Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ύφεση-σοκ και τα... μαγειρέματα

Συναγερμό στην κυβέρνηση προκαλεί η πρόβλεψη για ύφεση έως 5,3% του ΑΕΠ. Οι πιέσεις από τους κοινωνικούς φορείς. Το παζάρι με την τρόικα για λίφτιγκ στον στόχο για το έλλειμμα και αναπτυξιακά μέτρα.

Η ύφεση-σοκ και τα... μαγειρέματα
Διαστάσεις-σοκ παίρνει η ύφεση της ελληνικής οικονομίας δείχνοντας για μία ακόμη φορά λανθασμένους υπολογισμούς από την πλευρά της τρόικας και δημιουργώντας υπό αυτήν την έννοια μία παράμετρο η οποία -υπό προϋποθέσεις- θα μπορούσε να αποτελέσει διαπραγματευτικό όπλο στη φαρέτρα του οικονομικού επιτελείου.

Οι φορείς της αγοράς, στις χθεσινές επαφές τους με τον κ. Βενιζέλο, τόνισαν τα προβλήματα της οικονομίας και ζήτησαν επίμονα μείωση των φορολογικών βαρών και αναπτυξιακά μέτρα ώστε η οικονομία να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, ο οποίος ήδη από την περασμένη Παρασκευή είχε… ενταφιάσει τις κοινές προβλέψεις της τρόικας και του υπουργείου Οικονομικών για ύφεση 3,8% φέτος (αρχικά το μνημόνιο έθετε τον πήχη ακόμα πιο χαμηλά, στο 3,5%), ανέφερε ότι η Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου εκτιμά πως η ύφεση φέτος θα είναι 4,5% - 5,3%. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι δεν υιοθετεί το 5,3% και θα επιχειρήσει μέτρα ανακοπής της τάσης. Ταυτόχρονα, σε μια προσπάθεια να απαντήσει στις αγωνίες της αγοράς, ανακοίνωσε ότι... "μαγειρεύει" να μη μετατάξει στον υψηλό ΦΠΑ ορισμένες κατηγορίες επιχειρήσεων από τον χώρο της εστίασης.

Η ιστορία των τελευταίων ετών, πάντως, έχει δείξει ότι οι πιθανότητες να κρατηθεί η πτώση του ΑΕΠ χαμηλότερα από το άνω άκρο των προβλέψεων είναι περιορισμένες έως ανύπαρκτες για έναν κυρίως λόγο: Τα όποια αναπτυξιακά μέτρα ληφθούν, εκτός κι αν πέσει αμέσως ζεστό και πολύ χρήμα στην αγορά, προοπτική η οποία δεν φαίνεται επί του παρόντος στον ορίζοντα, αργούν να αποδώσουν. Πολύ περισσότερο όταν οι μέχρι σήμερα περγαμηνές της κυβέρνησης κάθε άλλο παρά έχουν πείσει για την ταχύτητα και την πληρότητα εφαρμογής των προβλεπόμενων διαρθρωτικών αλλαγών (από την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων και τις συγχωνεύσεις -  καταργήσεις φορέων, έως το ενιαίο μισθολόγιο).

Παρ' όλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητείται η πρόθεση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης να κάνει ό,τι μπορεί για να ανακόψει την ύφεση. Το θέμα είναι τι περιθώρια υπάρχουν.

Εδώ εμφανίζονται δύο παράμετροι: οι διαπραγματεύσεις -οι συζητήσεις, όπως προτιμά να τις αποκαλεί ο υπουργός- με την τρόικα και το ξεμπλοκάρισμα των αποφάσεων της συνόδου κορυφής της 21ης Ιουλίου.

Στο μέτωπο της τρόικας, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι εξαιτίας της ύφεσης και των συνακόλουθων αστοχιών στα έσοδα το έλλειμμα αντί για 7,5% θα διαμορφωθεί στο 8,5% του ΑΕΠ. Με αυτό το δεδομένο, το ζητούμενο είναι αν η τρόικα θα ζητήσει νέα μέτρα για να καλυφθούν οι αποκλίσεις ή αν θα εμφανιστεί ελαστική και θα αποδεχτεί την απόκλιση στο πλαίσιο και των δικών της λάθος υπολογισμών.

Στη δεύτερη περίπτωση, όπου δεν απαιτηθούν δηλαδή νέα μέτρα, το επίπεδο της διαπραγμάτευσης μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της τρόικας θα μπορούσε να περάσει στο ενδεχόμενο λήψης μέτρων αναπτυξιακού χαρακτήρα και ελάφρυνσης των ασθενέστερων κυρίως μέσω του φορολογικού νομοσχεδίου, χωρίς βέβαια να προκύπτει απώλεια εσόδων, αλλά με βάση το ισοδύναμο αποτέλεσμα.

Προφανές είναι ότι, αν η τρόικα επιμείνει στο 7,5% για το έλλειμμα, τότε υπάρχει δρόμος μόνο για πρόσθετα μέτρα, τα οποία το υπουργείο Οικονομικών διαβεβαιώνει ότι σε καμία περίπτωση δεν θα αφορούν σε χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Και οι έκτακτες εισφορές, όμως, φαίνεται πως έχουν τα όριά τους.

Οι εγγυήσεις

Στο μέτωπο των αποφάσεων της 21ης Ιουλίου, παρά το απίστευτο μπλέξιμο που έφερε η εμπλοκή των εγγυήσεων για τη Φινλανδία, το οικονομικό επιτελείο εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι εκεί βρίσκεται το κλειδί για να αυξηθεί η ρευστότητα στην αγορά.

Για παράδειγμα, αν η έκτη δόση του Σεπτεμβρίου αντί από το πακέτο των 110 δισ. ευρώ (έχουν απομείνει 45 δισ. ευρώ) ήταν η πρώτη του δεύτερου πακέτου των 109 δισ. ευρώ, αρμοδίως υποστηρίζεται πως οι ροές προς την Ελλάδα από τα 6 δισ. ευρώ θα έφταναν τα 20 δισ., αφήνοντας περιθώρια στο υπουργείο Οικονομικών και για τη στήριξη της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος, χωρίς να χρειάζονται (έκτακτοι ή μη) νέοι μηχανισμοί παροχής ρευστότητας…


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v