Σε ιδιωτικά χέρια 29 περιφερειακά αεροδρόμια

Τη δημιουργία πολυμετοχικών εταιρικών σχημάτων, στα οποία θα συμμετέχει και το ελληνικό δημόσιο, για την εκμετάλλευση 29 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Στρατηγικής 2012 - 2015.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Σε ιδιωτικά χέρια 29 περιφερειακά αεροδρόμια
Τη δημιουργία πολυμετοχικών εταιρικών σχημάτων, στα οποία θα συμμετέχει και το ελληνικό δημόσιο κατά το πρότυπο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, για την εκμετάλλευση 29 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 - 2015.

Το σχέδιο προβλέπεται να αρχίσει να υλοποιείται από τον επόμενο χρόνο και στοχεύει, όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, στην κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων και τεχνογνωσίας στη λειτουργία των 29 περιφερειακών αεροδρομίων.

Πρόκειται για ένα σχέδιο που εδώ και πολύ καιρό επεξεργάζονται τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Οικονομικών, καθώς υπολογίζεται πως τα αεροδρόμια της χώρας έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια ώστε να υλοποιηθούν απαραίτητα έργα υποδομής και εκσυγχρονισμού των περιφερειακών αερολιμένων για τα οποία δεν υπάρχουν διαθέσιμα κρατικά κονδύλια.

Με συμβάσεις παραχώρησης

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός, όπως αποτυπώνεται στον πρόσφατο νόμο για τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, προβλέπει την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στα οποία το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια εταιρική δομή. Το σχέδιο αναφέρει ότι γι' αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισής τους, επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη, αν υφίστανται οι προϋποθέσεις, ακόμη και για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.

Πώς ακριβώς θα γίνει η διαδικασία αυτή ώστε να αποφευχθούν μονοπωλιακές καταστάσεις θα αποφασιστεί σε συνεργασία με σύμβουλο που θα προσληφθεί.

Κριτήρια

Πάντως, βασικά κριτήρια για την ομαδοποίηση των αερολιμένων θα είναι αφενός η γεωγραφική τους θέση κι αφετέρου η επιβατική κίνηση. Ρόλο leader στα σχήματα που θα δημιουργηθούν θα έχουν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια, για τα οποία υπολογίζεται ότι λόγω της αυξημένης κίνησης είναι δυνατόν να βρεθούν πόροι από το ιδιωτικό τομέα με μεγαλύτερη ευκολία.

Αφού επιλεγεί η ομάδα αεροδρομίων ,τότε θα προχωρήσει η δημιουργία ανώνυμης εταιρίας συμμετοχών (holding), η οποία θα διατηρήσει το 100% της δημόσιας περιουσίας και μέσω της ίδρυσης θα συνεργάζεται με ιδιώτες για τα απαιτούμενα έργα εκσυγχρονισμού, τα οποία θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης.

Οι ιδιώτες θα αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις, ενώ το κράτος έναντι αυτών των επενδύσεων θα τους παραχωρεί για μία συμφωνημένη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα). Επιπλέον, αν υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον, οι ιδιώτες θα μπορούν να προχωρήσουν και στην αξιοποίηση των εκτάσεων γύρω από τις υποδομές των αερολιμένων, αναπτύσσοντας εμπορικές χρήσεις που θα μπορούν να έχουν τη μορφή υπερτοπικών εμπορικών κέντρων. Με το σχήμα αυτό τα συναρμόδια υπουργεία εκτιμούν ότι είναι δυνατόν, πέρα από τα έργα που θα αναλάβουν οι ιδιώτες, να προκύψουν επιπλέον οικονομικά οφέλη για το Δημόσιο.

Σε ιδιώτες η διοίκηση

Στις εταιρίες που θα συσταθούν το Δημόσιο προτίθεται να διατηρήσει πλειοψηφικό ποσοστό, αυτό όμως δεν αποκλείεται να αλλάξει, ενώ οι ιδιώτες δεν θα αναλάβουν μόνο τη διοίκηση αλλά θα έχουν συμμετοχή και στο μετοχικό κεφάλαιο.

Το εν λόγω σχήμα είναι δοκιμασμένο και πετυχημένο αφού χρησιμοποιείται για περισσότερα από 10 χρόνια στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος", στον οποίο το Δημόσιο έχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου, ωστόσο τη διοίκηση ασκεί ιδιωτική εταιρία, η οποία είναι επίσης μέτοχος.

Το μοντέλο λειτουργίας του αεροδρομίου της Αθήνας έχει λειτουργήσει πολύ καλά στην πράξη καθώς, παρά τη μεγάλη συμμετοχή του Δημοσίου, πρόκειται για μία εταιρία που λειτουργεί με όρους αγοράς.

Βέβαια, και για τον Διεθνή Αερολιμένα έχουν δρομολογηθεί αφενός η διαδικασία επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης αλλά και η μείωση του ποσοστού του κράτους αρχικά έως και 20%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v