ΜΚΟ & ΟΤΑ αποφασίζουν στη Βουλγαρία για Μπουργκάς

Έναρξη διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης για τα περιβαλλοντικά του αγωγού Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης, ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΜΚΟ & ΟΤΑ αποφασίζουν στη Βουλγαρία για Μπουργκάς
Έναρξη διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης για τα περιβαλλοντικά του αγωγού Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης, ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας.

Μετά από 18 μήνες μπλοκαρίσματος του έργου με πρόσχημα τα περιβαλλοντικά, αλλά στην πραγματικότητα την αντίθεση της κυβέρνησης Μπορίσοφ, το υπουργείο Περιβάλλοντος έκανε αποδεκτή την πληρότητα της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ωστόσο την έγκριση για το έργο, με βάση τη διαδικασία που εφαρμόζεται, επί της ουσίας θα την δώσουν οι τοπικές κοινωνίες, και το Ανώτατο Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων Περιβάλλοντος, το οποίο απαρτίζεται από μέλη Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και εκπρόσωπους του υπουργείου.
 
Έτσι γίνεται εμφανές ότι η Κυβέρνηση της γειτονικής χώρας, επιδιώκει να μεταφέρει σε άλλους την ευθύνη για τη μη υλοποίηση του έργου, ώστε να μη της προσάπτουν αντιρωσικές διαθέσεις, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο έργο.

Εχθές πραγματοποιήθηκε επίσης στη Σόφια Ελληνοβουλγαρική συνάντηση για τα περιβαλλοντικά θέματα του αγωγού με συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ε.Ε. και με συμμετοχή εκπροσώπων των Υπουργείων Περιβάλλοντος Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Το υπουργείο ΠΕΚΑ και ο αρμόδιος υφυπουργός Γιάννης Μανιάτης, χαρακτηρίζουν θετική την εξέλιξη αυτή, ενώ επισημαίνεται και η πρόσφατη ψήφιση από τη Βουλή του Νομοσχεδίου που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο έργο ως έργο εθνικής σημασίας.

Πάντως από την πλευρά της Βουλγαρίας, τα όσα μεταδίδουν τα ΜΜΕ της γειτονικής χώρας, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αισιοδοξία, καθώς οι Βούλγαροι, απλώς αποφάσισαν να τηρούν τα προσχήματα. Όπως τονίζεται σχετικά, η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει οριστική αποδοχή και πράσινο φως για την έναρξη των έργων. Απλώς με αυτήν, ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες για την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης, η οποία θα γίνει στη γειτονική χώρα.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, το κείμενο της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, το οποίο αναλύει τους κινδύνους από την λειτουργία του αγωγού, θα αξιολογηθεί από το Ανώτατο Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων Περιβάλλοντος. Στη συνέχεια θα μπορέσει να ξεκινήσει η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θέμα που θα διαχειριστεί η εταιρεία Trans-Balkan Pipeline, ως ανάδοχος του έργου.

Απαίτηση της Βουλγαρικής κυβέρνησης είναι η άμεση πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων στην περιβαλλοντική μελέτη, ώστε να διευκολυνθεί η δημόσια διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες σε Ελλάδα και Βουλγαρία. Σύμφωνα δε με το υπουργείο, το αποτέλεσμα της δημόσιας διαβούλευσης, θα έχει ιδιαίτερη σημασία για τη λήψη μίας οριστικής απόφασης. Με βάση τη βουλγαρική νομοθεσία, αυτή θα μπορεί να ληφθεί 45 μέρες μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, χωρίς όμως να θέτει χρονικό όριο για την ολοκλήρωση της διαβούλευσης.

Να σημειωθεί ότι το έργο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη στην ουσία έχει παγώσει από την αρχή του χρόνου, για τον πρόσθετο λόγο ότι η Βουλγαρική κρατική εταιρεία που συμμετέχει με 24,5%, δεν κατέβαλε τις υποχρεώσεις της στο κεφάλαιο της μικτής βουλγαρο-ρωσο-ελληνικής εταιρείας ΤΒΡ.

Μέχρι στιγμής η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχει αναθεωρηθεί τουλάχιστον 3 φορές, με βάση τις παρατηρήσεις του υπουργείου. Η τελευταία αναπομπή της από το Βουλγάρικο υπουργείο έγινε τον περασμένο Ιούνιο, παρ΄ότι προέβλεπε όλες τις αλλαγές που είχε ζητήσει. Το γεγονός ώθησε τον πρόεδρο της ρωσικής Τρανσνέφτ, που είναι και η διαχειρίστρια του έργου, Νικολάϊ Τοκάρεφ, να χαρακτηρίσει ως προσβλητική για την εταιρεία τη συμπεριφορά της βουλγαρικής κυβέρνησης.

Η Ελληνική πλευρά ελέγχει το 24,% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΒΡ μέσω των ομίλων ΕΛ.ΠΕ.,Λάτση και Κοπελούζου, ενώ και το Δημόσιο διατηρεί το 1%. Το 51% ελέγχει η ρωσική Τρανσνέφτ, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα αγωγών πετρελαίου της Ρωσίας.

Μέχρι στιγμής στη Βουλγαρία έγιναν 3 ή 4 τοπικά δημοψηφίσματα στις περιοχές του Μποιυργκάς, στα οποία πλειοψήφησε το «όχι» στον αγωγό. Ωστόσο αυτά δεν μπορούν να ληφθούν υπ΄όψιν βάσει της νομοθεσίας της Βουλγαρίας, επειδή η συμμετοχή των ψηφοφόρων ήταν πολύ μικρή.

Ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, εφ΄όσον κατασκευαστεί, θα μεταφέρει στη Μεσόγειο, ρωσικό πετρέλαιο που καταλήγει στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, με παράκαμψη των Στενών. Σχεδιάζεται για δυναμικότητα μεταφοράς 35 εκατομμυρίων τόνων το χρόνο, η οποία μπορεί να αυξηθεί σε 50 εκατομμύρια τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v