Οι 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ το 2009

Ζουν με δανεικά 12 δισ. ευρώ, με επιχορηγήσεις 126 εκατ. ευρώ και εγγυήσεις δανείων που καταπίπτουν, εμφάνισαν ζημίες 1,5 δισ. ευρώ, αλλά οι μισθοί για τους εργαζομένους είναι διπλάσιοι σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα.

Οι 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ το 2009

Ζουν με δανεικά 12 δισ. ευρώ, με επιχορηγήσεις 126 εκατ. ευρώ και με εγγυήσεις δανείων που καταπίπτουν (632 εκατ. ευρώ μόνο πέρυσι), εμφάνισαν ζημίες 1,5 δισ. ευρώ, αλλά οι μισθοί για τους εργαζομένους είναι διπλάσιοι σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, φτάνοντας ακόμα και τα 56.554 ευρώ.

ΔΕΚΟ το μεγαλείο σου! Αυτό αναφώνησε η τρόικα και απαίτησε την οικονομική ακτινογραφία κάθε ΔΕΚΟ προκειμένου να μπορέσει στη συνέχεια να βγάλει άκρη και με τους αστερίσκους στο έλλειμμα.

Και το υπουργείο Οικονομικών, επιτέλους, κατέγραψε τι γίνεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπου η κατάσταση είναι να… τραβάς τα μαλλιά σου.

Από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ το 2009 προκύπτουν τα εξής εντυπωσιακά:

- Τα συνολικά τους έσοδα πέρυσι ήταν 1,5 δισ. ευρώ και οι ζημίες τους έφτασαν το 1,7 δισ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός των ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 12 δισ. ευρώ ή 8 φορές πάνω από τα ετήσια έσοδά τους.

- Μόνο το 2009 το Δημόσιο έδωσε την εγγύησή του για δάνεια 1,3 δισ. ευρώ. Το ίδιο έτος κατέπεσαν εγγυήσεις 632 εκατ. ευρώ.

- 8 στα 10 ευρώ των εσόδων τους ή το 78% πηγαίνουν σε δαπάνες μισθοδοσίας.

- Ο μέσος μισθός για το 2009 ανέρχεται σε 40.772 ευρώ. Για το 2008, ο μέσος μισθός είναι 99,9% μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και 44,1% μεγαλύτερος του Δημοσίου.

- Ο μέσος μισθός (χωρίς εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές) φτάνει τα 56.554 ευρώ στον ΗΣΑΠ, τα 49.732 ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα 47.608 ευρώ στον ΟΔΙΕ, 43.733 στην ΕΑΒ, 40.337 στον ΕΔΙΣΥ, 40.316 στον ΟΣΕ, 38.413 ΕΑΣ, 37.021 ευρώ στην ΕΘΕΛ, 35.476 ευρώ στον ΗΛΠΑΠ, 33.662 ευρώ στην ΕΤΑ και 28.609 ευρώ στο ΤΕΟ.

- Σε πέντε από τις έντεκα πλέον ζημιογόνες ΔΕΚΟ, το συνολικό μισθολογικό κόστος ξεπερνά τα ετήσια έσοδά τους. Δηλαδή, μόνο οι δαπάνες για μισθούς είναι παραπάνω από όσα βγάζει η επιχείρηση. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η ΕΘΕΛ.

Πέρυσι είχε έσοδα 196 εκατ. ευρώ και ξόδεψε για μισθούς 322 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 106 εκατ. ευρώ έσοδα και 116 εκατ. ευρώ δαπάνες μισθοδοσίας, ο ΗΣΑΠ με 95 εκατ. ευρώ έσοδα και δαπάνες μισθοδοσίας 105 εκατ. ευρώ, η ΕΑΣ με 58 εκατ. ευρώ έσοδα και 84 εκατ. ευρώ δαπάνες μισθοδοσίας και ο ΗΛΠΑΠ με δαπάνες μισθοδοσίας 72 εκατ. ευρώ και έσοδα 49 εκατ. ευρώ.

- Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται, το κόστος μισθοδοσίας αυξάνεται. Συγκεκριμένα, το μισθολογικό κόστος αυξήθηκε κατά 8,8% από το 2007 στο 2009, αλλά ο αριθμός των εργαζομένων στο διάστημα 2008 - 2009 μειώθηκε κατά 4,5%. Οι 11 ΔΕΚΟ πέρυσι απασχολούσαν 21.627 εργαζομένους.

Χωρίς να εξετάζεται σε αυτό το κείμενο ποιος φταίει για το χάλι των ΔΕΚΟ, είναι προφανές ότι η κατάσταση αυτή, ιδίως σε εποχές τρόικας, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα επομένως δεν μπορεί παρά να εκληφθούν ως προάγγελος δραστικών αλλαγών, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως στο παρελθόν η τρόικα είχε θέσει ως ζήτημα ακόμα και απολύσεις εργαζομένων στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.

Για την Ιστορία, οι 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ πέρυσι ήταν:

* ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. (ΟΣΕ Α.Ε.)

* ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ Α.Ε. (ΕΔΙΣΥ Α.Ε.)

* ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ

* ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.)

* ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΑΘΗΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΣΑΠ Α.Ε.)

* ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΛΠΑΠ Α.Ε.)

* ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ Α.Ε. (ΕΘΕΛ Α.Ε.)

* ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ (ΕΑΣ Α.Ε.)

* ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. (ΕΑΒ Α.Ε.)

* ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Α.Ε. (ΕΤΑ Α.Ε.)

* ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ (ΤΕΟ Α.Ε.)

* ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΟΔΙΕ Α.Ε.)

***Τα αναλυτικά οικονομικά αποτελέσματα 11 ΔΕΚΟ από το 2007 έως το 2009 δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v