Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ταξί: Απελευθέρωση-πλειστηριασμοί για νέες άδειες

Η απελευθέρωση του κλάδου των ταξί αποτελεί ένα ακόμη αίτημα της τρόικας, η οποία φαίνεται να θεωρεί ότι η άρση των στρεβλώσεων που έχει δημιουργήσει στην αγορά το υφιστάμενο καθεστώς θα είναι ευνοϊκή για την οικονομία.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ταξί: Απελευθέρωση-πλειστηριασμοί για νέες άδειες
Η απελευθέρωση του κλάδου των ταξί αποτελεί, ανάμεσα στα άλλα, ένα ακόμη αίτημα της τρόικας, η οποία φαίνεται να θεωρεί ότι η άρση των στρεβλώσεων που έχει δημιουργήσει στην αγορά το υφιστάμενο καθεστώς θα είναι ευνοϊκή για την οικονομία.

Προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης του κλάδου, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει ήδη καταρτίσει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος στο οποίο περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η απελευθέρωση της αγοράς των ταξί. Πάντως, έως το τέλος του έτους ισχύει η απαγόρευση της έκδοσης νέων αδειών που έχει αποφασίσει στο παρελθόν το υπουργείο Μεταφορών.

Το βασικό σκεπτικό με το οποίο θα χορηγούνται στο μέλλον οι άδειες για ταξί προβλέπει ότι ο αριθμός των αδειών που θα δίνονται θα σχετίζεται με τον πληθυσμό μιας περιοχής, όπως άλλωστε συμβαίνει ήδη και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν τον «πιλότο» του όλου σχεδιασμού.

Με ενδιαφέρον αναμένονται οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών ταξί, οι οποίοι ήταν κάθετα αντίθετοι με το ενδεχόμενο της απελευθέρωσης και της χορήγησης νέων αδειών, υποστηρίζοντας ότι ο αριθμός των υφιστάμενων αδειών είναι υπεραρκετός για τις ανάγκες που υπάρχουν, καθώς η ζήτηση βαίνει συνεχώς μειούμενη όχι μόνο εξατίας της οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω της επέκτασης του δικτύου των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Διεύρυνση ορίων

Οι σχεδιασμοί του αρμόδιου υπουργείου, όπως περιγράφονται, προβλέπουν διεύρυνση των ορίων εντός των οποίων μπορούν να δραστηριοποιούνται τα ταξί στα όρια των νέων καλλικρατικών δήμων, αντί των παλαιότερων καποδιστριακών δήμων εντός των οποίων είχαν το δικαίωμα να ασκούν μεταφορές.

Η διεύρυνση των ορίων δράσης θα μπορεί να γίνει με απόφαση του περιφερειάρχη. Ειδικότερα, στο άρθρο 4 του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται ότι εφόσον συντρέχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει αλλαγή της έδρας του ΕΔΧ αυτοκινήτου, εφόσον όμως δεν παραβιάζεται ο ανώτατος επιτρεπόμενος ανά διοικητική μονάδα αριθμός ΕΔΧ, ως εξής:

Α. Με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, όταν η έδρα βρίσκεται στην ίδια περιφέρεια και πρόκειται για διοικητική μονάδα με μικρότερο πληθυσμό κατά την τελευταία γενική απογραφή πληθυσμού.

Β. Με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, όταν η νέα έδρα είναι σε διοικητική μονάδα που βρίσκεται στην ίδια περιφέρεια και δεν εδρεύει σε αυτήν ΕΔΧ αυτοκίνητο.

Γ. Με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, όταν πρόκειται για αμοιβαία αλλαγή εντός της ίδιας περιφέρειας και με κοινή απόφαση των οικείων περιφερειαρχών, εφόσον πρόκειται για έδρες σε διαφορετικές περιφέρειες.

Στο άρθρο 5 προβλέπεται ότι ο αριθμός και η έκδοση αδειών κυκλοφορίας ΕΔΧ αυτοκινήτων, ανά διοικητική μονάδα, καθορίζονται από συγκεκριμένο αλγόριθμο, ο οποίος υπολογίζει και τον μόνιμο πληθυσμό, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή.

Στο συγκεκριμένο άρθρο καθορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η απόκτηση, από ένα πρόσωπο, πέραν του 10% του συνόλου των επιτρεπόμενων αδειών κυκλοφορίας ΕΔΧ αυτοκινήτων σε μία διοικητική μονάδα και 5% σε μία ενιαία διοικητική μονάδα.

Σύσταση εταιριών

Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τη «Ρύθμιση Θεμάτων Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης Αυτοκινήτων» προβλέπει στο 6ο άρθρο του ότι η σύσταση εταιριών - συνεταιρισμών θα γίνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, ανάλογα με τον εταιρικό τύπο.

Για τις περιπτώσεις Α.Ε. ή ΕΠΕ, η σύσταση δύναται να γίνει και με εισφορά της κυριότητας ΕΔΧ αυτοκινήτων. Στην περίπτωση αυτή, κεφάλαιο της εταιρείας, εκτός από εκείνο που καταβάλλεται σε χρήμα, αποτελεί και η αξία των εισφερόμενων οχημάτων που έχουν ειδική άδεια κυκλοφορίας, καθώς και η άυλη υπεραξία των οικείων αδειών κυκλοφορίας ΕΔΧ.

Η εταιρία ή ο συνεταιρισμός που συστήνεται υποχρεούται να διαθέτει επαρκείς και κατάλληλους χώρους στάθμευσης του συνόλου των οχημάτων που διαθέτει αλλά και εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και τη συντήρησή τους.

Διευκρινίζεται ότι η σύσταση Α.Ε. ή ΕΠΕ, από τους υπάρχοντες ιδιοκτήτες ταξί, μπορεί να συντελεστεί (και) μέσω της εισφοράς της αξίας του οχήματος αλλά και της άυλης υπεραξίας των αδειών.

Σε περίπτωση λύσης της εταιρίας για οποιονδήποτε λόγο, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών εκκαθάρισης τα εναπομείναντα ΕΔΧ αυτοκίνητα καθώς και οι άδειες κυκλοφορίας τους μπορούν να μεταβιβάζονται στους μετόχους ή εταίρους ανάλογα με τα ποσοστά τους.

Στο άρθρο 8 του σχεδίου Π.Δ. σημειώνεται ότι ανάκληση της άδειας προβλέπεται όταν ιδιοκτήτης καταδικαστεί τελεσίδικα για πλαστογραφία, δωροδοκία (κ.ά.), όταν το αυτοκίνητο απουσιάζει συστηματικά από την έδρα του και όταν διαπιστωθεί ότι βρίσκεται σε ακινησία περισσότερο από τρεις μήνες.

Άδειες με πλειοδοτικό διαγωνισμό

Σε ό,τι αφορά την πλειοδοτική διαδικασία με την οποία θα χορηγούνται οι νέες άδειες, στο άρθρο 15 προβλέπεται ότι στους πλειστηριασμούς για την παραχώρηση νέων αδειών ταξί θα μπορούν να συμμετάσχουν και νομικά πρόσωπα (εταιρίες) από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Επίσης, οι παραπάνω εταιρίες θα πρέπει να απασχολούν, για την οδήγηση των οχημάτων τους, αποκλειστικά άτομα που διαθέτουν ειδική άδεια οδήγησης επιβατηγού δημοσίας χρήσης (ΕΔΧ) αυτοκινήτου.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στους σχεδιασμούς του αρμόδιου υπουργείου περιλαμβάνεται και αδειοδότηση 7θέσιων και 9θέσιων προμισθωμένων ταξί. Ωστόσο, το θέμα αυτό δεν εντάσσεται στο εν λόγω σχέδιο Π.Δ. και το πλέον πιθανό είναι ότι θα προχωρήσει ξεχωριστά. Εξάλλου, πρόκειται για ρύθμιση που συναντά κάθετη αντίσταση από την πλευρά των ιδιοκτητών ταξί, αλλά αποτελεί χρόνιο αίτημα των παραγόντων του τουριστικού κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v