ΕΣΕΕ: "Προϋπολογισμός βαθειάς ύφεσης"

Τις θέσεις της για τον προϋπολογισμό του 2011 παρουσίασε η ΕΣΕΕ, χαρακτηρίζοντάς τον ως "virtual Προϋπολογισμό" που είναι εκ των προτέρων ένα σχέδιο προς αναθεώρηση.

ΕΣΕΕ: Προϋπολογισμός βαθειάς ύφεσης
Τις θέσεις της για τον προϋπολογισμό του 2011 παρουσίασε η ΕΣΕΕ, χαρακτηρίζοντάς τον ως "virtual Προϋπολογισμό" που είναι εκ των προτέρων ένα σχέδιο προς αναθεώρηση.

Η ανακοίνωση της ΕΣΕΕ έχει ως εξής:

"Το οικονομικό επιτελείο της ελληνικής Κυβέρνησης παρουσίασε τα δημοσιονομικά μεγέθη που θα περιλαμβάνονται τελικά στον Προϋπολογισμό, τα οποία έπρεπε να τύχουν όχι απλώς της ενημέρωσης αλλά και της έγκρισης των δανειστών μας (Ε.Ε., ΕΚΤ, ΔΝΤ). Η κατάθεση του τελικού σχεδίου του Προϋπολογισμού έγινε εν μέσω της «επιθεώρησης» που πραγματοποιεί η τρόικα στη χώρα μας το Νοέμβριο, και μετά τη σημαντική αναθεώρηση του ελλείμματος του 2009 από την Eurostat, με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο έλλειμμα του 2010, το οποίο εκτιμάται στο 9,4% με το χρέος στο 144% του ΑΕΠ, όσο και σε αυτό του 2011 που προϋπολογίζεται στο 7,4% με την ύφεση να φθάνει το -3%.

Στόχος του Προϋπολογισμού του 2011 είναι η μείωση του ελλείμματος στο επίπεδο των 17 δις ευρώ, από τα περίπου 22 δις ευρώ που εκτιμάται ότι θα κλείσει φέτος. Η δημοσιονομική προσαρμογή θα προέλθει από την εφαρμογή των μέτρων που ήδη προβλέπει το Μνημόνιο, η απόδοση των οποίων φτάνει στα 9,15 δις ευρώ και την επιβολή και νέων μέτρων ύψους 3,5 – 4 δις ευρώ.

Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης δεν κατάφερε να περιορίσει τις απαιτήσεις της Τρόικας και να αποτρέψει στον Προϋπολογισμό 2011 μια καταιγίδα πρόσθετων φόρων, την τρίτη κατά σειρά αύξηση του ΦΠΑ, να ελέγξει τον υψηλό πληθωρισμό, να παρατείνει το δανεισμό και να σταματήσει τη συρρίκνωση της κατανάλωσης.

Σε κάθε περίπτωση, η ΕΣΕΕ, εκφράζοντας την ΜΜΕ επιχειρηματική κοινότητα της χώρας, και στο πλαίσιο του ρόλου της ως κοινωνικού εταίρου, επί θεμάτων αγοράς και οικονομίας, μελέτησε προσεκτικά τον Προϋπολογισμό και κατέληξε σε αναλυτικές διαπιστώσεις και θέσεις
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedinτις οποίες απέστειλε στις Ομοσπονδίες και Εμπορικούς Συλλόγους μέλη της.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά:

«Συνήθως ο ετήσιος Προϋπολογισμός συνοδεύεται από μια ευχή. Η φετινός όμως Προϋπολογισμός συνοδεύεται από πολλές ευχές, οι οποίες δυστυχώς φαίνεται πως θα παραμείνουν απραγματοποίητες. Ο Προϋπολογισμός του 2011 θα έχει αντιπάλους την ύφεση, την ανεργία, την υψηλή φορολογία και την υποανάπτυξη, ενώ έχει κύριους υποστηρικτές, τους συντάκτες του, δηλαδή την Τρόικα των δανειστών μας.

Η οικονομική εξάντληση της αγοράς και των καταναλωτών δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και δηλώνουμε ότι οι ΜΜΕ εμπορικές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στους υπερβολικούς στόχους που θέτει ο νέος Προϋπολογισμός.

O εμπορικός κόσμος της χώρας πιστεύει ότι όλος ο σχεδιασμός του Προϋπολογισμού θα υποπέσει σε αστοχίες και εκ των πραγμάτων θα υποστεί στην πορεία, πολλές αλλαγές, αφού επιχειρεί για ακόμα μια φορά με παλιές γνώριμες και συχνά αποτυχημένες συνταγές να αντιμετωπίσει πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Ο virtual Προϋπολογισμός του 2011 είναι εκ των προτέρων ένα σχέδιο προς αναθεώρηση. Η εκτέλεσή του με τους όρους του Μνημονίου προοιωνίζει ένα ζοφερό μέλλον για το ελληνικό εμπόριο, αφού το 2011 θα είναι αναμφισβήτητα η δυσκολότερη χρονιά του κύκλου της βαθειάς ύφεσης. Οι εύλογες ανησυχίες των ανθρώπων της αγοράς είναι ότι ο λογαριασμός των 14,3 δισ. ευρώ του 2011 θα μείνει απλήρωτος».


Οι θέσεις της ΕΣΕΕ για τον Προϋπολογισμό του 2011


Βασικός στόχος του Προϋπολογισμού του 2011 είναι η μείωση του ελλείμματος. Για να επιτευχθεί αυτό έχει επιλεγεί ένα μείγμα έντονης περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής, το οποίο προβλέπει τη στήριξη της δημοσιονομικής προσαρμογής κατά τα δύο τρίτα (2/3) από τα έσοδα και μόλις το υπόλοιπο ένα τρίτο (1/3) από τις δαπάνες.

Α. Πιο συγκεκριμένα, για το σκέλος των εσόδων προβλέπονται τα εξής:

• 1,050 δις ευρώ από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης του ΦΠΑ και την ανακατάταξη προϊόντων μεταξύ των συντελεστών. Η τελική επιλογή με τη διαμόρφωση των συντελεστών και την αύξηση του χαμηλού από 5,5% σε 6,5%, του μεσαίου συντελεστή από 11% στο 13% και με την ταυτόχρονη μείωση του συντελεστή τουριστικών καταλυμάτων και φαρμάκων στο 6,5%, από το 11% που ήταν προηγουμένως. Παράλληλα, κάποια είδη πολυτελείας θα μεταφερθούν στον συντελεστή 23%. Το ελληνικό εμπόριο είναι κάθετα αντίθετο σε οποιαδήποτε αύξηση του ΦΠΑ, όταν μάλιστα έχουν προηγηθεί δύο συνεχόμενες αυξήσεις στο 2010, οι οποίες είναι άδικες για τους Έλληνες καταναλωτές, που ήδη έχουν μειωμένη εισοδηματική δυνατότητα και καλούνται να πληρώσουν επιπλέον για ΦΠΑ.

• Έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις, ύψους ενός δισ. ευρώ. Αυτό αφορά στις επιχειρήσεις με κέρδη άνω των πέντε εκατ. ευρώ. Η έκτακτη εισφορά θα επιβληθεί στα κέρδη του 2009 και ο φόρος θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος των κερδών. Συγκεκριμένα, όσοι έχουν κέρδη προ φόρων ύψους 5 εκατ. ευρώ δεν θα πληρώσουν την έκτακτη εισφορά. Για τις επιχειρήσεις με κέρδη από πέντε έως δέκα εκατ. ευρώ ο συντελεστής ανέρχεται στο 5%, ενώ για κέρδη μεταξύ 10 και 25 εκατ. ευρώ οι συντελεστής θα διαμορφώνεται στο 7%. Για τις επιχειρήσεις με κέρδη πάνω από 25 εκατ. ευρώ ο συντελεστής θα ανέλθει στο 10%. Η επιμονή της Κυβέρνησης σε τέτοια μέτρα, με δεδομένο ότι η αγορά είναι καθηλωμένη και οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν σημαντικές ζημίες, το μόνο που θα καταφέρει είναι η υπαγωγή ακόμα περισσότερων επιχειρήσεων στο άρθρο 99, η αύξηση των λουκέτων και η «μετανάστευση» των επιχειρήσεων.

• Η εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης θα οδηγήσει σε έσοδα ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ. Πλέον περιουσιακά στοιχεία όπως ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα, οικιακοί βοηθοί περισσότεροι του ενός και δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων θα αποτελούν ένα πλέγμα τεκμηρίων διαβίωσης που ανατρέπει πολυετείς οικονομικούς προγραμματισμούς των ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και οικογενειών.

• Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών συνεπάγεται έσοδα 270 εκατ. ευρώ και δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι φόβοι που έχουν εκφραστεί επανειλημμένως για την αναίτια δίωξη της ιδιοκτησίας ακινήτων.

• Νέες ρυθμίσεις που θα αποφέρουν έσοδα είναι η αύξηση της φορολόγησης αμοιβών σε είδος (150 εκατ. ευρώ), πρόστιμα για αυθαίρετα κτίσματα (300 εκατ. ευρώ), τακτοποίηση ημιυπαίθριων (150 εκατ. ευρώ), πράσινα τέλη από εκπομπές ρύπων (150 εκατ. ευρώ), δικαιώματα τυχερών παιχνιδιών (200 εκατ. ευρώ), αδειες τυχερών παιχνιδιών (500 εκατ. ευρώ), κ.λπ.

• Επίσης μέτρα που ίσχυσαν από το 2010 θα αποδώσουν για το 2011 πρόσθετα έσοδα 1,5 δισ. ευρώ, όπως η διπλή αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, και τριπλή αύξηση συντελεστών ΕΦΚ σε καύσιμα, ποτά, τσιγάρα.

Συνολικά τα καθαρά έσοδα του προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα 55,560 δις ευρώ για το 2011 έναντι 51,434 (προ μείωσης επιστροφών) δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθουν το 2010, αυξημένα κατά 8,0%. Οι έμμεσοι φόροι προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 31,980 δισ. και οι άμεσοι φόροι σε 20,880 δισ. ευρώ. Όσον αφορά στα έσοδα από τον ΦΠΑ, προϋπολογίζονται να εισπραχθούν 350 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2010 (αύξηση 2%), ενώ τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα είναι μόλις 4,660 δις ευρώ.

Τα έσοδα από τα δημοσιονομικά μέτρα του 2011 σε ποσοστό επί του ΑΕΠ προϋπολογίζονται ως εξής: 

- απόδοση από την εφαρμογή τεκμηρίων φορολόγησης 0,3% (700 εκ.), 
- προσωρινές εισφορές χρήσης σε κερδοφόρες επιχειρήσεις 0,4% (1 δις), 
- αύξηση της φορολόγησης αμοιβών σε είδος 0,1% (150 εκ.), 
- απόδοση του μέτρου της περαίωσης (550 εκατ. ευρώ) το 2010 και (700 εκατ. ευρώ) το 2011, 
- αύξηση του ΦΠΑ και ανάταξη προϊόντων μεταξύ συντελεστών (1,05 δισ. ευρώ), 
- έσοδα από τις υπερβάσεις δόμησης 0,1%(150 εκ.), 
- είσπραξη προστίμων αυθαίρετων 0,1% (300 εκ.), 
- αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών 0,1%(270 εκ.), 
- πράσινα τέλη 0,1% (150 εκ.), 
- άδειες και δικαιώματα τυχερών παιχνιδιών 0,3% (700 εκ.), 
- πρόσθετος φόρος πολυτελείας ( 50 εκ.), 
- αποδόσεις μέτρων 2010 (carry over) 0,7% (1,5 δις ευρώ), 
- αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, 
- εξίσωση του φόρου πετρελαίου θέρμανσης με το φόρο πετρελαίου κίνησης (0,3%, 600 εκατ. ευρώ), 
- μη ανανέωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου στο δημόσιο τομέα (100 εκατ. ευρώ).

Η εμπειρία του 2010 φαίνεται πως δεν αποτέλεσε μάθημα για την Κυβέρνηση. Ήδη στο προσχέδιο υπάρχει η παραδοχή ότι τα δημόσια έσοδα θα υστερήσουν για το 2010 και θα υπολείπονται κατά 4 δις ευρώ περίπου των 55,1 δις ευρώ.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα σημερινά δεδομένα εκτιμάται ότι για το 2010 το ύψος των εσόδων θα είναι μικρότερο σε σχέση με αυτό που προέβλεπε το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής:
α) από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων θα εισπραχθούν λιγότερα έσοδα κατά 804 εκατ. ευρώ,
β) από το φόρο περιουσίας λιγότερα 295 εκατ. ευρώ,
γ) από τον ΦΠΑ 1,335 δισ. ευρώ λιγότερα από όσα έχουν προγραμματιστεί,
δ) από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης λιγότερα έσοδα ύψους 597 εκατ. ευρώ.

Και όλα αυτά σχεδιάζονται τη στιγμή που το ΑΕΠ θα συνεχίσει να συρρικνώνεται. Η υπερβολική φορολογική επιβάρυνση που προβλέπει ο Προϋπολογισμός σίγουρα θα επιτείνει την ύφεση και θα έχει δραματικές επιπτώσεις στην απασχόληση. Το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 4,2% το 2010 και κατά 3,0% τον επόμενο χρόνο, ενώ η ανεργία από 12,1% φέτος θα εκτιναχθεί στο 14,6% το 2011 και στο 14,8% το 2012. Συνεπώς, το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον διαμορφώνεται ιδιαίτερα δύσκολο, με μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και συνακόλουθη μείωση κατανάλωσης που θα επηρεάσει με τη σειρά της αρνητικά τους έμμεσους φόρους.

Β. Όσον αφορά το σκέλος των δαπανών, εντοπίζονται τα εξής:

Υπάρχει μια γενική πτωτική τάση στους ποσοτικούς δείκτες των δαπανών που φθάνει τα 5 δις ευρώ και επικεντρώνεται: στη μείωση των επιχορηγήσεων στις ΔΕΚΟ μέχρι και 1,5 δις ευρώ, των δαπανών Υγείας κατά 1,4 δις ευρώ, της φαρμακευτικής δαπάνης κατά 1,5 δις ευρώ και των καταναλωτικών δαπανών κατά 500 εκατομμύρια ευρώ.

Συνολικά, οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται ότι θα αυξηθούν οριακά και θα ανέλθουν στο 23% του ΑΕΠ του 2011, από το 22,8% που ήταν το 2010.

Οι δαπάνες μισθοδοσίας στο Δημόσιο μειώνονται κατά 2,1% ή 417 εκατ. ευρώ. Γίνεται προσπάθεια για μείωση των δαπανών των μονάδων υγείας του ΕΣΥ στα 2,4 δις ευρώ για το 2011 σε σύγκριση με τα 3,05 δις ευρώ του 2010. Μειώνονται επίσης οι δαπάνες για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία κατά 2,78% με μόνη μικρή εξαίρεση τις συνταξιοδοτικές δαπάνες που θα αυξηθούν κατά 6,46%, κάτι που αποδίδεται στον αυξημένο αριθμό των νέων συνταξιούχων του 2010 και του 2011. Επίσης, μειώνονται οι επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων κατά 4,9% για το 2011 σε σχέση με το 2010. Το κοινωνικό κράτος διατηρεί εν μέρει την δημοσιονομική διάστασή του καθώς αυξάνονται κατά 5,7% οι πόροι για το ΕΚΑΣ (πλην Δημοσίου). Η περικοπή παρόλα αυτά των επιδομάτων κατά 150 εκατ. ευρώ ισοδυναμεί με μείωση περίπου 19% αφού η δαπάνη από 800 εκατ. ευρώ θα ανέλθει στα 650 εκατ ευρώ. Το έκτακτο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης που τόσο απότομα διεκόπη το 2010, επανασχεδιάζεται για το 2011 με ύψος 300 έως 1.300 Ευρώ ανά δικαιούχο, εστιάζοντας κυρίως σε χαμηλοσυνταξιούχους.

Η μείωση των καταναλωτικών δαπανών του Δημοσίου θα ανέλθει στο 13,1 % για το 2011 σε σύγκριση με το 2010, με παράλληλη μείωση επιχορηγήσεων των φορέων αν και η επιχορήγηση των συγκοινωνιακών φορέων (ΟΣΕ και ΟΑΣΑ) ειδικά θα αυξηθεί σημαντικά κατά 180,87%, και θα ανέλθει στα 589,30 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της εξυγίανσής τους και της ανάληψης των υποχρεώσεών τους από το ελληνικό Δημόσιο.

Οι ζημιές των ΔΕΚΟ θα ανέλθουν το 2011 σε 152,6 εκατ. ευρώ (0,07% ΑΕΠ σε σχέση με το 2010 όπου οι ζημιές προβλέπεται να ανέλθουν 1,443 δις ευρώ (0,62% ΑΕΠ). Οι συνολικές περικοπές δαπανών στο τομέα των ΔΕΚΟ θα ανέλθουν στα 800 εκατ. ευρώ σε απόλυτα νούμερα.

Τα έκτακτα μέτρα εξοικονόμησης δαπανών έχει εκτιμηθεί ότι θα φέρουν 5 δισ. ευρώ επιπλέον για το 2011, καθώς για το 2010 το ανάλογο αποτέλεσμα εκτιμάται στα 900 εκατ. ευρώ. Για το 2011 στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται η μείωση κατά 300 εκατ. ευρώ της ενδιάμεσης κατανάλωσης της Γενικής Κυβέρνησης, η εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή του Καλλικράτη, η εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ από την ενιαία αρχή πληρωμής, η εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ από την αναστολή χορήγησης αυξήσεων στις συντάξεις και η μείωση κατά 500 εκατ. ευρώ από τους εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Τελικά, το ΠΔΕ αντί να αξιοποιείται ως αναπτυξιακό εργαλείο, έχει ενταχθεί στην ευρύτερη μονοδιάστατη λογιστική προσέγγιση που διέπει τις δημοσιονομικές επιλογές της Κυβέρνησης.

Ήδη για το 2010 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 8,5 δις ευρώ (από περίπου 9,2 δις. που προέβλεπε ο Προϋπολογισμός του 2010). Και αν οι πολιτικές επιλογές για τα έσοδα δεν αποδώσουν τα αναμενόμενα, τότε εξετάζεται μια ακόμη μείωσή του στα 8,3 δις ευρώ, για να επιτευχθούν τα μεγέθη που θα είναι αποδεκτά από την Τρόικα των δανειστών της χώρας. Αυτό σημαίνει ότι για το 2011 δεν αποκλείεται το ΠΔΕ να μειωθεί περαιτέρω ή το πιθανότερο να μείνει καθηλωμένο στα 8,5 δις ευρώ. Με το υπάρχον σενάριο πάντως το ΠΔΕ του 2011 προβλέπεται να φτάσει τα 8,5 δις ευρώ, μένοντας στα ίδια επίπεδα με το 2010. Οι δαπάνες αυτές αντιπροσωπεύουν το 3,7% του ΑΕΠ και κατανέμονται σε 6,2 δισ. ευρώ για την προώθηση των έργων που θα χρηματοδοτηθούν και από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ τα υπόλοιπα 2,3 δις ευρώ θα αφορούν σε έργα που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.

Συνοψίζοντας, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, για μία ακόμη φορά η οικονομική πολιτική στοχεύει στην άντληση πόρων κυρίως μέσω της αύξησης της φορολογίας και όχι μέσω ενός σχεδίου ανάπτυξης που θα είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση του ΑΕΠ της χώρας μας. Μόνο μια τέτοια οικονομική πολιτική θα μπορούσε να μας οδηγήσει στην έξοδο από την βαθειά ύφεση.

Από το πλήρες κείμενο του Προϋπολογισμού μόνο τρία σημεία κινούνται σε θετική κατεύθυνση: α) η κατάργηση του πόθεν έσχες για την πρώτη κατοικία, β) η μείωση του συντελεστή τουριστικών καταλυμάτων και φαρμάκων στο 6,5%, από το 11%, γ) η μείωση των αδιανέμητων κερδών των επιχειρήσεων από 24% σε 20%.

Η ΕΣΕΕ έχει ήδη υποβάλλει τις προτάσεις της στην Κυβέρνηση για την οικονομία, αλλά δυστυχώς δεν βλέπει να συμπεριλαμβάνονται σε ένα σχέδιο ανάπτυξης εμπορικής πολιτικής. Ως κοινωνικός εταίρος καλεί το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης να στραφεί προς κίνητρα αναπτυξιακού χαρακτήρα, καθώς η αύξηση της φορολογίας δεν συντελεί στην αύξηση των εσόδων, αλλά μακροπρόθεσμα δημιουργεί πολύ μεγαλύτερα προβλήματα, σε μια περίοδο που το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας μειώνεται και η επιχειρηματική δραστηριότητα βάλλεται από παντού."

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο