Συγκοινωνίες: Σύγκρουση μέχρι τέλους

Χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς θα παραμένει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας η πρωτεύουσα λόγω της 24ωρης απεργίας που πραγματοποιούν οι εργαζόμενοι σε όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Σύγκρουση μέχρι τέλους
Χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς θα παραμένει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας η πρωτεύουσα λόγω της 24ωρης απεργίας που πραγματοποιούν οι εργαζόμενοι σε όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στις διατάξεις του σχεδίου νόμου για την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών, το οποίο θα τεθεί προς ψήφιση το βράδυ στη Βουλή.

Το σχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη συγχώνευση των συγκοινωνιακών φορέων σε δύο σχήματα, τα οποία θα λειτουργούν υπό την αιγίδα του μητροπολιτικού ΟΑΣΑ, και τη μετάταξη 1.440 εργαζομένων, ενώ όσοι παραμείνουν στους συγκοινωνιακούς φορείς θα κληθούν να υπογράψουν νέες συμβάσεις.

Οι εργαζόμενοι σε όλα τα μέσα μεταφοράς, εκτός της 24ωρης απεργίας, προτίθενται να προχωρήσουν σε καθιστική διαμαρτυρία έξω από τη Βουλή μέχρι το βράδυ, οπότε θα βρίσκεται σε εξέλιξη η ψηφοφορία.

Για αύριο Τετάρτη έχει ήδη εξαγγελθεί πεντάωρη στάση εργασίας το διάστημα 11:00 - 16:00 των εργαζόμενων στα λεωφορεία. Επίσης, δεν αποκλείεται να υπάρξουν κινητοποιήσεις και στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, αφού οι εργαζόμενοι έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνέχισης των αντιδράσεών τους ακόμη και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Οι πέντε φορείς γίνονται δύο

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την αναδιοργάνωση των πέντε υφιστάμενων εταιριών, οι οποίες θα μετασχηματιστούν σε δύο νέους φορείς: έναν για τις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ), στον οποίο θα ενσωματωθούν τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ (ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ), και έναν για τις σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), ο οποίος θα συμπεριλάβει το σύνολο των μέσων σταθερής τροχιάς.

Στους νέους φορείς μοναδικός μέτοχος θα είναι το ελληνικό δημόσιο. Σε ρόλο μητροπολιτικού φορέα ο ΟΑΣΑ θα είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, την οργάνωση, τον συντονισμό και τον έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου.

Μετατάξεις για 1.440 εργαζομένους

Σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους, προβλέπονται η υπογραφή νέων συμβάσεων εργασίας και η δημιουργία ενός ενιαίου μισθολόγιου, προκειμένου να εξαλειφθούν, με μειώσεις για τους υψηλόμισθους υπαλλήλους κάποιων φορέων, οι μεγάλες μισθολογικές αποκλίσεις. Οι αλλαγές αυτές θα προωθηθούν μετά τη μετάταξη 1.440 υπαλλήλων, από το σύνολο των 11.850 που απασχολούνται σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες.

Να σημειωθεί ότι με αλλαγές που ενσωμάτωσε χθες το βράδυ στο κείμενο του σχεδίου νόμου ο υπουργός Μεταφορών, κ. Δημήτρης Ρέππας, προβλέπεται ότι μειώνεται κατά 40 άτομα ο αριθμός των υπό μετάταξη στον ηλεκτρικό και κατά 10 στον ΟΑΣΑ. Επίσης, οι διοικήσεις θα έχουν δικαίωμα, εφόσον το κρίνουν απαραίτητο, να προχωρούν σε πάγωμα των μετατάξεων των μηχανοδηγών. 

Ακόμα, με άλλες προσθήκες προβλέπονται:

ωρεάν μετακίνηση στις συγκοινωνίες για τα άτομα με αναπηρία.
-Ανάληψη από το Δημόσιο των χρεών των εταιριών που συγχωνεύονται έναντι του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
-Μείωση από 5% σε 1% της αμοιβής του υποθηκοφύλακα για τις εκτάσεις των εταιριών που συγχωνεύονται.

Δραστική μείωση των ελλειμμάτων

Ο σχεδιασμός προβλέπει πως στο τέλος του έτους το έλλειμμα των συγκοινωνιακών φορέων θα είναι της τάξης των 155 εκατ. ευρώ, έναντι περίπου 390 εκατ. το 2010.

Για την αποφυγή δημιουργίας νέων ελλειμμάτων, καθώς το Δημόσιο θα αναλάβει το σύνολό τους, ύψους περίπου 3,8 δισ. ευρώ, που έχουν οι εταιρίες σήμερα, το σχέδιο νόμου προβλέπει την καθιέρωση συνεχών ελέγχων.

Ειδική μονάδα παρακολούθησης θα ελέγχει κάθε τρίμηνο την υλοποίηση των επιχειρησιακών σχεδίων και σε περίπτωση όπου θα διαπιστώνεται απόκλιση πάνω από 10% θα λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα. Επιπλέον, έλεγχοι για την τήρηση του επιχειρησιακού προγράμματος θα διενεργούνται και σε μηνιαία βάση, ώστε να εξασφαλιστεί πως τυχόν νέα ελλείμματα θα προληφθούν εν τη γενέσει τους.

Σε κάθε περίπτωση, η οικονομική επιβίωση των μελλοντικών συγκοινωνιακών εταιριών θα είναι δύσκολη υπόθεση, καθώς με το σχέδιο νόμου προβλέπεται η μείωση της κρατικής επιδότησης στην τιμή του εισιτηρίου αρχικώς στο 40% αυτής, χωρίς να αποκλείεται περαιτέρω πτώση ή ακόμη και μηδενισμός της.

Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται και η είσοδος ιδιωτών στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, αφού σε ιδιώτες θα ανατεθεί το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει ανάθεση σε ιδιωτικό φορέα και του έργου του ελέγχου, αφού σήμερα είναι τεράστιες οι απώλειες εσόδων για όλες τις εταιρίες και κυρίως για τα οδικά μέσα.

Ποινικό αδίκημα το "δεν πληρώνω"

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι με τροπολογία - προσθήκη που έχει ενσωματωθεί στο σχέδιο νόμου, που τίθεται σήμερα για ψηφοφορία, προβλέπεται ότι η μη καταβολή κομίστρου στις δημόσιες συγκοινωνίες μετατρέπεται σε πλημμέλημα και επισύρει εκτός του διοικητικού προστίμου, που είναι ίσο με το 60πλάσιο της αξίας του εισιτηρίου, ποινή φυλάκισης έως τρεις μήνες.

Το αρμόδιο υπουργείο, θορυβημένο από τη διόγκωση του κινήματος των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν τις αυξήσεις ύψους 40% στις τιμές των εισιτηρίων, προχώρησε στη θεσμοθέτηση της ποινικοποίησης της συγκεκριμένης συμπεριφοράς, ευελπιστώντας ότι με τον τρόπο αυτόν θα καταστείλει τις αντιδράσεις.

Στην τροπολογία -όπου περιλαμβάνονται ακόμα και οι ποινές για όσους αρνούνται να καταβάλλουν διόδια- επισημαίνεται ότι η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς θέτει υπό σοβαρό κίνδυνο την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του συστήματος των δημοσίων συγκοινωνιών της χώρας.

Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το υπουργείο ελάχιστες δράσεις έχει αναλάβει έως τώρα για την πάταξη του φαινομένου διακίνησης πλαστών εισιτηρίων, που επίσης συνιστά τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τους συγκοινωνιακούς φορείς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v