«Κληρώνει» σήμερα για ΟΣΕ

Από τη Θεσσαλονίκη αναμένονται σήμερα, έπειτα από πολύ μεγάλη περίοδο αναμονής, τα σπουδαία για τον ΟΣΕ, καθώς παρουσιάζεται το σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού.

  • της Μάρως Τσαντήλα
«Κληρώνει» σήμερα για ΟΣΕ
Από τη Θεσσαλονίκη αναμένονται σήμερα, έπειτα από πολύ μεγάλη περίοδο αναμονής, τα σπουδαία για τον ΟΣΕ. Η πολύμηνη προετοιμασία ολοκληρώθηκε και η κυβέρνηση με το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επέλεξε τη συμπρωτεύουσα και την πρώτη συνεδρίαση του ανασχηματισμένου υπουργικού συμβουλίου για την παρουσίαση του σχεδίου εξυγίανσης του οργανισμού, που αποτελεί μία από τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις τις οποίες η χώρα μας έχει δεσμευτεί με το υπογραφέν μνημόνιο ότι θα προχωρήσει.


Μείωση προσωπικού

Το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει δραστικές αλλαγές για το προσωπικό του ΟΣΕ και οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε ετοιμότητα για κινητοποιήσεις εφόσον υπάρξουν τελικά ριζικές ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις τους. Επίσης, αναμένεται ότι το κράτος θα αναλάβει το σύνολο των χρεών του οργανισμού και των θυγατρικών του, που ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ. Σε αντάλλαγμα το Δημόσιο θα πάρει από τον ΟΣΕ την ακίνητη περιουσία του, η οποία είναι μεν μεγάλη σε αξία αλλά εντελώς αναξιοποίητη.

Από τα κείμενα του σχεδίου που έως σήμερα έχουν δει το φως της δημοσιότητας προκύπτει δραστική μείωση του αριθμού του προσωπικού του ΟΣΕ, που σήμερα αριθμεί 6.050 υπαλλήλους. Εξ αυτών οι 2.340 θα αποχωρήσουν από τον οργανισμό είτε λαμβάνοντας σύνταξη είτε μετατασσόμενοι σε άλλη υπηρεσία του Δημοσίου.

Το προσωπικό που δεν κρίνεται αναγκαίο για τη λειτουργία του ΟΣΕ στο μέλλον και δεν πληροί τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης προβλέπεται ότι θα ενταχθεί σε ειδικό φορέα υποδοχής, ο οποίος θα λειτουργήσει ως μεσολαβητής για την εξεύρεση της νέας θέσης στο Δημόσιο. Δυσμενέστεροι όροι αναμένουν τους υπαλλήλους που θα παραμείνουν στον ΟΣΕ, αφού οι πληροφορίες κάνουν λόγο για αλλαγές του κανονισμού προσωπικού και των συμβάσεων εργασίας, ενώ «μαχαίρι» θα υπάρξει και στις δευτερεύουσες απολαβές των εργαζομένων, που στο μέλλον θα αποτελούν ένα μικρό ποσοστό των συνολικών απολαβών τους.


Προς πώληση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή την εταιρία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές δραστηριότητες, την οποία η κυβέρνηση σκοπεύει να πουλήσει σε ποσοστό 49% εκχωρώντας παράλληλα και το μάνατζμεντ, θα αποχωρήσει, υποχρεωτικά, σχεδόν το μισό προσωπικό που σήμερα εργάζεται εκεί. Συγκεκριμένα θα παραμείνουν 800 υπάλληλοι, ενώ θα φύγουν 738.

Η εταιρία θα μπορεί να λειτουργεί με λιγότερο προσωπικό καθώς σημαντικός αριθμός των δρομολογίων θα κοπεί. Δραστικές περικοπές θα υπάρξουν για τα δρομολόγια του δικτύου Πελοποννήσου, όπου ελάχιστες γραμμές θα διατηρηθούν, αλλά και για τα δίκτυα δυτικής και ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και Θεσσαλίας. Τα δρομολόγια που δεν βγάζουν τα έξοδά τους θα κοπούν, εκτός και αν υπάρξει ενδιαφέρον από τοπικούς ή άλλους φορείς για τη διατήρησή τους και αναλάβουν μέρος του κόστους τους.

Στο σημείο αυτό, πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η περικοπή θα αφορά και σε γραμμές στις οποίες είχαν γίνει πρόσφατα έργα για την αναβάθμισή τους. Μάλιστα, δεν αποκλείεται στο σημείο αυτό να υπάρξει πρόβλημα με την Ε.Ε., αφού σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια δαπανήθηκαν για έργα σε γραμμές που θα οδηγηθούν στη… σύνταξη και δεν αποκλείεται να τεθεί θέμα επιστροφής κονδυλίων από την Ε.Ε.


Συμπράξεις με ιδιώτες

Η εταιρία ΟΣΕ θα είναι ο διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τα έργα, ενώ η ΓΑΙΟΣΕ θα έχει την ευθύνη για την εκμετάλλευση της περιουσίας, η οποία θα γίνει κυρίως σε σύμπραξη με ιδιώτες. Το πρώτο πείραμα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα για την εκμετάλλευση των σταθμών θα γίνει στον σταθμό της Λάρισας και, αργότερα, θα ακολουθήσουν οι σταθμοί στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην Αθήνα. Στους σταθμούς πρόκειται να αναπτυχθούν χρήσεις εμπορικών - ψυχαγωγικών κέντρων.

Επίσης, εκτιμάται ότι το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα μπορούν να προσελκύσουν και έργα που αφορούν στην επέκταση του προαστιακού δικτύου ιδίως στην περιοχή της Αττικής, όπου υπολείπονται ακόμη σημαντικά έργα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v