Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λεωφορεία, τρόλεϊ το αγκάθι των συγκοινωνιών

Η εταιρία Οδικές Συγκοινωνίες στην οποία συγχωνεύονται η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ είναι το μεγάλο ερώτημα και το σοβαρό "αγκάθι" για το μέλλον του ομίλου ΟΑΣΑ, καθώς αναμένεται ότι θα παρουσιάζει μεγάλα ελλείμματα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Λεωφορεία, τρόλεϊ το αγκάθι των συγκοινωνιών
Η εταιρία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στην οποία συγχωνεύονται η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ είναι το μεγάλο ερώτημα και το σοβαρό "αγκάθι" για το μέλλον του ομίλου ΟΑΣΑ, καθώς αναμένεται ότι θα συνεχίσει να παρουσιάζει μεγάλα ελλείμματα, ενώ αντίθετα προϋποθέσεις ακόμη και για τη θετική λειτουργία υπάρχουν για την εταιρία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), στην οποία τα ελλείμματα είναι πολύ μικρότερα.

Ειδικότερα, η νέα εταιρία ΟΣΥ, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία της χρήσεως 2010 των συνιστωσών εταιριών ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ, είχε λειτουργικά έσοδα 128,4 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ τα συνολικά έσοδά της, δηλαδή τα λειτουργικά έσοδα μαζί με την κρατική επιδότηση, ανήλθαν στο ποσό των 214,6 εκατομμυρίων ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, τα συνολικά λειτουργικά έξοδα ανήλθαν σε ποσό 435 εκατ. ευρώ περίπου, με αποτέλεσμα το εταιρικό σχήμα ΟΣΥ, παρά την κρατική επιδότηση, να παρουσιάζει λειτουργικό έλλειμμα ύψους 220 εκατ. ευρώ περίπου.

Ελλειμματική ήταν το 2010 και η λειτουργία των εταιριών που συγχωνεύονται προκειμένου να δημιουργηθεί η εταιρία ΣΤΑΣΥ.

Με βάση τα απολογιστικά στοιχεία της χρήσης του 2010 των συνιστωσών επιχειρήσεων ΑΜΕΛ, ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ, το σχήμα είχε λειτουργικά έσοδα 143 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ μαζί με την κρατική επιδότηση που έλαβαν οι συγκεκριμένες εταιρίες τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 171,5 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, τα συνολικά λειτουργικά έξοδα ανήλθαν στα 230,5 εκατ. ευρώ και το λειτουργικό αποτέλεσμα της χρήσης (μαζί με την επιδότηση) διαμορφώθηκε σε λειτουργικό έλλειμμα 59 εκατ. ευρώ περίπου.

Νέες συμβάσεις

Με τις νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας που θα υπογράψουν οι εργαζόμενοι και θα κινούνται κατά το πρότυπο αυτών που έχει υπογράψει το σωματείο των εργαζομένων στον ΟΣΕ, σε συνδυασμό με τη μετάταξη μεγάλου αριθμού υπαλλήλων, η οποία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, αναμένεται ότι τα λειτουργικά κόστη των δύο εταιριών θα κινηθούν πτωτικά.

Να σημειώσουμε πως από το σύνολο του προσωπικού που απασχολείται στον ΟΑΣΑ το 69% περίπου αφορά σε εργαζομένους στις οδικές μεταφορές (λεωφορεία και τρόλεϊ), το 29% σε απασχολουμένους στις μεταφορές με σταθερά μέσα (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τραμ και μετρό), ενώ το 2% στους εργαζομένους στον ΟΑΣΑ.

Από το σύνολο του προσωπικού, τα 2/3 αφορούν στους οδηγούς και σε λοιπό προσωπικό κίνησης και το 1/3 σε τεχνικούς, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό.

Αύξηση εσόδων

Την ώρα όπου ο μετασχηματισμός του ομίλου ΟΑΣΑ προχωρά, αισιοδοξία φέρνει το γεγονός πως πιθανότατα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που οδηγεί τους καταναλωτές σε δραστική περιστολή των δαπανών το πρώτο πεντάμηνο του έτους καταγράφηκε αύξηση των εσόδων από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών. Ειδικότερα, το πρώτο 5μηνο του τρέχοντος έτους εισπράχθηκαν συνολικά 111.280.598 ευρώ έναντι 104.122.823 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010, σημειώνοντας ποσοστιαία αύξηση 6,9%.

Στην άνοδο των εσόδων βοηθά, όπως δείχνουν τα στοιχεία, και ο αποτελεσματικός έλεγχος για λαθρεπιβίβαση με τη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού. Κατά τον Μάιο οι έλεγχοι για λαθρεπιβάτες απέφεραν στα ταμεία του ομίλου ΟΑΣΑ συνολικά 463.000 περίπου ευρώ από πρόστιμα.

Τηλεματική και ηλεκτρονικό εισιτήριο

Ο αναμορφωμένος όμιλος ΟΑΣΑ προσδοκά επίσης σημαντικά οφέλη στη λειτουργία του από την ολοκλήρωση δύο σημαντικών έργων που αφορούν στην τηλεματική και στο ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Στον διαγωνισμό για την ανάπτυξη συστήματος τηλεματικής έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους 9 εταιρικά σχήματα, ενώ μεγάλο αναμένεται πως θα είναι και το ενδιαφέρον για συμμετοχή στο έργο υλοποίησης και εφαρμογής του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο ως ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών έχει οριστεί η επόμενη Τρίτη, 21 Ιουνίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο