Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εχθρική στάση Αζερμπαϊτζάν για τον αγωγό Nabucco

Οι διαγκωνισμοί μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν στα σχέδια αγωγών, για μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα εντείνονται όσο πλησιάζει ο Οκτώβριος. Προβάδισμα στους αγωγούς ελληνικού ενδιαφέροντος.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Εχθρική στάση Αζερμπαϊτζάν για τον αγωγό Nabucco
Οι διαγκωνισμοί μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν στα σχέδια αγωγών, για μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα εντείνονται όσο πλησιάζει ο Οκτώβριος, οπότε θεωρητικά η χώρα του Καυκάσου θα αποφασίσει για το ποιον αγωγό θα προτιμήσει.

Μέχρι στιγμής, τα γεγονότα δείχνουν πως το μεγαλεπήβολο σχέδιο του αγωγού Nabucco, που με κάθε τρόπο στηρίζουν η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ, χάνει έδαφος ως έργο μεταφοράς αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.

Η κυβέρνηση του Ιλχάμ Αλίγιεφ συνδέει τη στάση της απέναντι στο συγκεκριμένο έργο με τις ανεπίλυτες διαφορές που έχει με την Αρμενία για το Ναγκόρνο Καραμπάχ και την κατά την άποψή της αρνητική θέση που κρατά η Ε.Ε.

Έτσι, εμφανίζονται να κερδίζουν έδαφος έργα μικρότερης κλίμακας και επένδυσης, όπως ο ελληνοϊταλικός αγωγός ITGI (ΔΕΠΑ - Edison), ή ο αγωγός ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline, Statoil, E.ON, EGL), που απαιτούν μικρότερες ποσότητες αερίου και μικρότερες επενδύσεις.

Οι παραπάνω εκτιμήσεις γίνονται με αφορμή δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Ενέργειας, κ. Τανέρ Γιλντίζ, ο οποίος στις 23 Μαΐου ανήγγειλε την υπογραφή στις 6 Ιουνίου στην Καισάρεια μιας ακόμη συμφωνίας μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν στον Nabucco.

Σύμφωνα με τον Τούρκο υπουργό, οι μέτοχοι του συγκεκριμένου αγωγού θα δοκιμάσουν να έχουν μια οριστική απάντηση από το Αζερμπαϊτζάν για τον αν θα συμμετάσχει στο σχέδιο ή όχι. "Εάν λάβουν αρνητική απάντηση, τότε θα στραφούν σε άλλες πηγές φυσικού αερίου, όπως το Τουρκμενιστάν, το Ιράν και το Ιράκ, καθώς ο αγωγός αυτός έχει μεγάλη σημασία για την Τουρκία και την Ευρώπη", τόνισε ο κ. Γιλντίζ.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός για να λειτουργήσει αποδοτικά έχει ανάγκη από 32 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, ποσότητα που υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να παραχωρήσει το Αζερμπαϊτζάν, καθώς, εκτός των άλλων, θα δεσμεύσει σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών του από έναν και μόνο αγωγό.

Η απάντηση στον κ. Γιλντίζ ήρθε την επόμενη μέρα από το μέλος του κοινοβουλίου του Αζερμπαϊτζάν και πολιτικό αναλυτή, κ. Rasim Musabeyov.

Σε δηλώσεις του, που απηχούν ευθέως τις θέσεις της κυβέρνησής του, προκαλεί την Τουρκία και την Ευρώπη, λέγοντας: "Αν είχαν τέτοιες ευκαιρίες, θα έπρεπε από καιρό να έχουν απευθυνθεί σε αυτές τις πηγές φυσικού αερίου". Ωστόσο, περισσότερο ενδιαφέρον έχει η συνέχεια των δηλώσεών του. "Οι Ευρωπαίοι πάντα πίεζαν το Αζερμπαϊτζάν να συμμετάσχει στον Nabucco. Αλλά δεν το κάναμε αυτό απλώς για να ευχαριστήσουμε την Ευρώπη. Το μοναδικό κριτήριο για να συμμετάσχουμε είναι το δικό μας συμφέρον. Εξάλλου, το Αζερμπαϊτζάν δεν χρειάζεται να συμμετάσχει στον Nabucco, γιατί έχει άλλα εναλλακτικά σχέδια, μέσω των οποίων μπορεί να εξάγει το αέριό του σε νέες αγορές".

Για την πολιτική διάσταση του θέματος, δηλαδή τη διαμάχη με την Αρμενία για το Ναγκόρνο Καραμπάχ, τονίζει: "Όσο η Ε.Ε. αρνείται να παράσχει βοήθεια στο Αζερμπαϊτζάν για την επίλυση του προβλήματος του Ναγκόρνο Καραμπάχ, τόσο δεν μπορεί να ελπίζει στη βοήθεια της χώρας μου για τη διασφάλιση του ενεργειακού της εφοδιασμού".

Οι δηλώσεις Musabeyov είναι προάγγελος της επίσημης στάσης που θα τηρήσει η κυβέρνηση του κ. Ιλχάμ Αλίγιεφ, την οποία, ας σημειωθεί, στηρίζει άμεσα ή έμμεσα το σύνολο των κομμάτων της Βουλής.

Αναφορικά με τη νέα συμφωνία για τον αγωγό Nabucco στην Καισάρεια, όπως αναφέρουν στο euro2day ειδικοί που γνωρίζουν το θέμα, έχει στόχο να δείξει ότι το σχέδιο είναι ακόμη ενεργό, παρά την αρνητική στάση του Αζερμπαϊτζάν. Από την πλευρά της, βέβαια, η κυβέρνηση Ερντογάν θα την αξιοποιήσει ανάγοντας το γεγονός σε ζήτημα διεθνούς σημασίας στην προεκλογική καμπάνια του κόμματός του.

Τη νέα συμφωνία θα υπογράψουν εκπρόσωποι των εταιριών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία του Nabucco και είναι: OMV (Aυστρία), BOTAS (Tουρκία), Bulgargaz (Bουλγαρία), Transgaz (Ρουμανία), Mol Natural Gas (Ουγγαρία) και RWE (Γερμανία).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v