Φορτηγά & βυτιοφόρα:Άδεια με €1.500 από το Γενάρη

Στην πλήρη απελευθέρωση της αγοράς χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών προτίθεται να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών βάζοντας τέλος στη μεταβατική περίοδο με σταδιακή απομείωση της άυλης αξίας της άδειας που ισχύει σήμερα.

Φορτηγά & βυτιοφόρα:Άδεια με €1.500 από το Γενάρη
Στην πλήρη απελευθέρωση της αγοράς χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών, δηλαδή σε φορτηγά και βυτιοφόρα, προτίθεται να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βάζοντας τέλος στη μεταβατική περίοδο με σταδιακή απομείωση της άυλης αξίας της άδειας που ισχύει σήμερα.

Ο υπουργός Μεταφορών κ. Ραγκούσης, ο οποίος και άνοιξε το θέμα της άμεσης απελευθέρωσης των φορτηγών και των βυτιοφόρων πρόσφατα από το βήμα της Βουλής, χθες είχε συνάντηση με το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ), όπου και έκανε γνωστή την πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει η απελευθέρωση του κλάδου από την 1η Ιανουαρίου.

Ο κ. Ραγκούσης ενημέρωσε τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων ότι το διοικητικό τέλος που θα καταβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι για απόκτηση άδειας από την 1η Ιανουαρίου θα ανέρχεται στα 1.500 ευρώ καθώς καταργείται η μεταβατική περίοδος που ισχύει έως το 2013.

Κατάργηση διακρίσεων έδρας και είδους μεταφοράς

Παράλληλα με την κατάργηση της μεταβατικής περιόδου, που προέβλεπε ο νόμος Ρέππα έως τον Ιούλιο του 2013, ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε ότι πρόκειται να καταργηθούν και οι διακρίσεις ως προς την έδρα αλλά και το είδος μεταφοράς.

Σύμφωνα με την πρόταση αυτήν, τα οχήματα θα μπορούν να πραγματοποιούν τόσο διεθνείς όσο και εθνικές μεταφορές, κάτι που σήμερα δεν επιτρέπεται, ενώ μία άδεια θα μπορεί να χρησιμοποιείται κατά περίπτωση είτε για φορτηγό είτε για βυτιοφόρο.

Επίσης, στον σχεδιασμό του υπουργείου προβλέπεται ότι και στην περίπτωση των φορτηγών και των βυτιοφόρων, όπως και στα ταξί, θα ισχύει το αμεταβίβαστο της άδειας, δηλαδή αυτή θα πρέπει να επιστρέφεται στο κράτος όταν θα σταματά η δραστηριοποίηση του κατόχου της, ο οποίος δεν θα μπορεί ούτε να τη μεταβιβάσει ούτε να την πουλήσει.

Σκεπτικισμός, αλλά χωρίς κραυγές, προς το παρόν, από τους ιδιοκτήτες

Από την πλευρά των αυτοκινητιστών φορτηγών και βυτιοφόρων υπήρξε μεν δυσαρέσκεια για τις αλλαγές που προωθεί ο υπουργός Μεταφορών, ωστόσο ο κλάδος, που πέρυσι είχε προχωρήσει σε πολυήμερες σκληρές κινητοποιήσεις κατά της ρύθμισης Ρέππα, αναμένεται να καθορίσει τη στάση του αφού προηγηθεί μία ακόμα συνάντηση με τον κ. Ραγκούση, όπως έχουν συμφωνήσει οι δύο πλευρές.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ, Πέτρο Σκουλικίδη, ο κλάδος αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό τις προθέσεις του υπουργού Μεταφορών, ωστόσο οι επόμενες κινήσεις θα αποφασιστούν αφού αξιολογηθούν οι προτάσεις του υπουργείου στη συνάντηση του συνδικάτου που θα πραγματοποιηθεί σήμερα το απόγευμα.

Τι ισχύει σήμερα

Σύμφωνα με όσα ισχύουν, σήμερα η μεταβατική περίοδος που προβλέπει ο νόμος Ρέππα, ο οποίος ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2010, ορίζει ότι η άυλη αξία της άδειας, με βάση την οποία καθορίζεται και το κόστος της εισφοράς για την είσοδο στο επάγγελμα, το 2010 για τα βυτιοφόρα 42 τόνων ήταν 150.000 ευρώ και για τα 40τονα φορτηγά 71.500 ευρώ.
 
Η εισφορά μειώθηκε κατά 30% την 1η/1/2011, ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει νέα μείωση κατά 35% από την 1η Ιανουαρίου 2012, ενώ το τελευταίο 35% θα παύσει να ισχύει από το 2013, ώστε από την 1η Ιουλίου 2013 να μην υπάρχει κόστος εισφοράς και για την πρόσβαση κάποιου στο επάγγελμα να αρκεί η καταβολή των διοικητικών τελών, τα οποία ανέρχονται σε 1.500 ευρώ.
 
Χαμηλή η εμπορευσιμότητα των αδειών σήμερα

Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα η ρύθμιση αυτή εξυπηρετούσε την ανάγκη απελευθέρωσης του επαγγέλματος και παράλληλα επιτύγχανε μια ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς για όσους δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο.

Πάντως, πρέπει να τονιστεί ότι η μεταβατική περίοδος και η σταδιακή μείωση της αξίας της άδειας ουσιαστικά είχαν παγώσει την εν λόγω αγορά καθώς οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι μετέθεταν την αγορά για μετά το 2013, οπότε και θα χρειαζόταν να πληρώσουν μόνο τα διοικητικά τέλη.

Δύο ακόμη παράγοντες στους οποίους αποδίδεται η χαμηλή εμπορευσιμότητα των αδειών είναι η μεγάλη μείωση του μεταφορικού έργου λόγω της οικονομικής κρίσης και ο αθέμιτος ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες μεταφορείς από ξένα οχήματα, σε πολλές περιπτώσεις ελληνικών συμφερόντων, τα οποία υποκλέπτουν μεταφορικό έργο.

Ωστόσο, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, περισσότερες από 1.200 άδειες φορτηγών έχουν ήδη αλλάξει χέρια στη δευτερογενή αγορά από τον Ιανουάριο του 2011 και η τιμή κάθε μιας διαμορφώνεται στο ένα δέκατο περίπου αυτής που ίσχυε στην αρχή του χρόνου.

Απουσιάζουν τα ΚΤΕΛ από το… κάδρο της απελευθέρωσης

Το πλέον πιθανό είναι ότι η ρύθμιση για την απελευθέρωση των φορτηγών και των βυτιοφόρων θα περιληφθεί στο σχέδιο νόμου που αφορά στην απελευθέρωση του κλάδου των ταξί.

Θα πρέπει πάντως να αναφέρουμε ότι σε όλους όσοι παρατηρούν από κοντά το θέμα της πλήρους απελευθέρωσης των επιβατικών και των εμπορευματικών μεταφορών που επιχειρεί το υπουργείο Μεταφορών εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι προς το παρόν απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στο ζήτημα των ΚΤΕΛ, παρότι είναι γνωστό πως στη σχετική ατζέντα περιλαμβάνεται και το άνοιγμα της εν λόγω αγοράς.

Μάλιστα, το υπουργείο έχει αναθέσει για τον σκοπό αυτόν την εκπόνηση σχετικής μελέτης, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη στις αρχές του νέου έτους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v