Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Συμφέρουσα «νύφη»

Το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ είναι το επόμενο μεγάλο project του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων το οποίο δρομολογείται για έγκριση από τη Βουλή μέσα στον μήνα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Συμφέρουσα «νύφη»
Το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ είναι το επόμενο μεγάλο project του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων το οποίο δρομολογείται για έγκριση από τη Βουλή μέσα στον μήνα.

Το σχέδιο, που προβλέπει εξαιρετικά δυσμενείς αλλαγές για τους εργαζομένους, οι οποίοι ήδη αντιδρούν με έντονο τρόπο, φαίνεται ότι ενεργοποιεί επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό, καθώς, όπως όλα δείχνουν, πείθει για τις προθέσεις ουσιαστικής εξυγίανσης του ομίλου ΟΣΕ.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ παραδέχτηκε σε δηλώσεις του ο ειδικός γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων κ. Γ. Χριστοδουλάκης, εκτιμώντας μάλιστα ότι η αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ θα γίνει μέσα στον επόμενο χρόνο, αφού προηγουμένως υλοποιηθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης που προβλέπει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία αναζητείται στρατηγικός εταίρος, το 2011 θα είναι οριακά κερδοφόρα.

Εκτός 751 άτομα

Προκειμένου να επιτευχθεί η κερδοφορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ προβλέπει ότι από την εταιρία θα απομακρυνθούν συνολικά 751 άτομα, που αντιστοιχούν στο 45% του συνολικού προσωπικού.

Το προσωπικό που θα υποχρεωθεί σε μεταφορά σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου θα προέρχεται από όλους τους τομείς λειτουργίας, καθώς προβλέπεται ότι θα αποχωρήσουν 120 άτομα από τον τομέα σιδηροδρομικής έλξης, 380 άτομα από τον τομέα σιδηροδρομικής κίνησης, 30 άτομα από τον τομέα οδικών μέσων και λεωφορείων, 140 άτομα από τον τομέα ανάπτυξης, οικονομικής διαχείρισης, διοίκησης και υποστήριξης και, τέλος, 81 άτομα από τον τομέα ζύγισης και φόρτωσης.

Ισοσκελισμός ζημιών μέσα στο 2011

Οι κεντρικοί στόχοι της αναδιοργάνωσης περιλαμβάνουν την άμεση επίτευξη βιωσιμότητας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ισοσκελισμό της ετήσιας ζημίας των 231 εκατομμυρίων ευρώ εντός του 2011. Παράλληλα, θα ρυθμιστεί και το χρέος της εταιρίας προς τον ΟΣΕ, το οποίο στο τέλος του 2009 είχε ήδη φτάσει στα 539 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, πρόκειται να αναδιοργανωθεί η τιμολογιακή πολιτική της εταιρίας με μέτρα όπως περικοπή των ατελειών, των μειωμένων εισιτηρίων αλλά και, κυρίως, των εκπτώσεων στις εμπορευματικές μεταφορές, που σε κάποιες περιπτώσεις έφταναν ως το ληστρικό ποσοστό του 80%.

Για την παροχή των εξαιρετικά γενναιόδωρων εκπτώσεων αρκούσε μια απλή απόφαση διευθυντή, με την οποία η εταιρία υποχρεωνόνταν να μεταφέρει τα εμπορεύματα ιδιωτών σε τιμές ουσιαστικά χαριστικές, πέρα από κάθε έννοια ανταγωνισμού.

Η εταιρία για την περίοδο 2011 - 2013 θα εισπράττει κατ’ ανώτατο 50 εκατομμύρια ευρώ για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή την εξυπηρέτηση «άγονων» περιοχών, ενώ στη συνέχεια οι γραμμές αυτές θα ανατίθενται κατόπιν διαγωνισμού.

Με το σχέδιο νόμου για πρώτη φορά ορίζεται τιμολογιακή υποχρέωση από το Δημόσιο, το οποίο, εφόσον το επιθυμεί, θα μπορεί να συμφωνήσει κάθε είδους τιμολογιακή υποχρέωση προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα πρέπει να προβλέπεται με σύμβαση ΥΔΥ. Τέτοιες συμβάσεις θα μπορούν επίσης να συνάπτουν και οι ΟΤΑ προκειμένου να διατηρήσουν δρομολόγια ζημιογόνα από εμπορική άποψη.

Όροι αγοράς στις σχέσεις ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Επιπλέον, όμως, με κριτήρια κόστους και όρους αγοράς θα καθορίζονται και οι διεταιρικές σχέσεις μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ειδικότερα, σε διάστημα τριών μηνών από την ψήφιση του σχεδίου εξυγίανσης ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα προχωρήσουν σε σύναψη συμβάσεων για την παροχή υπηρεσιών που, μεταξύ άλλων, θα αφορούν στα εξής:

- χρήση χώρων και εγκαταστάσεων

- εκπαίδευση και κατάρτιση ανθρώπινου δυναμικού

- υπηρεσίες υγειονομικού και υγιεινής.

Η συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ανατίθεται στον ΟΣΕ για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ στη συνέχεια η εταιρία θα μπορεί να αγοράσει τις υπηρεσίες αυτές και από τρίτους εφόσον ο ΟΣΕ θα παρέχει ανταγωνιστικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο