Εταιρικά ΙΧ: Έξτρα φόρος για στελέχη

Yπολογίστε το έξτρα εισόδημα για τα στελέχη σας από την παροχή χρήσης αυτοκινήτων, λέει στα λογιστήρια επιχειρήσεων το ΥΠΟΙΟ. Το μπέρδεμα στις βεβαιώσεις αποδοχών, αναλυτικά παραδείγματα. Ποιοι... γλιτώνουν.

Εταιρικά ΙΧ: Έξτρα φόρος για στελέχη
Yπολογίστε το έξτρα εισόδημα που προκύπτει για τα στελέχη σας από την παροχή χρήσης αυτοκινήτων, λέει στα λογιστήρια των επιχειρήσεων το υπουργείο Οικονομικών, καλώντας τα να ζητήσουν από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στοιχεία για την εργοστασιακή αξία τους.

Από φέτος τα λογιστήρια των εταιρειών που παρέχουν χρήση αυτοκινήτου στα στελέχη τους έχουν επιπλέον δουλειά (για τις βεβαιώσεις αποδοχών τις οποίες θα χορηγήσουν για το 2010), ενώ τα στελέχη έρχονται αντιμέτωπα με επιπρόσθετο φόρο εξαιτίας της εφαρμογής των διατάξεων του τελευταίου φορολογικού νόμου που καθιερώνουν τη φορολόγηση της ωφέλειας η οποία προκύπτει σαν να ήταν εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες.

Τα λογιστήρια των επιχειρήσεων θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στις βεβαιώσεις αποδοχών που χορηγούν στα στελέχη τους στα οποία παρέχουν αυτοκίνητο και το επιπλέον αυτό τεκμαρτό εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και βεβαίως τα στελέχη -εκτός εάν υπάρχει διαφορετική συμφωνία με την εταιρεία- θα πρέπει να πληρώσουν τον έξτρα φόρο.
 
Αυτό σημαίνει ότι τα λογιστήρια των επιχειρήσεων χρειάζεται να προσδιορίσουν το επιπρόσθετο αυτό εισόδημα, ώστε στη συνέχεια η εφορία να μπορέσει να το φορολογήσει κανονικά, με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, σαν να πρόκειται για χρήματα που μπήκαν στην τσέπη των στελεχών.

Το τεκμαρτό εισόδημα προκύπτει σε συνάρτηση με την εργοστασιακή τιμολογιακή αξία (ΕΤΑ) του έτους πρώτης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, ανεξάρτητα από το αν ανήκουν στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένα με οποιονδήποτε τρόπο. Συγκεκριμένα, το επιπλέον αυτό ετήσιο εισόδημα υπολογίζεται ως ποσοστό της εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας του έτους πρώτης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων ως εξής:

* Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία από 15.000 έως 22.000 ευρώ με ποσοστό 15%. 
* Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία από 22.001 έως 30.000 ευρώ με ποσοστό 25%. 
* Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία μεγαλύτερη των 30.000 ευρώ με ποσοστό 30%.

Επομένως, αν, για παράδειγμα, ο διευθυντής πωλήσεων ανώνυμης εταιρείας χρησιμοποιεί επιβατικό Ι.Χ αυτοκίνητο της επιχείρησης με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία 28.000 ευρώ, προκύπτει γι’ αυτόν εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ύψους 7.000 ευρώ πέραν των αποδοχών οι οποίες του καταβλήθηκαν.

--- Οι βεβαιώσεις

Οι επιχειρήσεις πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και το επιπλέον αυτό τεκμαρτό εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες στις βεβαιώσεις αποδοχών που χορηγούν στα στελέχη τους στα οποία παρέχουν αυτοκίνητο.

Η αναγραφή του επιπρόσθετου αυτού εισοδήματος γίνεται σε ξεχωριστή σειρά της βεβαίωσης αποδοχών, με αναφορά στις διατάξεις της περ. στ΄ της παρ. 1 του άρθρου 45 του ΚΦΕ καθώς και στον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, στην εργοστασιακή τιμολογιακή αξία του και στο χρονικό διάστημα χρησιμοποίησής του.

Αν από τον υπόχρεο έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότερα από ένα επιβατικά αυτοκίνητα μέσα στη χρήση, θα συμπληρώνεται ανάλογος αριθμός σειρών της βεβαίωσης αποδοχών.

Οι εταιρείες που παρέχουν αυτοκίνητα σε στελέχη τους θα ζητούν βεβαίωση για την εργοστασιακή τιμολογιακή αξία τους από τις αντιπροσωπείες οι οποίες έχουν εισαγάγει τα αυτοκίνητα αυτά.

Στην περίπτωση όπου η εργοστασιακή τιμολογιακή αξία των αυτοκινήτων αυτών είναι κάτω των 15.000 ευρώ, οι εν λόγω βεβαιώσεις θα πιστοποιούν το συγκεκριμένο γεγονός (ότι δηλαδή η ΕΤΑ είναι κάτω των 15.000 ευρώ), χωρίς να αναφέρουν το ακριβές ποσό αυτής.

Διευκρινίζεται ότι η τιμή χονδρικής πώλησης του επιβατικού αυτοκινήτου του έτους πρώτης κυκλοφορίας μειώνεται λόγω παλαιότητας με βάση την παρακάτω κλίμακα:

* Για τον 1o χρόνο κυκλοφορίας 1,30. 
* Για τον 2o χρόνο κυκλοφορίας 0,70.
* Για τον 3o χρόνο κυκλοφορίας 0,50. 
* Για τα 5 επόμενα έτη (4ο - 8ο) 0,40. 
* Για τα 3 επόμενα έτη (9ο - 11ο) 0,30. 
* Για τα 2 επόμενα έτη (12ο - 13ο) 0,20. 
* Για τα επόμενα χρόνια 0,10.

Στον συντελεστή παλαιότητας που προκύπτει με βάση τα ποσοστά της παραπάνω κλίμακας θα προστίθεται και ποσοστό 5% επί των διανυθέντων χιλιομέτρων διά 1.500, ενώ ο τελικά διαμορφούμενος συντελεστής απομείωσης δεν μπορεί να είναι ανώτερος του 81%.

Για τη μείωση λόγω παλαιότητας της εργοστασιακής αξίας των αυτοκινήτων λαμβάνονται υπόψη οι μήνες που μεσολαβούν από την ημερομηνία κατά την οποία τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία μέχρι το τέλος της προηγούμενης χρήσης.

Δηλαδή, για επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται από στελέχη εταιρείας μέσα στο έτος 2010, ο συντελεστής μείωσης λόγω παλαιότητας θα υπολογίζεται από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους μέχρι τις 31/12/2009.

Σε περίπτωση όπου στη διάρκεια ενός έτους η χρήση του επιβατικού Ι.Χ. αυτοκινήτου δοθεί σε περισσότερα του ενός στελέχη, κάθε στέλεχος θα επιβαρυνθεί με αυτό για όσο χρονικό διάστημα το χρησιμοποίησε (αναγραφή και στη βεβαίωση αποδοχών).

Τα παραπάνω έχουν εφαρμογή και για τους εκπροσώπους ή διαχειριστές στην Ελλάδα αλλοδαπών ή ημεδαπών επιχειρήσεων όταν τα πρόσωπα αυτά είναι Έλληνες υπήκοοι ή έχουν ελληνικό διαβατήριο.

--- Ποιοι... γλιτώνουν

Την ταλαιπωρία και τον έξτρα φόρο γλιτώνουν επιχειρήσεις αναφορικά με αυτοκίνητα τα οποία παρέχουν σε πωλητές που εργάζονται σε αυτές, αυτοκίνητα δοκιμών (test drive) τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων, οχήματα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini bus), αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εταιρείες (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά καλεσμένων ή πελατών τους, αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις service προσωρινά σε αντικατάσταση των επισκευαζομένων, οχήματα που χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων (π.χ. «Ελευθέριος Βενιζέλος») για τη μεταφορά VIPS ή προσωπικού.

--- Ένα παράδειγμα

Διευθύνων σύμβουλος ανώνυμης εταιρείας χρησιμοποίησε σε ολόκληρο το έτος 2010 επιβατικό Ι.Χ. αυτοκίνητο της επιχείρησης με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία 40.000 ευρώ, που τέθηκε για πρώτη φορά σε κυκλοφορία στις 6/7/2008 και με 45.000 διανυθέντα χιλιόμετρα μέχρι τις 31/12/2009.

Συντελεστής μείωσης λόγω παλαιότητας (μέχρι 31/12/2009) = (1,30x12) + (0,70x6) + (0,05x45.000/1.500) = 15,6+4,2+1,5 = 21,3%.

Συνεπώς, η εργοστασιακή τιμολογιακή αξία η οποία θα ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό του επιπλέον ετήσιου εισοδήματος (πέραν των αποδοχών) που αποκτά ο διευθύνων σύμβουλος εξαιτίας της χρήσης του ανωτέρω αυτοκινήτου θα είναι 78,7%x40.000 = 31.480 ευρώ και περαιτέρω τεκμαρτό ετήσιο εισόδημα 31.480x30% = 9.444 ευρώ, πέραν των πραγματικών αποδοχών του.

* Αναδημοσίευση από το 656ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 15 - 19 Οκτωβρίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v