"Κλειδώνουν" σήμερα οι νέοι φόροι

Τον εύκολο δρόμο των έκτακτων εισφορών, πολιτική η οποία πλήττει τους συνεπείς φορολογουμένους, επιλέγει η κυβέρνηση. Το χαράτσι με την έκτακτη εισφορά. Τριπλό τεκμήριο για τους επαγγελματίες.

Κλειδώνουν σήμερα οι νέοι φόροι
Τον εύκολο δρόμο των έκτακτων εισφορών και των ρυθμίσεων, πολιτική η οποία πλήττει τους συνεπείς φορολογουμένους, επιλέγει τελικά η σημερινή κυβέρνηση για να καλύψει τις μεγάλες δημοσιονομικές ανάγκες του τρέχοντος έτους.

Ακολουθώντας την πεπατημένη δεκαετιών, προχωρά στην επιβολή έκτακτης εισφοράς 3% στα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ (ή 6.000 ευρώ) και αφήνει για… αργότερα το δύσκολο έργο των μεταρρυθμίσεων στην οικονομία.

Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, εν όψει του σημερινού υπουργικού συμβουλίου, και μετά τις συζητήσεις που προηγήθηκαν στα κυβερνητικά και κομματικά όργανα, αφήνει ανέγγιχτο το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ.

Παράλληλα, χαλαρώνει τη φορολογία στα ακίνητα (παγώνει τις αντικειμενικές, αναστέλλει το πόθεν έσχες για όλες τις κατοικίες).

Από την άλλη πλευρά, όμως, φαίνεται πως κλειδώνει τελικά στις 200.000 ευρώ το αφορολόγητο για τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας αντί για 400.000 σήμερα (να σημειωθεί ότι υπήρξαν σενάρια για μείωση του αφορολογήτου στις 100 χιλιάδες ευρώ και παράλληλη αύξηση του πρώτου συντελεστή στο 0,2% από 0,1%).

Εγκαταλείπει, για την ώρα, την εξίσωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης - όπως και την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αναψυκτικά. Για τα τελευταία, υπήρξε πρόταση για επιβολή φόρου 14 λεπτών/λίτρο ή εναλλακτικά 6 λεπτών το λίτρο για το νερό και 23 λεπτών για τα υπόλοιπα.

Με τα νέα δεδομένα, φαίνεται πως επιλέγεται η κάλυψη των απωλειών με έκτακτη εισφορά στα εισοδήματα των μόνιμων φορολογικών υποζυγίων, με "διορθώσεις" στο μέτρο των αποδείξεων αλλά και με την καθιέρωση επαγγελματικών τεκμηρίων.

Τα σενάρια, τα οποία εναλλακτικά επεξεργάστηκε ο υπουργός Οικονομικών και θα οριστικοποιηθούν κατά πάσα πιθανότητα σήμερα, περιλαμβάνουν μια σειρά χαράτσια.

Υπάρχει, για παράδειγμα, πρόταση για επιβολή τέλους στις πιστωτικές κάρτες και στα μπλοκ επιταγών, η οποία μπορεί να φέρει 100 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία. Εξετάζονται ακόμα η επιβολή έκτακτης εισφοράς στους κατόχους Ι.Χ. άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών όπως και οι αλλαγές στον τρόπο επιβολής του φόρου στα τσιγάρα, έτσι ώστε να επιβαρυνθούν όσα σήμερα έχουν τιμή 2,4 - 3 ευρώ.

Αναφορικά με το θέμα της έκτακτης εισφοράς, με δεδομένο ότι το δηλωθέν εισόδημα είναι 98 δισ. ευρώ, η απόδοση του μέτρου της έκτακτης εισφοράς -με εξαίρεση τα εισοδήματα έως 6.000 ευρώ- θα υπερβεί τα 2 δισ. ευρώ, το αφορολόγητο θα κατοχυρώνεται με περισσότερες αποδείξεις (θα απαιτείται το 30% -και όχι το 10%- του εισοδήματος για να διασφαλιστεί το αφορολόγητο), ενώ κάθε επαγγελματική ομάδα θα έχει τα δικά της τεκμήρια!

