Ερχονται αλλαγές στις ενδο-ομιλικές συναλλαγές

Στην ενοποίηση και συγκεκριμενοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου των ενδο-ομιλικών συναλλαγών προσανατολίζεται σύμφωνα με πληροφορίες η αρμόδια διυπουργική νομοπαρασκευαστική επιτροπή.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Στην ενοποίηση και συγκεκριμενοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου των ενδο-ομιλικών συναλλαγών προσανατολίζεται σύμφωνα με πληροφορίες η αρμόδια διυπουργική νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτό από το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
 
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες βασικός στόχος της Επιτροπής είναι η βελτίωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ώστε να είναι εφικτός τόσο ο αποτελεσματικός έλεγχος των επιχειρήσεων από τις φορολογικές αρχές όσο και η μείωση του διοικητικού βάρους, με το οποίο επιφορτίζονται κατά την εκπλήρωση της υποχρέωσής τους οι επιχειρήσεις αλλά και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Οικονομικών η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο η διαδικασία ελέγχου των ενο-ομιλικών συναλλαγών περιλαμβάνει σήμερα την υποχρέωση κατάρτισης και υποβολής λίστας και φακέλου τεκμηρίωσης ενδο-ομιλικών συναλλαγών στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του ΥΠΑΑ και την υποχρέωση παροχής στοιχείων και πληροφοριών τεκμηρίωσης τιμών προς τις φορολογικές αρχές του Υπουργείου Οικονομικών.

Υπέρ της ενοποίησης και συγκεκριμενοποίησης του ρυθμιστικού πλαισίου των ενδοομιλικών συναλλαγών έχει ταχθεί και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) ο οποίος σε Ειδική Έκθεση για το εν λόγω θέμα επισημαίνει ότι η έννοια του ελέγχου των ενδο-ομιλικών συναλλαγών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τις φορολογικές αρχές, εν τούτοις όπως αναφέρει η χρήση του για άλλους σκοπούς πέραν των φορολογικών δημιουργεί ανάγκες ελέγχου χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα επιβαρύνοντας τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τις ίδιες τις διαφορετικές και συναρμόδιες ελεγκτικές αρχές και υπηρεσίες. Γεγονός που επιφέρει ένα συνολικό μέσο ετήσιο διοικητικό κόστος το οποίο υπολογίζεται από τον ΣΕΒ στο ύψος των 38.703.387 εκατ. ευρώ.

Προκειμένου να αρθεί το γραφειοκρατικό κόστος και όχι μόνο ο ΣΕΒ έχει προτείνει την επαναξιολόγηση προθεσμιών για την παροχή δεδομένων ενδοομιλικών Συναλλαγών. Συγκεκριμένα προτείνεται την αύξηση της προθεσμίας υποβολής σε 60 μέρες από 30 που είναι σήμερα, ενώ προτείνει να επαναξιολογηθεί και το ύψος του προστίμου για τη μη έγκαιρη υποβολή του φακέλου ή της λίστας.

Επίσης προτείνει την αύξηση του ορίου υπαγωγής των επιχειρήσεων στην απαίτηση τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών. Σήμερα η υποχρέωση υποβολής φακέλου τεκμηρίωσης αφορά επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1 εκατ. ευρώ το οποίο ουσιαστικά αφορά μικρές εταιρίες, ενώ ο ΣΕΒ προτείνει αύξηση του ορίου υπαγωγής των επιχειρήσεων (στα 5.000.000 – 10.000.000€).

Παράλληλα προτείνει την κατάργηση του αναλογικού προστίμου μη υποβολής της λίστας ενδο-ομιλικών συναλλαγών και τον εξορθολογισμό των προστίμων μη υποβολής φακέλου αλλά και επαναξιολόγηση της υποχρέωσης τεκμηρίωσης, ώστε να αφορά μόνο σημαντικές κατηγορίες συναλλαγών και όχι οριζόντια όλες σχεδόν τις πραγματοποιημένες κατηγορίες συναλλαγών.
 
Σημειώνεται ότι τις δυνατότητες βελτίωσης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου αναζήτησαν από κοινού εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης και της επιχειρηματικότητας, κατά τη διάρκεια ειδικού θεματικού εργαστηρίου που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Άνοιξη στο πλαίσιο της εκδήλωσης με θέμα «Επιχειρηματικότητα χωρίς Εμπόδια: Ανοίγοντας δρόμους για την Ανάπτυξη».

Κατά τη διάρκεια εκείνης της συνάντησης είχε προταθεί η διαμόρφωση ενός σαφέστερου πλαισίου για την τεκμηρίωση της συμμόρφωσης ως προς την αρχή των ίσων αποστάσεων, η οποία να προκύπτει μέσα από τους φακέλους τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών και ρητός προσδιορισμός του χρόνου κατά τον οποίο θα πρέπει να επικαιροποιούνται οι φάκελοι τεκμηρίωσης.

Επίσης προτάθηκε η εισαγωγή στο Ελληνικό δίκαιο της δυνατότητας σύναψης προσυμφωνιών τεκμηρίωσης ενδο-ομιλικών συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων και δημόσιας διοίκησης (APAs), η διασφάλιση της αναλογικότητας των επιβαλλόμενων προστίμων για παραβάσεις των κανόνων τεκμηρίωσης των ενδο-ομιλικών συναλλαγών, ιδίως όταν αυτές αφορούν παραβάσεις τύπου και όχι ουσίας (π.χ. εκπρόθεσμη υποβολή λίστας ή φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών).

Επίσης είχε προταθεί η αξιολόγηση της δυνατότητας κατάργησης της τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων καθώς αυτές συντελούνται εντός της ελληνικής επικράτειας, η επανεξέταση του ορισμού της διαμέσου τιμής, και η επαναξιολόγηση της διπλής φορολόγησης του ίδιου εσόδου καθώς αυτό δημιουργεί όπως είχε επισημανθεί προβλήματα τόσο στις ελληνικές πολυεθνικές επιχειρήσεις απέναντι στις αλλοδαπές φορολογικές αρχές με τις οποίες συναλλάσσονται όσο και στις θυγατρικές επιχειρήσεις πολυεθνικών ομίλων των οποίων έξοδα απορρίπτονται.

Και αυτό γιατί συχνά διαπιστώνεται όπως είχε επισημανθεί τόσο η αλλοδαπή μητρική όσο και η θυγατρική ελληνική, να έχουν φορολογηθεί για το ίδιο ποσό και στις δύο χώρες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v