Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΑΑ: Σημαντικές απώλειες μετρά στο πρώτο τρίμηνο

Όλο και περισσότερο αφήνει το αποτύπωμά της η βαθιά οικονομική κρίση στις επιδόσεις του ΔΑΑ, το οποίο από την αρχή της νέας χρονιάς καταγράφει σημαντικές απώλειες σε αριθμό επιβατών και σε κίνηση αεροσκαφών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ: Σημαντικές απώλειες μετρά στο πρώτο τρίμηνο
Όλο και περισσότερο αφήνει το αποτύπωμά της η βαθιά οικονομική κρίση στις επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας, το οποίο από την αρχή της νέας χρονιάς καταγράφει σημαντικές απώλειες τόσο στον αριθμό των επιβατών όσο και στην κίνηση των αεροσκαφών.

Ειδικότερα, στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, το οποίο, παρότι δεν είναι το πλέον χαρακτηριστικό για την αεροπορική κίνηση, είναι ενδεικτικό για το τι μέλλει γενέσθαι τους επόμενους μήνες, ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας κατέγραψε μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 15,8% και οι επιβάτες που ταξίδεψαν από αυτόν ανήλθαν σε 2.670.377, έναντι 3.170.418 το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς, δηλαδή στον αριθμό των επιβατών σημειώθηκε πτώση 500.000.

--- Φταίει η κρίση και το κόψιμο δρομολογίων του εσωτερικού

Η πτώση της κίνησης, που έχει ξεκινήσει από την αρχή του έτους, συνεχίστηκε και τον Μάρτιο, οπότε από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας ταξίδεψαν 977.863 επιβάτες, αριθμός που υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με το 1.165.970 επιβάτες του περυσινού Μαρτίου. Από την πλευρά του αεροδρομίου της Αθήνας, η μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης αποδίδεται στην "πολύ δύσκολη χρηματοοικονομική συγκυρία" αλλά και στη συνεχιζόμενη αναδιάρθρωση του δικτύου των ελληνικών αερομεταφορέων.

Για μία ακόμα φορά, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους παράγοντες που είχαν επηρεάσει την κίνηση το 2010, π.χ. εκπτωτική πολιτική από τις ελληνικές αεροπορικές εταιρίες αλλά και διακοπή της κίνησης στον εθνικό οδικό άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης, γεγονός που σημαίνει πως τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του προηγούμενου χρόνου δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα με αυτά της φετινής χρονιάς, αφού φέτος η επιβατική κίνηση εσωτερικού στο πρώτο τρίμηνο μειώθηκε κατά 25,4% σε σχέση με το 2010.

Πτώση και στα διεθνή

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι τον Μάρτιο ήταν ιδιαίτερα σημαντική σε ποσοστό 12,1% και η μείωση της κίνησης προς το εξωτερικό, καθώς, όπως όλα δείχνουν, η κρίση επηρεάζει πλέον και τις διεθνείς μετακινήσεις , οι οποίες έως τώρα κατέγραφαν εξαιρετικά ισχυρές αντιστάσεις.

Είναι σαφές πως η μείωση των επιβατών έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική υποχώρηση στην κίνηση των αεροσκαφών, που το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου ήταν μικρότερη κατά 17,6% εν συγκρίσει με πέρυσι, αφού φέτος σημειώθηκαν 36.797 πτήσεις έναντι 44.649 το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Λιγότερες πτήσεις έγιναν κυρίως στο εσωτερικό της χώρας αλλά και στο δίκτυο εξωτερικού.

Σε ό,τι αφορά την εμπορευματική κίνηση, διαθέσιμα στοιχεία υπάρχουν μόνο για το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου, οπότε και καταγράφεται μείωση συνολικά σε ποσοστό 10,2%.

--- Αύξηση της ζήτησης για τα περιφερειακά αεροδρόμια

Την ίδια ώρα, πάντως, όπου η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι μειωμένη, αυξημένη εμφανίζεται η ζήτηση slots (χρονοθυρίδων προσαπογείωσης) η οποία καταγράφεται από ξένες αεροπορικές εταιρίες για τα περιφερειακά αεροδρόμια όλη της χώρας.

Η ζήτηση, που κατά μέσο όρο είναι αυξημένη κατά 13% σε σχέση με πέρυσι, αφορά κατά κύριο λόγο στα αεροδρόμια των νησιών με αυξημένη τουριστική κίνηση αλλά και στη Θεσσαλονίκη και δημιουργεί αισιοδοξία για ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα.

Η άνοδος της ζήτησης ως έναν βαθμό συνδέεται και με την κατάργηση των τελών για τα αεροπλάνα που προσεγγίζουν τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας κατά τη θερινή περίοδο στην οποία προχώρησε και φέτος το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Το συνολικό όφελος για τις εταιρίες υπολογίζεται σε περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ, ενώ πολλαπλάσιο αναμένεται ότι θα είναι το όφελος για την οικονομία της χώρας από την αύξηση της τουριστικής κίνησης.

--- Ζητούν μείωση των χρεώσεων και στην Αθήνα

Να σημειώσουμε ότι η αεροπορική κοινότητα στο σύνολό της έχει χαιρετίσει την απόφαση για κατάργηση των τελών στα περιφερειακά αεροδρόμια κι επίσης έχει θέσει επανειλημμένως ζήτημα μείωσης των χρεώσεων του αεροδρομίου της Αθήνας, υποστηρίζοντας ότι τα ακριβά τέλη πλήττουν την ανταγωνιστικότητά του και κατ’ επέκταση και της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού. Ενδεικτικό είναι πως ο αριθμός των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους που προτιμούν τον Διεθνή Αερολιμένα ης Αθήνας παραμένει μικρός παρά τα κίνητρα που ισχύουν.

Με δεδομένο ότι ένα μέρος των υψηλών χρεώσεων αποδίδεται στη μικρή διάρκεια της σύμβασης του αεροδρομίου, τώρα όπου έχει ξεκινήσει ουσιαστικά η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως βασικό αίτημα από την ελληνική πλευρά θα πρέπει να είναι η μείωση των χρεώσεων, γιατί μπορεί να αποτελέσει μέσο για τη σημαντική ενίσχυση της οικονομίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο