Μίχαλος: Σε λάθος κατεύθυνση το φορονομοσχέδιο

Τις θέσεις του Επιμελητηρίου για το νέο κυβερνητικό σχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής διατύπωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, επισημαίνοντας ότι υφίσταται μεγάλα ερωτηματικά για τη υλοποίησή του.

Μίχαλος: Σε λάθος κατεύθυνση το φορονομοσχέδιο
Τις θέσεις του Επιμελητηρίου για το νέο κυβερνητικό σχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής διατύπωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, επισημαίνοντας ότι υφίσταται μεγάλα ερωτηματικά για τη υλοποίησή του.

Όπως επισημαίνεται, η παρουσίαση ως νέων μέτρων, αυτών που έχουν νομοθετηθεί πριν από 12 μήνες και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις, δεν είναι δυνατόν να πείσουν κανένα.

Επιπλέον, τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι η ανακοίνωση του νέου αυτού τριετούς σχεδίου καταπολέμησης της φοροδιαφυγής δεν συνδυάστηκε με μια σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών που, και το κίνητρο του φοροφυγάδα θα περιόριζε και την ανάπτυξη θα ενίσχυε.

Τέλος, καταλήγει λέγοντας ότι πρέπει να εκλείψει, οριστικά, το φαινόμενο των καθυστερούμενων κρατικών οφειλών προς τις επιχειρήσεις που αποδιοργανώνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και επιτείνει το πρόβλημα της πιστωτικής ασφυξίας.

--- Η ανακοίνωση του ΕΒΕΑ

Οι παραγωγικές τάξεις της χώρας επιθυμούν και εύχονται ειλικρινά, αυτή τη φορά να στεφθεί με επιτυχία, η νέα προσπάθεια της κυβέρνησης, για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, για το καλό της εθνικής μας οικονομίας, της υγιούς επιχειρηματικότητας και γενικότερα της κοινωνίας.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, δίνοντας στην δημοσιότητα τις θέσεις του Επιμελητηρίου για το νέο κυβερνητικό σχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, δήλωσε, ότι: «το ΕΒΕΑ προέβη σε μελέτη των μέτρων που περιλαμβάνονται στο «πακέτο» και χωρίς καμία πρόθεση βιαστικής υποβάθμισης της αποτελεσματικότητας τους, αρχικά τουλάχιστον διαπιστώνει ότι υφίστανται μεγάλα ερωτηματικά για την υλοποίηση τους».

Συγκεκριμένα:

- Το πακέτο μέτρων κατά της φοροδιαφυγής που ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, στο πλαίσιο του τριετούς Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος, με το οποίο η κυβέρνηση ελπίζει σε έσοδα περίπου 12 δισ. ευρώ, είναι κυρίως ένα «πακέτο» με ήδη νομοθετημένες διατάξεις.

- Η παρουσίαση ως νέων μέτρων, μέτρων που έχουν νομοθετηθεί πριν από 12 μήνες και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις, δεν είναι δυνατόν να πείσουν κανένα.

- Εκτιμούν στο Υπουργείο των Οικονομικών ότι το ποσό του 1,5 δισ. Ευρώ για το τρέχον έτος θα προέλθει από τη βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων και στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την επανεκτίμηση φόρων βάσει τεκμηρίων και τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Θα πετύχει στους υπόλοιπους 7 μήνες , όμως, αυτή η βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων που δεν έχει καταφέρει το Υπουργείο να επιτύχει μέσα στους προηγούμενους 18 μήνες;

- Μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της πάταξης της φοροδιαφυγής ο έλεγχος 1.200 φορολογουμένων που δεν έχουν δηλώσει πισίνες;

- Μία από τις αδυναμίες που υπάρχουν είναι πράγματι η λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού. Αλλά και εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό. Τι έκανε ο κ. Υπουργός 18 ολόκληρους μήνες για αυτόν τον μηχανισμό; Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι έψαχνε τρόπους κομματικής ισορροπίας. Άλλωστε στο Υπουργείο των Οικονομικών δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα.

- Πόσο καιρό θα πρέπει να περιμένει ακόμη η ελληνική κοινωνία για να δει την εξαγγελία για παραδειγματική τιμωρία φοροφυγάδων, να γίνεται πραγματικότητα;

- Σε ό,τι αφορά την καλύτερη συνεργασία των πολιτών, με το κράτος, και εδώ υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση. Πως είναι δυνατόν να υπάρξει καλύτερη συνεργασία των πολιτών ώστε ο πολίτης να στηρίξει τη διαδικασία, γιατί θα βγει κερδισμένος, όταν ο πολίτης αυτός βρίσκεται απέναντι σε μια φορολογική καταιγίδα και με διατάξεις καταργούμενες και νομοθετούμενες πάλι από την αρχή;

- Ο υπουργός εξήγγειλε συνεχείς διασταυρώσεις των στοιχείων των φορολογούμενων και σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία του φοροελεγκτικού μηχανισμού, με τη λειτουργία μίας μόνο ΔΟΥ ανά πρωτεύουσα και την κατάργηση 200 μικρών ΔΟΥ (από τις 289 συνολικά), οι οποίες συγκεντρώνουν μόλις το 1% των κρατικών εσόδων. Θετικές είναι και οι διασταυρώσεις και οι αλλαγές του φοροελεγκτικού μηχανισμού, αρκεί να μην τις ακούσουμε ξανά μετά από 10 – 12 μήνες.

- Η εξοικονόμηση σε όρους ανθρώπινου δυναμικού υπολογίζεται σε 3.000 άτομα, τα οποία θα στελεχώσουν άλλες υπηρεσίες. Κάθε εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού είναι θετική αρκεί να μην έχουμε μείωση των θέσεων εργασίας .

- Ανασυγκροτείται η γενική διεύθυνση ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών, συγχωνεύονται σε περιφερειακό επίπεδο τα ελεγκτικά κέντρα, ενώ συστήνεται νέο σώμα ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων. Θετική και η ανασυγκρότηση και η συγχώνευση. Η σύσταση σώματος ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων έχει ήδη νομοθετηθεί. Άρθρο 4 νόμου 3943/2011.

- Και το ειδικό σώμα φορολογικών διαιτητών, για τη διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών με αντικείμενο άνω των 150.000 ευρώ έχει ήδη νομοθετηθεί με το άρθρο 31 νόμου 3943/2011. Εν προκειμένω όμως θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός γιατί το αίτημα του φορολογούμενου προσφυγής θα πρέπει να τυγχάνει αποδοχής από τον Υπουργό των Οικονομικών και ότι το χρονικό διάστημα της αποδοχής ή όχι (δύο μηνών) είναι πολύ μεγάλο.

- Το Υπουργείο πρέπει να επανεξετάσει την on line σύνδεση των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Δεν είναι βέβαιο εάν θα συμβάλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Άλλωστε εκκρεμούν ήδη πάνω από ένα χρόνο αποφάσεις υλοποίησης διατάξεων του Ν. 3842/2010.

- Και η διαδικασία δημοσιοποίησης ονομάτων όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές για πάνω από ένα έτος και για ποσά άνω των 150.000 ευρώ, είναι ήδη διάταξη του πιο πάνω νόμου.

- Κάθε προσπάθεια ανακάλυψης μεγαλοκαταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού, χρημάτων που δεν έχουν φορολογηθεί, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αρκεί σε τέτοιες περιπτώσεις να επιβληθούν οι διατάξεις του νόμου, και μάλιστα εάν είναι δυνατόν οι πρόσθετες επιβαρύνσεις να μην μειώνονται σε περιπτώσεις διοικητικής επίλυσης της διαφοράς.

- Δημιουργεί απλά εντυπώσεις η πρόθεση διενέργειας ελέγχων σε επιχειρήσεις και επιτηδευματίες με μοναδική αιτία ότι δεν συμμετείχαν στην εθελούσια περαίωση των φορολογικών υποθέσεων. Αντίθετα, είναι σε θετική κατεύθυνση η διενέργεια προσωρινών ή τακτικών φορολογικών έλεγχων σε επιχειρήσεις για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία από διασταυρώσεις.

- Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει η παραγωγή φορολογικών νομοσχεδίων και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής να αποτελεί επικοινωνιακό και μόνο όπλο. Εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση παραδέχθηκε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Η κατάσταση όμως αυτή δεν μπορεί να αλλάξει με επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες. Το ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταφέρει να θέσει το ELEXIS σε πλήρη εφαρμογή ώστε να αρχίσει πλέον να δημιουργείται η βάση των δεδομένων, τόσο σημαντική για την διενέργεια των φορολογικών ελέγχων, είναι από τα πλέον αρνητικά στοιχεία.

- Κάθε διάταξη πάταξης του παρεμπορίου θεωρούμε ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Ωστόσο θα πρέπει η κυβέρνηση να υιοθετήσει την πρόταση του ΕΒΕΑ για την σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παρεμπορίου , ώστε να εκλείψουν οι αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και γενικότερα η γραφειοκρατία.

Καταλήγοντας ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, δήλωσε:

«Με λίγες λέξεις θα μπορούσαμε να πούμε ότι τέσσερις Υπουργοί, εξήγγειλαν για μια ακόμη φορά Φοροεπιδρομή και Ποινικοποίηση και ξέχασαν τελείως του ειλικρινείς φορολογούμενους. Αλήθεια, πότε το Υπουργείο των Οικονομικών θα μπορέσει να διευρύνει την φορολογική βάσει με αυτούς που φοροδιαφεύγουν και οι οποίοι δεν έχουν επισκεφθεί ποτέ κάποια Δ.Ο.Υ. ;
Είναι κοινή διαπίστωση ότι μια από τις κύριες αιτίες που ωθεί τον φορολογούμενο στην απόκρυψη φορολογητέας ύλης είναι το σημαντικό σχετικό διακύβευμα, τα υψηλά κέρδη του.

Δυστυχώς, η ανακοίνωση του νέου αυτού τριετούς σχεδίου καταπολέμησης της φοροδιαφυγής δεν συνδυάστηκε με μια σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών που, και το κίνητρο του φοροφυγάδα θα περιόριζε και την ανάπτυξη θα ενίσχυε.

Πολλές επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι η φοροδιαφυγή αποτελεί «νόμιμη άμυνα» στη φορομπηχτική πολιτική των διαδοχικών κυβερνήσεων, στις καθυστερήσεις πληρωμής των κρατικών οφειλών και στις εκφοβιστικές – εκβιαστικές πρακτικές των φοροελεγκτικών μηχανισμών, οι οποίοι θεωρούν, εξ’ ορισμού, φοροφυγάδα κάθε επιχειρηματία.

Είναι, πλέον, καιρός, η αντιπαλότητα αυτή που ζημιώνει σοβαρά την εθνική οικονομία να τεθεί στο περιθώριο και να αποκατασταθούν σχέσεις συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης και εκτίμησης ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Ο εφοριακός είναι σύμβουλος της επιχείρησης στη διαδικασία καταγραφής και πληρωμής των νόμιμων φόρων και η επιχείρηση είναι ο αποτελεσματικότερος φορέας δημιουργίας εθνικού πλούτου – συγκεκριμένο λογικό μέρος του οποίου θα πρέπει να αποδοθεί στο κράτος – που και μόνον γι’ αυτό το λόγο δικαιούται να απαιτεί, να αντιμετωπίζεται απ’ όλους με σεβασμό και να γίνει ευρύτερα αποδεκτός ο κοινωνικός ρόλος της αποστολής της, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται, σε θέματα φορολογικής, χρηματοδοτικής και επενδυτικής πολιτικής.

Για τους λόγους αυτούς επιβάλλεται, να σταματήσει κάθε ατεκμηρίωτη προσπάθεια λαϊκισμού κι γενικότερου εντυπωσιασμού, σε βάρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας που, έστω και αν γρήγορα καταρρίπτεται, αποπροσανατολίζει, δυσφημεί και διαιωνίζει μια αντιπαλότητα που δεν έχει βάση, αλλά και να εκλείψει, οριστικά, το φαινόμενο των καθυστερούμενων κρατικών οφειλών προς τις επιχειρήσεις που αποδιοργανώνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και επιτείνει το πρόβλημα της πιστωτικής ασφυξίας».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v