Αποσύρεται η διάταξη για διαγραφή ληξιπρόθεσμων

Σε απόσυρση της διάταξης του πολυνομοσχεδίου που προέβλεπε την διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 23,9 δις ευρώ από το σύνολο των 32,5 δις ευρώ προχώρησε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου.

Αποσύρεται η διάταξη για διαγραφή ληξιπρόθεσμων
Σε απόσυρση της διάταξης του πολυνομοσχεδίου που προέβλεπε την διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 23,9 δις ευρώ από το σύνολο των 32,5 δις ευρώ προχώρησε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου.

Η διάταξη, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός θα επανεισαχθεί σε άλλο νομοσχέδιο αφού προηγουμένως έχουν δημοσιευθεί στο διαδίκτυο όλα τα ονόματα των οφειλετών με ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο.

Η συγκεκριμένη διάταξη, παρ? ότι προέβλεπε ένα πολυεπίπεδο σύστημα ελέγχου των οφειλών που θα διαγράφονταν και εφόσον είχε πιστοποιηθεί η αδυναμία είσπραξής τους είτε λόγω θανάτου του οφειλέτη, είτε λόγω ανυπαρξίας περιουσιακών στοιχείων προς δέσμευση του ιδίου και των συνυπόχρεων αυτού, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή.

Είναι γνωστό άλλωστε εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία ότι το μεγαλύτερο μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών έχουν κριθεί ως ανεπίδεκτα είσπραξης από τις εφορίες ενώ το υπουργείο Οικονομικών έχει στη διάθεσή του αναλυτική λίστα με όλους τους οφειλέτες του δημοσίου.

Όπως έγραφε το Euro2day στις 21 Μαϊου 2010 « Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου διαθέτει στοιχεία που δείχνουν: 3.700 οφειλέτες του δημοσίου με χρέος πάνω από 1 εκατ. ευρώ και την πρώτη θέση με συνολική οφειλή 636 εκατ. ευρώ κατέχει λογιστής επιχειρηματίας από τη Θεσσαλονίκη ο οποίος εμπλέκεται στο σκάνδαλο με τις παράνομες επιστροφές ΦΠΑ , τη σύσταση εικονικών εταιρειών και επίσης εικονικών εξαγωγών.

Ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας όμως εκτίει ήδη ποινή φυλάκισης και θεωρείται σχεδόν μηδενικής πιθανότητας η είσπραξη του συγκεκριμένου χρέους.

Στον αντίποδα , στη λίστα των μεγαλο-οφειλετών του δημοσίου περιλαμβάνονται τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες σε λειτουργία, οι οποίες αργά ή γρήγορα θα εξαναγκαστούν να καταβάλλουν τα οφειλόμενα στην εφορία αφού στην αντίθετη περίπτωση θα έρθουν αντιμέτωπες με κατασχέσεις ακινήτων τους.

Στην ίδια λίστα περιλαμβάνονται ο ΟΣΕ και η γνωστή από το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων Ακρόπολις Χρηματιστηριακή η οποία εμφανίζει χρέη 551 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνονται ακόμα ελεύθεροι επαγγελματίες, γνωστές διαφημιστικές και τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και διάσημοι καλλιτέχνες. Οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο αγγίζουν τα 32 δις ευρώ εκ των οποίων μόνο 8 με 10 δις ευρώ θεωρούνται εισπράξιμα από το υπουργείο Οικονομικών».

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα , ο κ. Παπακωνσταντίνου από βήματος Βουλής υπεραμύνθηκε της διάταξης του πολυνομοσχεδίου υποστηρίζοντας ότι ο μόνος τρόπος για να απαλειφθεί μία οφειλή προς το Δημόσιο είναι κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου και απόφασης του υπουργού Οικονομικών.

Η απόσυρση του σχετικού άρθρου από το πολυνομοσχέδιο -κατέληξε ο Γ. Παπακωνσταντίνου- γίνεται προκειμένου να μην υπάρχει καμία «σκιά» και για να έχει προηγουμένως δημοσιευθεί στο Διαδίκτυο η λίστα με όλους τους οφειλέτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.

Διαβάστε τι ακριβώς έλεγε η αιτιολογική έκθεση και το επίμαχο άρθρο 7 του πολυνομοσχεδίου.


Επί του Άρθρου 7 (ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ)


Τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, που είναι βεβαιωμένα στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.), ανέρχονται σήμερα, με βάση την 31.12.2009 σε 32.564.129.627 ευρώ. Από το ποσό αυτό, έχει χαρακτηριστεί από τις ίδιες τις υπηρεσίες ως ανεπίδεκτο είσπραξης ποσό 23.920.631.933 ευρώ.

Για το χαρακτηρισμό των χρεών αυτών, ως ανεπίδεκτων είσπραξης, τεκμαίρεται ότι έχουν γίνει από τις υπηρεσίες ενέργειες από τις οποίες δεν προέκυψε δυνατότητα είσπραξης. Κατ? ελάχιστον θα πρέπει να έχει γίνει έρευνα για τον εντοπισμό των οφειλετών και των λοιπών προσώπων που ευθύνονται αλληλέγγυα με το νομικό πρόσωπο για την καταβολή των χρεών, οι οποίοι, είτε δεν έχουν ανευρεθεί ή εφόσον ανευρέθηκαν, δεν είναι κάτοχοι περιουσιακών στοιχείων που να καλύπτουν μέρος ή το σύνολο του χρέους.

Με τις υφιστάμενες διατάξεις του άρθρου 82 του ΚΕΔΕ δεν υπάρχει δυνατότητα διαγραφής ανεπίδεκτης είσπραξης απαίτησης, με μόνη εξαίρεση την οίκοθεν αίτηση διαγραφής του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. στην περίπτωση αποβιώσαντος οφειλέτη που δεν έχει περιουσιακά στοιχεία και οι κληρονόμοι του έχουν αποποιηθεί την κληρονομιά.

Η προτεινόμενη διαδικασία διαγραφής προβλέπει την συγκρότηση νέας ειδικής για τον λόγο αυτό γνωμοδοτικής επιτροπής, η οποία θα συνεξετάζει όλα τα υποβαλλόμενα στοιχεία που θα πρέπει να τεκμηριώνουν και να αποδεικνύουν το ανεπίδεκτο της είσπραξης. Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιτρέπεται η υποβολή από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ (ή άλλης Υπηρεσίας όπως αυτή στο μέλλον θα προσδιοριστεί) αίτησης διαγραφής που θα έχει συνταχθεί από το καθ? ύλην αρμόδιο τμήμα (σήμερα Δικαστικό) και θα συνυπογράφεται ως προς την ορθότητα και πληρότητα των ενεργειών από τον αρμόδιο Οικονομικό Επιθεωρητή. Η αίτηση θα υποβάλλεται με τα πλήρη στοιχεία από τα οποία θα αποδεικνύεται ότι έχουν εξαντληθεί όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την είσπραξη της προτεινόμενης προς διαγραφή οφειλής και δεν υπάρχει καμία πηγή αποπληρωμής της.

Έλεγχος και επαλήθευση των στοιχείων του υποβαλλόμενου φακέλου θα γίνεται και από την εκάστοτε αρμόδια Κεντρική Υπηρεσία (σήμερα Διεύθυνση Δημοσίων Εσόδων), η οποία και θα εισηγείται δια του Διευθυντή της στην Επιτροπή την διαγραφή.

Εφόσον υπάρχει πιθανότητα μερικής είσπραξης, δεν χωρεί υποβολή αιτήσεως διαγραφής.

Για την πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων του Δημοσίου, με την διάταξη εισάγεται και διαδικασία αναβίωσης των οφειλών σε οποιαδήποτε περίπτωση προκύψει δυνατότητα έστω και μερικής είσπραξης της διαγραφείσας απαίτησης.



΄Αρθρο 7 ( ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ)

Διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο


Μετά το άρθρο 82 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ν.δ. 356/1974 (Α΄ 90) προστίθεται νέο άρθρο με αριθμό 82 Α ως εξής:

«Αρθρο 82 Α

Διαγραφή ανεπίδεκτων είσπραξης οφειλών προς το Δημόσιο

Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, που έχουν βεβαιωθεί κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης από την υπηρεσία στην οποία είναι βεβαιωμένες, διαγράφονται από τις μερίδες των οφειλετών και τα βιβλία της υπηρεσίας, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών , μετά από γνωμοδότηση του οργάνου της παραγράφου 4 του άρθρου αυτού.

Ως ανεπίδεκτες είσπραξης οφειλές χαρακτηρίζονται εκείνες για τις οποίες έχουν εξαντληθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες εντοπισμού πηγών αποπληρωμής και αναγκαστικής είσπραξης και σε κάθε περίπτωση οι εξής:

α Έχουν πραγματοποιηθεί έρευνες ακίνητης και κινητής περιουσίας.

β. Εφόσον έχουν εντοπιστεί ακίνητα ή κινητά πράγματα, ικανά να καλύψουν μέρος ή το σύνολο των οφειλών, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης με επίσπευση από το Δημόσιο ή τρίτους και από το προϊόν της εκποίησης των πάσης φύσεων περιουσιακών στοιχείων και προσόδων του οφειλέτη δεν εξοφλήθηκαν πλήρως οι απαιτήσεις του Δημοσίου.

γ. Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο προς τον σκοπό αυτό ελεγκτή, ο οποίος πιστοποιεί κατόπιν ελέγχου ότι δεν υφίσταται άλλη πηγή αποπληρωμής.

δ. Εφόσον πρόκειται για πτωχό, οι εργασίες της πτώχευσης έχουν κλείσει ελλείψει ενεργητικού.

ε. Εφόσον πρόκειται για επιχείρηση υπό εκκαθάριση, πιστοποιείται ότι από την διαδικασία της εκκαθάρισης δεν πρόκειται να ικανοποιηθούν εν όλω ή εν μέρει οι απαιτήσεις του Δημοσίου.

στ. Ειδικά στην περίπτωση διαγραφής απαιτήσεων νομικών προσώπων, έχουν ολοκληρωθεί για τα συνυπόχρεα ή συνυπεύθυνα φυσικά πρόσωπα τουλάχιστον οι ενέργειες των περιπτώσεων α, β και γ.

Η αίτηση για τη διαγραφή υποβάλλεται οίκοθεν από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας στην οποία είναι βεβαιωμένη η οφειλή προς την αρμόδια Κεντρική Υπηρεσία, με τα πλήρη στοιχεία. Από τα στοιχεία πρέπει να αποδεικνύεται ότι έχουν εξαντληθεί όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την είσπραξη της προτεινόμενης προς διαγραφή οφειλής και δεν υπάρχει πλέον καμία πηγή αποπληρωμής της. Έλεγχος και επαλήθευση των στοιχείων του υποβαλλόμενων στοιχείων διενεργείται από την αρμόδια Κεντρική Υπηρεσία, η οποία και εισηγείται στην Επιτροπή της παραγράφου 4 την διαγραφή.

Υποβολή αιτήσεως διαγραφής δεν χωρεί εφόσον υπάρχει πιθανότητα έστω και μερικής είσπραξης της απαίτησης.

Στην περίπτωση εντοπισμού από μέρους της Κεντρικής Υπηρεσίας κενών στην υποβολή της πρότασης διαγραφής, η αίτηση με τα επισυναπτόμενα στοιχεία επιστρέφεται προς συμπλήρωση, ενώ στην περίπτωση εντοπισμού πηγής μερικής ή ολικής αποπληρωμής, ο φάκελος επιστρέφεται και η απαίτηση κατά το μέρος που μπορεί να εισπραχθεί χαρακτηρίζεται εισπράξιμη.

Η αίτηση και τα παραστατικά στοιχεία που την συνοδεύουν, με την θετική εισήγηση της Κεντρικής Υπηρεσίας υποβάλλονται σε Επιτροπή που συνιστάται από:
α) έναν Αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρο,

β) το Γενικό Διευθυντή Φορολογίας ως μέλος

δ) το Γενικό Διευθυντή Φορολογικών Ελέγχων ως μέλος

Εισηγητής στην Επιτροπή είναι, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ο εκάστοτε Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

Σε περίπτωση που η αίτηση αφορά τελωνειακή οφειλή συμμετέχει στην Επιτροπή και ο Γενικός Διευθυντής Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, με εισηγητή τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Τελωνειακών Διαδικασιών.

Γραμματείς της Επιτροπής ορίζονται υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ της Διεύθυνσης Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος ορίζει ως αναπληρωτή του κάθε Γενικού Διευθυντή ένα από τους Προϊσταμένους των Διευθύνσεων που συγκροτούν τη Γενική Διεύθυνση.

Η Επιτροπή αξιολογεί τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, αναζητά εφόσον το κρίνει σκόπιμο συμπληρωματικά στοιχεία από οποιαδήποτε υπηρεσία ή τρίτο και γνωμοδοτεί υπέρ της ολικής διαγραφής της οφειλής ή της απόρριψης του αιτήματος. Ο Υπουργός Οικονομικών αποδέχεται τη γνωμοδότηση της Επιτροπής ή την τροποποιεί επί το δυσμενέστερο για τον οφειλέτη.

Οφειλή που έχει διαγραφεί με την παραπάνω διαδικασία αναβιώνει εάν σε διάστημα δέκα ετών από τη διαγραφή της, διαπιστωθεί η ύπαρξη ή η απόκτηση περιουσιακού στοιχείου του οφειλέτη ή συνυποχρέου προσώπου που καλύπτει μερικά ή ολικά την οφειλή.

Για χρονικό διάστημα από τη διαγραφή της οφειλής μέχρι και την ημερολογιακή λήξη του δέκατου έτους από αυτή, δεν χορηγείται φορολογική ενημερότητα στον οφειλέτη και σε όλα τα συνυπόχρεα πρόσωπα για οποιαδήποτε αιτία, δεσμεύονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί κατά τις διατάξεις του άρθρου 14 ν. 2523/1997 και δεν χορηγούνται πιστοποιητικά για μεταβίβαση ή απόκτηση περιουσιακών στοιχείων. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου, εφαρμόζονται και για τις διαγραφές που διενεργούνται με το άρθρο 82.»


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v