Λουκέτα και φυλάκιση για πειραγμένες αντλίες

Αντιμέτωποι ακόμη και με πενταετή φυλάκιση θα βρεθούν όσοι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων διαπιστωθεί ότι διαθέτουν «πειραγμένες» αντλίες και εξαπατούν – κλέβουν τους καταναλωτές. Κατατίθεται σχετική τροπολογία. 

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Λουκέτα και φυλάκιση για πειραγμένες αντλίες
Αντιμέτωποι ακόμη και με πενταετή φυλάκιση θα βρεθούν όσοι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων διαπιστωθεί ότι διαθέτουν «πειραγμένες» αντλίες και εξαπατούν – κλέβουν τους καταναλωτές.

Αυτό δήλωσε πριν από λίγο ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Ρόβλιας σημειώνοντας ότι εκτός από την φυλάκιση, οι πρατηριούχοι που κλέβουν τους καταναλωτές, θα έχουν να αντιμετωπίσουν το λουκέτο του πρατηρίου τους την πρώτη φορά που διαπιστωθεί η παράβαση ενώ το πρόστιμο που θα κληθούν να πληρώσουν θα είναι διπλάσιο του ποσοστού της κλοπής.

Ειδικότερα ο κ. Ρόβλιας προανήγγειλε ότι η σχετική ρύθμιση –μέχρι σήμερα οι πρατηριούχοι που έκλεβαν με τις αντλίες πλήρωναν πρόστιμο 2% του ετήσιου τζίρου- θα περάσει με τροπολογία στο πρώτο η δεύτερο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες.

Σύμφωνα με τον ίδιο στην τροπολογία θα προβλέπεται και ποινή για όσους εγκαθιστούν τους παράνομους μηχανισμούς στις αντλίες των υγρών καυσίμων. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, το υπουργείο έχει ζητήσει τη συνδρομή και της Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος προκειμένου να παταχθεί το φαινόμενο.


Πώς κλέβουν στην αντλία

Σύμφωνα με τα "Νέα", η κλοπή στην αντλία γίνεται με την τοποθέτηση ειδικού ψηφιακού μηχανισμού στον παλμοδότη της αντλίας, ο οποίος καταμετρά την ποσότητα του καυσίμου που διέρχεται από αυτήν.

Ο ψηφιακός μηχανισμός αλλοιώνει τον αριθμό των παλμών, αυξάνοντάς τους. Έτσι, ο μετρητής "αντιλαμβάνεται" ότι το καύσιμο ρέει γρηγορότερα και διακόπτει νωρίτερα τη ροή του.

Για παράδειγμα, έστω ότι μια παραγγελία αφορά 20 ευρώ αμόλυβδης βενζίνης. Η αξία αυτή μεταφράζεται σε 12,6 λίτρα και ο παλμογράφος είναι προγραμματισμένος να εκτελέσει "Χ" αριθμό παλμών. Επειδή όμως είναι πειραγμένος, αυξάνονται οι παλμοί και ο μετρητής δίνει εντολή να διακοπεί νωρίτερα η ροή. Ως εκ τούτου, ο οδηγός πληρώνει για βενζίνη αξίας 20 ευρώ και στην ουσία παίρνει καύσιμα μικρότερης αξίας.

Οι εν λόγω πρατηριούχοι διαθέτουν και τηλεκοντρόλ που διακόπτει τη λειτουργία του μηχανισμού σε περίπτωση παρουσίας ελεγκτών της αρμόδιας ΓΓ Εμπορίου.


Το σύστημα εισροών - εκροών και η αύξηση στην τιμή της βενζίνης

Σε ότι αφορά το σύστημα εισροών – εκροών σύμφωνα με τον ίδιο περί τα 2.000 πρατήρια υγρών καυσίμων το έχει ήδη εγκαταστήσει ενώ υπάρχουν σκέψεις και συζητήσεις προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η εγκατάστασή του εν όλο ή εν μέρει για τα ανεξάρτητα πρατήρια καθώς το κόστος του υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.

Σε ότι αφορά την αλματώδη αύξηση των τιμών υγρών καυσίμων ο υφυπουργός την απέδωσε στην αύξηση των διεθνών τιμών καθώς και στην ισοτιμία ευρώ / δολαρίου. Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν εντοπιστεί εναρμονισμένες τιμές ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα επιβολής πλαφόν.

Σημείωσε δε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού διερευνά το θέμα της Κρήτης η οποία εξακολουθεί να παραμένει η ακριβότερη περιφέρεια της χώρας, προκειμένου να αποφασίσουν τι θα γίνει.

Σημειώνεται ότι η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης στην Κρήτη είναι 1,597 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος 1,680 ευρώ το λίτρο. Στο σύνολο της χώρα η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης είναι 1,494 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος 1,591 ευρώ το λίτρο, ενώ στην Αττική η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης είναι 1,498 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,697 ευρώ το λίτρο και ο μέσος 1,566 ευρώ το λίτρο.

Επίσης ο υφυπουργός ανέφερε ότι το τελευταίο τρίμηνο η αύξηση της τιμής διυλιστηρίου είναι 10 λεπτά, αύξηση η οποία σύμφωνα με τον ίδιο δεν έχει περάσει όλη στην αγορά αλλά απορροφήθηκε από τις εταιρείες και τα πρατήρια που συμπιέζουν τα κέρδη τους όπως ανέφερε. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα 9η ακριβότερη χωρίς τους φόρους στην αγορά υγρών καυσίμων στην Ε.Ε. και 1η με φόρους.


Διαφωνίες στους κόλπους των βενζινάδων

Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, τονίζει μεταξύ άλλων πως η ανάδειξη του θέματος από την άλλη ομοσπονδία του κλάδου (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων) σε μια στιγμή που, όπως σημειώνει, "δρομολογείται από το υπουργείο η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων, μας βάζει σε υποψία ότι στη πράξη γίνεται προσπάθεια να διεμβολισθεί αυτή η προσπάθεια, να παραπλανηθεί ο καταναλωτής και το όλο θέμα να εξαντλείται στη περιπτωσιακή καταγγελία".

Σε απάντησή της, η ΠΟΠΕΚ τονίζει ότι η θέση της "υπέρ της εγκατάστασης των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης είναι δεδομένη και δεν αισθανόμαστε την ανάγκη να την επαναλάβουμε επειδή η ΟΒΕ επιμένει στο κυνήγι μαγισσών".


ΥΠΑΑ: Συνεχείς έλεγχοι στην αγορά καυσίμων

Δύο κρίσιμες παρεμβάσεις του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τον έλεγχο της αγοράς υγρών καυσίμων δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα:

Πρώτον, η τροπολογία για την αποτροπή της καταδολίευσης των αντλιών και της κλοπής των καταναλωτών από παρανομούντες πρατηριούχους, με απειλή αυστηρότατων κυρώσεων και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.

Δεύτερον, το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το σύστημα εισροών εκροών, που θα εγκατασταθεί στα πρατήρια υγρών καυσίμων και θα αποτρέπει τόσο τη λαθρεμπορία, όσο και την κλοπή υγρών καυσίμων (ΦΕΚ Β’ 1980/21-21-10).

Υπενθυμίζεται ότι για πρώτη φορά τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προέβησαν σε ελέγχους και εντόπισαν τον τελευταίο καιρό, μηχανισμούς καταδολίευσης αντλιών υγρών καυσίμων, που εξαπατούσαν και έκλεβαν τους καταναλωτές. Κατόπιν τούτου, προέβησαν σε σφράγιση των παράνομων αντλιών.

Δυστυχώς, λόγω της ανεπαρκούς κείμενης νομοθεσίας (Ν. 3668/2008 , άρθρο 1, παρ. 1), μετά την αφαίρεση των παράνομων μηχανισμών αποσφραγίζονται οι αντλίες, χωρίς ουσιαστική και αποτρεπτική ποινή για τους δράστες. Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει η τροπολογία.

Σε ότι αφορά την πορεία της λιανικής τιμής των υγρών καυσίμων (δηλ. της τιμής στην αντλία του πρατηρίου), το Υπουργείο τονίζει ότι αυτή εξαρτάται από την πορεία της διεθνούς τιμής των πετρελαϊκών προϊόντων.

Η διεθνής αυτή τιμή καθορίζεται χρηματιστηριακά κάθε μέρα από τις διεθνείς πράξεις αγοράς και πώλησης προϊόντων και συμβολαίων και συνιστά την τιμή αναφοράς και για τις εκτός χρηματιστηρίου αγοραπωλησίες καυσίμων.

Η εκάστοτε τιμή πώλησης του Διυλιστηρίου δηλαδή καθορίζεται με βάση τις διεθνείς τιμές και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες(Ευρώ- Δολαρίου).

Οι τιμές στις οποίες πωλούν τα Ελληνικά διυλιστήρια βασίζονται στις τιμές Platts για τη Μεσόγειο. Στις ίδιες τιμές (με προσαρμογές μεταφορικού κόστους) συναλλάσσονται όλα τα διυλιστήρια της ευρύτερης περιοχής Μεσογείου με τους πελάτες τους τις εταιρείες εμπορίας υγρών καυσίμων.

Το τελευταίο τρίμηνο παρατηρήθηκε αύξηση στις τιμές διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης κατά 23%.

Συγκεκριμένα, η τιμή διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης από 41,7 λεπτά ανά λίτρο στις 24/9/2010 έφτασε τα 51,6 λεπτά το λίτρο στις 28/12/2010, μία επιβάρυνση της τάξεως των 10 λεπτών. Στο ίδιο διάστημα η επιβάρυνση στη λιανική τιμή του καταναλωτή ήταν 7,2 λεπτά ανά λίτρο. Ενώ στις 24/9/2010 η μέση λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης ανά λίτρο στην επικράτεια ήταν € 1,519 στις 28/12/2010 διαμορφώθηκε στο € 1,591. Άρα, συμπιέστηκαν κατά 2,8 λεπτά τα περιθώρια κέρδους της αγοράς (εταιρείες εμπορίας και πρατήρια υγρών καυσίμων) και δεν μεταβιβάστηκε το σύνολο της αύξησης στον καταναλωτή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v