ΟΑΣΑ: Αναζητούνται τρόποι αξιοποίησης περιουσίας

Οι εταιρίες που βρίσκονται υπό την εποπτεία του ΟΑΣΑ έχουν υπολογίσιμη ακίνητη περιουσία η αξία της οποίας αποτιμάται περίπου στο 1 δισ. ευρώ, ωστόσο έως τώρα ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει για την αξιοποίησή της.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΑΣΑ: Αναζητούνται τρόποι αξιοποίησης περιουσίας
Έσοδα από την αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας των εταιριών παροχής συγκοινωνιακού έργου θα αναζητήσουν τα νέα εταιρικά σχήματα που θα δημιουργηθούν κατ’ εφαρμογήν των προβλέψεων του σχεδίου νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών.

Οι εταιρίες που βρίσκονται υπό την εποπτεία του ΟΑΣΑ και παρέχουν συγκοινωνιακό έργο έχουν στην κατοχή τους υπολογίσιμη ακίνητη περιουσία, η αξία της οποίας αποτιμάται περίπου στο 1 δισ. ευρώ, ωστόσο έως τώρα ελάχιστα έχουν γίνει για την αξιοποίησή της.

Κατά καιρούς έχουν παρουσιαστεί φιλόδοξοι σχεδιασμοί για την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας ιδίως του ΗΣΑΠ, όμως παρέμειναν απλώς σχέδια επί χάρτου.

Οι σημερινές εταιρίες θα εισφέρουν την ακίνητη περιουσία τους στα νέα εταιρικά σχήματα που προβλέπεται να δημιουργηθούν και υπολογίζεται ότι μπορεί με την κατάλληλη αξιοποίηση, η οποία αναμένεται να γίνει με τη συνεργασία ιδιωτών, να έχουν σημαντικά έσοδα.

Ο ΗΣΑΠ είναι ο μεγαλοϊδιοκτήτης

Τη σημαντικότερη ακίνητη περιουσία ανάμεσα στους συγκοινωνιακούς φορείς διαθέτει ο ΗΣΑΠ. Ανάμεσα στα πλέον αξιοποιήσιμα ακίνητα του οργανισμού είναι και τα εξής:

-Tο μέγαρο του ΗΣΑΠ στον Πειραιά, το οποίο προσφέρεται για την ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων.

-Οικόπεδο 5 στρεμμάτων με νεοκλασικό κτίριο στο Φάληρο, στο οποίο στεγάζεται ο παιδικός σταθμός.

-Το άλσος Κηφισιάς, έκτασης 23 στρεμμάτων.

-Έκταση 14 στρεμμάτων στην περιοχή της Βαρυμπόμπης, όπου στεγάζονται οι παιδικές εξοχές των υπαλλήλων του ΗΣΑΠ.

-Οικόπεδο 4 στρεμμάτων στο Μαρούσι.

-Οικόπεδο 35 στρεμμάτων στον Πειραιά στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς ακτή Kαλλιμασιώτη - Kόνωνος - Φωκίωνος - Pετσίνα - Aλιπέδου, όπου θα κατασκευαστεί η επισκευαστική βάση του ΗΣΑΠ. Επίσης, προβλέπεται ότι στους χώρους που θα δημιουργηθούν θα περιλαμβάνεται η δημιουργία μικρού εμπορικού κέντρου και πάρκινγκ για την κάλυψη των αναγκών της ευρύτερης περιοχής.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν από περίπου τρία χρόνια ο ΗΣΑΠ αποφάσισε τη δημιουργία τεσσάρων υπόγειων γκαράζ, συνολικής χωρητικότητας 1.010 θέσεων, σε ακίνητά στους στο Μαρούσι, στο Ηράκλειο, στο Φάληρο και στην Κηφισιά. Μάλιστα, τη σχετική απόφαση είχε εγκρίνει και η διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ, ωστόσο ο σχεδιασμός αυτός αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες καθώς σε πολλές περιπτώσεις υπήρξαν αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες.

Σημαντικά ακίνητα έχουν ΕΘΕΛ - ΗΛΠΑΠ

Ακίνητη περιουσία διαθέτουν επίσης η ΕΘΕΛ, η οποία, για παράδειγμα, έχει στην κατοχή της το γήπεδο 20 στρεμμάτων στον Άγιο Ιερόθεο Περιστερίου, όπου έχει δημιουργηθεί το ποδοσφαιρικό γήπεδο της ομώνυμης ομάδας, αλλά και ο ΗΛΠΑΠ.

Στο χαρτοφυλάκιο των εταιριών υπάρχει σημαντικός αριθμός κτιρίων που μπορεί στο σύνολό τους να μην είναι εμπορικά αξιοποιήσιμα, ωστόσο υπολογίζεται ότι κάποια από αυτά μπορούν να προσελκύσουν σημαντικό ιδιωτικό ενδιαφέρον, αποφέροντας έσοδα.

Στο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών και συγκεκριμένα στο άρθρο 7 προβλέπεται: "με αποφάσεις των Διοικήσεων των Εταιρειών του Ομίλου ΟΑΣΑ είναι δυνατή, στο πλαίσιο του εκάστοτε εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου και σε συμφωνία με τις κείμενες διατάξεις για την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων ή για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα ή για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των φορέων του δημοσίου τομέα:

(α) Η ανάθεση σε τρίτους παντός είδους προμηθειών, υπηρεσιών και έργων που εκτελούνται από τις Εταιρείες του Ομίλου ΟΑΣΑ, όπως ενδεικτικώς της εκμετάλλευσης και αξιοποίησης των χώρων και μέσων αρμοδιότητας τους για διαφημιστικές προβολές, των λογιστικών υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών έκδοσης και διαχείρισης εισιτηρίων, και των νομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

(β) Η υπό την επιφύλαξη της άρτιας εξυπηρέτησης των αναγκών των Εταιρειών του Ομίλου ΟΑΣΑ καθ’ οιονδήποτε τρόπο αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους, όπως ενδεικτικώς η εκμίσθωση εγκαταστάσεων σε τρίτους για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας
."

Έως σήμερα ένα πολύ μικρό ποσοστό των εσόδων των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας προέρχεται από εμπορική εκμετάλλευση, ωστόσο πλέον με τη δραστική μείωση της κρατικής ενίσχυσης θεωρείται απαραίτητη η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών εσόδων, που θα μπορέσουν να καλύψουν το σημαντικό άνοιγμα που δημιουργείται.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v