Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οι καθυστερήσεις στις μετατάξεις

Την επιτυχία του εγχειρήματος εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δυναμιτίζει η μεγάλη καθυστέρηση που έχει σημειωθεί στις μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού της εταιρίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οι καθυστερήσεις στις μετατάξεις
Την επιτυχία του εγχειρήματος εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δυναμιτίζει η μεγάλη καθυστέρηση που έχει σημειωθεί στις μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού της εταιρίας, το οποίο, ενώ θα έπρεπε να έχει ήδη μεταφερθεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, συνεχίζει να την επιβαρύνει με υψηλό μισθοδοτικό κόστος.

Το αυστηρό «μαχαίρι» στους μισθούς των υπαλλήλων και ταυτόχρονα η δραστική περικοπή του δικτύου δρομολογίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έφεραν αποτέλεσμα, καθώς, σύμφωνα με τη διοίκησή της, στο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2011 καταγράφεται σημαντική μείωση των εξόδων της τάξης του 38,5% σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2010.

Για το ίδιο διάστημα η εταιρία εμφανίζει ζημία 11,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες την αντίστοιχη περίοδο του 2010 είχαν ανέλθει σε 34,7 εκατ. Φέτος, δηλαδή, σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται βελτίωση του αποτελέσματος της τάξης του 66,1%.

Με δεδομένο ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λάβει για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας (εξυπηρέτηση άγονων γραμμών) επιδότηση ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ για φέτος, με βάση τα έως τώρα στοιχεία, η διοίκησή της υπολογίζει ότι οι ζημίες θα διαμορφωθούν στα 43 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, η διοίκηση εκτιμά ότι με συνδυασμένες παρεμβάσεις για τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την αύξηση των εσόδων μπορεί το ζημιογόνο αποτέλεσμα να είναι ακόμη μικρότερο.

Μικρός αριθμός μετατάξεων έχει προχωρήσει

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το εγχείρημα εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία η κυβέρνηση σχεδιάζει μέσα στο 2011 την αποκρατικοποίησή της, υπονομεύεται από τη μεγάλη καθυστέρηση που έχε σημειωθεί στις μετατάξεις. Το σχέδιο εξυγίανσης προέβλεπε την αποχώρηση από την εταιρία 751 υπαλλήλων, που είχαν κριθεί ως πλεονάζον προσωπικό. Εξ αυτών περίπου 100 υπάλληλοι αποχώρησαν ήδη λόγω συνταξιοδότησης, ενώ ο αριθμός όσων έχουν μεταταχθεί ανέρχεται σε περίπου 200 άτομα.

Οι μετατάξεις αυτές προχώρησαν τις τελευταίες ημέρες, με αποτέλεσμα το μισθοδοτικό κόστος της προηγούμενης περιόδου να επιβαρύνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία όμως από τις αρχές της χρονιάς είχε αναστείλει μεγάλο αριθμό δρομολογίων της που κρίθηκαν ασύμφορα, με συνέπεια να μισθοδοτεί προσωπικό το οποίο στην ουσία δεν απασχολούσε. Βεβαίως, την εταιρία συνεχίζει να επιβαρύνει το κόστος μισθοδοσίας των υπόλοιπων υπαλλήλων των οποίων οι μετατάξεις, χωρίς δική τους ευθύνη, δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.

Για το τρέχον έτος, το σχέδιο προβλέπει ότι το κόστος προσωπικού της εταιρίας θα ανέλθει σε 49 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο είναι αμφίβολο αν αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί.

Δεν επιβεβαιώνονται τα αισιόδοξα σενάρια

Ούτε όμως και οι εξελίξεις στην αγορά καυσίμων ευνοούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς οι τιμές των καυσίμων έχουν διαμορφωθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα το κόστος τους για φέτος να υπολογίζεται σε 45 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός ήταν σαφώς πολύ πιο αισιόδοξος, υπολογίζοντας ότι το εν λόγω κόστος θα διαμορφωνόταν περίπου στα 25 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Την ίδια ώρα, πολύ σημαντική είναι η μείωση εσόδων που καταγράφεται σε ό,τι αφορά τόσο την εμπορευματική όσο και την επιβατική κίνηση, με αποτέλεσμα να θεωρείται σχεδόν απίθανη η κάλυψη του στόχου για έσοδα 120 εκατομμυρίων ευρώ στο τέλος του έτους.

Δεν υπάρχει απτό ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση

Οι καθυστερήσεις στην προώθηση του σχεδίου εξυγίανσης είναι πολύ πιθανό να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις και στην προσπάθεια για την αποκρατικοποίηση της εταιρίας, για την οποία από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχουν γίνει διερευνητικές κρούσεις στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Ρωσία, ακόμη και στην Κίνα, χωρίς όμως να έχει ακόμη προκύψει απτό ενδιαφέρον.

Ένα σημείο που δεν αποκλείεται να αποτελέσει πρόβλημα στη διαδικασία αποκρατικοποίησης είναι οι αντιρρήσεις που φέρονται να διατυπώνουν οι αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε θέματα τα οποία αφορούν στο σχέδιο εξυγίανσης και ειδικότερα στην ανάληψη του χρέους της εταιρίας από το Δημόσιο αλλά και στην προσθήκη παγίων άνω του 1 δισ. ευρώ στο ενεργητικό της εταιρίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v