"Πυρ ομαδόν" κατά του ν/σ για αναθέσεις έργων

Κατώτερο των προσδοκιών θεωρεί ο εργοληπτικός κόσμος το σχέδιο νόμου για το νέο σύστημα αναθέσεων - παραγωγής δημοσίων έργων που έχει συντάξει και έχει αποστείλει το υπουργείο Υποδομών για παρατηρήσεις.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Πυρ ομαδόν κατά του ν/σ για αναθέσεις έργων
Κατώτερο των προσδοκιών θεωρεί ο εργοληπτικός κόσμος το σχέδιο νόμου για το νέο σύστημα αναθέσεων - παραγωγής δημοσίων έργων που έχει συντάξει και έχει αποστείλει το υπουργείο Υποδομών στις κλαδικές οργανώσεις για μελέτη και παρατηρήσεις.

Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι οι προτάσεις που υπέβαλαν στις αρχές του έτους και οι οποίες είχαν ως στόχο την καθιέρωση ενός αδιάβλητου συστήματος επιλογής αναδόχων που θα εξασφάλιζε το δημόσιο συμφέρον, την παραγωγή υψηλής στάθμης έργων υποδομής και ταυτόχρονα την ανάπτυξη των κατασκευαστικών επιχειρήσεων δεν ελήφθησαν ουσιαστικά υπόψη από το αρμόδιο υπουργείο.

Το σχέδιο νόμου, το οποίο θα τεθεί πιθανότατα εντός του Σεπτεμβρίου σε δημόσια διαβούλευση και έχει ήδη κοινοποιηθεί (από τις αρχές Αυγούστου) στις πέντε εργοληπτικές οργανώσεις, αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στην προχθεσινή συνεδρίαση της συντονιστικής επιτροπής των κατασκευαστών, που αποφάσισε να ζητήσει την αλλαγή διατάξεων και τη βελτίωση σημείων που θεωρούνται κατ αρχάς θετικά.
 
Μάλιστα, τις ενστάσεις τους επί του αρχικού σχεδίου νόμου (μεταξύ αυτών για τον χρόνο ισχύος των εγγυητικών επιστολών και τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής Ελέγχου Παραγωγής Έργων) θα επισημάνουν οι εργοληπτικές οργανώσεις στη συνάντηση που θα έχουν οι εκπρόσωποί τους το προσεχές διάστημα -ενδεχομένως την επόμενη εβδομάδα- με τον γενικό γραμματέα δημοσίων έργων, κ. Γιάννη Οικονομίδη.


Από Οκτώβριο στη Βουλή

Με βάση το σχέδιο νόμου, που κοινοποιήθηκε στους άμεσα ενδιαφερομένους, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να εφαρμόσει ένα νέο σύστημα επιλογής αναδόχων για τα δημόσια έργα, που θα λαμβάνει υπόψη του πολλά κριτήρια και όχι μόνο τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά, όπως γίνεται την τελευταία πενταετία.

Ωστόσο, τα μικρά έργα με αξία κάτω των 5 εκατ. ευρώ και όσα αφορούν συντηρήσεις ανεξαρτήτου αξίας θα εξακολουθήσουν να ανατίθενται σύμφωνα με το αποκλειστικό κριτήριο της χαμηλότερης προσφερόμενης τιμής.

Για τα μεσαία και μεγάλα δημόσια έργα η επιλογή αναδόχου θα γίνεται με συνδυασμό κριτηρίων, όπως η έκπτωση επί του προϋπολογισμού του έργου, ο χρόνος ολοκλήρωσης της σύμβασης που θα υπόσχεται ο κατασκευαστής και το διάστημα που αυτός θα εγγυάται για το έργο.

Το σχέδιο νόμου, μετά τις επαφές του υπουργείου Υποδομών με τις κλαδικές οργανώσεις των κατασκευαστών, θα λάβει την οριστική του μορφή και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Πάντως, δεν αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή πριν από τον προσεχή Οκτώβριο, δεδομένου ότι το υπουργείο αυτήν την εποχή είναι επιφορτισμένο με την προώθηση άλλων περισσότερο επειγόντων νομοθετημάτων, όπως το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ.

Ωστόσο, οι κατασκευαστές δηλώνουν ήδη δυσαρεστημένοι από την καθυστέρηση θεσμοθέτησης του νέου συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, καθώς αυτό -σύμφωνα με τις αρχικές εξαγγελίες της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ- θα έπρεπε να είχε καθιερωθεί από τον περασμένο Ιούνιο.

Κυρίως, όμως, οι εργολάβοι είναι απογοητευμένοι από τη στάση των συναρμόδιων υπουργείων σε ό,τι αφορά την καταβολή των οφειλών του Δημοσίου στις τεχνικές εταιρίες, την περαιτέρω μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και την απουσία νέων δημοπρατήσεων, που οδηγεί σε ακόμη περισσότερα λουκέτα στον κλάδο των κατασκευών.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v