Συγκοινωνίες: Η σύγκρουση συνεχίζεται

Συνεχίζεται και τη νέα χρονιά ο απεργιακός μαραθώνιος των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας οι οποίοι εξακολουθούν να αντιτίθενται σθεναρά στις αλλαγές που επιχειρεί η κυβέρνηση στον κλάδο τους.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Η σύγκρουση συνεχίζεται
Συνεχίζεται και τη νέα χρονιά ο απεργιακός μαραθώνιος των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας οι οποίοι εξακολουθούν να αντιτίθενται σθεναρά στις αλλαγές που επιχειρεί η κυβέρνηση στον κλάδο τους. Την ίδια ώρα από κυβερνητικής πλευράς πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι εμμείνουν σε συγκρουσιακή λογική τότε θα εξετασθεί το ενδεχόμενο της επίταξής τους ενώ, σταδιακά, αρχίζει πλέον από επίσημα χείλη να γίνεται λόγος ακόμη και ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών στο μέλλον, παρότι, προς το παρόν, κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στα κυβερνητικά σχέδια.

Εξυγίανση και διατήρηση θέσεων εργασίας πάνε μαζί

Ειδικότερα αποφασισμένος να εμμείνει στις διαρθρωτικές αλλαγές που σχεδιάζει για τις συγκοινωνίες της Αθήνας, παρά την αντίδραση των εργαζομένων, εμφανίζεται ο υπουργός Υποδομών ο κ. Ρέππας ο οποίος σε συνέντευξή του ανέφερε ότι "η τομή αυτή πρέπει να γίνει. Θα πρέπει στο τέλος του 2011 οι φορείς αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας να παρουσιάζουν ένα εύλογο λειτουργικό κόστος, το οποίο θα επιδοτείται από το κράτος σε ποσοστό 40%". Μάλιστα, ο ίδιος προειδοποίησε ότι σε περίπτωση που δεν προχωρήσει ικανοποιητικά το πρόγραμμα εξυγίανσης θα τεθεί θέμα βιωσιμότητας και "μία εταιρεία που δεν είναι βιώσιμη, ασφαλώς δεν μπορεί να εγγυηθεί και την εργασία των υπαλλήλων της".

Οριακή επιλογή η επίταξη

Αναφερόμενος στο ενδεχόμενο επίταξης των εργαζομένων εφόσον αυτοί επιμείνουν στις κινητοποιήσεις τους ο υπουργός υποστήριξε ότι "το θέμα της επίταξης είναι μια οριακή επιλογή, η οποία δεν είναι στις επιλογές μας" ωστόσο όμως ο ίδιος έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι "οι Διοικήσεις των αντίστοιχων συγκοινωνιακών φορέων θα πρέπει να αναλάβουν κάθε νόμιμη πρωτοβουλία για να περιφρουρήσουν το συμφέρον της εταιρείας και τα συμφέροντα των χρηστών αυτών των υπηρεσιών".

Πρώτες κουβέντες για ιδιωτικοποίηση

Πάντως και ενώ η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων σημειώνει σε όλους τους τόνους ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας την ίδια ώρα ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Σπύρος Βούγιας σε συνέντευξή στο Ράδιο 9 δεν δίστασε να κάνει λόγο ακόμη και για ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών στο μέλλον, με δεδομένη την κοινοτική υποχρέωση που έχει η Ελλάδα να απελευθερώσει την αγορά το 2019.

Ο υφυπουργός Μεταφορών εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα προκύψει και ιδιωτικό ενδιαφέρον, καθώς μέχρι τότε θα έχουν «καθαρίσει» η εταιρείες από τη μεταρρύθμιση που προωθεί τώρα η κυβέρνηση. Μάλιστα ο ίδιος δεν δίστασε να σημειώσει χαρακτηριστικά «είμαι υπέρμαχος των δημόσιων συγκοινωνιών, αλλά δε μπορεί να συνεχιστεί η επιδότησή τους σε αυτό βαθμό».

Μεγάλη μείωση του κόστος μισθοδοσίας στο 9μηνο του 2010

Η προσπάθεια περιστολής του κόστους λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών που έχει ξεκινήσει ήδη κατά το 2010, με το πρόγραμμα εκτεταμένων περικοπών στους μισθούς των εργαζομένων είχε σημαντικά αποτελέσματα, τα οποία όμως δεν επαρκούν, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα, λίγο πριν τη δύση του έτους, η ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομικών. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι η ΕΘΕΛ συνεχίζει να διατηρεί τον άτυπο τίτλο της πρωταθλήτρια ελλείμματος, μεταξύ των ΔΕΚΟ συγκοινωνιών, με έλλειμμα 161 εκατομμύρια ευρώ το εννεάμηνο με μέσο μισθολογικό κόστος 24.479,68 ευρώ και 6.470 εργαζόμενους. Το μισθοδοτικό κόστος της εταιρείας μειώθηκε κατά 11%.

Το μέσο κόστος μισθοδοσίας στον ΗΣΑΠ των 1293 υπαλλήλων ανήλθε στο εννιάμηνο σε 35.110,93 ευρώ και ήταν το υψηλότερο ανάμεσα στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, παρότι φέτος ήταν μειωμένο κατά 16% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Στον ΗΛΠΑΠ το μέσο κόστος ανά εργαζόμενο ήταν 23.577 ευρώ μειωμένο κατά 15% σε σχέση με πέρυσι ενώ, τέλος, μείωση κατά 17% κατέγραψε και το κόστος μισθοδοσίας των υπαλλήλων του ΟΑΣΑ.

Στάσεις εργασίας

Υπό το κλίμα αυτό οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους.

Σήμερα Δευτέρα 3 Ιανουαρίου πραγματοποιούνται στάσεις εργασίας σε όλα τα μέσα μεταφοράς. Το Μετρό, ο Ηλεκτρικός, τα μπλε λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα λειτουργήσουν από τις 9:00 το πρωί έως τις 9:00 το βράδυ.

Το τραμ θα λειτουργήσει από τις 8:00 το πρωί έως τις 10:00 το βράδυ, ενώ μόνο ο Προαστιακός λειτουργεί κανονικά. Ο ΟΑΣΑ επισημαίνει ότι η δρομολόγηση των λεωφορείων της ΕΘΕΛ θα γίνεται με πρόγραμμα Σαββάτου.

Επίσης, για την Τετάρτη 5 Ιανουαρίου, ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί 24ωρη απεργία σε όλα τα μέσα μεταφοράς σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός, τραμ και προαστιακός).

Τα λεωφορεία θα πραγματοποιήσουν στάση εργασίας από τις 12:00 το μεσημέρι έως τις 4:00 το απόγευμα.

Κινητοποιήσεις έχουν ήδη εξαγγελθεί και για την επόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα την ερχόμενη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου οπότε και αναμένεται νέα 24ωρη απεργία στα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ τα λεωφορεία θα πραγματοποιήσουν στάση εργασίας από τις 12:00 έως τις 4:00 το απόγευμα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v