Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες: Αλλαγές της τελευταίας στιγμής

Με αλλαγές που μένει να αποδειχτεί στην πράξη κατά πόσον θα ικανοποιήσουν τους εργαζομένους στις αστικές συγκοινωνίες κατατέθηκε χθες το απόγευμα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Αλλαγές της τελευταίας στιγμής
Με αλλαγές που μένει να αποδειχτεί στην πράξη κατά πόσον θα ικανοποιήσουν τους εργαζομένους στις αστικές συγκοινωνίες, οι οποίοι εδώ και σχεδόν δύο μήνες βρίσκονται σε συνεχείς κινητοποιήσεις, κατατέθηκε χθες το απόγευμα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των Αστικών Συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής».

Οι αλλαγές που ενσωματώθηκαν στο κείμενο του σχεδίου νόμου προέκυψαν μετά τον ολιγοήμερο διάλογο του υπουργείου με τους εργαζομένους στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων άφηναν χθες ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιπλέον αλλαγές που θα ενσωματωθούν στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή.

Βελτιώσεις σε εργασιακά θέματα

Κατά κύριο λόγο, οι διαφοροποιήσεις που ενσωματώνονται στο σχέδιο νόμου αφορούν σε εργασιακά θέματα αλλά και σε ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.

Ειδικότερα:

• Στο άρ. 12, παρ. 1 αφαιρέθηκε ο όρος περί «κατάργησης» Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και πλέον γίνεται λόγος για «αντικατάσταση» των Συλλογικών Συμβάσεων στο πλαίσιο των νέων οργανισμών.

• Στο άρ. 3, διευκρινίστηκε ότι η διαγραφή χρεών αφορά και στα χρέη του ΟΑΣΑ.
 
• Στο άρ. 9, παρ. 4 διευκρινίζεται ότι, μετά τους αιτούντες μετάταξη, θα ακολουθήσουν κατά προτεραιότητα οι ήδη αποσπασμένοι εκτός ομίλου ΟΑΣΑ.

• Στο άρ. 9, παρ. 4 επίσης, εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική μετάταξη υπάλληλοι που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του έτους, οι οποίοι έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να κάνουν χρήση του δικαιώματός τους αυτού.

• Στο άρ. 5, παρ. 1 αφαιρέθηκε η πρόβλεψη για σύμπραξη του ΟΑΣΑ με Νομικά Πρόσωπα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

• Στο άρ. 11, παρ. 4 έγινε δεκτό να μην ισχύουν τα αρχικά οργανογράμματα υποχρεωτικά για τρία χρόνια.

Αποδεκτή επίσης έγινε η πρόταση για μελέτη, εντός ενός χρόνου, του μοντέλου λειτουργίας μιας εταιρίας.

Ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων

Οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς αναμένεται να αποτιμήσουν τις αλλαγές τις οποίες υιοθέτησε το υπουργείο προκειμένου να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους, αφού έχουν διαμηνύσει ότι σε περίπτωση όπου δεν γίνουν δεκτά τα αιτήματά τους προτίθενται να επανέλθουν με νέες κινητοποιήσεις από την επόμενη εβδομάδα, οπότε και τίθενται σε ισχύ και οι νέες αυξημένες τιμές στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών.
 
Μάλιστα, ήδη οι εργαζόμενοι της ΕΘΕΛ για την ερχόμενη Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου, έχουν προγραμματίσει 5ωρη στάση εργασίας. Στα αιτήματα των εργαζομένων περιλαμβάνονταν η μη κατάργηση των συμβάσεων αλλά και η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.

Κυβερνητικές δεσμεύσεις για δημόσιο χαρακτήρα

Να θυμίσουμε ότι το σχέδιο νόμου προβλέπει τη συγχώνευση των σημερινών πέντε εταιριών σε δύο νέα σχήματα, ένα για τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), στο οποίο η ΕΘΕΛ θα έχει τον κύριο ρόλο απορροφώντας τον ΗΛΠΑΠ, και ένα για Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) όπου το μετρό θα είναι ο νέος ηγετικός φορέας με την απορρόφηση της Τραμ και του ΗΣΑΠ. Μοναδικός μέτοχος των νέων εταιριών θα είναι, σε πρώτη τουλάχιστον φάση, το ελληνικό δημόσιο.

Ο ΟΑΣΑ θα έχει θέση μητροπολιτικού φορέα ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, την οργάνωση, τον συντονισμό και τον έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου.

Οι δύο νέοι συγκοινωνιακοί φορείς θα πρέπει να καταφέρουν να επιτύχουν θεαματική μείωση του ελλείμματός τους, αφού το κράτος πρόκειται να μειώσει στο 40%, από το 70%, το ποσοστό της κρατικής επιδότησης των εισιτηρίων. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στο τέλος του έτους το έλλειμμα των συγκοινωνιακών φορέων θα είναι της τάξης των 155 εκατομμυρίων ευρώ, έναντι περίπου 390 εκατομμυρίων το 2010.

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό των συγκοινωνιακών φορέων, που σήμερα ανέρχεται σε 11.850 εργαζομένους, προβλέπεται η μείωσή του κατά 1.500 με μετάταξη του πλεονάζοντος προσωπικού αλλά και συνταξιοδοτήσεις εργαζομένων που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις.

Ανοίγει ο δρόμος για ιδιώτες

Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται και η είσοδος ιδιωτών στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, καθώς σε ιδιώτες θα ανατεθεί το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει ανάθεση σε ιδιωτικό φορέα και του έργου του ελέγχου, αφού σήμερα είναι τεράστιες οι απώλειες εσόδων για όλες τις εταιρίες και κυρίως για τα οδικά μέσα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v