Πωλούνται αεροδρόμια, τρένα, ταχυδρομεία...

Σημαντικά έσοδα προσδοκά η κυβέρνηση από την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ, την πώληση έως και 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 39% των ΕΛΤΑ όπως και από την αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Πωλούνται αεροδρόμια, τρένα, ταχυδρομεία...
Σημαντικά έσοδα, που θα λειτουργήσουν τονωτικά για τα παραπαίοντα δημόσια ταμεία, προσδοκά η κυβέρνηση από την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, την εκμετάλλευση σε σύμπραξη με ιδιώτες των περιφερειακών αεροδρομίων, την πώληση ποσοστού έως και 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 39% των ΕΛΤΑ όπως και από την αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων.

Πρόκειται ουσιαστικά για την υλοποίηση ενός σχεδιασμού που κατά το μεγαλύτερο μέρος του είχε εξαγγελθεί εδώ και πολύ καιρό, μέχρι τώρα όμως παραμένει σε επίπεδο σχεδιασμού, αλλά πλέον η κυβέρνηση εκτιμά ότι είναι ώριμες οι συνθήκες για την προώθησή του.

Τα 4 Airbus πετούν... σε νέο ιδιοκτήτη

Το πρώτο πωλητήριο της χρονιάς, μέσα το πρώτο εξάμηνο του 2011 προσδιορίζεται χρονικά, θα αφορά στα 4 αεροσκάφη τύπου Airbus 300-400 της πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας, που, μεταξύ άλλων περιουσιακών στοιχείων της, τα οποία δεν πέρασαν στα χέρια του νέου ιδιοκτήτη, παρέμειναν στην κατοχή του Δημοσίου. Τον διαγωνισμό για την πώληση των 4 αεροσκαφών, που είχαν αποκτηθεί από την Ο.Α. το 1999, διενεργεί η εταιρία Lazard. Τη συντήρησή τους έχει αναλάβει η Ο.Α. προκειμένου αυτά να παραμείνουν αξιόπλοα έως την πώληση και παράδοσή τους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, στην καλύτερη περίπτωση, το ποσό που αναμένεται να εισπράξει το κράτος από την πώληση αυτή ανέρχεται σε 90 εκατ. δολάρια.

Παράταση σύμβασης για "Ελ. Βενιζέλο"

Στο δεύτερο τρίμηνο του έτους τοποθετείται χρονικά από τον προϋπολογισμό η παράταση της σύμβασης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Η πρόσληψη του συμβούλου, που θα αναλάβει τη διαδικασία, αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες μέρες. Η κυβέρνηση προτίθεται να διαπραγματευτεί με τη γερμανική εταιρία Hochtief τη χρονική επέκταση της σύμβασης και εφόσον υπάρξει συμφωνία σε αυτό το κομμάτι το πλέον πιθανό είναι ότι οι δύο πλευρές θα προχωρήσουν σε από κοινού διάθεση ποσοστού του ΔΑΑ είτε σε άλλον μέτοχο είτε στο χρηματιστήριο.

Η χρονική επέκταση της σύμβασης, η οποία λήγει το 2025, είναι ένα αίτημα που από την πλευρά της γερμανικής εταιρίας έχει διατυπωθεί σχεδόν ταυτόχρονα με την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου, με προσφερόμενο αντάλλαγμα τη συμφωνία της, ώστε το αεροδρόμιο της Αθήνας να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Ωστόσο, αυτό δεν κατέστη εφικτό έως τώρα, καθώς η διαπραγμάτευση ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν ολοκληρώθηκε, αφού από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου είχε θεωρηθεί υπερβολικό το αίτημα για επέκταση της σύμβασης για 20 ή και περισσότερα χρόνια.

Το Δημόσιο αντιπρότεινε επέκταση πολύ μικρότερης διάρκειας, την οποία η γερμανική εταιρία δεν θεωρούσε συμφέρουσα. Πληροφορίες αναφέρουν πως αυτήν τη φορά το Δημόσιο είναι διατεθειμένο, ανάλογα με τα ανταλλάγματα, να συζητήσει για επέκταση που θα αφορά σε περίοδο μεταξύ 10 και 30 ετών.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια

Στα κυβερνητικά σχέδια περιλαμβάνεται επίσης και η αξιοποίηση 40 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, στα οποία το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, αλλά χωρίς να υπάρχει καμία εταιρική δομή. Το σχέδιο προβλέπει ότι γι' αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισής τους επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.

Στο κείμενο του προϋπολογισμού προβλέπονται σταδιακή διαχειριστική αυτονόμηση των περιφερειακών αεροδρομίων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η δημιουργία εταιρικών δομών, οι οποίες θα δίνουν τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του ΔΑΑ.

Ωστόσο, να σημειωθεί ότι, ενώ η εγκατάσταση των διαδικασιών αξιοποίησης των αεροδρομίων της χώρας θα πραγματοποιηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2011, η ωρίμανση των επενδυτικών σχεδίων και η πραγματοποίηση υπεραξιών για το Δημόσιο θα λάβουν χώρα με αυξανόμενο ρυθμό τα επόμενα χρόνια.

Φάσμα συχνοτήτων

Στο ερχόμενο καλοκαίρι τοποθετείται χρονικά η αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων που θα γίνει με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες. Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι η αξιοποίησή του μπορεί να αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, ειδικά μετά την απελευθέρωση συχνοτήτων που θα υπάρξει λόγω της μετάβασης από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση.

Από την αλλαγή αυτή υπολογίζεται ότι απελευθερώνεται περίπου το 75% των συχνοτήτων από το φάσμα. Την αποτίμηση θα αναλάβει ανεξάρτητος σύμβουλος, που θα οριστεί για τον σκοπό αυτόν.

Η αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων για την εκπομπή ψηφιακού σήματος υπολογίζεται ότι δίνει νέες δυνατότητες ανάπτυξης προϊόντων στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου κι αναμένεται ότι θα κινητοποιήσει και σημαντικά επενδυτικά σχέδια.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Την ίδια χρονική περίοδο, δηλαδή το ερχόμενο καλοκαίρι, τοποθετείται χρονικά και η πώληση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή.

Όπως επισημαίνεται στον προϋπολογισμό εντός του 2011, ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λειτουργούν υπό αυστηρό εξορθολογισμό και αυτό μεταφράζεται σε δραστική μείωση του προσωπικού, σε περικοπή των ζημιογόνων δρομολογίων, κατά κύριο λόγο στο δίκτυο της Πελοποννήσου, όπου θα διατηρηθούν μόνο τα δρομολόγια τουριστικού ενδιαφέροντος, σε επανασχεδιασμό του δικτύου, σε αύξηση των εισιτηρίων κ.λπ.

Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπει, μεταξύ άλλων, έσοδα 119 εκατ. ευρώ το 2013 από τη λειτουργία της εταιρίας και καθαρά κέρδη 7 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 165 εκατ. ευρώ το 2010. Στο σχέδιο προβλέπεται επίσης ότι οι πωλήσεις θα ανέλθουν στα 155 εκατ. ευρώ το 2013 έναντι 120 εκατ. φέτος.

Οι προκαταρκτικές επαφές για την εύρεση στρατηγικού επενδυτή έχουν ήδη ξεκινήσει και όπως επισημαίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εκφράζεται σημαντικό ενδιαφέρον κυρίως από τη Γαλλία αλλά και από την Κίνα, ωστόσο σημειώνεται πως είναι ακόμη πρώιμη οποιαδήποτε πρόβλεψη για το πώς αυτό θα εξελιχθεί στη συνέχεια.

ΕΛΤΑ

Για τα ΕΛΤΑ η πολιτική της κυβέρνησης προωθεί την είσοδο στρατηγικού εταίρου με μειοψηφική συμμετοχή και δικαιώματα διαχείρισης. Η στρατηγική ανάπτυξης των ΕΛΤΑ θα αξιοποιήσει το υφιστάμενο δυναμικό τους, την τεχνογνωσία και το εκτεταμένο δίκτυο και τις δυνατότητες εταιρικής συνεργασίας σε κεντρικούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, οδηγώντας την εταιρία σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης.

Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να πουληθεί σε στρατηγικό επενδυτή, κατά προτίμηση σε ευρωπαϊκή εταιρία ταχυδρομείων, το 39% των ΕΛΤΑ αλλά και το 100% της εταιρίας ταχυμεταφορών. Το ενδιαφέρον που καταγράφεται ήδη είναι σημαντικό και προέρχεται κυρίως από τα βελγικά ταχυδρομεία.

Τα ΕΛΤΑ εκτιμάται ότι μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον μεγάλων εταιριών του κλάδου καθώς μάλιστα φέτος, λόγω των περικοπών στους μισθούς των εργαζομένων, επανέρχονται σε θετική χρήση μετά την αρνητική παρένθεση της προηγούμενης χρονιάς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v