Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακίνητα: Εγκλωβισμένες οι επενδύσεις εφοπλιστών!

Σοβαρά εμπόδια στην αξιοποίηση ακινήτων αξίας δισ. ευρώ των ναυτιλιακών βάζει το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη φορολόγηση των offshore. Ασύμφορη η μεταβίβαση σε ελληνικές Α.Ε. Το ενδιαφέρον για το Ελληνικό!

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Ακίνητα: Εγκλωβισμένες οι επενδύσεις εφοπλιστών!
Σοβαρά εμπόδια στην αξιοποίηση των ακινήτων τα οποία απέκτησαν ναυτιλιακοί όμιλοι τα προηγούμενα χρόνια και σήμερα διατηρούν μέσω εξωχώριων εταιριών βάζει το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη φορολόγηση των offshore που έχουν στην κατοχή τους ακίνητη περιουσία.

Η επιβάρυνση με ειδικό ετήσιο φόρο 15% επί της αξίας των ακινήτων που ανήκουν σε offshore εταιρίες ναυτιλιακών συμφερόντων, οι οποίες με το προηγούμενο καθεστώς εξαιρούνταν ακόμη και από τον φόρο του 3% εφόσον τα χρήματα που χρησιμοποιήθηκαν για τις επενδύσεις στον τομέα του real estate προέρχονταν από ναυτιλιακές δραστηριότητες, μπλοκάρει πλέον κάθε προσπάθεια και σκέψη για την άμεση αξιοποίησή τους, στερώντας ουσιαστικά τη χώρα στη δύσκολη αυτή συγκυρία από επενδύσεις εκατοντάδων -αν όχι δισεκατομμυρίων- ευρώ που σχεδίαζαν να υλοποιήσουν Έλληνες εφοπλιστές.

Η υποχρέωση βάσει της σχετικής νομοθεσίας για μεταβίβαση αυτών των ακινήτων σε φυσικά πρόσωπα, σύμφωνα τουλάχιστον με τους άμεσα ενδιαφερομένους, δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη λύση λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων των ναυτιλιακών εταιριών και κατ’ ουσίαν θα ήταν μόνο ένα ενδιάμεσο στάδιο πριν από τη μεταβίβαση αυτών των στοιχείων σε ελληνικές ανώνυμες εταιρίες.

Μια τέτοια διαδικασία, όπως αναφέρουν στελέχη εφοπλιστικών ομίλων, θα επιβάρυνε τις εταιρίες με δαπάνη της τάξεως του 18% και θα ακύρωνε κάθε ενέργεια για την εισαγωγή ναυτιλιακού συναλλάγματος με τη μορφή επενδύσεων real estate.

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση και να δοθεί η ευκαιρία σε εφοπλιστικά κεφάλαια να επενδύσουν στην Ελλάδα, οι ναυτιλιακοί όμιλοι προτείνουν οι υπεράκτιες εταιρίες που αποδεδειγμένα χρησιμοποίησαν ναυτιλιακό συνάλλαγμα για την αγορά ακινήτων να έχουν τη δυνατότητα εντός μιας σχετικά σύντομης μεταβατικής περιόδου να μετασχηματιστούν ή να μεταφέρουν χωρίς κόστος την έδρα τους στην Ελλάδα ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η λύση αυτή, σύμφωνα πάντα με τους ίδιους κύκλους, θα άνοιγε τον δρόμο για την περαιτέρω αξιοποίηση των συγκεκριμένων ακινήτων. Παράγοντες της εφοπλιστικής κοινότητας ζητούν, επίσης, να αποσαφηνιστεί παράλληλα το καθεστώς που διέπει τις εγχώριες εταιρίες ακινήτων στις οποίες μετέχουν ως μέτοχοι και offshore. Για τη ρύθμιση της εκκρεμότητας θεωρούν ότι είναι αναγκαία η δυνατότητα μεταβίβασης των μετοχών που κατέχει η offshore σε φυσικά πρόσωπα ή εταιρίες στην Ελλάδα και στην Ε.Ε. με ευνοϊκούς όρους.

Ήθελαν το Ελληνικό, αλλά…

Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές θα ήθελαν να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια σε real estate projects και άλλες μεγάλες υποδομές, ωστόσο η γραφειοκρατία του δημόσιου τομέα και η υπέρμετρη φορολογία τους έχουν αποτρέψει.

Ωστόσο, ο νόμος για το fast track δημιουργεί νέα δεδομένα και εκτιμάται πως θα κάνει πολλούς απ’ αυτούς να αναθεωρήσουν τα σχέδιά τους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ένα από τα έργα που θα ήθελαν διακαώς να αναλάβουν και να υλοποιήσουν Έλληνες εφοπλιστές -ενδεχομένως και σε συνεργασία με διεθνείς επενδυτικούς οίκους- ήταν η αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, project που τελικά η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε να αναθέσει απευθείας σε επενδυτές από το Κατάρ.

Πάντως, οι Έλληνες εφοπλιστές φέρονται να έχουν γνωστοποιήσει στα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη την πρόθεσή τους να εμπλακούν άμεσα σε σημαντικές αναπτυξιακές επενδύσεις. Προς το παρόν, όμως, η κυβέρνηση δείχνει πρωτίστως ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις επαφές και τις διαπραγματεύσεις με ξένους επενδυτές (Άραβες, Κινέζους κ.ά.), αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο την προοπτική αξιοποίησης των δυνάμεων που υπάρχουν στο εσωτερικό της χώρας.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v