Ταξί: Πλήρης απελευθέρωση

Παράβολο που θα φτάνει έως τις 40.000 ευρώ για την απόκτηση άδειας προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί.

Ταξί: Πλήρης απελευθέρωση
Παράβολο που θα φτάνει έως τις 40.000 ευρώ για την απόκτηση άδειας, που θα είναι δημόσια και αμεταβίβαστη, άνοιγμα της αγοράς ειδικής μίσθωσης με οχήματα έως 9 θέσεων και μοτοσικλέτες αλλά και γενναία ενίσχυση ύψους 50 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ καθώς και ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις για τους υφιστάμενους κατόχους αδειών ταξί προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί, το οποίο παρουσιάστηκε από τον κ. Γιάννη Ραγκούση στο υπουργικό συμβούλιο.
 
Αντίδραση από την πλευρά των αυτοκινητιστών, οι οποίοι έχουν απειλήσει με σφοδρές κινητοποιήσεις, δεν υπήρξε καθώς το σχέδιο του νόμου δόθηκε αργά χθες το βράδυ στη δημοσιότητα, όμως πρέπει να σημειώσουμε ότι οι προβλέψεις που περιλαμβάνει για τους νυν κατόχους αδειών είναι περισσότερο γενναιόδωρες από αυτές που αναμένονταν.

"Δώρα" για τους σημερινούς κατόχους ταξί

Ειδικότερα, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως σε συνεργασία με το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης οι υπάρχοντες κάτοχοι αδειών ταξί και οι νυν οδηγοί θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ μέσα από πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ με ποσό έως 100.000 ευρώ ανά άδεια για αγορά νέου οχήματος και την αναβάθμιση του υπάρχοντος.

Μεταξύ άλλων, όσοι είναι ήδη κάτοχοι αδειών θα μπορούν να επιχορηγηθούν για εργασίες αναβάθμισης των οχημάτων τους (π.χ. αγορά GPS, αλλαγή κινητήρα κ.ά.) καθώς και για αγορά νέων οχημάτων. Ο περιορισμός που υπάρχει είναι ο εξοπλισμός που θα επιχορηγηθεί να είναι καινούργιος και το ποσό που θα χορηγηθεί έως 100.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, η ενίσχυση δεν μπορεί να δοθεί με αναδρομική ισχύ, δηλαδή δεν μπορεί να ισχύσει για ήδη αγορασμένα οχήματα.

Για όσους σήμερα κατέχουν μισή άδεια ταξί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προτείνει να αποκτούν τη μετατροπή της σε ολόκληρη άδεια χωρίς καμία δαπάνη από την πλευρά των ιδιοκτητών.

Επιπλέον, πρόβλεψη θα υπάρξει και για τους ιδιοκτήτες ταξί που απέκτησαν άδειες τα τελευταία χρόνια, για τους οποίους θα θεσμοθετηθούν ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις, που θα καθοριστούν σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.

Ποιοι θα περιληφθούν στην εν λόγω ρύθμιση θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης, πάντως το υπουργείο προτείνει να ενταχθούν οι ιδιοκτήτες που αγόρασαν την άδεια τα τελευταία 3 - 7 χρόνια. Από όλους τους εμπλεκομένους οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες θεωρούταν οι πλέον άτυχοι γιατί δεν είχαν προλάβει να ξεχρεώσουν το υψηλό κόστος που κατέβαλαν για την απόκτηση της άδειας.

Ακριβό παράβολο για την άδεια

Το υψηλό ποσό του παραβόλου που θα κληθούν να πληρώσουν οι ενδιαφερόμενοι να αποκτήσουν άδεια ταξί και σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου θα κυμαίνεται από 15.000 εως 40.000 ευρώ ήταν η μεγαλύτερη έκπληξη του σχεδίου νόμου.

Σύμφωνα με όσα είχαν ειπωθεί αρχικά, όποιος ενδιαφερόταν να αποκτήσει μία άδεια θα χρειάζονταν να καταβάλει παράβολο το οποίο θα αντιστοιχούσε στο κόστος των διοικητικών τελών, δηλαδή περίπου 3.000 ευρώ.

Μάλιστα, αυτό το χαμηλό κόστος ήταν ίσως η κυριότερη αιτία που οδήγησε το προηγούμενο διάστημα περίπου 10.000 πολίτες να καταθέσουν αιτήσεις για την αγορά άδειας ταξί στις περιφέρειες όλης της χώρας.

Σύμφωνα όμως με όσα προβλέπει το σχέδιο νόμου, η "άδεια παροχής υπηρεσιών (ΑΠΥ) ταξί επανακτά τον δημόσιο χαρακτήρα της, παραχωρείται αποκλειστικά από το κράτος με παράβολο 15.000 - 40.000 ευρώ για αυτοκίνητα και 5.000 έως 10.000 ευρώ για μοτοσικλέτες".

Βέβαια, το τελικό ύψος στο οποίο θα οριστεί το παράβολο θα προκύψει μετά τη διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Για τις περιπτώσεις όπου μια εταιρία ενδιαφέρεται να αποκτήσει περισσότερες από μία άδειες τότε θα καταβάλλει επιπλέον ποσό για την απόκτησή τους.

Ειδικότερα, η πρόταση που θέτει προς διαβούλευση το υπουργείο είναι για κάθε επόμενο ΕΔΧ αυτοκίνητο το παράβολο για την ΑΠΥ να ορίζεται στο 80% της αξίας του παραβόλου που θα οριστεί για την πρώτη άδεια και για κάθε επόμενη μοτοσικλέτα Δ.Χ. στο 20% του παραβόλου που θα αποφασιστεί για κάθε επιπλέον μοτοσικλέτα.

Για την ανανέωση της ΑΠΥ, που προτείνεται να γίνεται κάθε τριετία, το παράβολο ορίζεται σε διακόσια ευρώ (200) ανά αυτοκίνητο και σε είκοσι (20) ευρώ ανά μοτοσικλέτα.  

 Δημόσια η άδεια

Η κατοχή της άδειας παροχής υπηρεσιών θα παραμένει στο Δημόσιο, στο οποίο θα πρέπει οι κάτοχοί της να την επιστρέφουν όταν σταματούν τη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο. Σύμφωνα με το υπουργείο, με τη ρύθμιση αυτή θα χτυπηθεί η φοροδιαφυγή και η μαύρη αγορά αδειών και θα προκύψει δημοσιονομικό όφελος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη χώρα.

9θέσια οχήματα

Ιδιαίτερη σημασία από την πλευρά του υπουργείου δίνεται στο άνοιγμα της αγοράς της ειδικής μίσθωσης (ΕΙΔ.ΜΙΣΘ.) με οχήματα έως 9 θέσεων με κράτηση μέσω τηλεφώνου ή Ιnternet χωρίς περιορισμό έδρας οχήματος.

Τα συγκεκριμένα οχήματα, η κυκλοφορία των οποίων να σημειώσουμε ότι ήταν πάγιο αίτημα των τουριστικών φορέων, δεν θα έχουν το δικαίωμα να επιβιβάζουν πελάτες από τον δρόμο ή τις πιάτσες, αλλά θα μπορούν να ορίζουν το κόμιστρο με ελεύθερη διαπραγμάτευση με τον πελάτη.

Το υπουργείο εκτιμά ότι το άνοιγμα της συγκεκριμένης αγοράς θα έχει ως αποτέλεσμα, όπως και στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., και όχι μόνο, τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Στην κατηγορία των ειδικής μίσθωσης οχημάτων προβλέπεται και η λειτουργία μοτοσικλετών δημόσιας χρήσης, που θα έχουν τη δυνατότητα ευέλικτης μετακίνησης ιδίως στα κέντρα των πόλεων.

Μείωση κομίστρου

Λαμβάνοντας προφανώς υπόψη την οικονομική κρίση, τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών αλλά και τη μείωση του μεταφορικού έργου των ταξί τα τελευταία χρόνια, το αρμόδιο υπουργείο προτείνει την πτώση του κομίστρου των ταξί σε ποσοστό 10% - 20%. Οι μειωμένες τιμές θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ με κοινή υπουργική απόφαση.

Αντιρρυπαντικά οχήματα
 
Επίσης, ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο σχέδιο και στην ποιότητα των οχημάτων ταξί. Όπως προβλέπεται, τα νέα αυτοκίνητα ταξί και τα οχήματα ειδικής μίσθωσης θα είναι καινούργια, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (πιστοποίηση EURO 5 κατ’ ελάχιστο) και θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση στο Διαδίκτυο και τηλεόραση.

Τα νέα ταξί θα φέρουν διακριτή φωτιζόμενη μεγαλύτερου (από τα υπάρχοντα) μεγέθους πινακίδα και λωρίδα διαφορετικού χρώματος προκειμένου να ξεχωρίζουν στον δρόμο.

Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς αλλά και τους κατά τον νόμο υπευθύνους της εταιρίας παροχής υπηρεσιών ΕΔΧ , σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οφείλουν να πιστοποιούνται και με σεμινάρια κατάρτισης, που θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, αγγλικά ξενοδοχειακού επιπέδου.

Σύμφωνα με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση, δικαίωμα απόκτησης άδειας ταξί θα έχουν οι εταιρίες περιορισμένης ευθύνης και οι ανώνυμες εταιρίες.

Παράλληλα, δικαίωμα πρόσβασης στις άδειες παρέχεται και σε εταιρίες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) που ιδρύουν στη χώρα υποκατάστημα με αντικείμενο τη μεταφορά επιβατών με ΕΔΧ αυτοκίνητα ή /και μοτοσικλέτες Δ.Χ., οι οποίες πληρούν τις λοιπές προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.

Επιπλέον, στο σχέδιο νόμου προβλέπονται ακόμη:

-Συστήνεται επιτροπή υψηλού επιστημονικού κύρους με αντικείμενο την παρακολούθηση εφαρμογής του νόμου και της ροής απόδοσης των νέων αδειών, την επεξεργασία προτάσεων με τη συμπλήρωση 6 μηνών από την πλήρη εφαρμογή του νόμου και τη διασφάλιση συνθηκών ελεύθερου ανταγωνισμού για την αποφυγή καρτέλ με υποχρέωση καταγγελίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

-Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τη μετασκευή οχημάτων ειδικής μίσθωσης που θα εξυπηρετούν ΑΜΕΑ και άτομα μειωμένης κινητικότητας.

-Για γεωγραφικές περιοχές όπου το Σύνταγμα προβλέπει ότι χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης από τον νομοθέτη θα υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις.

-Στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα υπάρχει ειδικός χώρος με links υποχρεωτικά για όλες τις ιστοσελίδες όλων των εταιριών καθώς και για την αποστολή καταγγελιών - παραπόνων.

Με απεργία απαντούν οι ταξιτζήδες στην απελευθέρωση

Με 24ωρη απεργία αύριο, Πέμπτη, απαντούν οι αυτοκινητιστές ταξί στο πλήρες άνοιγμα του επαγγέλματος, που επιφέρει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο έλαβε χθες το πράσινο φως από το υπουργικό συμβούλιο.

Η απεργία των αυτοκινητιστών θα ξεκινήσει στις πέντε το πρωί αύριο, ενώ για την Παρασκευή οι ιδιοκτήτες έχουν προγραμματίσει γενική συνέλευση, κατά τη διάρκεια της οποίας θα αποφασίσουν την περαιτέρω στάση τους.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v