Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Απογοήτευση εμπόρων από τις φετινές εκπτώσεις

Η πλειονότητα των εμπόρων είναι δυσαρεστημένη με τις πωλήσεις των τριών πρώτων εβδομάδων των εκπτώσεων. Η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι. Πίνακας με τις απώλειες ανά πόλη.

Απογοήτευση εμπόρων από τις φετινές εκπτώσεις
Οι περισσότεροι έμποροι σε όλη την Ελλάδα είναι δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των τριών πρώτων εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από τις 15/7 έως τις 10/8/2011, ενώ εκφράζουν έντονη απογοήτευση και αγωνία, αφού η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των εμπορικών συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει ότι, ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περυσινά επίπεδα.

Τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων στις βιτρίνες των καταστημάτων, από την πρώτη κιόλας μέρα, δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι πολύ διστακτικοί και ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, παρά τις κατά τουλάχιστον 15% φθηνότερες φετινές εκπτωτικές τιμές.

Η μείωση του τζίρου τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού κυμαίνεται στο 25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το 15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση 20%.

Η χρήση των πιστωτικών καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά επιτόκια χρέωσης.

Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου είχαν επηρεαστεί από την καθίζηση της κατανάλωσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο εμπόριο κατά 10,6% και του όγκου κατά 12,8% που καταγράφηκε το α΄ εξάμηνο και το δίμηνο προ των θερινών εκπτώσεων του 2011, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Αναλυτικά, οι αρχικές εκτιμήσεις για το πρώτο εικοσαήμερο των εκπτώσεων δείχνουν στην ένδυση - υπόδηση μείωση τζίρου 22% - 25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20% - 23% και στα βιβλία - χαρτικά και δώρα 20% - 22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7% - 10%. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναφέρουμε ότι το ίδιο διάστημα τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων επίσης εμφανίζουν πτώση 6% - 8 %, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού η αρνητική μεταβολή του δείκτη κύκλου εργασιών κυμαίνεται στο 17% - 20%.

Με αντίστοιχο αρνητικό πρόσημο κυμαίνονται και οι δείκτες μεταβολής του όγκου πωλήσεων σε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες. Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στον κλάδο του αυτοκινήτου και στα καύσιμα και επιβεβαιώνει τις περιορισμένες καλοκαιρινές μετακινήσεις των Ελλήνων.

Όλα τα τελευταία στοιχεία και οι δείκτες της αγοράς, σε συνδυασμό και με τη μειωμένη εκπτωτική κίνηση, επιβεβαιώνουν ότι οι επιχειρηματικές προσδοκίες στο λιανεμπόριο είναι ελάχιστες (-55) και οι βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις πωλήσεων παραμένουν πολύ χαμηλά (-50).

Ταυτόχρονα, η αδύναμη δραστηριότητα δεν επιτρέπει προβλέψεις παραγγελιών σε προμηθευτές (-47), ενώ και οι προβλέψεις της απασχόλησης στο εμπόριο είναι επίσης απαισιόδοξες (-25).

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το τελευταίο δίμηνο ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε κατά 4 μονάδες και τον Ιούλιο διαμορφώθηκε στις 70,9 μονάδες. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη επίσης υποχώρησε τον Ιούλιο σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, αφού 9 στους 10 καταναλωτές παραμένουν αβέβαιοι για την εξέλιξη της οικονομίας και των οικονομικών τους, ενώ το Ευρωβαρόμετρο κατατάσσει την Ελλάδα 2η σε απαισιοδοξία στην Ευρώπη, με 8 στους 10 Έλληνες να θεωρούν ότι τα χειρότερα βρίσκονται μπροστά μας.

Τέλος, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός πόσο φειδωλές είναι οι τράπεζες τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις που παραμένουν στην τραπεζική πρέσα, με αρνητικό ετήσιο ρυθμό χρηματοδότησης στο -1,2%.

Η πορεία των θερινών εκπτώσεων, κατά γενική ομολογία, φέτος είναι πολύ χειρότερη τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στους τουριστικούς προορισμούς, όπως άλλωστε αναλύεται στον επισυναπτόμενο πίνακα ανά περιοχή ή πόλη το ποσοστό πτώσης της εμπορικής κίνησης.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΘΕΡΙΝΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ 2011-2010

1. Η σύγκριση της κίνησης των τριών πρώτων εβδομάδων της φετινής χρονιάς με την αντίστοιχη περυσινή καταδεικνύει τη συνέχιση του αρνητικού κλίματος της αγοράς και της περιορισμένης εμπορικής κίνησης ακόμα και την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.

2. Πολλοί έμποροι δήλωσαν πως έπειτα από τρεις εβδομάδες αναμονής οι φετινές εκπτώσεις είναι σαν να μην ξεκίνησαν ποτέ, ενώ συνδέουν την περίοδο των εκπτώσεων με τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών ταξί, χωρίς όμως να μπορούν να προσδιορίσουν το μέγεθος της ζημίας.

3. Η χρήση των πιστωτικών καρτών το καλοκαίρι του 2011 περιορίστηκε ακόμα περισσότερο σε σύγκριση με το 2010, επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο ότι η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών έχει μειωθεί δραματικά.

4. Παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά από το ξεκίνημα των θερινών εκπτώσεων και τις χαμηλότερες τελικές εκπτωτικές τιμές, δεν αποφύγαμε και φέτος το καλοκαίρι την πτώση των πωλήσεων και φαίνεται ξεκάθαρα ότι η οικονομική κρίση δεν ξεχωρίζει ούτε την περίοδο των εκπτώσεων.

5. Η συμπεριφορά του καταναλωτή ήταν φοβική λόγω έλλειψης ρευστότητας και ανασφάλειας από τα επερχόμενα φορολογικά μέτρα του Σεπτεμβρίου.

6. Τα κεντρικά καταστήματα είχαν αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, αλλά όχι ανάλογες πωλήσεις.

7. Είναι ξεκάθαρο ότι το μίγμα προσφορών και εκπτώσεων δεν βοήθησε, ενώ και πάλι έκανε τον καταναλωτή καχύποπτο.

8. Η περιρρέουσα οικονομική κατάσταση επηρέασε όλη την αγορά λιανεμπορίου και δεν έκανε διάκριση ούτε σε κλάδους, ούτε σε μικρά και μεγάλα καταστήματα, καθώς η κρίση έχει συρρικνώσει όλα τα επίπεδα της ιδιωτικής κατανάλωσης.

9. Η εικόνα των πρώτων εβδομάδων των φετινών εκπτώσεων δημιουργεί έντονη ανησυχία για τη συνέχεια και προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά το επόμενο τετράμηνο, αφού δεν αναμένεται να αλλάξουν προς το καλύτερο ούτε η αδύναμη ζήτηση ούτε οι παραγγελίες προς τους προμηθευτές.

10. Το μόνο ίσως θετικό συμπέρασμα είναι οι φθηνότερες καλοκαιρινές τιμές και η ικανοποίηση ότι οι θερινές εκπτώσεις με την έναρξή τους έριξαν φέτος τον πληθωρισμό στο 2,4% σε σύγκριση με το 5,5% του Ιουλίου του 2010.


Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ ΣΕ 32 ΠΟΛΕΙΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΣΗΣ / ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΤΩΣΗΣ

ΑΘΗΝΑΣ

-30% ΕΩΣ -40%

ΠΕΙΡΑΙΑ

ΣΕ ΔΕΙΓΜΑ 20 ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ –-20% ΕΩΣ -30%

ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΧΑΜΗΛΗ ΚΙΝΗΣΗ - 30%

ΓΛΥΦΑΔΑΣ

- 20%

ΙΛΙΟΥ

ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Η ΚΙΝΗΣΗ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΜΕΙΩΜΕΝΗ, ΜΕ ΑΠΟΚΛΙΣΕΙΣ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΕΙΔΟΣ -30% ΕΩΣ -40%

ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

-30% ΕΩΣ -35%

ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ,

ΟΧΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΥΣΙΝΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΠΕΡΙΟΔΟ, ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑ 10%, ΑΛΛΑ ΣΑΦΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

-30% ΕΩΣ -40%

ΚΡΗΤΗΣ

-3%

ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ ΗΤΑΝ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΟ. ΠΤΩΣΗ ΣΗΜΕΙΩΘΗΚΕ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ

ΠΑΤΡΩΝ

ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ,

-15% ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ

ΛΑΡΙΣΑΣ

-20%

ΒΟΛΟΥ

-10% ΕΩΣ -20%

ΡΟΔΟΥ

-15% (ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΤΩΣΗ ΣΤΑ ΕΙΔΗ ΕΝΔΥΣΗΣ & ΥΠΟΔΗΣΗΣ)

ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

-30%

ΚΕΡΚΥΡΑΣ

-20 ΕΩΣ -25%

ΧΑΛΚΙΔΑΣ

-20% ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ & -40% ΕΝΔΥΣΗ & ΥΠΟΔΗΣΗ

ΣΕΡΡΩΝ

-25% ΕΩΣ -30%

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

-30% ΣΤΗΝ ΕΝΔΥΣΗ-ΥΠΟΔΗΣΗ,

-15% ΕΩΣ -20% ΣΤΑ ΕΙΔΗ ΣΠΙΤΙΟΥ

ΚΟΖΑΝΗΣ

-30% ΕΩΣ -40%

ΚΑΒΑΛΑΣ

-10%

ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΜΕΤΡΙΑ ΚΙΝΗΣΗ,

-15% ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ

ΒΕΡΟΙΑΣ

-20% ΕΩΣ -30%

ΞΑΝΘΗΣ

-30% ΕΩΣ -40%

ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

-30%

ΦΛΩΡΙΝΑΣ

-50% ΕΩΣ -60%

ΤΡΙΠΟΛΗΣ

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ,

ΟΡΙΑΚΗ ΠΤΩΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ -5%

ΣΠΑΡΤΗΣ

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

ΣΤΑ ΠΕΡΥΣΙΝΑ ΕΠΙΠΕΔΑ

ΕΔΕΣΣΑΣ

-15% ΕΩΣ -20%

ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

-20%

ΛΕΥΚΑΔΑΣ

-35% ΕΩΣ -40%

Η ΠΤΩΣΗ ΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΩΣ ΕΝΔΥΣΗ & ΥΠΟΔΗΣΗ

ΛΙΤΟΧΩΡΟΥ

-10% ΕΩΣ -15%

ΣΥΡΟΥ

ΠΟΛΥ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ -30%

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο