Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Κληρώνει" για τα ταξί την επόμενη εβδομάδα

Την επόμενη εβδομάδα "κληρώνει" για το ζήτημα της απελευθέρωσης του κλάδου των ταξί, αφού ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Γιάννης Ραγκούσης πρόκειται να παρουσιάσει τις προτάσεις του.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κληρώνει για τα ταξί την επόμενη εβδομάδα
Την επόμενη εβδομάδα "κληρώνει" για το ζήτημα της απελευθέρωσης του κλάδου των ταξί, αφού ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Γιάννης Ραγκούσης πρόκειται να παρουσιάσει τις προτάσεις του. Οι θέσεις της κυβέρνησης για την απελευθέρωση του κλάδου θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση για μικρό χρονικό διάστημα, πριν θεσμοθετηθούν και τεθούν σε ισχύ.

Οι προτάσεις που θα παρουσιάσει ο υπουργός Μεταφορών έχουν την έγκριση του πρωθυπουργού, καθώς χθες ο κ. Ραγκούσης συναντήθηκε με τον κ. Παπανδρέου και έλαβε το πράσινο φως να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση την οποία έχει εξαγγείλει.

Έρχονται νέες κινητοποιήσεις;

Η ανακοίνωση των θέσεων της κυβέρνησης, στις οποίες να σημειώσουμε ότι έχουν ενσωματωθεί και προτάσεις των ενδιαφερόμενων τουριστικών φορέων, είναι πολύ πιθανόν να προκαλέσουν νέο γύρο κινητοποιήσεων από την πλευρά των αυτοκινητιστών, αφού η περίοδος ανακωχής που έδωσαν με το σταμάτημα των κινητοποιήσεων στις αρχές Αυγούστου λήγει στις 5 Σεπτεμβρίου.

Οι αυτοκινητιστές για διάστημα τριών εβδομάδων, στο μέσον του καλοκαιριού, είχαν προχωρήσει σε εκτεταμένες κινητοποιήσεις, οι οποίες συνοδεύτηκαν από αποκλεισμούς λιμανιών και αεροδρομίων και είχαν προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στην εξυπηρέτηση της τουριστικής κίνησης αλλά και στην εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.

Αντίστοιχες κινητοποιήσεις δεν αποκλείεται να υπάρξουν τις επόμενες μέρες αν ο τρόπος απελευθέρωσης του κλάδου δεν κριθεί ικανοποιητικός από τους αυτοκινητιστές, οι οποίοι δηλώνουν αποφασισμένοι να διεκδικήσουν μέχρι τέλους την προάσπιση των δικαιωμάτων τους.

Αλλαγές

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η διαδικασία απελευθέρωσης θα προβλέπει την επέκταση της παροχής συγκοινωνιακού έργου και σε τομείς στους οποίους σήμερα οι αυτοκινητιστές δεν έχουν δικαίωμα δραστηριοποίησης, ενώ σημαντικές θα είναι οι αλλαγές και στον τρόπο λειτουργίας των ταξί, καθώς η νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών θα συμπεριλάβει όλα τα επιβατικά οχήματα μέχρι 3,5 τόνους.

Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται, ο αυτοκινητιστής θα έχει το δικαίωμα, εφόσον το επιθυμεί, να κυκλοφορεί και οχήματα περισσότερων θέσεων, να διαφοροποιεί τον τρόπο χρέωσης και να παρέχει υπηρεσίες και με κόμιστρο, πέραν του ταξιμέτρου, ενώ η απελευθέρωση θα επιτρέψει τη μίσθωση μικρών τουριστικών οχημάτων με οδηγό, κάτι που σήμερα δεν επιτρέπεται.

Επιπλέον, θα επεκταθεί η παροχή υπηρεσιών και στο "κενό" μεταφορικού έργου που υφίσταται σήμερα μεταξύ του ταξί και της λιμουζίνας. Σήμερα, με το ισχύον νομικό πλαίσιο, μικρός αριθμός κατόχων άδειας λιμουζίνας νέμεται το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτοκινήτου με οδηγό σε υπηρεσίες πολυτελείας.

Πέρα όμως από τα επιπλέον δικαιώματα που θα αποκτήσουν οι αυτοκινητιστές, αυξημένες θα είναι και οι υποχρεώσεις τους, αφού πρόκειται να θεσμοθετηθούν προϋποθέσεις εισόδου στο επάγγελμα, τυπικού αλλά και ουσιαστικού χαρακτήρα, όπως η απόκτηση διοικητικής άδειας χαμηλού κόστους και η κατοχή φιλικού προς το περιβάλλον οχήματος. Παράλληλα, θα προβλέπονται και αυστηρές εξετάσεις για την είσοδο στο επάγγελμα, με στόχο να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να αποτελέσει καταφύγιο για κάποιους που θέλουν να δραστηριοποιηθούν περιστασιακά κοκ.

Άγνωστο είναι ακόμα ποια θα είναι τα κριτήρια έκδοσης νέων αδειών, γεγονός θα καθορίσει και την τύχη των υφιστάμενων αδειών. Βέβαια, ο κ. Ραγκούσης έχει ξεκαθαρίσει ότι η απελευθέρωση θα είναι πλήρης και όποιος πληροί κάποιες προϋποθέσεις που θα τεθούν θα έχει τη δυνατότητα να εκδώσει νέα άδεια χωρίς να ισχύουν αριθμητικοί περιορισμοί.

Σε αυτήν την περίπτωση, βέβαια, η αξία μεταπώλησης των υφιστάμενων αδειών ουσιαστικά θα χαθεί και οι αυτοκινητιστές που δραστηριοποιούνται ήδη θα απολέσουν ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυξημένο καταγράφεται ήδη το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών εταιριών που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο και θέλουν να προχωρήσουν στην αγορά μεγάλου αριθμού αδειών.

Στόχος το "μαύρο" χρήμα

Σύμφωνα με τις διακηρυγμένες θέσεις του κ. Ραγκούση, στόχος των αλλαγών που θα υιοθετηθούν είναι και η πάταξη της φοροδιαφυγής, η οποία παρατηρείται σήμερα στον κλάδο, καθώς, ενώ για τη μεταβίβαση των αδειών διακινούνται ποσά που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμη και τις 200.000 ευρώ, στις συναλλαγές που δηλώνονται στην εφορία αυτά σπανίως ξεπερνούν τις 4.000 ευρώ.

Να αναφέρουμε, τέλος, ότι σήμερα κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα περίπου 29.500 ταξί, εκ των οποίων η πλειονότητα των 13.500 στην περιοχή της πρωτεύουσας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αναλογούν 4 ταξί ανά 1.000 κατοίκους στην πρωτεύουσα και 2,7 ταξί ανά χίλιους κατοίκους στην υπόλοιπη χώρα. Την ίδια ώρα, η αντίστοιχη αναλογία στα περισσότερα κράτη-μέλη της E.E. είναι αισθητά χαμηλότερη αφού ο αριθμός των ταξί κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά χίλιους κατοίκους. Ενδεικτικά, στη Ρώμη είναι 2,1 ταξί ανά χίλιους κατοίκους, στο Βερολίνο 2, στο Μιλάνο 1,6, στις Βρυξέλλες 1,5 και στη Στουτγάρδη 1,3.

Ο μεγάλος αριθμός των υφιστάμενων αδειών είναι ένα από τα σημαντικότερα επιχειρήματα που προβάλλουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τυχόν απελευθέρωση της διαδικασίας χορήγησης αδειών θα προκαλέσει πληθωρισμό οχημάτων σε έναν χώρο που ήδη πλήττεται σοβαρά από τη σημαντική μείωση του έργου που έχουν προκαλέσει η οικονομική κρίση αλλά και η επέκταση του δικτύου των μέσων μαζικής μεταφοράς, που παίρνει σημαντικό έργο από τα ταξί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v