Verbund: Στρεβλώσεις στην εγχώρια αγορά ενέργειας

Η Verbund δεν παραπλανεί τους πελάτες της, ούτε νοθεύει τον ανταγωνισμό σε έναν κλάδο όπου η ΔΕΗ κατέχει πάνω από το 90% της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και εξ ορισμού αποτελεί μονοπώλιο.

Verbund: Στρεβλώσεις στην εγχώρια αγορά ενέργειας
Η Verbund δεν παραπλανεί τους πελάτες της, ούτε  νοθεύει τον ανταγωνισμό σε έναν κλάδο όπου η ΔΕΗ κατέχει πάνω από το 90% της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και εξ ορισμού αποτελεί μονοπώλιο, αναφέρει η εταιρία σε σχετική ανακοίνωση.

Αναλυτικότερα η Verbund APT Energa Hellas, αναγνωρίζοντας το αίσθημα ευθύνης απέναντι στους υφιστάμενους πελάτες της, στην ελληνική αγορά ενέργειας, στους συνεργάτες της και τους προμηθευτές της, θεωρεί σημαντική την παρουσίαση των θέσεών της σε συνέχεια πρόσφατων δημοσιευμάτων που στοχεύουν στη δυσφήμιση της εταιρείας, στην προσβολή του κύρους και της αξιοπιστίας της.

Σε ό,τι αφορά την υβριστική και συκοφαντική φρασεολογία περί «αεριτζήδων» και «αρπαχτών» που προέρχεται από τη ΓΕΝΟΠ/ ΔΕΗ, η VERBUND απλώς αντιπαρέρχεται των σχολίων, καθώς θεωρεί ότι δεν αναφέρονται σε αυτή. Τα παράπανω σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντιστοιχούν και να αφορούν μια πολυεθνική εταιρεία που έχει παρουσία σε περισσότερες από 21 χώρες, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο κερδοφόρες ενεργειακές εταιρείες της Ευρώπης και περιλαμβάνεται στις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγούς φιλικής προς το περιβάλλον ενέργειας. Η VERBUND Hellas ανήκει κατά πλειοψηφία στη VERBUND A.G., η οποία ανήκει στο αυστριακό κράτος.

Η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι πρωτοβουλία της Ελλάδας. Σκοπός της απελευθέρωσης είναι να δοθεί η πραγματική δυνατότητα σε ιδιώτες και μη, παραγωγούς και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, εκτός της μονοπωλιακής Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), να επενδύσουν και να συμμετάσχουν στην αγορά παρέχοντας τις υπηρεσίες τους στους καταναλωτές σε ανταγωνιστικές τιμές και με καλή ποιότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, όχι μόνο ενδείκνυται, αλλά απαιτείται, οι καταναλωτές να προβούν σε σύγκριση τιμών και υπηρεσιών των διαφόρων εταιρειών προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και σε αλλαγή προμηθευτή, εφόσον φυσικά υπάρχει η εν λόγω δυνατότητα, αφού πολλές κατηγορίες καταναλωτών δεν έχουν εκ του νόμου ή de facto τη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή.

Η VERBUND εισήλθε και επένδυσε στην Ελλάδα, έχοντας την αισιοδοξία ότι με επιμονή θα επιτύχει να εδραιωθεί σε μια κλειστή μεν, αλλά νέα αγορά, και να παρέχει τις υπηρεσίες της σε ένα κλίμα υγιούς ανταγωνισμού, όπως έχει άλλωστε πράξει σε πολλές χώρες στην Ευρώπη. Ωστόσο, μια σειρά από ρυθμιστικές παραλείψεις, καθώς και η αποφυγή ανάληψης ενεργειών και μέτρων που προάγουν τον ανταγωνισμό και ενθαρρύνουν τη δραστηριοποίηση των ιδιωτικών εταιρειών στην ελληνική αγορά ενέργειας, έχουν δημιουργήσει τεράστιες στρεβλώσεις, οι οποίες εντείνονται όσο τα θέματα που έχουν προκύψει δεν επιλύονται.