Κατά τα άλλα, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο προβλέπει: μαχαίρι σε φοροαπαλλαγές, εξίσωση μισθών και εργασιακού καθεστώτος στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα αλλά και μετάθεση της μείωσης της φορολογίας σε βάθος χρόνου, όταν θα αρχίσει να αποδίδει η μάχη κατά της φοροδιαφυγής (από την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προσδοκώνται ουσιαστικά έσοδα για φέτος).

Προαναγγέλλεται για τον Σεπτέμβριο στοχευμένη μείωση των φορολογικών συντελεστών, η παρέμβαση όμως θα είναι "δημοσιονομικά ουδέτερη και θα στοχεύει στην τόνωση της ανάπτυξης και στην ανακούφιση των ασθενέστερων".

Για τις φοροαπαλλαγές σημειώνεται ότι από τα περίπου 100 δισ. ευρώ που δηλώνονται, μόνο τα 30 δισ. αποτελούν αντικείμενο φορολόγησης. Τα υπόλοιπα διαφεύγουν λόγω των πολλών εξαιρέσεων, απαλλαγών και εκπτώσεων, των οποίων η κατάργηση δρομολογείται.

Από την κατάργηση των φοροαπαλλαγών στην άμεση αλλά και στην έμμεση φορολογία όπως και από την αναπροσαρμογή (αύξηση) των έμμεσων φόρων ο στόχος του Μεσοπρόθεσμου είναι η είσπραξη μέχρι το 2015 ποσού 6 δισ. ευρώ, ή 2,4% του ΑΕΠ.

Ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, επιμένει στην αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, χρησιμοποιώντας και το επιχείρημα πως τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα είναι περίπου 5 μονάδες του ΑΕΠ χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Τη συγκεκριμένη υστέρηση την αποδίδει στον μεγάλο αριθμό των φοροαπαλλαγών και στην εκτεταμένη φοροδιαφυγή, ενώ παραδέχεται ότι "το πρόβλημα της είσπραξης και συλλογής φόρων διογκώνεται από το πρόβλημα ρευστότητας της οικονομίας".

Μισθολόγιο…

"Το μισθολόγιο του δημόσιου τομέα εναρμονίζεται με τα δεδομένα του ιδιωτικού από τον Ιούλιο", αναφέρει ρητά το Μεσοπρόθεσμο.

Με το νέο μισθολόγιο, μεγάλο μέρος των σημερινών επιδομάτων ενσωματώνεται στον βασικό μισθό, αυξάνοντας, μεταξύ άλλων, τις συντάξιμες αποδοχές, αλλά περιορίζοντας σημαντικά τις τελικές απολαβές των υπαλλήλων, καθώς από τα 50 επιδόματα θα διατηρηθούν 2 - 3. Με τον τρόπο αυτόν, θα εξισωθούν οι αμοιβές υπαλλήλων μεταξύ διαφορετικών υπουργείων, με μεγάλες μειώσεις μισθών για ορισμένα, π.χ. Οικονομικών, ΠΕΚΑ, και οριακές αυξήσεις σε κάποια άλλα, όπως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Σχετικά με την εξίσωση του εργασιακού καθεστώτος στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, θα αφορά τόσο στους μισθούς όσο και στο θεσμικό πλαίσιο, αλλά θα ισχύσει πιθανότατα από τους νεοδιοριζομένους, με την αναλογία 1 πρόσληψη για κάθε 10 αποχωρήσεις.

Στο θεσμικό πλαίσιο ίσως ενταχθούν η άρση της μονιμότητας και η δυνατότητα μείωσης του προσωπικού, αν κριθεί απαραίτητο στο μέλλον.

Συγχωνεύσεις…

Παράλληλα, καταργούνται ή συγχωνεύονται δεκάδες κρατικοί φορείς και περικόπτονται δραστικά επιχορηγήσεις.

Σε φορείς που δεν υπάγονται στη γενική κυβέρνηση, αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κ.ά.) καθώς και σε φορείς που δεν υπάγονται στη γενική κυβέρνηση, αλλά επιχορηγούνται τακτικά από τον κρατικό προϋπολογισμό ή τους προϋπολογισμούς των άλλων φορέων του Δημοσίου, (όπως π.χ. η ΟΚΕ), περικόπτεται η επιδότηση συνολικά κατά 300 εκατ. ευρώ εντός του 2011.

Προβλέπονται συγχωνεύσεις σχολείων (σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας), νοσοκομείων (με τον νέο υγειονομικό χάρτη), αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κ.λπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011 - 2015.

Στους λογαριασμούς του ΓΛΚ έχουν καταγραφεί πάνω από 5.000 φορείς που λαμβάνουν κάποιας μορφής κρατική χρηματοδότηση. Οι δαπάνες από τον κρατικό προϋπολογισμό μόνο για μεταβιβάσεις αντιστοιχούν σε περίπου 2,7 δισ. ευρώ, ενώ για δεκάδες φορείς έχουν θεσπιστεί ειδικοί πόροι ή χρηματοδοτούνται είτε άμεσα είτε έμμεσα από άλλους φορείς του Δημοσίου.

Οι πολιτικές παρεμβάσεις στην κατηγορία αυτήν περιλαμβάνουν κατάργηση φορέων και δραστηριοτήτων τους ή συγχωνεύσεις, με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 800 εκατ. ευρώ την περίοδο 2011 - 2015. Ήδη έχουν καταργηθεί ή έχουν συγχωνευθεί 77 φορείς και στον άμεσο προγραμματισμό βρίσκονται η κατάργηση και η συγχώνευση άλλων 75 φορέων (συμπεριλαμβανομένων 10 μεγάλων).

Επίσης, προβλέπεται μείωση των αμυντικών δαπανών, των ιατροφαρμακευτικών, των ενισχύσεων των ΔΕΚΟ, των επιχορηγήσεων προς του ΟΤΑ και επίσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Πώς θα λειτουργήσουν τα επαγγελματικά τεκμήρια

Με στόχο να πιαστούν στο δόκανο της εφορίας μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες, η κυβέρνηση καθιερώνει επαγγελματικά τεκμήρια για περίπου 800.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Θα θεσπιστούν συγκεκριμένα κριτήρια προσδιορισμού ελάχιστων ορίων φορολογητέου εισοδήματος για ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις, για εταιρίες παροχής υπηρεσιών και για ελεύθερους επαγγελματίες, κάτι σαν τα τεκμήρια βιωσιμότητας που είχαν καθιερωθεί τη δεκαετία του 1990 από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Τέτοια κριτήρια μπορεί να είναι για παράδειγμα το πραγματικά καταβαλλόμενο ή το τεκμαρτό ενοίκιο της επαγγελματικής στέγης ή η λεγόμενη μισθωτική αξία της επαγγελματικής εγκατάστασης. Περιλαμβάνονται επίσης τα ελάχιστα όρια αμοιβών των μισθωτών απασχολουμένων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις κ.λπ., δηλαδή ποσά που θα προσδιορίζουν ένα μίνιμουμ εισόδημα, βάσει του οποίου θα θεωρείται βιώσιμη η άσκηση του επαγγέλματος.

Επιπλέον, το ύψος του ελάχιστου ορίου εισοδήματος θα προσαυξάνεται με κριτήρια την εμπορικότητα της περιοχής στην οποία ασκείται η επαγγελματική δραστηριότητα καθώς και με βάση τα έτη άσκησης και το είδος αυτής.

Εφόσον το δηλούμενο εισόδημα του επιτηδευματία είναι μικρότερο από το ελάχιστο όριο εισοδήματος που θα προσδιορίζουν τα επαγγελματικά τεκμήρια, αυτός θα φορολογείται σύμφωνα με το προσδιοριζόμενο από τα τεκμήρια εισόδημα.

Το εισόδημα που θα προκύπτει με βάση τα επαγγελματικά τεκμήρια θα συγκρίνεται τόσο με το δηλούμενο εισόδημα όσο και με το τεκμαρτό, δηλαδή με το εισόδημα που θα προσδιορίζεται από τις νέες αυξημένες αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης (για κατοικίες, Ι.Χ., σκάφη κ.λπ.) και τις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (έξοδα απόκτησης ακινήτων, αυτοκινήτων κ.ά.) του επιτηδευματία.

Όποιο από τα τρία ποσά εισοδήματος είναι το μεγαλύτερο θα λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου.

Να σημειωθεί ότι παράλληλα υπάρχουν σκέψεις και για την εισαγωγή εισφοράς υπέρ ανεργίας στους ελεύθερους επαγγελματίες.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v