Κολλάει η συνεργασία ασφαλιστικών με νοσοκομεία

Πού χωλαίνει η συνεργασία ασφαλιστικών εταιριών με δημόσια νοσοκομεία. Απαιτούνται επενδύσεις, στοιχειώδης οργάνωση και δυνατότητα ελέγχου. Το παλαιό σχέδιο των 500 κλινών και οι δύσκολες μέρες για τις ασφαλιστικές.

Κολλάει η συνεργασία ασφαλιστικών με νοσοκομεία
Ο υπουργός Υγείας, κ. Ανδρέας Λοβέρδος, κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα τροπολογία στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο για τη δωρεάν μεταμόσχευση οργάνων με την οποία παρέχει τη δυνατότητα στις διοικήσεις των νοσοκομείων να συνάπτουν συμβάσεις συνεργασίας με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες για υπηρεσίες διάγνωσης και νοσηλείας.

Με δεδομένο ότι η πρόσβαση στα δημόσια νοσοκομεία των περίπου 1 εκατ. κατόχων νοσοκομειακών ασφαλιστικών προγραμμάτων, αποτελεί χρόνιο αίτημα της ασφαλιστικής αγοράς, θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για τομή στην αγορά.

Το αντεπιχείρημα είναι ότι οι καλές προθέσεις δεν αρκούν. Ο κ. Λοβέρδος σωστά απελευθερώνει την αγορά, οι ασφαλιστικές θέλουν να συνεργαστούν με τα δημόσια νοσοκομεία και το ερώτημα είναι αν τα τελευταία μπορούν.

Η κυβέρνηση υποχρεούται να απελευθερώσει την αγορά. Και αυτό γιατί το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο προβλέπει έσοδα 140 εκατ. ευρώ για τα δημόσια νοσοκομεία την πενταετία 2011 - 2015 από συνεργασία με ασφαλιστικές εταιρίες.

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας διαθέτει ικανό αριθμό κλινών ώστε να μπορέσει να υποδεχθεί και ασθενείς με ιδιωτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Σύμφωνα με πληροφορίες, μελέτη της τρόικας εκτιμά ότι ο βαθμός απασχόλησης των κλινών στα δημόσια νοσοκομεία ανέρχεται μόλις στο 55%. Το πρόβλημα, με βάση τις ασφαλιστικές, είναι ότι για να υπάρξει συνεργασία απαιτείται προηγουμένως να οργανωθούν τα μεγάλα κρατικά νοσοκομεία και να προχωρήσουν στις αναγκαίες επενδύσεις.

Το πρώτο ζητούμενο, σύμφωνα με διευθύνοντα σύμβουλο μεγάλης ασφαλιστικής εταιρίας, είναι να οργανωθούν μηχανογραφικά τα δημόσια νοσοκομεία. 

Όπως αναφέρει ο ίδιος ο υπουργός Υγείας, η εγκατάσταση διπλογραφικών συστημάτων δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί (έχουν τεθεί σε λειτουργία σε ποσοστό 80% σε μεγάλα νοσοκομεία). Το δεύτερο ζητούμενο είναι να διενεργηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις ανακαίνισης κλινών και ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού. Η περίπτωση του Ευαγγελισμού είναι χαρακτηριστική. Το μεγαλύτερο νοσοκομείο της Ελλάδας διαθέτει σουίτες που εδώ και κάποια χρόνια παραμένουν πρακτικά αχρησιμοποίητες. Θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν κατόχους ασφαλιστικών προγραμμάτων, αλλά πρώτα θα πρέπει να γίνουν εργασίες ανακαίνισης.

Σημαντικότερο για τις ασφαλιστικές ακόμη και από τις επενδύσεις ανακαίνισης είναι η αλλαγή νοοτροπίας στα δημόσια νοσοκομεία. "Εδώ και χρόνια τα δημόσια νοσοκομεία δουλεύουν πρακτικά για τους διευθυντές κλινικών. Κλίνες παραμένουν ρεζερβέ για τους ασθενείς τους, οι οποίοι εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε εξετάσεις και επεμβάσεις, ενώ κανείς δεν ελέγχει τις απογευματινές επισκέψεις στα επείγοντα, που καταλήγουν σε…εισαγωγή". Αυτό τονίζει στέλεχος της ασφαλιστικής αγοράς με μεγάλη πείρα στον χώρο της υγείας.

Για να υπάρξει οποιαδήποτε βάση συνεργασίας θα πρέπει το υπουργείο και οι διοικήσεις των νοσοκομείων να προωθήσουν ένα πλέγμα θεσμικών και διοικητικών μέτρων και δημιουργία υποδομών που να οδηγεί σε άρδην αλλαγή νοοτροπίας. 

Το ίδιο στέλεχος απορρίπτει το ενδεχόμενο να βρεθούν ασφαλιστικές που θα προτείνουν σε νοσοκομεία να αναλάβουν τις επενδύσεις σε υλικοτεχνική υποδομή και οργάνωση πτερύγων δημόσιων νοσοκομείων με αντάλλαγμα την ανάληψη της εκμετάλλευσής τους για μερικά έτη. "Όποια ασφαλιστική έχει μπει απευθείας στην υγεία έχει πικρή πείρα λόγω της αδυναμίας τους να τιθασσεύσουν τους ιατρούς", τονίζει.

Ταυτόχρονα, η περίοδος δεν ευνοεί τέτοια σχέδια καθώς το ζωνάρι έχει σφίξει πολύ και στις ασφαλιστικές, τα προγράμματα υγείας κόβονται, ενώ υπό την πίεση της κρίσης οι ιδιωτικές κλινικές έχουν ρίξει σημαντικά τις χρεώσεις.

Πιο συγκεκριμένα, στον νόμο 3984/2011 με τίτλο Δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων και άλλες διατάξεις προβλέπεται ειδική διάταξη στο άρθρο 66 που δίνει τη δυνατότητα στις διοικήσεις των νοσοκομείων να υπογράφουν συμβάσεις με ασφαλιστικές εταιρίες για επισκέψεις, διαγνώσεις, επεμβατικές και θεραπευτικές πράξεις.

Πλην του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 9 του Ν. 2889/2001 (Α΄ 37), όπως έχει αντικατασταθεί και ισχύει με το άρθρο 1 του Ν. 3868/2010 (Α΄ 129), τα υπόλοιπα εδάφια αντικαθίστανται ως ακολούθως:

"Οι διοικητές των νοσοκομείων του ΕΣΥ, κατόπιν απόφασης του Δ.Σ., μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις: α) με τους ασφαλιστικούς φορείς, με βάση τις οποίες θα καλύπτονται από αυτούς οι ανωτέρω ιατρικές υπηρεσίες που παρέχονται στους ασφαλισμένους, στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας των νοσοκομείων πέραν του τακτικού ωραρίου και β) με ιδιωτικές ασφαλιστικές επιχειρήσεις, με βάση τις οποίες θα καλύπτονται από αυτές η δαπάνη για επίσκεψη, διαγνωστικές, επεμβατικές και θεραπευτικές πράξεις, που διενεργούνται κατά την ολοήμερη, πέραν του τακτικού ωραρίου, λειτουργία σε ασφαλισμένους τους και για τις οποίες θα ισχύει ειδικό αυξημένο τιμολόγιο. Οι ανωτέρω συμβάσεις υποβάλλονται προς ενημέρωση στις αρμόδιες ΔΥΠΕ".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v