Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αποφασισμένη για Ιονία-Ε65 η ελληνοϊσπανική κ/ξία

Σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες για την κατασκευή της Ιονίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου κεντρικής Ελλάδας στα τμήματα που έχουν παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο στην ελληνοϊσπανική κοινοπραξία ΓΕΚ-Cintra-ACS.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Αποφασισμένη για Ιονία-Ε65 η ελληνοϊσπανική κ/ξία
Σε πλήρη εξέλιξη, παρά τις περί του αντιθέτου φήμες, βρίσκονται οι εργασίες για την κατασκευή της Ιονίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου κεντρικής Ελλάδας στα τμήματα που έχουν παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο στην ελληνοϊσπανική κοινοπραξία των ΓΕΚ - Cintra - ACS, η οποία -σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της- είναι αποφασισμένη να ολοκληρώσει τους δύο οδικούς άξονες και να υλοποιήσει στο ακέραιο τις συμβάσεις παραχώρησης που ανέλαβε το 2007.

Επιπλέον, η παραχωρησιούχος εταιρία Νέα Οδός που αναπτύσσει την Ιονία Οδό και παράλληλα διαχειρίζεται το τμήμα του ΠΑΘΕ Μεταμόρφωση - Σκάρφεια δεν σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία σταθμούς διοδίων εντός του αστικού ιστού (στις περιοχές Άγιο Στέφανο, Βαρυμπόμπη και Λυκόβρυση) πριν κατασκευαστεί από το Δημόσιο το παράπλευρο δίκτυο, που θα εξυπηρετεί τους κατοίκους των γειτονικών περιοχών.
 
Σημειώνεται ότι, βάσει της σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία έχει δικαίωμα είσπραξης διοδίων στο συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού. Το δικαίωμα αυτό εκτιμάται ότι ίσως ενεργοποιήσει σε περίπου έναν χρόνο, με την προϋπόθεση όμως ότι θα λειτουργεί παράπλευρο οδικό δίκτυο, το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι οδηγοί χωρίς να καταβάλλουν τέλη διέλευσης.

Παραμένουν στην ελληνική αγορά

Παρά τα προβλήματα και τις σοβαρές καθυστερήσεις που έχει δημιουργήσει στα έργα παραχώρησης, η κακή προετοιμασία τους εκ μέρους του Δημοσίου (εκκρεμούν απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές έρευνες), οι Ισπανοί συνεταίροι του ομίλου ΓΕΚ δεν έχουν αναθεωρήσει τα σχέδιά τους για την ελληνική αγορά.

Σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της κοινοπραξίας, που προέρχεται από την ισπανική πλευρά, δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη για αποχώρηση από τα δύο έργα παραχώρησης. Μάλιστα, το ίδιο στέλεχος εξέφρασε έκπληξη για τις φήμες που ανακυκλώνονται εδώ και σχεδόν δύο χρόνια και κάνουν λόγο για ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η κοινοπραξία αναμένει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχει υποσχεθεί το υπουργείο Υποδομών μέσω της Επιτροπής Μεγάλων Έργων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων με τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές έρευνες, ώστε να επιταχυνθούν οι ρυθμοί εκτέλεσης εργασιών στους δύο οδικούς άξονες.

Παράλληλα, η ελληνοϊσπανική κοινοπραξία δηλώνει πρόθυμη να εξετάσει προτάσεις που τυχόν θα κάνει το Δημόσιο για τη βελτίωση όρων των υπογεγραμμένων συμβάσεων παραχώρησης, με στόχο τη μείωση του ύψους των διοδίων. Προς το παρόν, το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει καταθέσει σχετικές προτάσεις.

Πάντως, από την κοινοπραξία ξεκαθαρίζουν πως μέχρι να ολοκληρωθεί η περίοδος κατασκευής των έργων, δηλαδή για τα επόμενα τρία χρόνια περίπου, δεν είναι δυνατόν να μειωθεί το ύψος των διοδίων, αφού το σύνολο των εισπράξεων κατευθύνεται στη χρηματοδότηση των εργασιών.

Σημειώνεται ότι μείωση διοδίων μπορεί να γίνει ουσιαστικά μόνο μέσω της μείωσης των εσόδων που θα έχει το ελληνικό δημόσιο (τα έσοδα αυτά ενδεχομένως να αγγίζουν ακόμη και το 90% επί της τιμής του διοδίου), το οποίο όμως θα βάζει στα ταμεία του τα ανάλογα ποσά μετά την πλήρη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων.


[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v