Η απελευθέρωση της αγοράς στη χώρα μας καθυστερεί, αν και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ήδη, με αποτέλεσμα τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να στρέφονται πλέον κατά της Ελλάδας, με κίνδυνο τη διαπίστωση ποικίλων παραβιάσεων εκ μέρους της, γεγονός που δεν είναι προς το συμφέρον της χώρας σε αυτή τη χρονική στιγμή.

Η VERBUND θεωρεί ότι είναι απαραίτητο να ληφθούν άμεσα και πολύ αυστηρά μέτρα για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η θέσπιση και η διατήρηση νομοθετικών διατάξεων και υπουργικών αποφάσεων που δυσχεραίνουν την εν λόγω απελευθέρωση και εξακολουθούν να παρέχουν πλεονεκτήματα στη ΔΕΗ αντίκεινται στο κοινοτικό και εθνικό δίκαιο ανταγωνισμού και ενέργειας, και για τη νομιμότητά τους θα αποφασίσουν τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα.

Παρόμοια διαδικασία ακολουθείται, άλλωστε, και στην αγορά εκμετάλλευσης λιγνιτικών κοιτασμάτων, όπου ήδη διαπιστώθηκε η παραβίαση των κανόνων του ανταγωνισμού με απόφαση της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας, σχετικά με τη χορήγηση ή τη διατήρηση σε ισχύ δικαιωμάτων για την εξόρυξη λιγνίτη υπέρ της ΔΕΗ από μελλοντικούς διαγωνισμούς, όπως για παράδειγμα σχετικά με το λιγνιτικό κοίτασμα της Βεύης.

Αναλυτικότερα τα θέματα τα οποία χρήζουν άμεσης επίλυσης και για τα οποία η Verbund διεκδικεί τη θέσπιση μέτρων είναι τα ακόλουθα:

1. Οι στρεβλώσεις σε ό,τι αφορά τις τιμές πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, με κάποιες κατηγορίες πελατών να χρεώνονται κάτω του κόστους, ενώ κάποιες άλλες να υπερχρεώνονται,
2. Οι χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας,
3. Η αλλαγή του τρόπου εκκαθάρισης της ηλεκτρικής ενέργειας και της πληρωμής των υποχρεώσεων των Προμηθευτών προς το ΔΕΣΜΗΕ μετά την εφαρμογή της 5ης μέρας αναφοράς, από μηνιαία βάση σε εβδομαδιαία,
4. Η αύξηση των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος καθώς και των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου έως και 50% τα τελευταία δύο χρόνια καθώς και η αναδρομική ισχύς των χρεώσεων αυτών για τους Προμηθευτές,
5. Η αναιτιολόγητη χρέωση των Προμηθευτών με ΦΠΑ 23%, ενώ η ΔΕΗ χρεώνει τους τελικούς πελάτες με ΦΠΑ 11% (Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι και τη μερική επίλυση του συγκεκριμένου θέματος τον Ιούνιο 2010, η Verbund χρέωνε τους πελάτες με 11% ΦΠΑ, ενώ κατέβαλε και συνεχίζει να καταβάλλει στο Διαχειριστή του Δικτύου ΦΠΑ 23%),
6. Η συστηματική και συνεχής υπερχρέωση της κατ’ εκτίμηση καταναλωθείσας ενέργειας των πελατών της VERBUND από το Διαχειριστή του Δικτύου μέχρι και 30% περισσότερο από την πραγματική κατανάλωση, με σκοπό την οικονομική επιβάρρυνση της VERBUND.

Το γεγονός των στρεβλώσεων των τιμών της πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα δεν είναι αποτέλεσμα της δραστηριότητας των ιδιωτικών εταιρειών στην εν λόγω αγορά, αλλά ένα προϋπάρχον πρόβλημα πολλών ετών. Άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ήδη κατηγορηθεί για προνομιακή μεταχείριση παλαιών μονοπωλίων και παρόμοιες πρακτικές κατά το στάδιο της απελευθέρωσης των δικών τους αγορών και αναγκάζονται να συμμορφωθούν με τα αυστηρά μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να αποφύγουν βαρύτατα πρόστιμα.

Οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας ρυθμίζονται στη χώρα μας, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η Verbund ουδέποτε διατύπωσε άποψη ενάντια στην επιβολή ΥΚΩ, που κατά βάση είναι σωστή και αποσκοπεί στην ενίσχυση ευπαθών ομάδων πολιτών, όπως όντως μπορεί να είναι πολύτεκνες οικογένειες ή κάποιοι κάτοικοι μη διασυνδεδεμένων νησιών ή παραμεθόριων περιοχών.

Ο τρόπος όμως καθορισμού των χρεώσεων για την παροχή αυτών των υπηρεσιών, οι υποχρεούμενοι να καταβάλουν και ο τρόπος υπολογισμού του κόστους για τις χρεώσεις αυτές, που γίνεται μέχρι τώρα με στοιχεία που παρέχει αποκλειστικά η ΔΕΗ, μπορεί να αποτελέσει νόμιμο αντικείμενο αμφισβήτησης εκ μέρους της εταιρείας μας και κάθε άλλης εταιρείας που επιβαρύνεται με χρεώσεις ΥΚΩ.

Επιπρόσθετα, η επιβολή των ΥΚΩ είναι νόμιμη μόνο στην περίπτωση που κάθε εταιρεία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας που καταβάλλει ΥΚΩ μπορεί να δραστηριοποιηθεί στη σχετική αγορά, δηλαδή στην κατηγορία καταναλωτών υπέρ των οποίων επιβάλλονται οι ΥΚΩ, και επομένως να αντλήσει και αυτή τα σχετικά οφέλη. Στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς, η Verbund APT Energa Hellas δεν έχει δυνατότητα να παρέχει υπηρεσίες στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, ενώ η αγορά ενέργειας έχει απελευθερωθεί πλήρως από την 1.7.2007.

Να σημειωθεί ότι η Verbund έχει ζητήσει από τη ΔΕΗ να δραστηριοποιηθεί στην αγορά των μη διασυνδεδεμένων νησιών, κάτι που η ΔΕΗ απέρριψε λόγω έλλειψης θεσμικού πλαισίου, μέσω της ΜΗ έκδοσης των σχετικών Κωδίκων για τη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς στα νησιά, γεγονός που αποδεικνύει πως δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις των σχετικών νόμων.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα των ΥΚΩ, η Γενική Δ/νση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Energy) έχει αποστείλει Προειδοποιητική Επιστολή, η οποία αναφέρεται ως «Παράβαση 2009/2195 – Οδηγία 2003/54 σχετικά με εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας» με ημερομηνία 7.7.2009. Με βάση την επιστολή αυτή αναφέρονται τα εξής μεταξύ άλλων:
Α) «Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι το άρθρο 3 παράγραφος 2 της οδηγίας 2003/54/ΕΚ απαιτεί, οι υποχρεώσεις παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας να είναι αμερόληπτες και να διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των επιχειρήσεων ηλεκτρικής ενέργειας στους εθνικούς καταναλωτές.

Αντιθέτως, τα εν λόγω μέτρα επέβαλαν ελεγχόμενες τιμές, οι οποίες δεν φαίνεται να διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των επιχειρήσεων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στους εθνικούς καταναλωτές. Πράγματι, σύμφωνα με πληροφορίες που διαθέτει η Επιτροπή, ουδείς νέος ανταγωνιστής μπόρεσε να προμηθεύσει Έλληνες καταναλωτές, με συνέπεια το εκ των πραγμάτων καίτοι μη νόμιμο, μονοπώλιο της ΔΕΗ

Β) «Συνεπώς, εφόσον η Ελληνική Δημοκρατία δεν κοινοποίησε μέτρα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 3 παράγραφος 9 της οδηγίας, φαίνεται ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεν θεωρεί τα μέτρα αυτά ως υποχρεώσεις παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας.»

