Ταξί: Τι αλλάζει στον κλάδο

Την έκδοση νέων αδειών, την κατάργηση των περιορισμών για έκδοση άδειας οδήγησης, την λειτουργία νέων τύπων ταξί αλλά και την είσοδο εταιρειών στον κλάδο προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών.

Ταξί: Τι αλλάζει στον κλάδο
Την έκδοση, υπό προϋποθέσεις βέβαια, νέων αδειών, την κατάργηση των περιορισμών για έκδοση άδειας οδήγησης, την λειτουργία νέων τύπων ταξί όπως πχ τα μίνι βαν αλλά και την είσοδο εταιρειών στον κλάδο προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων με το οποίο προωθείται σειρά αλλαγών για την μεταρρύθμιση του κλάδου.

Οι προωθούμενες ρυθμίσεις αφορούν στα επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης (ΤΑΧΙ, ΑΓΟΡΑΙΑ) σε όλη την Ελλάδα και σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό κ. Ρέππα έχουν ως στόχο τον εκσυγχρονισμό και την οργάνωση της αγοράς κατά τα πρότυπα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.

Παραλλήλως, για πρώτη φορά θεσπίζονται ανοικτές διαδικασίες για την απόκτηση της άδειας και την πρόσβαση στο επάγγελμα του οδηγού ΤΑΧΙ και γενικότερα την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε αυτόν τον χώρο.

Ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη αναμόρφωσης του κλάδου των ταξί ώστε να παρέχει υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης στους χρήστες ενισχύοντας και τον τουρισμό.

Με τις παρεμβάσεις αυτές προωθείται ένα σύνολο αλλαγών σε θέματα πρόσβασης στην άδεια και πρόσβασης στο επάγγελμα, που ρυθμίζονται με το Π.Δ., με ένα σύνολο διατάξεων απελευθέρωσης και σε θέματα μορφών οργάνωσης και λειτουργίας που θα ρυθμιστούν με νέα νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Έκδοση νέων αδειών

Μέχρι τώρα απαγορευόταν με νόμο η έκδοση νέων αδειών. Πλέον δίνεται η δυνατότητα έκδοσης νέων αδειών. Για το άνοιγμα και την αξιόπιστη πρόσβαση στην άδεια, εισάγεται αντικειμενικό και διαφανές σύστημα, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία και μαθηματικός τύπος καθορίζει αντικειμενικά τον απαιτούμενο αριθμό αδειών με βάση τις ανάγκες κάθε περιοχής (πληθυσμός και τουριστική κίνηση). Νέες άδειες εκδίδονται, με αντικειμενικά κριτήρια. Καθιερώνονται συντελεστές ΤΑΞΙ / 1.000 κατοίκους, με βάση τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Πάντως ο αριθμός των ταξί που κυκλοφορούν στη χώρας είναι ήδη σημαντικά μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο αριθμό άλλων χωρών ενδεικτικά σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. ο αριθμός των ΤΑΞΙ κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους.

Ο δείκτης που επιλέχθηκε για την Ελλάδα είναι σαφώς μεγαλύτερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (2,5 ΤΑΞΙ ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα, 2 ΤΑΞΙ ανά 1.000 κατοίκους για την υπόλοιπη Ελλάδα). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχετικός δείκτης στη Ρώμη είναι 2,1/1.000 κατοίκους, στο Βερολίνο 2/1.000, στο Μιλάνο 1,6/1.000, στις Βρυξέλλες 1,5/1.000, στη Στουγκάρδη 1,3/1.000

Αλλαγή έδρας: πότε επιτρέπεται

Μέχρι τώρα δεν επιτρεπόταν η αλλαγή έδρας στα ΤΑΞΙ. Πλέον δίνονται εναλλακτικές λύσεις για την περιοχή λειτουργίας τους:

α) Αν υπάρχει υπερτοπική υποδομή (λιμάνι, αεροδρόμιο κ.λπ.) ή η περιοχή διευρύνεται άμεσα (κυρίως τουριστικές περιοχές).

β) Δυνατότητα διεύρυνσης περιοχής κοινής λειτουργίας μέχρι επίπεδο Καλλικρατικού Δήμου και όμορης δημοτικής ενότητας (απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου, κυρίως σε τουριστικές περιοχές).

γ) Στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης παραμένουν οι υφιστάμενες μεγάλες έδρες, σε σύνδεση με τις υπερτοπικές υποδομές.

δ) Αν η Τοπική Αυτοδιοίκηση Β’ Βαθμού δεν αποφασίσει διαφορετικά, οι έδρες παραμένουν οι τοπικές και δημοτικές ενότητες του ν. 38532/2010 (Καλλικράτη).

