Το πάρε-δώσε Δημοσίου, Hochtief για Ελ. Βενιζέλος

Με γρήγορες διαδικασίες, μέσα στον Οκτώβριο, θα αναζητήσει η κυβέρνηση συμβούλους που θα αναλάβουν τη διαδικασία για την πώληση ποσοστού του αεροδρομίου της Αθήνας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Το πάρε-δώσε Δημοσίου, Hochtief για Ελ. Βενιζέλος
Με γρήγορες διαδικασίες, μέσα στον Οκτώβριο, θα αναζητήσει η κυβέρνηση συμβούλους που θα αναλάβουν τη διαδικασία για την πώληση ποσοστού του αεροδρομίου της Αθήνας στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Πρόκειται για ένα πολυετές σχέδιο, αφού η καλύτερη εκμετάλλευση του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" υπήρχε στην ατζέντα και των προηγούμενων κυβερνητικών σχημάτων, ωστόσο η δυσκολία συνεννόησης με τη γερμανική εταιρία Hochtief, που ήταν ο έτερος μεγαλομέτοχος του ΔΑΑ με ποσοστό 40%, ήταν το βασικότερο εμπόδιο και ο κυριότερος λόγος για τον οποίο έως τώρα η επιδίωξη αυτή δεν είχε τελεσφορήσει.

Το σημείο που κάνει αυτήν τη φορά το όλο εγχείρημα να διαφέρει είναι ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα της γερμανικής εταιρίας που αφορά στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, κίνηση από την οποία θα εξασφαλιστεί και σημαντικό οικονομικό όφελος πέραν της συμφωνίας της Hochtief στα κυβερνητικά σχέδια.

Το αρχικό κυβερνητικό σχέδιο, στο οποίο όμως είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν διαφοροποιήσεις λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας, προβλέπει τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και την εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρία συμμετοχών ή και στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Επιπλέον, έχει συζητηθεί και η πιθανότητα της εισόδου ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή, μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, π.χ. κάποιου ασφαλιστικού ταμείου, υπό την προϋπόθεση όμως ότι δεν θα συμμετέχει στο management γιατί σε μια τέτοια περίπτωση θα τεθεί βέτο από την πλευρά της γερμανικής εταιρίας, η οποία δεν επιθυμεί διαφοροποίηση των υφιστάμενων συσχετισμών στη διοίκηση του αεροδρομίου.

Σε κάθε περίπτωση, το Δημόσιο είναι σχεδόν βέβαιο πως θα θελήσει να διατηρήσει τη συμμετοχή του στο 33% ώστε να έχει ισχυρό λόγο στις αποφάσεις που αφορούν στο αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας.

Η χρονική επέκταση της σύμβασης, η οποία λήγει το 2025, είναι ένα αίτημα που από την πλευρά της γερμανικής εταιρίας έχει διατυπωθεί σχεδόν ταυτόχρονα με την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου, με προσφερόμενο αντάλλαγμα τη συμφωνία της, ώστε το αεροδρόμιο της Αθήνας να εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Ωστόσο, αυτό έως σήμερα δεν κατέστη εφικτό, καθώς η διαπραγμάτευση ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν ολοκληρώθηκε αφού από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου είχε θεωρηθεί υπερβολικό το αίτημα για επέκταση της σύμβασης για 20 ή και περισσότερα χρόνια. Το Δημόσιο αντιπρότεινε επέκταση πολύ μικρότερης διάρκειας, που η γερμανική εταιρία δεν θεωρούσε συμφέρουσα.

Αξιοποίηση και για τους περιφερειακούς αερολιμένες

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει επίσης και την αξιοποίηση των 40 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στα οποία το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, αλλά χωρίς όμως να υπάρχει οποιαδήποτε εταιρική δομή. Το σχέδιο προβλέπει ότι για τα αεροδρόμια αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισής τους επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.

Ο ακριβής τρόπος θα καθοριστεί ύστερα από μελέτη, αφού τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε αεροδρομίου είναι πολύ διαφορετικά. Η ομαδοποίηση των αεροδρομίων έχει στόχο να μπουν ιδιώτες σε όλα τα αεροδρόμια ή τουλάχιστον στα περισσότερα εξ αυτών, ώστε μεσοπρόθεσμα να μειωθούν τα κόστη του Δημοσίου αλλά και να τονωθεί η επιχειρηματικότητα των τοπικών κοινωνιών.

"Αναταράξεις" στην επιβατική κίνηση του "Ελ. Βενιζέλος" τον Αύγουστο

Πάντως, η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών επιχειρείται να γίνει σε μία περίοδο δύσκολη για τον κλάδο των αερομεταφορών συνολικά, όπου και το "Ελ. Βενιζέλος" βιώνει τα επέκεινα της οικονομικής κρίσης αφού οι επιδόσεις του τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και σε κινήσεις αεροσκαφών κινούνται πτωτικά.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν στον Αύγουστο, το σύνολο της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου κατέγραψε ποσοστιαία μείωση της τάξης του 10,6%. Συνολικά, μέσω του αεροδρομίου διακινήθηκαν 1.714.902 επιβάτες έναντι 1.918.902 τον αντίστοιχο μήνα του 2009, δηλαδή οι επιβάτες φέτος ήταν περίπου 200.000 λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι.

Η μείωση της κίνησης στο εσωτερικό ήταν ιδιαίτερα μεγάλη φτάνοντας στο 17,7%, με τους διακινούμενους επιβάτες να ανέρχονται σε 557.699 φέτος έναντι 677.259 πέρυσι. Σαφώς μικρότερη, της τάξης του 6,8%, ήταν πτώση της επιβατικής κίνησης εξωτερικού, με τον αριθμό των επιβατών φέτος να ανέρχεται σε 1.157.203 επιβάτες έναντι 1.241.643 πέρυσι.

Κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2010 η κίνηση του ΔΑΑ ανήλθε σε 10,6 εκατομμύρια, μειωμένη κατά 3,1% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2009. Στο 8μηνο του έτους η κίνηση εξωτερικού παρουσιάζει μικρότερη μείωση (1,9%) έναντι πτώσης κατά 5,3% στην κίνηση του εσωτερικού.

Το γεγονός αυτό από τη διοίκηση του ΔΑΑ αποδίδεται αφενός στην κρίση της ελληνικής οικονομίας αλλά και στην αναδιάρθρωση του δικτύου εσωτερικού στην οποία προχωρούν οι ελληνικές αεροπορικές εταιρίες.

Θετικό στοιχείο πάντως, που προκύπτει από την αξιολόγηση των δεδομένων της επιβατικής κίνησης, είναι η συνεχής άνοδος της επιβατικής κίνησης που καταγράφουν οι αγορές της Μέσης και της Άπω Ανατολής.

Σε ό,τι αφορά τις κινήσεις αεροσκαφών την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου του 2010, σημειώθηκε πτώση της τάξης του 6,3%, ισομερώς κατανεμημένη στις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού, με τον ΔΑΑ να εξυπηρετεί περίπου 10.000 λιγότερες κινήσεις αεροσκαφών.

Σε ό,τι αφορά τον Αύγουστο, σε απόλυτα νούμερα, από 22.049 κινήσεις αεροσκαφών το 2009, φέτος οι κινήσεις ήταν 19.119 πτήσεις, με τη μείωση να είναι 18,1% στις πτήσεις εσωτερικού και 8,3% στις αντίστοιχες του εξωτερικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v