Γ) «Επομένως, η Επιτροπή θεωρεί ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεν συμμορφώνεται με το άρθρο 23 παράγραφος 1 και το άρθρο 23 παράγραφος 1 στοιχείο (στ) της οδηγίας.»
Από τα παραπάνω προκύπτει πως η χώρα μας αποτελεί αντικείμενο ποικίλλων κατηγοριών εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για πρακτικές που συνιστούν παραβιάσεις του δικαίου του ανταγωνισμού και που τελικά μπορεί να οδηγήσουν στο άμεσο μέλλον στην καταβολή μεγάλων προστίμων, που θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και τους τελικούς καταναλωτές.

Όσον αφορά στην υπ’ αρ. 1368/2010 απόφαση της ΡΑΕ, η εταιρεία μας καλείται να παραστεί σε ακρόαση Επιτροπής της ΡΑΕ με αντικείμενο τις διαφωνίες που έχει η VERBUND με το ΔΕΣΜΗΕ για τις χρεώσεις των ΥΚΩ καθώς και τις χρεώσεις στο πλαίσιο του Μεταβατικού Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος (ΑΔΥ).

Αυτή τη στιγμή η Verbund αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το Φεβρουάριο του 2010 μέχρι και σήμερα, περισσότεροι από 40.000 μετρητές εκπροσωπούνται από τη VERBUND, και αυτό είναι η πιο έμπρακτη απόδειξη της εμπιστοσύνης των πελατών μας στην εταιρεία και στην απόφασή της να επενδύσει στην ελληνική αγορά ενέργειας. Η απόσπαση ωστόσο ενός τόσο σημαντικού αριθμού πελατών σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, μάλλον και όπως αποδεικνύεται από τα πρόσφατα δημοσιεύματα, προκαλεί αντιδράσεις και θέτει την εταιρεία στο στόχαστρο παραπλανητικών δημοσιευμάτων.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η Verbund, μέσω των συμβάσεων ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συνάψει τα τελευταία δύο έτη με τους πελάτες χαμηλής και μέσης τάσης, έχει προσφέρει εκπτώσεις που συνολικά φθάνουν τα 12 εκατ. €, γεγονός το οποίο αποδεικνύει την προνομιακή τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας τόσο για τους ίδιους τους πελάτες της όσο και για την ελληνική αγορά ενέργειας.

Επιπρόσθετα, κανένα θέμα αφερεγγυότητας δεν προκύπτει για την εταιρεία μας, αφού η Verbund κατατάσσεται μεταξύ των «ισχυρότερων εταιρειών στην Ελλάδα», σύμφωνα με τα αποτελέσματα της σχετικής αξιολόγησης της ICAP που ανακοινώθηκαν πρόσφατα. Στην ομώνυμη κοινότητα περιλαμβάνονται εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και, μέσω της σωστής διαχείρισης των χρηματοοικονομικών τους, έχουν καταφέρει να βρίσκονται σε ψηλές κλίμακες πιστοληπτικής διαβάθμισης. Ακριβώς λόγω του σεβασμού που επιδεικνύουν προς τους συναλλασσόμενους με αυτές – προμηθευτές, πελάτες, τράπεζες, αλλά και εργαζομένους– η Verbund και οι υπόλοιπες εταιρείες της λίστας ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό και συνεισφέρουν στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Συμπερασματικά, δεν είναι η εταιρεία μας αυτή που παραπλανεί τους πελάτες της, ούτε αυτή που νοθεύει τον ανταγωνισμό σε έναν κλάδο όπου η ΔΕΗ κατέχει πάνω από το 90% της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και εξ ορισμού αποτελεί μονοπώλιο.

Η VERBUND θα εξακολουθήσει τη δυναμική της είσοδο στην ελληνική αγορά ενέργειας και θα συνεχίσει να προηγείται και να οδηγεί τις εξελίξεις, όπως άλλωστε έχει δεσμευτεί με βάση το επιχειρηματικό της πλάνο και τη στρατηγική της μέχρι σήμερα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v