Είσοδος εταιρειών

Σύμφωνα με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς, άδεια ΤΑΞΙ μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα – κάτοχοι άδειας οδηγού ταξί, μόνο δύο άδειες ανά φυσικό πρόσωπο, ενώ μπορούσαν να συσταθούν μόνον ιδιότυπες Εταιρείες Ιδιοκτητών Ταξί.

Με τις αλλαγές που προωθούνται προβλέπεται ότι:

α) Αίρεται κάθε περιορισμός.
β) Εταιρείες οποιασδήποτε μορφής (ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ) μπορούν να αγοράσουν άδειες ΤΑΞΙ.
γ) Φυσικά πρόσωπα μπορούν να αγοράσουν άδειες ΤΑΞΙ.
δ) Αποτρέπεται η δημιουργία ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων – ανά έδρα να μην ξεπερνιέται ένα συγκεκριμένο ποσοστό (5% του συνολικού αριθμού αδειών στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, 10 % αλλού).


Πρόσβαση στο επάγγελμα

Σε ότι αφορά την πρόσβαση στο επάγγελμα σήμερα απαγορεύεται η άσκηση άλλου επαγγέλματος για την έκδοση άδειας οδήγησης ΤΑΞΙ, ενώ η άδεια οδηγού ΕΔΧ ισχύει με γεωγραφικό περιορισμό (νομό). Στο εξής:

α) Καταργούνται όλα τα επαγγελματικά ασυμβίβαστα ως προς την έκδοση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου.
β) Αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας (θα ισχύει για όλη την Ελλάδα).
γ) Θα απαιτείται επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και
δ) Απολυτήριο Γυμνασίου ή ισοτίμου της αλλοδαπής.
Εξάλλου, αίρονται οι περιορισμοί ως προς τις νομικές μορφές εκμετάλλευσης αδειών ταξί. Πλέον Οποιασδήποτε μορφής Εταιρία, Φυσικό Πρόσωπο ή Συνεταιρισμός μπορεί να εκμεταλλεύεται άδειες ΤΑΞΙ.

Πέραν του παραδοσιακού τρόπου μεταβίβασης της άδεις μέσω συμβολαιογραφικής πράξης πλέον θα υπάρχει η δυνατότητα αυτό να γίνεται και μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας.

Κοινωνικά κριτήρια


Το προεδρικό διάταγμα προβλέπει ότι θεσμοθετούνται κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια ανέργους, ανάπηρους 67% και άνω. Εάν δεν βρεθούν δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής, οι νέες άδειες θα χορηγούνται με ηλεκτρονική δημοπρασία σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.

Με νόμο έρχονται και τα μίνι – βαν

Επιπλέον στις προθέσεις του προβλέπεται η δημιουργία νέας κατηγορίας οχημάτων ενώ ικανοποιείται και ένα πάγιο αίτημα του τουριστικού κλάδου που αφορά στην κυκλοφορία 7θέσεων ή 9θέσεων οχημάτων, ωστόσο το θέμα δεν ρυθμίζεται με το εν λόγω Π.Δ. αλλά θα αποτελέσει αντικείμενο νόμου.

Αναλυτικότερα:

-Δημιουργείται νέα κατηγορία ΕΔΧ αυτοκινήτων (διαφορετικό χρώμα, θέσεις κ.λπ.), με λιγότερα διακριτικά και μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή οχήματος. Τα κίτρινα ΤΑΞΙ μπορούν να μετατρέπονται σε αυτή την κατηγορία. Η κατηγορία αυτή, μόνον κατόπιν συνεννόησης θα έχει διαφορετικό κόμιστρο.

-Εισάγεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης 7-θέσεων ή 9-θέσεων οχημάτων.

-Εισάγεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης όλων των συστημάτων επικοινωνίας (ραδιοδίκτυα, κινητά τηλέφωνα, TETRA, internet κ.λπ.) για την επικοινωνία του επιβάτη με τις εταιρείες ταξί.
Παράλληλα προβλέπεται και η αλλαγή του υφιστάμενου κανονισμού λειτουργίας των ταξί που ισχύει εδώ και 23 χρόνια από το 1987.

Στις αλλαγές θα λαμβάνονται υπόψη οι νέες μορφές του οργάνωσης του κλάδου αλλά και είσοδος στην αγορά νέων τύπων ταξί ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και στα διοικητικά πρόστιμα και τις παραβάσεις οδηγών και ιδιοκτητών ταξί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v