωση του χρόνου προϋπηρεσίας του τεχνίτη υγραερίου κατά έξι (6) μήνες πραγματοποιήθηκε κυρίως για να εξομοιωθεί αυτός ο χρόνος με τον αντίστοιχο προϋπηρεσίας, που απαιτείται από ένα μηχανοτεχνίτη στο υπό έκδοση προεδρικό διάταγμα για την απόκτηση της άδειας επαγγέλματος του τεχνίτη αερίων καυσίμων, ο οποίος έχει οριστεί σε έξι (6) μήνες.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι το γνωστικό αντικείμενο των υφιστάμενων μηχανοτεχνιτών στα θέματα των μηχανών εσωτερικής καύσης στην τελευταία δεκαετία (με τη συνεχή παρακολούθηση σχετικών σεμιναρίων εξειδίκευσης) είναι αρκετά υψηλό και πρακτικά είναι αδύνατον και ιδιαίτερα μη ανταγωνιστικό (ειδικά την παρούσα περίοδο) για έναν μηχανοτεχνίτη να κλείσει για δώδεκα (12) μήνες το μηχανοτεχνείο του για να εργαστεί με σχέση εξαρτημένης εργασίας σε άλλο συνεργείο που ασχολείται με την υγραεριοκίνηση αυτοκινήτων.

Τέλος, η διάταξη αυτή εισάγει εναλλακτικά και δεύτερο τρόπο απόκτησης της προϋπηρεσίας για τη χορήγηση της άδειας του τεχνίτη υγραερίου, με την επιτυχή παρακολούθηση σε πιστοποιημένη εκπαιδευτική μονάδα σχετικού εκπαιδευτικού προγράμματος, που θα περιλαμβάνει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση σε θέματα υγραεριοκίνησης και τη λήψη σχετικού πιστοποιητικού.

Οι λεπτομέρειες του ανωτέρω εκπαιδευτικού προγράμματος θα καθοριστούν άμεσα με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης και η αιτιολογία θέσπισής του είναι να προσφέρει στους ενδιαφερομένους μία εναλλακτική διέξοδο απόκτησης του πιστοποιητικού προϋπηρεσίας, αντί της απόκτησης αυτού μέσω πρακτικής προϋπηρεσίας ως βοηθού τεχνίτη σε συνεργείο υγραερίου, διότι, παρά το γεγονός του σημαντικού αριθμού των ενδιαφερόμενων ατόμων, ο υφιστάμενος αριθμός των συνεργείων υγραερίου για την πρακτική άσκησή τους είναι πολύ περιορισμένος.

-Χρονική ισχύς διατάξεων περί τεχνιτών και συνεργείων υγραερίου.

Η διάταξη της συγκεκριμένης παραγράφου καταργεί κάθε άλλη διάταξη της ισχύουσας εθνικής μας νομοθεσίας, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 8 του παρόντος νόμου.

Η χρησιμότητά της έγκειται στην αποφυγή τυχόν παρερμηνειών προκαλέσουν άλλες αντικρουόμενες με αυτές διατάξεις της εθνικής μας νομοθεσίας και την οριστικοποίηση της εφαρμογής τους, με τις οποίες εκτιμάται ότι θα προωθηθεί και θα επιταχυνθεί σημαντικά ο υφιστάμενος αριθμός των τεχνιτών και των συνεργείων υγραερίων και γενικότερα η υγραεριοκίνηση αυτοκινήτων στη χώρα μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v