Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοιχτός ο ΤΑΡ για νέους μετόχους

Τη διεύρυνση του εταιρικού σχήματος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ με νέους εταίρους από Αζερμπαϊτζάν, Ελλάδα και Ιταλία επιδιώκει η διοίκηση της εταιρίας, σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου K. Tungland.

  • του Μ. Καϊταντζίδη
Ανοιχτός ο ΤΑΡ για νέους μετόχους
Τη διεύρυνση του εταιρικού σχήματος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Statoil, EGL, E.ON) με νέους εταίρους από το Αζερμπαϊτζάν, την Ελλάδα και την Ιταλία επιδιώκει η διοίκηση της εταιρίας, σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου Kjetil Tungland.

Ο αγωγός ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) είναι ένας από τους 3 που διεκδικούν να αποτελέσουν τον ονομαζόμενο Νότιο Διάδρομο φυσικού αερίου για τη μεταφορά αζέρικου αερίου στην Ε.Ε.

Η διαδρομή του είναι σχεδόν παρόμοια με αυτήν του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI, με τη διαφορά ότι στο τελευταίο τμήμα του πριν από την υποβρύχια διέλευση της Αδριατικής διασχίζει την Αλβανία.

Ειδικότερα, ο Kjetil Tungland σε δηλώσεις που έκανε στις 19 Δεκεμβρίου ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η εταιρία του συνεχίζει να μένει ανοιχτή στην είσοδο νέων εν δυνάμει μετόχων.

Κατονόμασε δε τις εταιρίες SOCAR, BP και Total, οι οποίες συμμετέχουν στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα της Κασπίας Σαχ Ντενίζ 2, από όπου θα προέλθει το φυσικό αέριο που θα μεταφερθεί στην Ευρώπη.

Στη συνέχεια, ο κ. Tungland επανέφερε την παλαιότερη πρόταση για συγχώνευση των αγωγών του Νότιου Διαδρόμου και στην ουσία για συγχώνευση των αγωγών ΤΑΡ και ITGI, οι οποίοι έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά, όπως την ίδια όδευση στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, την ίδια δυναμικότητα (10 δισ. κ.μ. τον χρόνο).

Όπως ανέφερε, ο ΤΑΡ παραμένει πάντα ανοιχτός σε νέους μετόχους και ειδικότερα από την Ιταλία και την Ελλάδα (ΔΕΠΑ, Edison), οι οποίοι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην επιτυχή ανάπτυξη του σχεδίου.

Πάντως ο κ. Tungland διευκρινίζει ότι η δυνατότητα συγχώνευσης του ΤΑΡ και του ITGI είναι περισσότερο πιθανή, αφού προηγουμένως η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 επιλέξει τον προτιμητέο αγωγό μεταξύ των 3 που κατέθεσαν προτάσεις (ΤΑΡ, ITGI, Nabucco).

Η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος Μαρτίου 2012. Σύμφωνα δε με τον επικεφαλής του ΤΑΡ, από τη στιγμή όπου η κοινοπραξία επιλέξει τον αγωγό του Νότιου Διαδρόμου θα γίνει δυνατή η έναρξη διαπραγματεύσεων για συνεργασία μεταξύ των εκπροσώπων των σχεδίων.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με αφορμή παλαιότερη πρόταση του ΤΑΡ για συνεργασία με τον ελληνοϊταλικό αγωγό οι συζητήσεις μεταξύ των συμμετεχόντων δεν είχαν κατάληξη.

Σύμφωνα επίσης με όσα γνωρίζει το Euro2day, κύρια αιτία ήταν ότι οι δύο πλευρές επέμειναν η κάθε μία στη δική της διαδρομή: δηλαδή, ο ITGI στη διαδρομή ελληνικό δίκτυο και υποβρύχιος αγωγός Ελλάδας - Ιταλίας, ενώ ο ΤΑΡ ελληνικό δίκτυο, συνέχιση στην Αλβανία και υποβρύχιος αγωγός Αλβανίας - Ιταλίας.

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο των δύο έργων, ο μεν ελληνοϊταλικός αγωγός προηγείται του ΤΑΡ στα θέματα αδειοδοτήσεων. Ο ΤΑΡ, από την πλευρά του, θεωρεί τα θέματα αυτά δευτερεύουσας σημασίας, καθώς εκτιμά ότι υπάρχει χρόνος για τη λήψη των αδειών αυτών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προωθεί εδώ και χρόνια το άνοιγμα του Νότιου Διαδρόμου ως μέσου για διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου, τηρεί πλήρη ουδετερότητα απέναντι στις 3 προτάσεις.

Σε προχθεσινές δηλώσεις του στις Βρυξέλλες ο επίτροπος αρμόδιος για την ενέργεια Γκίντερ Έτινγκερ επισημαίνει ότι η Επιτροπή θα αποδεχτεί την όποια απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ 2 ως προς τον αγωγό που θα επιλέξει για τη μεταφορά του αερίου. Όπως δε τονίζει ο ίδιος, επιτυχία της πολιτικής της Ε.Ε. για τον Νότιο Διάδρομο θα είναι η κοινοπραξία να ονομάσει προτιμητέο αγωγό και όχι ποιος θα είναι αυτός.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο