Κατσέλη: Οι πολιτικές του υπ. εργασίας το 2011

Τις πολιτικές του Υπουργείου Εργασίας καιγια το 2011 παρουσίασε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Λούκα Τ. Κατσέλη, κατά την εισήγησή της στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής σήμερα.

Κατσέλη: Οι πολιτικές του υπ. εργασίας το 2011
Τις πολιτικές του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για το 2011 παρουσίασε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Λούκα Τ. Κατσέλη, κατά την εισήγησή της στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής σήμερα, Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου, οι οποίες αναφέρονται σε τρεις βασικούς άξονες:

• Ένα βιώσιμο, αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης
• Την καταπολέμηση της ανεργίας και την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς εργασίας και
• Την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, την κοινωνική προστασία και την υποστήριξη ευάλωτων ομάδων

Επίσης, η κα Κατσέλη τόνισε πως τα 17 προγράμματα του ΟΑΕΔ, που υλοποιούνται, ήδη αποδίδουν καρπούς και λειτουργούν ως ανάχωμα στην ανεργία. Παραδείγματος χάριν, στο πρόγραμμα διατήρησης θέσεων εργασίας έχουν ήδη υποβληθεί 94 χιλιάδες αιτήσεις και διασφαλιστεί 190 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επίσης, στο πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για νέους μέσα σε δύο εβδομάδες έχουν υποβληθεί 800 αιτήσεις για θέσεις εργασίας.

Ενώ μέσα στους επόμενους μήνες θα κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την Κοινωνική Οικονομία, στο οποίο θα περιλαμβάνεται και η επανέναρξη του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».

Στη συνέχεια, η κα Κατσέλη αναφερόμενη στο σχέδιο νόμου για τη διαιτησία και τις επιχειρησιακές συμβάσεις επεσήμανε:

«Μέσα στον μήνα θα κατατεθεί το σχέδιο νόμου που απορρέει από το μνημόνιο για την αναμόρφωση του συστήματος των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Το πρώτο μέρος, που αφορά στη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας, είναι ήδη σε διαβούλευση, έχουν ήδη συμφωνηθεί σε γενικές γραμμές από τους κοινωνικούς εταίρους οι ρυθμίσεις και υπάρχει σύγκλιση απόψεων.

Ως προς δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου, που αφορά στις επιχειρησιακές συμβάσεις, βρισκόμαστε στη μέση των διαβουλεύσεων με τους εταίρους. Πρόθεσή μας είναι να επιτευχθεί ευρύτερη συναίνεση στις ρυθμίσεις, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι μεγάλες, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις χρειάζονται ελεγχόμενη ευελιξία στη διαμόρφωση του μισθού, αλλά με όρους που θα αποτρέψουν μια ανεξέλεγκτη εφαρμογή, η οποία θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό, αλλά και στο εισόδημα του εργαζομένου.

Βρισκόμαστε σε ένα δρόμο που μας δίνει μια αισιοδοξία ότι θα βάλουμε ένα πλαίσιο, στο οποίο θα υπάρχει ανοχή, αν όχι συναίνεση. Σύντομα θα είμαι σε θέση για περισσότερες λεπτομέρειες».

Το 2010 κλείνει με την περικοπή των δαπανών στην φαρμακευτική και ιατρική δαπάνη να φτάνει τα 850 εκ. ευρώ, ενώ για το 2011 προβλέπεται η περικοπή των δαπανών να ξεπεράσει το 1,4 δισ. ευρώ, όπως επεσήμανε κατά την εισήγησή του στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ο Αναπληρωτής Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Γιώργος Κουτρουμάνης, αναφερόμενος στη σημαντική συμβολή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η οποία μέχρι τον Απρίλιο θα έχει επεκταθεί σε όλα τα Ταμεία.

Επιπλέον, μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου θα είναι έτοιμες οι αναλογιστικές μελέτες για τα τρία Ταμεία (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ), ενώ στις 15 Ιανουαρίου θα είναι έτοιμη η αναλογιστική μελέτη για το Δημόσιο και θα δίνει μία πλήρη και κατατοπιστικότατη εικόνα για τις συντάξεις στο Δημόσιο, όπως δήλωσε ο κ. Κουτρουμάνης, επισημαίνοντας πως στον αντίστοιχο νόμο προβλέπεται η επικαιροποίηση των αναλογιστικών μελετών για τα Ταμεία ανά δύο χρόνια.

Τέλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης αναφέρθηκε στη σημαντικότητα των δύο κοινωνικών ΚΕΠ που ενεργοποιούνται άμεσα, προκειμένου να καλυφθεί το κενό πληροφόρησης των πολιτών σε ζητήματα εργασίας, ασφάλισης και συντάξεων. Μάλιστα, για την ευρύτερη κάλυψη των αναγκών, τα δύο κοινωνικά ΚΕΠ που θα βρίσκονται στην Αθήνα (οδός Σταδίου και οδός Πειραιώς) θα συνδεθούν με τα ΚΕΠ των δήμων προκειμένου να υπάρχει έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών.

Προτεραιότητες και δράσεις πολιτικής για το 2011

Α. Για ένα βιώσιμο, αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης
Α.1. Δραστικός περιορισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης για τα ασφαλιστικά ταμεία
Α.2. Ολοκλήρωση και διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων για αποτελεσματικότερη λειτουργία και εξοικονόμηση πόρων
Α.3. Εξορθολογισμός δαπανών και παρεχόμενων υπηρεσιών
Α.4. Βελτιώσεις στην παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών

Β. Για την καταπολέμηση της ανεργίας και την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς εργασίας
Β.1. Κατάθεση Εθνικού Μεταρρυθμιστικού Προγράμματος για την καταπολέμηση της ανεργίας, της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού
Β.2. Υλοποίηση και επέκταση στοχευμένων προγραμμάτων για διατήρηση και αύξηση θέσεων εργασίας, και αποτελεσματική ένταξη νέων, γυναικών και κοινωνικά ευάλωτων ομάδων στην αγορά εργασίας
Β.3. Προώθηση Τοπικών Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων στήριξης της εργασίας
Β.4. Ενίσχυση και αναβάθμιση επιθεώρησης εργασίας (ΣΕΠΕ) και καταπολέμηση αδήλωτης εργασίας
Β.5. Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου συλλογικών διαπραγματεύσεων και απλοποίηση εργατικής νομοθεσίας
Β.6. Υλοποίηση δράσεων από το Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία 2010 - 2013

Γ. Για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, την κοινωνική προστασία και την υποστήριξη ευάλωτων ομάδων
Γ.1. Αξιολόγηση, επανασχεδιασμός και βελτίωση αποτελεσματικότητας κοινωνικών προγραμμάτων και επιδοματικών παροχών σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ
Γ.2. Νέο θεσμικό πλαίσιο για την Κοινωνική Οικονομία και δημιουργία Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας
Γ.3. Διεύρυνση κοινωνικών παροχών προς ανέργους και άλλες ευπαθείς ομάδες με προτεραιότητα σε υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και αναμόρφωση και εξορθολογισμός δανειοδοτικών και επιδοματικών προγραμμάτων ΟΕΚ και ΟΕΕ
Γ.4. Νέο θεσμικό πλαίσιο και δράσεις για ΑΜΕΑ
Γ.5. Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου και δράσεις για στήριξη νέων και οικογένειας
Γ.6. Θεσμικές παρεμβάσεις για την προστασία των καταναλωτών
Γ.7. Διυπουργικός συντονισμός μεταναστευτικής πολιτικής και προώθηση στοχευμένων παρεμβάσεων για ομαλή ένταξη μεταναστών.

Α.1. Δραστικός περιορισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης για τα ασφαλιστικά ταμεία.

- Βελτιστοποίηση της διαλειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας του υφιστάμενου συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης και επέκτασης αυτού.
- Επέκταση του υφιστάμενου Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (Ιανουάριος 2011)
- Επέκταση του υφιστάμενου Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης στον ΟΠΑΔ (Μάρτιος 2011)
- Εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφηση στο ΟΓΑ και το ΝΑΤ (Απρίλιος 2011)
- Επέκταση του πιλοτικού προγράμματος ηλεκτρονικής καταχώρησης των παραπεμπτικών των ιατρικών πράξεων στον ΟΠΑΔ σε όλα τα μεγάλα ασφαλιστικά ταμεία (με βάση τα προηγούμενα χρονοδιαγράμματα).
- Δημιουργία ενιαίου συστήματος συλλογής και δημοσίευσης στοιχείων δαπανών υγείας σε μηνιαία βάση, ανά ασφαλιστικό φορέα και συγκεντρωτικά. Η δημιουργία του συστήματος θα είναι σταδιακή από τον Ιανουάριο 2011 για το ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΟΠΑΔ και από Απρίλιο 2011 για τα λοιπά Ασφαλιστικά Ταμεία.
- Στοχευμένες πολιτικές για την υποκατάσταση της συνταγογράφησης πρωτοτύπων με αντίγραφα φαρμακευτικά προϊόντα, έτσι ώστε η συνταγογράφηση των γενοσήμων να ξεπεράσει το 30% του συνόλου. (Απρίλιος 2011)
- Διεύρυνση της αρνητικής λίστας συνταγογραφούμενων φαρμακευτικών προϊόντων των Ασφαλιστικών Ταμείων (Ιανουάριος 2011)

Α.2. Ολοκλήρωση και διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων για αποτελεσματικότερη λειτουργία και εξοικονόμηση πόρων.

i. Επαναπροσδιορισμός τρόπου κατάρτισης και παρακολούθησης του Προϋπολογισμού Ασφαλιστικών Ταμείων
- Λογιστική απεικόνιση απαιτήσεων και υποχρεώσεων
- Τακτοποίηση κονδυλίων με λογαριασμούς προβλέψεων και αποθεματικών
- Διασφάλιση της τήρησης των σχετικών διαδικασιών και της άμεσης καταχώρησης των στοιχείων εντός των χρονικών περιθωρίων που προβλέπονται από το Νόμο
- Πλήρης Εφαρμογή του Διπλογραφικού Συστήματος
- Κατάρτιση Οικονομικών Καταστάσεων για τις χρήσεις που εκκρεμούν

ii. Σχεδιασμός για την υιοθέτηση κοινών κωδικοποιήσεων και Πληροφοριακών Συστημάτων μεταξύ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης
- Καθορισμός επιπέδου εξυπηρέτησης (Service Level Agreements) μεταξύ Διευθύνσεων/Υπηρεσιών
- Προσδιορισμός αναγκών σε πληροφοριακά συστήματα σε σχέση με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις
- Επανασχεδιασμός στρατηγικής πληροφορικής (MIS) και αντίστοιχη αναδιοργάνωση σχετικών διευθύνσεων ή τμημάτων (σταδιακή εφαρμογή όλο το 2011 και ολοκλήρωση το 2012)

iii. Δημιουργία κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας μεταξύ ΙΚΑ, ΟΑΕΔ και ΣΕΠΕ για καταγραφή και διαχείριση πληροφοριών και δεδομένων (υλοποίηση μέχρι το 3ο τρίμηνο 2011) και σταδιακή υλοποίηση, έως το 2012, ολοκληρωμένου συστήματος καταγραφής, διαχείρισης και αλληλεπίδρασης δεδομένων και πληροφοριών μεταξύ όλων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ασφαλιστικά ταμεία) και των φορέων εργασίας (ΟΑΕΔ, ΣΕΠΕ, ΟΕΚ, ΟΕΕ).

iv. Πλήρης καταγραφή και αξιοποίηση χαρτοφυλακίου Ενεργητικού και Παθητικού Ασφαλιστικών Ταμείων, με έμφαση στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, αρχής γενομένης από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και τον ΟΑΕΕ. (Μάιος 2011)

Α.3. Εξορθολογισμός δαπανών και παρεχόμενων υπηρεσιών

- Ενεργοποίηση Συντονιστικού Συμβουλίου Παροχών Υγείας (ΣΥΣΠΥ), με αρμοδιότητα την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των δαπανών υγείας (Έχει συγκροτηθεί το Συμβούλιο τον Οκτώβριο 2010 και αναμένεται η πλήρης ενεργοποίηση των λειτουργιών του μέσα στο 2011)
- Εφαρμογή του άρθρου 31 του 3863/2010, για την διαμόρφωση ενιαίου πλαισίου παροχής υπηρεσιών υγείας των μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας υγείας του ΕΣΥ και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) (Μάιος 2011)
- Σύμπραξη Ασφαλιστικών Ταμείων στον τομέα των παροχών υγείας στους τομείς της αγοράς υπηρεσιών υγείας, ελέγχου των δαπανών, διασφάλισης ποιοτικών υπηρεσιών κ.λ.π. (ξεκίνησε Οκτώβριο 2010 και θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο 2011)

Α.4. Βελτιώσεις στην παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών

- Ολοκλήρωση Αναλογιστικών Μελετών για ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ και ΟΠΑΔ (Μέχρι τις 15/12/2010 για ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ και μέχρι 15/1/2010 για ΟΠΑΔ)
- Πληρωμή όλων των συντάξεων μέσω του Τραπεζικού Συστήματος (Φεβρουάριος 2011), καθώς και καταβολή άλλων παροχών μέσω τραπέζης (Απρίλιος 2011)
- Λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (Μάρτιος 2011)
- Ολοκλήρωση Ενιαίου Κέντρου Ελέγχου Συντάξεων και απογραφή συνταξιούχων (Απρίλιος 2011)
- Εφαρμογή του νέου τρόπου ασφάλισης μέσω εργόσημου (Μάιος 2011)
- Ολοκλήρωση αναλογιστικών μελετών για τα επικουρικά ταμεία (30/6/2011)
- Ταυτόχρονη πληρωμή αποδοχών, εισφορών και φόρων μισθωτών υπηρεσιών από την Τράπεζα (Ιούλιος 2011).
- Εφαρμογή του ενιαίου κανονισμού παροχών υγείας για όλα τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
- Λειτουργία ΚΕΠ Κοινωνικής Ασφάλισης και Εργασίας.

Β.1. Κατάθεση Εθνικού Μεταρρυθμιστικού Προγράμματος για την καταπολέμηση της ανεργίας, της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού

- Δημιουργία δικτύου κοινωνικής ασφάλειας κατά του κοινωνικού αποκλεισμού που περιλαμβάνει δυνατότητα πρόσβασης για όλους σε βασικές υπηρεσίες, όπως η τροφή, η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η στέγαση και η εκπαίδευση μέχρι το 2020.
- Βασικοί στόχοι μέχρι το 2010 είναι το 70% του πληθυσμού από 20 έως 64 ετών να έχει απασχόληση, η μείωση του αριθμού των ατόμων που απειλούνται από την φτώχεια ή/και τον κοινωνικό αποκλεισμό και η μείωση του αριθμού των παιδιών και των νέων (0-17 ετών) που απειλούνται από την φτώχεια ή/και τον κοινωνικό αποκλεισμό κατά 100.000.

Β.2. Υλοποίηση και επέκταση στοχευμένων προγραμμάτων για διατήρηση και αύξηση θέσεων εργασίας και αποτελεσματική ένταξη νέων, γυναικών και κοινωνικά ευάλωτων ομάδων στην αγορά εργασίας

i. Υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ για διαρθρωτική προσαρμογή επιχειρήσεων και εργαζομένων, επιχορήγηση ασφαλιστικών εισφορών, απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, επανένταξη ανέργων και στήριξη από μαζικές απολύσεις.
- Πρόγραμμα διαρθρωτικής προσαρμογής εργαζομένων και επιχειρήσεων εντός της οικονομικής κρίσης που απασχολούν 50 εργαζόμενους και άνω (κατάρτιση περίπου 14.000 εργαζομένων – συνολικός προϋπολογισμός 60 εκατ. ευρώ).
- Πρόγραμμα διαρθρωτικής προσαρμογής εργαζομένων και επιχειρήσεων εντός της οικονομικής κρίσης που απασχολούν από 1 έως 49 εργαζόμενους (κατάρτιση περίπου 18.000 εργαζομένων – συνολικός προϋπολογισμός 80 εκατ. ευρώ).
- Ειδικό πρόγραμμα επιχορήγησης ασφαλιστικών εισφορών των εργοδοτών για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας (65.000 ωφελούμενοι άνεργοι με συνολικό προϋπολογισμό 670 εκατ. ευρώ).
- Πρόγραμμα για την επιχορήγηση (για διάστημα 12 μηνών) 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης, με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών και παράλληλα τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας για χρονικό διάστημα 18 μηνών.
- Πρόγραμμα για την «απόκτηση εργασιακής εμπειρίας» μέσω της απασχόλησης 10.000 ανέργων ηλικίας 16 έως 24 ετών νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας (προϋπολογισμός 54 εκατ. ευρώ).
- Πρόγραμμα για την επανένταξη ανέργων στην αγορά εργασίας μέσω της χρήσης τους επιδόματος ανεργίας ως «επιταγή» εργασίας ή κατάρτισης (10.000 ωφελούμενοι άνεργοι- προϋπολογισμός 120 εκατ. ευρώ).
- Ειδικό πρόγραμμα στήριξης εργαζομένων σε περιπτώσεις μαζικών απολύσεων (έχουν ξεκινήσει 2 προγράμματα, με 1.480 ωφελούμενους και συνολικό προϋπολογισμό 33,6 εκατ. ευρώ).

ii. Έναρξη νέων προγραμμάτων για εξατομικευμένες υπηρεσίες συμβουλευτικής και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για νέους, για κατάρτιση εργαζομένων σε νέες μορφές οργάνωσης και διοίκησης, για εργαζόμενους με μειωμένο χρόνο εργασίας (μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασίας, επίσχεση εργασίας), καθώς και για τηλεκπαίδευση και πιστοποίηση σε επαγγέλματα της νέας οικονομίας.

iii. Mετατροπή του «παθητικού» επιδόματος ανεργίας σε ενεργητική «επιταγή επανένταξης» στην απασχόληση μέσω της εργασίας και της επαγγελματικής κατάρτισης που διαλέγει ο ίδιος ο άνεργος (voucher).

Β.3. Προώθηση Τοπικών Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων στήριξης της εργασίας

- Υλοποίηση περίπου 10 Τοπικών Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων για την καταπολέμηση της ανεργίας σε περιοχές υψηλής ανεργίας σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση τους κοινωνικούς εταίρους και ΜΚΟ.
- Σε υλοποίηση Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Νομού Καστοριάς που προβλέπει τη δημιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας με επιχορήγηση των ασφαλιστικών εισφορών, την ενίσχυση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών 100 ανέργων, την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας 150 ανέργων νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας και τη διετή επιχορήγηση επιχειρήσεων για τη διατήρηση 200 θέσεων εργασίας για επαπειλούμενους εργαζόμενους του Νομού.

Β.4. Ενίσχυση και αναβάθμιση επιθεώρησης εργασίας (ΣΕΠΕ) και καταπολέμηση αδήλωτης εργασίας

- Σε επεξεργασία σχέδιο νόμου με το οποίο το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας στελεχώνεται πλήρως από έμπειρο και ικανό προσωπικό, βελτιώνονται οι ακολουθητέες διαδικασίες και υπηρεσίες και τίθενται ποσοτικοποιημένοι στόχοι για τους ελέγχους που διενεργούνται. Ολοκλήρωση σχετικής νομοθεσίας μέχρι το 2ο τρίμηνο του 2011.
- Ηλεκτρονική διασύνδεση ΣΕΠΕ, ΙΚΑ και ΟΑΕΔ

Β.5. Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου συλλογικών διαπραγματεύσεων και απλοποίηση εργατικής νομοθεσίας

i. Το 2010 ολοκληρώνονται σημαντικές παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας που διέπουν το πλαίσιο του συστήματος επίλυσης συλλογικών διαφορών και του συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων:
- Μεταρρύθμιση του μηχανισμού συλλογικών διαπραγματεύσεων σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους.
- Αναθεώρηση του συστήματος μεσολάβησης και διαιτησίας.
- Προώθηση ρυθμίσεων για μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας.

ii. Το 2011, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, προχωρά στην:
- Δημιουργία, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, Οδικού Χάρτη για την αποτελεσματική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στο πλαίσιο επιχειρησιακών αναδιαρθρώσεων.
- Οργάνωση και απλοποίηση εργατικής νομοθεσίας ανά θεματική ενότητα για βελτίωση και αποτελεσματικότερη εφαρμογή εργασιακών σχέσεων.

Β.6. Υλοποίηση δράσεων από το Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την Ασφάλεια και την Υγεία στην εργασία 2010 – 2013
- Διαμόρφωση και προώθηση πολιτικής πρόληψης στην αγορά εργασίας, για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την αύξηση της παραγωγικότητας (συνεργασία με το ΕΛ.ΙΝ.Υ.ΑΕ., διοργάνωση περιφερειακών ημερίδων κ.ά.).
- Ολοκλήρωση της κωδικοποίησης της σχετικής νομοθεσίας.

Γ.1. Αξιολόγηση, επανασχεδιασμός και βελτίωση αποτελεσματικότητας κοινωνικών προγραμμάτων και επιδοματικών παροχών σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ

- Έχει συσταθεί ομάδα εργασίας από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, την Ε.Ε. και τον ΟΟΣΑ.
- Μελέτη από τον ΟΟΣΑ για την υποβολή προτάσεων σχετικά με τη βελτίωση και ενδεχόμενη κατάργηση των λιγότερο αποτελεσματικών προγραμμάτων. Εκτίμηση δημοσιονομικού οφέλους (εξοικονόμηση πόρων) από την εφαρμογή των προτάσεων.
- Μέχρι το τέλος του 2010 θα έχουν ολοκληρωθεί οι προδιαγραφές της μελέτης του ΟΟΣΑ και μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2011 θα έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη.
- Συνεργασία με ΓΓΠΣ και συναρμόδια υπουργεία για δημιουργία και ενεργοποίηση συστήματος καταγραφής δικαιούχων.
- Καταγραφή, αξιολόγηση και επανασχεδιασμών κοινωνικών προγραμμάτων, βοηθημάτων και επιδομάτων. Υλοποίηση εντός του 2011.

Γ.2. Νέο θεσμικό πλαίσιο για την Κοινωνική Οικονομία και δημιουργία Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας

i. Νέο θεσμικό πλαίσιο για την Κοινωνική Οικονομία
- Σε επεξεργασία σχέδιο νόμου για την Κοινωνική Οικονομία και τη δημιουργία επιχειρήσεων Κοινωνικής Οικονομίας με στόχο την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων για την εξυπηρέτηση κοινωνικών σκοπών (ενδεικτικά: οικιακές υπηρεσίες, υπηρεσίες φροντίδας, υποστήριξη μειονεκτούντων νέων/κοινωνικής επανένταξης, δημόσια και οικιακή ασφάλεια, εργασίες συντήρησης, ανακαίνισης, βελτίωσης κτιρίων, βελτίωση αστικού περιβάλλοντος, διαχείριση και λειτουργία καταστημάτων με τοπικό χαρακτήρα, υπηρεσίες προστασίας και διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς κ.ά.) από ενώσεις φυσικών ή και νομικών προσώπων. Κατάθεση: πρώτο τρίμηνο 2011.

ii. Δημιουργία Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας
- Νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για την παροχή μικροπιστώσεων και μικροδανείων με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους για δράσεις που αποσκοπούν στην ένταξη στην οικονομική ζωή συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, π.χ. γυναίκες, νέοι, μακροχρόνια άνεργοι, μετανάστες ή άτομα που κινδυνεύουν από τον κοινωνικό αποκλεισμό.
- Πόροι από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, με τη συμμετοχή και συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων: υλοποίησης: 1ο 6μηνο 2011.

Γ.3. Διεύρυνση κοινωνικών παροχών προς ανέργους και άλλες ευπαθείς ομάδες με προτεραιότητα σε υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης

i. Χορήγηση κάρτας δικαιούχων βασικών κοινωνικών υπηρεσιών σε ευάλωτες ομάδες για κάλυψη βασικών αναγκών (τροφή, στέγαση, μεταφορές και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψη). Πιλοτική εφαρμογή εντός 2011.

ii. Ειδικότερα, για την κάλυψη αναγκών σε υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, αυτή αφορά:
- Ανέργους νέους ηλικίας μέχρι 30 ετών με μόνη προϋπόθεση την εγγραφή τους στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ.
- Ανέργους ηλικίας από 30 ετών και άνω που έχουν συμπληρώσει δυο τουλάχιστον έτη ασφάλισης στο ΙΚΑ ή τον ΟΑΕΕ. Ο χρόνος ασφάλισης για κάθε έτος μετά το 30ο προσαυξάνεται κατά 100 ημέρες ασφάλισης και μέχρι συμπλήρωσης 3000 ημερών ασφάλισης.
- Εργαζόμενους που συμπλήρωσαν το 2010, πενήντα ημέρες ασφάλισης σε οποιοδήποτε φορέα ( αντί των 70 ημερών που ισχύει σήμερα).

iii. Αλλαγή κανονισμού όρων και προϋποθέσεων παροχής στεγαστικής συνδρομής:
- Εξορθολογισμός δανειοδοτικών προγραμμάτων του ΟΕΚ
- Προγραμματισμός κατασκευής νέων οικισμών ΟΕΚ
- Ανάπτυξη μηχανισμών είσπραξης οφειλών δικαιούχων του ΟΕΚ
- Ρύθμιση καθυστερούμενων δανείων με ιδιαίτερη μέριμνα για τους ανέργους
- Ανάπτυξη υπηρεσιών εξυπηρέτησης του πολίτη
- Ηλεκτρονική διασύνδεση συναρμόδιων φορέων και ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας των προγραμμάτων για την ενίσχυση της διαφάνειας

Γ.4. Νέο θεσμικό πλαίσιο και δράσεις για ΑΜΕΑ

- Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου για ΑΜΕΑ
- Υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης για ΑΜΕΑ
- Σχεδιασμό και την προβολή από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, σε συνεργασία με τον ΕΛΟΤ, εθνικού προτύπου για τις φιλικές προς ΑΜΕΑ επιχειρήσεις.

Γ.5. Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου και δράσεις για στήριξη νέων και οικογένειας

- Νέο θεσμικό πλαίσιο για πολυμελείς οικογένειες
- Δράσεις καταπολέμηση παιδικής φτώχειας και στήριξης οικογένειας σε συνεργασία με το δίκτυο ΕΚΕ
- Αναμόρφωση του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τα δικαιώματα του Παιδιού
- Αναμόρφωση προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»
- Επέκταση υπηρεσιών που παρέχει η Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων στον τομέα κοινωνικής πρόνοιας (ευαισθητοποίηση σε θέματα ασφάλειας στην οδήγηση και παροχή εκπτώσεων στην αγορά εξοπλισμού, συνεργασία με ιδιωτικά ιατρικά κέντρα για εξετάσεις διάγνωσης του ιού AIDS κλπ.).
- Αναμόρφωση του Θεσμού των Τοπικών Συμβουλίων Νέων (ΤΟΣΥΝ), στο πλαίσιο της εφαρμογή του «Καλλικράτη»

Γ.6. Θεσμικές παρεμβάσεις για την προστασία των καταναλωτών

- Σχέδιο Νόμου για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς με την ενίσχυση των κανόνων διαφάνειας στην προώθηση και παροχή των ασφαλιστικών υπηρεσιών και δικαιότερη κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων ανάμεσα στα εμπλεκόμενα στη σύναψη της ασφαλιστικής σύμβασης.
- Σχέδιο Νόμου για την προστασία των οφειλετών από αθέμιτες εισπρακτικές μεθοδεύσεις, με σκοπό την ουσιαστική και αποτελεσματική προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και της προσωπικότητας του πολίτη.
- Εφαρμογή του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου με τη συμμετοχή των ενώσεων καταναλωτών και των δικηγορικών συλλόγων που θα προβλέπει τη δωρεάν παροχή νομικής συνδρομής στους υπερχρεωμένους οφειλέτες για την επίτευξη εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους πιστωτές του.
- Ίδρυση κλάδου συγκριτικών δοκιμών προϊόντων και υπηρεσιών στο πλαίσιο του ΕΛΟΤ.
- Ανάδειξη και αντιμετώπιση προβλημάτων ευαίσθητων κατηγοριών καταναλωτών, με τον σχεδιασμό και την προβολή σε συνεργασία με τον ΕΛΟΤ εθνικού προτύπου για τις φιλικές επιχειρήσεις προς τη συγκεκριμένες ευαίσθητες κατηγορίες καταναλωτών.
- Ενδυνάμωση συνεργασίας με τους φορείς των καταναλωτών για τον καλύτερο σχεδιασμό και εφαρμογή του πλαισίου προστασίας των καταναλωτών.

Γ.7. Διυπουργικός συντονισμός μεταναστευτικής πολιτικής και προώθηση στοχευμένων παρεμβάσεων για ομαλή ένταξη μεταναστών.

Το Υπουργείο Εργασίας έχει ήδη ξεκινήσει να επεξεργάζεται πολιτικές ένταξης μεταναστών, με σκοπό την ένταξη τους στον κοινωνικό ιστό και την ενσωμάτωσή τους στην νόμιμη εργασία. Οι δράσεις αυτές θα ενταθούν το 2011, λαμβανομένων υπόψη πρωτοβουλιών που έχουν σχέση με:

- Τα κοινωνικά δικαιώματα μεταναστών, αιτούντων άσυλο κι εχόντων άσυλο.
- Τα ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης μεταναστών.
- Την ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας για την μαύρη εργασία.
- Την ενεργό συμμετοχή στη διαμόρφωση οδηγίας για την εποχική απασχόληση
- Την ένταξη δράσεων για μετανάστες στο πρόγραμμα για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού - δράσεις ΕΚΤ.
- Την ίδρυση και λειτουργία ΚΕΠ μεταναστών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
- Ολοκληρωμένα Προγράμματα Κατάρτισης μεταναστών, τα οποία θα διασυνδεθούν με την επιστροφή αυτών στις χώρες προέλευσης.
- Έρευνα - καταγραφή ποσοτικών / ποιοτικών στοιχείων μεταναστευτικού πληθυσμού - «Χάρτης Μεταναστών». Πρόκειται για μια καταγραφή ανά περιοχή των μεταναστών που ζουν ή/και εργάζονται στην Ελλάδα. Στα στοιχεία που διερευνώνται περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η εθνοτική προέλευση, η κατάσταση απασχόλησης, οι συνθήκες διαβίωσης, τα μεταναστευτικά τους σχέδια, ενδεχόμενες παραβατικές συμπεριφορές, οικογενειακή κατάσταση, ηλικιακή κλιμάκωση και το νομικό τους καθεστώς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v